Draadloos netwerk half zo snel als via UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 18:02
Hi all,

Vandaag een snelheidsverhoging gehad door me internet lijn te upgraden van 4 naar 20 MB. Toch wel teleurstelling toen ik merkte dat ik ipv 4 mb nu met maarliefst..jawel 5 mb kon downloaden (www.speedtest.nl). Deze snelheid bleef/is hetzelfde op 3 verschillende pc's en kwam draadloos niet hoger. (ontvangst is zeer goed tot uitstekend)

Toch nog even utp kabeltje rechtstreeks uit het versatelmodem in me laptop geprikt en WATTTT...12 MB! Het kan toch niet zijn dat het meer dan de helft scheelt tussen UTP en Wireless. Zowel de laptop wireless kaart als die van de pc gebruiken de laatste technieken en zijn nog geen 3 maanden oud.

Dat je door wat errors her en der wat snelheid mist OWKEE..maar zo'n 60 a 70% dat kan toch niet?

Ik gebruik overigens standaard multimediamodem die TELE2 levert.

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

UTP Ethernet 100 Mbps
802.11G Wireless max 54 Mbps (nog lager met een boel encryptie)

Misschien zit het verschil hier in? :)

Neem aan half zo langzaam? :>

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 19-01-2007 17:11 ]

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

op wat voor snelheid draait je wireless? en wat meer info over je apparatuur zou ook wel fijn zijn :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-sorry ik ben echt lomp-

[ Voor 86% gewijzigd door Wortelsoep op 19-01-2007 17:15 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:14
Kijk je settings na van je router en je laptop. ik denk dat je gewoon erg trage verbinding heb tussen je router en je laptop.

Op mijn Linksys kan ik zien wat werklijke doorvoor snelheid is per pc. Slechte berijk tussen modem en laptop kan veroorzaken dat deze sterker gaat zenden en hierdoor een lagere bandbreede aanneemt.

dit ff testen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wilko schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:11:
802.11g = 54Mbit/sec
54 Mbit/sec = 6,75 MB/sec
Daar komt nog overhead en signaalverlies bij dus eigenlijk is 5 MB/sec niet zo slecht hoor.

(UTP FTW 8) )
En jij dacht dat hij 5MB/s uit z'n ADSL haalde? 8)7

54Mbps (802.11g) wireless zou snel genoeg moeten zijn voor die internet verbinding van 12Mbps, maar als je modem of de kaartjes in je PC enzo maar 11Mbps (802.11b) zijn dan wordt dat al lastig, omdat je die 11Mbps meestal ook niet echt haalt, dus dan kan ik me wel wat voorstellen bij een effectieve snelheid van 5Mbps.

Ik haal hier op 54Mbps Wireless effectief zo'n 1 tot 2 MB/s, 11Mbps haal ik effectief zo'n 700KB/s. En dat laatste komt behoorlijk overeen met 5Mbps. Dus ik gok dat jij 802.11b apparatuur gebruikt, of dat je signaal zo slecht is dat hij terugschakelt naar 11Mbps.

Dus TS: post ff de specs van je apparatuur en kijk een beetje uit met bits en Bytes ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 19-01-2007 17:19 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
hoogst wr zit het inderdaad in het verschil tss draadloos en bedraad
en dan vooral qua snelheid.

draadloos haal je nooit/zelden de 54 Mbps en meestal maar de 11 Mbps

met als resultaat je wifi is trager dan je 20Mbps lijntje...

vroeger merkt je dat wrs niet doordat je connectie de laagste snelheid kon leveren.

(net het zelfde als die mensen met een 20Mbps lijntje en dan powerline adapters gebruiken thuis.. :s)

Wil je de 20 Mbps continu halen: gebruik UTP-kabel.

(of zoals hier boven: iets meer info van router/afstand/... voor meer hulp dan giswerk en standaard feiten :) )

[ Voor 10% gewijzigd door soulrider op 19-01-2007 17:17 . Reden: typo's enzo ]

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:14:
En jij dacht dat hij 5MB/s uit z'n ADSL haalde? 8)7
Oh lol, vrijdag he :')

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:04

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

offtopic:
jammer dat de quote van Orion84 niet weggeedit is :p

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Bij wireless 54Mbps is de effectieve snelheid ongeveer 27 à 28 Mbps. Op je laptop zie je echter wel 54Mbps staan, maar die snelheid wordt in de praktijk echter nooit gehaald. Houd er dus rekening mee dat het ongeveer 4x langzamer is dan UTP 100Mbps.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 17:21 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:20:
Bij wireless 54Mbps is de effectieve snelheid ongeveer 27 à 28 Mbps. Op je laptop zie je echter wel 54Mbps staan, maar die snelheid wordt in de praktijk echter nooit gehaald. Houd er dus rekening mee dat het ongeveer 4x langzamer is dan UTP 100Mbps.
Dan zou het nog steeds genoeg moeten zijn voor een 20Mbps ADSL verbinding waar hij effectief maximaal 12Mbps op haalt (via kabeltje). Dus daar heeft et niks mee te maken :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• xon
ok

Modem/router = Versatel multimedia modem
Laptop wireless lan ingebouwd netwerkkaart= Intel Pro Set 3945ABG
Wireless Lan kaart PC= smcwpci-gm (http://www.smc.com/index...._NLD&cid=5&scid=&pid=1528)

Alles draait onder XP met hooguit 5 meter van elkaar en bereik overal goed tot uitstekend

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Vergeet niet dat WiFi half-duplex is ! Dus eigenlijk hebbie 'maar 22 Mbps full-duplex', los van de overhead van encryptie. Ook het aan hebben staan van je Firewall in je AP kost performance. Natuurlijk is het meeste TCP/IP verkeer niet symmetrisch, dus moet je wel ergens tussen de 2.5 en 3.0 MB/s kunnen halen.

Zo heb ik zelf een WRT54g (v2.1) en met een (oudere) build van de DD-WRT firmware haalde ik met de firewall aan m'n 22 Mbps (22-2 kabelverbinding) niet meer, maar bleef op 17~19 Mbps hangen. Firewall uit leverde wel gewoon 22 Mbps Internet downloads op over WiFi.

Welke snelheid haal je lokaal over WiFi (als je 2 PCs hebt, ff (b.v.) FTPen onderling, Windows shares zijn weer iets trager, dus geeft dat weer geen goed beeld) ?

PS: Let er eens op of de verbindingssnelheid wel stabiel op 54 blijft staan en niet elke <x> seconde naar boven of beneden wordt bijgesteld, want dan houd je netto een amper werkende verbinding over ... Komt meestal bij slecht ontvangst of hakkie-takkie hw/drivers voor.

[ Voor 15% gewijzigd door SKiLLa op 19-01-2007 17:30 . Reden: Toevoeging PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-03 11:29
Al dat wifi gebeuren vind ik persoonlijk toch wel redelijk "slecht" werken. Bij ons op school ook, de verbinding verbreekt om de 5 minuten als je al een verbinding had dan. (zeker op een wat grotere schaal is het lastig om fatsoenlijk werkend te krijgen)
Wat voor snelheden haal je door gewoon via je draadloos netwerkje bestanden van de ene naar de andere pc te zetten? Als die snelheden ook zo slecht zijn dan zal er ergens of storing optreden, of modem/router is gaar. Mochten die snelheden ook zo slecht zijn, dan is je router/modem gewoon gaar bezig met zijn wifi funcitonaliteit. (en dan kan een andere modem/router helpen.)

[ Voor 19% gewijzigd door warcow op 19-01-2007 17:32 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

xon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:27:
ok

Modem/router = Versatel multimedia modem
Laptop wireless lan ingebouwd netwerkkaart= Intel Pro Set 3945ABG
Wireless Lan kaart PC= smcwpci-gm (http://www.smc.com/index...._NLD&cid=5&scid=&pid=1528)

Alles draait onder XP met hooguit 5 meter van elkaar en bereik overal goed tot uitstekend
En je PC's geven ook aan op 54Mbps te werken?

Probeer het anders eens met maar één wireless PC of laptop tegelijk aan, want als je meerdere draadloze systemen tegelijk aan hebt dan delen die de totale bandbreedte.

Verder zou ik eens kijken of de MIMO optie van de SMC niet per ongeluk problemen geeft omdat je modem geen MIMO ondersteunt ofzo? Dus probeer het bijvoorbeeld eens met alleen die laptop met intel kaart, want dat is meestal wel goed spul.

• xon
Alles is toch echt G

Modemtype Wireless Multi PC
Ondersteunende interfaces Ethernet (10/100 Mbps)
Wireless (802.11 b/g)

zijn de specs van mijn versatel/tele2 modem

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

xon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:32:
Alles is toch echt G

Modemtype Wireless Multi PC
Ondersteunende interfaces Ethernet (10/100 Mbps)
Wireless (802.11 b/g)

zijn de specs van mijn versatel/tele2 modem
Ja dat weet ik. Maar dat wil niet zeggen dat het ook op maximale snelheid werkt. WLAN schakelt namelijk automatisch terug als het signaal niet goed genoeg is. Dus controleer dat even op de PC's door op het WLAN icoontje rechtsonderin te klikken.

Verder blijft WLAN gewoon best onbetrouwbaar, zeker wat betreft het halen van hoge snelheden. En al helemaal als je allerlei merken door elkaar gebruikt waarbij dat versatel modem wellicht geen enorm hoge kwaliteit is en SMC is ook al niet echt een topmerk.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 19-01-2007 17:36 ]

• xon
snelheid: 54.0 mbps
kwaliteit: Uitstekend

bij tele2 modem config laten testen en alles werkt prima..ook wifi hebben ze kunnen zien. Die gast zei natuurlijk dat ie geen garantie op het signaal gaf van de WIFI. ..en kreeg de standaard antwoorden. (begrijp ik ook wel)

Ik zou het pas ECHt zeker weten als ik aan 1 van de lan poorten een ander wifi routertje hang..maar ja..die haal ik ook niet even uit me broekzaak.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

xon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:38:
snelheid: 54.0 mbps
kwaliteit: Uitstekend

bij tele2 modem config laten testen en alles werkt prima..ook wifi hebben ze kunnen zien. Die gast zei natuurlijk dat ie geen garantie op het signaal gaf van de WIFI. ..en kreeg de standaard antwoorden. (begrijp ik ook wel)

Ik zou het pas ECHt zeker weten als ik aan 1 van de lan poorten een ander wifi routertje hang..maar ja..die haal ik ook niet even uit me broekzaak.
Heb je het al eens geprobeerd met alleen de Laptop en de PC uit?

• xon
Orion84 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:39:
[...]

Heb je het al eens geprobeerd met alleen de Laptop en de PC uit?
Ja alles eigenlijk al geprobeerd wat mogelijk is..en waar ik logisch maar ook niet logisch kan opkomen..ook al van kanalen gewisselt...iets wat ik hier Versatel 20mbit gebruikerservaringen lees is ook ERG interessant...hier wordt mijn probleem in 2005 al beschreven. zonder oplossing helaas

• xon
even voor de zoekers met hetzelfde probleem ooit nog...ik heb De oplossen:

TCP optimizer

even optimizen en klaaaaaaar ..1300kbs

Verwijderd

Oud topic, ik weet het.. Maar deze heeft me zojuist wel enorm geholpen..

Had hetzelfde probleem, nog geen 500k/s op een 20Mbit lijntje waarop mn desktop aan t ethernet toch wel zon 1,5 tot 1,8Mb/s kan halen.. En dat met 54Mbps aangegeven snelheid in beide router en in connectie eigenschappen, met een prima signaal (-60dB of zelfs meer wanneer dichtbij de router natuurlijk).

En inderdaad, even TCP optimizer gedraaid op optimale settings en hoppa! Nu dus met gemak rond de 1,4 a 1,5Mb/s >:) Dus, bedankt TS voor de genomen moeite om nog ff de oplossing te melden..

Misschien is dit daarom dan ook iets voor een sticky of een FAQ ergens? Denk dat er wel meerderen hierbij gebaat zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2008 04:35 ]

Pagina: 1