Zoek redelijk goede pc

Pagina: 1
Acties:

• MaartenFM
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-01 10:47
Hallo, ik vraag jullie eigenlijk om advies. Ik zoek een redelijk goede computer voor niet al te veel geld.
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor Word, Photoshop en niet-al-te-zware spellen qua graphics zoals Pro Evolution Soccer 6 en Football Manager 2007.
Ik had zelf al iets samengesteld voor rond de €800,- bij een plaatselijke computer zaak, ik ben alleen het papiertje kwijt en weet niet alles meer uit mijn hoofd.
Daarom ben ik op het forum gaan rondkijken wat er allemaal aangeprezen werd enzo, maar toch wil even vragen wat jullie mij aanraden te verbeteren.

Dit had ik zo ongeveer in mijn hoofd:

Intel Core 2 Duo (Allendale) E6300 1,86 GHz Socket 775 Boxed € 174,93 (processor)
Asus P5LD2 SE/C Intel 945P 1,066 GHz DDRII 667/533/400 € 86,80 (mobo)
OEM DDR2 SDRAM 1024 MB DDR2, PC4200 4 non-ECC 1 x € 90,69 (geheugen 533MHz)
Asus EN7600GS SILENT/HTD nVidia GeForce 7600GS 256 MB PCI Express x16 € 100,13 (videokaart)
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB 7200 rpm 8 MB Serial ATA300 € 74,41 (hdd)
NEC AD-7173 18 x 8 x 18 x Zwart OEM € 31,81 (dvd brander)
AOpen QF50C Ja Nee Ja 300 Watt Zilver, zwart € 52,29 (behuizing)

Dit komt ongeveer neer op 610 euro (Azerty), maar bij onze computerzaak rond de 800 euro.

Als jullie mij advies kunnen geven zou ik erg op prijs stellen.

Maarten

[ Voor 6% gewijzigd door MaartenFM op 19-01-2007 16:34 ]

Verwijderd

naja als je bij een webshop besteld heb je prijs voordeel, bij je lokaale computer boer natuurlijk het gemak als er wat mis is.(persoonlijk zal ik voor de webshop gaan: azerty is een goeie winkel.)

verdere aan merkingen

Geheugen:
neem toch die 2GB in dual channel, dit scheeld toch enorm.(zeker met het oog op VISTA).
(pc4200 is voldoende voor de fsb als je niet gaat overclocken, ik weet niet of je dat van plan bent.)

Videokaart
De ati x1950pro is wel een stukkie duurder, maar heeft ook veel meer prestatie.(http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=)

Moederbord:
Het moederbord: tja waarom een 945p chipset, de 965 chipset is een stuk beter!(kijk bijvoorbeeld naar deze pricewatch: MSI P965 Neo-F, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID))

edit: ff layout enzo beter gemaakt en wat xtra info.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 16:42 ]

• MaartenFM
Oke bedankt, die paar tientjes meer voor die 2GB is inderdaad wel beter ja.
Heb je misschien ook een andere suggestie voor een 965 chipset moederbord?

Verwijderd

jazeker heb ik die!(ben zelf al een tijde bezich met een pc samen te stellen nl ;))

je kan bijvoorbeeld voor deze gaan:
pricewatch: Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
deze heb ik zelf uit gekozen. goed bordje, ook voor over clocken.
maar als je liever een asus hebt:
pricewatch: Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
of je zegt, het mag me wel wat duurder:
pricewatch: Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

zou als ik jouw was van alle 3 de bordjes ff de gebruikers ervaring lezen :D.

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 08:36
Wat ik zou veranderen is het geheugen en het mobo. Zorg ten eerste voor een A-merk geheugenfabrikant en voor dual channel geheugen. En kies een mobo met een P965 chipset.

@reinman: Weer typisch hoor. Vista komt eraan en iedereen roept moord en brand dat 1GB te weinig zal zijn 8)7
En ik versta eigenlijk ook de hype van Vista niet goed. Is iedereen dan zo ontevreden over XP dat je zo vlug mogelijk naar Vista wil??? :|
XP voldoet prima en het zal nog lang duren vooraleer ik overstap naar Vista.
Laat je toch niet zo gaan jongens! Zijn jullie dan allemaal zo erg gesteld om het nieuwste van het nieuwste te hebben? Dat altijd maar blijven consumeren en je laten wijsmaken dat je het moet hebben anders ben je achter(lijk), ben ik stillaan beu }:O

• dewil1990
  • Laatst online: 29-01 11:27
@hierboven mij
Ik vind persoonlijk dat het gewoon leuker is om het nieuwe besturings systeem te draaien na zoveel jaar weer eens wat anders :P. Ik ga zelf nog wel geen vista draaien mjah.

Verwijderd

@ hier boven.

tja als ik zeg dat BF2 meer dan 1GB nodig heeft krijg ik te horen dat ie dat waarschijnlijk niet speelt en niet nodig zou hebben ;).
Op een persoonlijk niveau kan heel vista mij de boom in en sla ik het als het kan over, maar uit ervaring met VISTA RC1 is dat 1GB toch net te weinig is en het stukken responsiever aan voelt met 1,5GB. Al zou je niet voor VISTA of voor BF2 doen, doe het dan voor de toekomst, zo duur is het niet en je hebt er bijna altijd wel baat bij!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
2 Gb is altijd handig en ook als je Vista wilt draaien, maar met 1 Gb wil dat ook wel.

Maar met het oog op de toekomst zal het niet verkeerd zijn nu 2 x 1024 aan te schaffen.
Stel dat je nu 2 x 512 aanschaft, en over 3 maanden denk je hé ik kom tekort. Dan schaf je weer 2 x 512 mb aan en zitten je geheugenbankjes vol.

Met 2 x 1024 zal dat ook zijn, maar daar ben je minder gauw geneigd uit te breiden en dan zit je uiteindelijk op 4 Gb wat zat is.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:31
ziet er wel goed uit. Echter uit ervaring geef ik je 1 tip...
Neem deze:
Pricewatch: Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
NIET!
Die is om een of andere rare reden heel raar en langzaam tijdens post. Zoek maar eens op GOT hiernaar zal je vaak zien ;)

Computer says no

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of de PC nou in 1 of 2 minuten boot maakt voor de meeste mensen echt niet uit. Tuurlijk is het fijn als ie super snel boot maar om nou gelijk niet voor de P5B te gaan omdat ie iets langer over de boot doet vind ik ook overdreven. Het is gewoon een goed moederbord.

Mijn P5W DH doet ook redelijk lang over de post maar verder is het een super ding.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:37:
[...]Videokaart
De ati x1950pro is wel een stukkie duurder, maar heeft ook veel meer prestatie.(http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=)
[...]
En maakt een stuk meer kabaal.
Wat geheugen betreft: ik denk dat je goed af bent met 1 GB. Koop dan wel 1*1GB, niet 2*512MB. Dan heb je welliswaar geen dual channel voordeel, maar is upgraden als je eventueel aan Vista of andere geheugenslurpers begint is dan lekker eenvoudig.
Ik ben het overigens met Reinman eens dat de 965 beter is dan de 645, maar of het bij jouw budget echt zoveel meerwaarde biedt dat het de hogere prijs rechtvaardigt is de volgende vraag.

Heb je overigens al nagedacht over je upgrade pad? Misschien is het wel slim om nu wat in te leveren op je videokaart om een betere CPU te kopen en dan over anderhalf jaar die videokaart te vervangen. Ofrelatief veel uit te geven aan een kast die een paar generaties PC's overleeft. Of... etc. Als je liever over x jaar een nieuwe PC koopt en deze aan de buurjongen cadeau doet is het niet nodig, maar als je op basis van dit systeem "zo af en toe" wat wilt verbeteren is het iets om over na te denken.

• MaartenFM
Bedankt allemaal voor de adviezen.
Ik zie echter een aantal mensen die zeggen dat ik 1*1GB moet kopen en niet 2*512MB, maar ik heb toch 1*1GB?

Is het trouwens slimmer om de E6400 te kopen ipv de E6300, of om een ander moederbord te nemen?

• PilatuS
  • Niet online
Waar het om gaat is dat je met 2 reepjes gebruik kan maken van dual-channel. Dat is een stuk sneller dan single-channel. Als je het bij 1GB wil laten is 2x512MB het beste. Wil je echter later naar de 2GB RAM is het beter om nu 1x 1GB te halen zodat je later met nog 1x 1GB dual-channel kan gaan draaien.

• ShaiNe
  • Laatst online: 19-01 08:36
@whiplash1990 : wel jij bent dus het slachtoffer van onze kapitalistische, consumerende maatschappij. Dat je een nieuw OS lekkerder vindt zit enkel maar in je hoofd. Je bent zo enorm beïnvloed door reclames en de media in het algemeen dat je als iets nieuws uitkomt, het oude niet meer goed kan zijn. Vista is ten eerste duur, want de basic versie trekt op niet veel. Die Aero-interface kan me gestolen worden en je kunt later nog altijd 1GB bijprikken (mobo heeft 4 banken). En als je persé 2GB nodig hebt voor BF2 dan vind ik +/-100 euro extra voor 1GB meer om BF2 OPTIMAAL te spelen een tikkeltje aan de dure kant. En 2Gb kan misschien wel nuttig zijn voor in de toekomst, maar dan zal er wel een ander onderdeel de bottleneck zijn die je pc te traag zal maken als de opvolger van Vista voor de deur staat. Als je de lijn doortrekt zou ik ook maar direct een QX6700 nemen, "met oog op de toekomst" 8)7

Verwijderd

MaartenFM schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:21:
Ik zie echter een aantal mensen die zeggen dat ik 1*1GB moet kopen en niet 2*512MB, maar ik heb toch 1*1GB?

Is het trouwens slimmer om de E6400 te kopen ipv de E6300, of om een ander moederbord te nemen?
Mmet het oog op upgraden beter een dimm nemen( je kan er dan een extra dimm bij doen). met het oog op snelheid beter 2 kleinere dimms(in dual channel), dit geeft je ongeveer 10% snelheids winst.

de meerwaarde van de E6400 ten over de E6300 is nihil, maar als je niet gaat overclocken en je hebt de extra tientjes te besteden, dan kan je het best doen.

@ hier boven.

je vergeet dat het nu alleen BF2 is, maar wat is er over 2 maand uit? ik zou het in iedergeval zonde vinden als ik een nieuw pc heb die ik al direct weer moet upgraden (ook al is het natuurlijk onvermijdelijk).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 17:44 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MaartenFM schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:21:
2x512MB als je van plan bent 1GB geheugen te houden, of 1x1GB als je van plan bent nog eens te upgraden naar 2GB op de niet al te lange termijn.
Is het trouwens slimmer om de E6400 te kopen ipv de E6300,
Benchmarks.
of om een ander moederbord te nemen?
Eisen?

• MaartenFM
Nou eisen heb ik eigenlijk niet aan een moederbord, ik zie alleen dat een aantal mensen zeggen dat ik een 965 chipset moet nemen. Maar kan ik niet beter voor die paar tientjes meer de E6400 kopen?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MaartenFM schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:45:
Nou eisen heb ik eigenlijk niet aan een moederbord, ik zie alleen dat een aantal mensen zeggen dat ik een 965 chipset moet nemen.
Als je geen eisen hebt neem je toch gewoon de goedkoopste met een S775 socket? :P
Maar kan ik niet beter voor die paar tientjes meer de E6400 kopen?
Zoals ik al zei, lees eens benchmarks.

• PilatuS
  • Niet online
Het voordeel van de E6400 tegen de E6300 is dat de E6400 een hogere multiplier heeft wat goed kan zijn als je wilt gaan overklokken. Ook is de kloksnelheid net ietjes hoger. Of het die paar tientjes waard is zal je zelf moeten beslissen.

• MaartenFM
Ik ben niet echt van plan te overclocken denk ik, ik zie in de benchmark dat de E6400 natuurlijk wel sneller is dan de E6300. Maar dat verschil maakt voor mij niet zoveel uit, al heb ik het natuurlijk nog niet zelf ondervonden.

@ RoD natuurlijk wil ik wel een goed moederbord, alleen ik heb niet (zoveel) verstand van hardware dus ik zou niet weten wat ik ervan moet eisen.

Verwijderd

oke, ik zal nog es een poging doen om een kompleet systeem hier neer te zetten met de pro's en cons er bij. Denk dat niet alleen het probleem is dat je niet zo veel verstand van hardware hebt, maar ook dat wij als tweakers het allemaal beter weten. zo doende brengen we jouw alleen nog maar meer aan het twijfelen. :P

+/- 800 euries: bij Azerty.(niet gekeken naar levertijd)

AOpen QF50E, Zwart, zilver
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=14196
zag er wel leuk uit en heeft een A merk voeding er in. scheelt niets met die jij had gekozen.
€ 52,04

Intel Core 2 Duo (Allendale), E6300
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=9583
De e6300, is voldoende, scheelt weinig met de e6400. Die paar tientjes kan je beter in geheugen stoppen, daar valt meer winst te halen.
€ 174,93

Kingston KVR533D2N4K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=1177
toch gekozen voor de 2GB in dual channel. Ik ben nog steeds van mening dat dit het meest toekomst gericht is(en het kost niet zo veel als een quad core ;)) en je hebt de snelheids winst van het dual channel. Het past best in het budget dus waarom laten? Als je het er later toch bij in gaat zetten kan je er net zo goed nu al van genieten!
€ 188,17

Seagate Barracuda 7200.10, 320
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=8118
Gekozen voor de 320GB versie, deze is vaak iets sneller dan de 250GB(16mb cash tegenover 8mb).
€ 93,30

GigaByte GA-965P-DS3
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=9966
Goed stabiel bord en nog niet echt duur ook! Er zijn ook iets goedkopere bordjes met p965 chipsets. maar ik heb nog niemand over dit bordje horen klagen!
€ 115,87

MSI RX1950PRO
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=11494
De MSI x1950PRO heeft een iets andere koeler dan de saphire varriant en is daardoor dus ook stiller. verder geeft de x1950pro veel bang voor zijn bucks(ik weet niet zeker of ALLE msi's deze koeler er op hebben).
€ 173,74

Samsung SH-S182D
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=10503
gewoon een uit gekozen, samsung heeft een beetje een voorkeur bij mij.
€ 29,25

totaal:
€ 827,30

Net er over heen verdikkeme :P. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik zou zelf als ik jouw was nog ff kijken op http://www23.tomshardware...=531&model2=607&chart=197. Ga dan ff goed kijken welke grafische kaart jouw het beste toelijkt. Laat je niet in de war schoppen door alle meningen hier op tweaker! veel succes.

P.S.

mijn excuus voor spel en taal fouten, ben net terug van een zware training... auw...

• MaartenFM
Oke bedankt ! Ziet er allemaal goed uit, al zou ik bepaalde dingen nog kunnen weglaten misschien zoals een 320GB hardeschijf, ik vind 250 GB genoeg en die snelheid maakt me niet zoveel uit.
Pagina: 1