Toon posts:

Asus A8 JN vs. Sony Vaio C1

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een dezer dagen mijn eerste laptop kopen, maar twijfel nog tussen de volgende 2:

Asus A8JN-4P006M
(ca. 950€)
14,1" TFT WXGA Color Shine
Intel CoreT 2 Duo processor T5600 1.83GHz (FSB: 667MHz)
nVidia GeForce Go 7300 128MB
1024MB DDRII-667(1GBx1)
120GB HDD Sata
8X DVD Super Multi Double Layer
10/100 Base WLAN 802.11g
Cardreader SD/ MMC/ MS/ MS pro
Battery Pack & Speelduur 6 cell, 3200mAh/4800mAh, 35/53Whrs
Built-in Camera 0,35 Megapixel webcam

Sony: VAIO VGN-C1Z (ca 1050€)
* Display: 13,3", WXGA Resolutie 1280x800
* Intel Centrino Duo
* Processor: Mobile Intel Core 2 Duo T5500 (1.66Ghz)
* Bussnelheid: 667Mhz
* L2 Cache: 2MB
* Chipset: Intel 945PM
* Geheugen: 1GB (2x512MB) DDR2 PC4300 (max 2GB)
* Videokaart: nVidia GeForce Go 7400 256MB DDR VRAM PCI-e
* Harddisk: 120GB SATA 5400rpm
* Optische drive: 8x DVD-/+RW Dual Layer
* Modem 56K V.90
* LAN 100Mbit
* WLAN 54Mbit
* 1x Express Card
* 2x USB2.0
* 1x Firewire
* TV-Out: S-VHS
* 4 in 1 Card Reader
* Bluetooth
* Microsoft Windows XP Media Center Edition
* Afmetingen: 330x236x37mm
* Gewicht: 2,3kg

Gevoelsmatig gaat mijn voorkeur uit naar de VAIO, maar ja.. hoe hard moet gevoelsmatig tellen bij een laptop...
Ik vind de Vaio mooier, en dacht dat deze sowieso bekend stond om z'n mooie scherm, maar vraag me af of dat 100 euro waard is. Gamen doe ik niet, dus die GrafKa denk ik niet echt nodig te hebben. Het verschil in de processors vind ik niet heel belangrijk, allebei erg snel. Mocht ik in de toekomst willen uitbreiden naar 2GB, dan is dat voordeliger bij de Asus, aangezien daar nu 1 module inzit. Bluetooth zit wel op de Sony, maar heb ik tot dusver nooit gebruik van gemaakt.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is in de behuizing? Is een van beide duidelijk steviger?
In een eerder topic las ik dat een HP wel degelijker lijkt dan een Asus, maar is Asus gammel?
Kon niet veel ervaringen vinden over de Vaio, dus als er eigenaren zijn...

Comments welkom :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik vind de Sony notebooks over het algemeen een stuk steviger (wij verkopen in de winkel zowel Sony als Asus dingen). De Asus gevallen ben ik geen fan van, ik vind ze te goedkoop aanvoelen.
Daarbij komt dat Sony echt geweldige schermen heeft en dat ze lekker degelijk in elkaar zitten, maar ze zijn wel wat duurder.

Het enige nadeel van Sony is dat ze zoveel rotzooi meeleveren op het ding aan software, maar een simpele format doet wonderen (en Asus is vrijwel net zo erg wat dat betreft).

Ik zou dus zeker voor die Sony gaan.

• zerotol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
ik vind het ook wel een goeie laptop , goede prijs en goede specs.Alleen ik zou die 7200 batterij willen en die kost 350 euro exclusief btw ...Iemand een idee waar ik die nog (en vooral veel goedkoper ) zou kunnen vinden.

Now i am become death , the destroyer of worlds.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

zerotol schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:30:
ik vind het ook wel een goeie laptop , goede prijs en goede specs.Alleen ik zou die 7200 batterij willen en die kost 350 euro exclusief btw ...Iemand een idee waar ik die nog (en vooral veel goedkoper ) zou kunnen vinden.
Al eens op ebay gekeken?

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

Terw_Dan schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:13:
Ik vind de Sony notebooks over het algemeen een stuk steviger (wij verkopen in de winkel zowel Sony als Asus dingen). De Asus gevallen ben ik geen fan van, ik vind ze te goedkoop aanvoelen.
Daarbij komt dat Sony echt geweldige schermen heeft en dat ze lekker degelijk in elkaar zitten, maar ze zijn wel wat duurder.

Het enige nadeel van Sony is dat ze zoveel rotzooi meeleveren op het ding aan software, maar een simpele format doet wonderen (en Asus is vrijwel net zo erg wat dat betreft).

Ik zou dus zeker voor die Sony gaan.
Eensch. Ik heb hier ook een Vaio (N11M). Ben dik tevreden. Indd stevig, super mooi beeld, maar ook duurder. Maarja, je krijgt wel waar voor je geld.

Enige nadeel is ook indd de hoeveelheid voorgeïnstalleerde software die je erbij krijgt. Maar volgens mij is dat bij alle laptops wel het geval.

Offtopic:
"maar een simpele format doet wonderen"
Dat wil ik met mijn Vaio ook graag doen, maar ik ben die XP MCE cd kwijt die ik erbij kreeg |:( Kan ik dan gewoon een andere XP erop zetten? I.v.m. drivers voor bv. het mobo en vga?

99pixels.nl

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:13

KroeT

[...]

Offtopic reactie: Ik heb over de SZ1 gelezen dat het installeren van een 'gewone' windows cd erg ingewikkeld is. Specifieke drivers etc. Ik krijg morgen bij mijn SZ zo'n recovery dvd, maar in hoeverre die op een N11 werkt weet ik niet. Als je dat even uitzoekt kan ik je daar wel een kopietje van sturen. jrinzema apenstaart gmail. Je kan waarschijnlijk van Sony ook wel een nieuw cdtje krijgen op vertoon van je aankoopbewijs.

Peace is not simply the absence of war.

• Timbos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Timbos

hoi and dag!

Offtopic: Het compatibiliteitsoverzicht op http://www.vaio-link.com/...gory=0&serie=VGN-C&m=2409 doet het niet maar de vraag is, kan er in de C1 667mhz geheugen geinstalleerd worden?

Verwijderd

Veratje, waar heb jij die Asus A8JN-4P006M voor €950 gezien?
Ik zie 'm in veschillende winkels voor zo'n €1100.
Zou persoonlijk voor die Asus gaan. Kzit er zelf ook op te Az(us)en (flauw;)

Sam

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:47:
Veratje, waar heb jij die Asus A8JN-4P006M voor €950 gezien?
@ Sam: In de pricewatch van tweakers! klik

Ik denk dat ik toch maar voor de Sony ga...

Verwijderd

Ik zou ook voor de Sony gaan met zulke kleine verschillen.

• zerotol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-12-2025
Er zijn inderdaad namaak batterijen te vinden voor zon 80 euro en refurbished echte voor 180.Of die namaak batterijen goed zijn is natuurlijk een andere vraag.

Now i am become death , the destroyer of worlds.

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:07
Zit ook een beetje te twijfelen tussen deze 2 laptopa en ja ook nog een derde een Vaio FE series. Ik denk dat ik voor de C! ga alleen zitten me nog een paar dingen dwars en dan vooral de werktijd die de batterij levert. Wat ik wel weer top vind is het toetsenboord wat relatief groot is en die vaio voelt en zit er wel een stuk degelijiker uit...

Verwijderd

Topicstarter
De accu schijnt toch echt maar kort mee te gaan. We gaan het merken. Morgen mag ik ermee spelen :)

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 18:38
Ik neem aan dat je 'm dan niet bij de gelinkte Central Point gaat kopen? (je hebt "excl.btw" wel zien staan hoop ik?)

Ik zit ook te denken om m'n huidige Pentium-M laptop met niet echt best scherm te gaan upgraden naar een Core2Duo. Heb tot nu toe de Asus A8Jn bovenaan m'n lijstje staan maar die Sony is inderdaad ook wel leuk!

[ Voor 19% gewijzigd door catchingfire op 23-01-2007 20:07 ]

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:07
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:30:
De accu schijnt toch echt maar kort mee te gaan. We gaan het merken. Morgen mag ik ermee spelen :)
Een oom van me heeft hem rond kerst gekocht. Hij zegt dat die er 2,5u mee doet. Is ook wat ze ongeveer aangeven. Ik wil ook die C1 maar heb liever een langere accu tijd en een kleinere adapter want die is echt groot.

Verwijderd

Topicstarter
catchingfire schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:01:
[...]

Ik neem aan dat je 'm dan niet bij de gelinkte Central Point gaat kopen? (je hebt "excl.btw" wel zien staan hoop ik?)
Wel gekocht bij Central Point, maar toen was de prijs nog €895 excl. btw (1065 incl.) :D
Die lagere prijs was maar een paar dagen geldig blijkbaar. Heb 'm toen ook op meer sites gevonden (die niet in de pricewatch vermeld staan) voor een soortgelijk bedrag. Goed zoeken dus.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Vaio review op notebookreview.com al gezien? Vast wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje, al die software ;( Ik was al gewaarschuwd, maar toch. Ook geen dvd of cd te vinden in die doos... Sony gebeld - konden ze geen Nederlandse vinden voor het inspreken van het keuzemenu :X - een recovery cd kan je zelf aanmaken. Met de voorgeinstalleerde software dus... :/
Maar ok. Verder ben ik BLIJ met mijn nieuwe notebook *O*

• catchingfire
In die review van notebookreview.com lees ik als nadeeltjes van de Sony dat
* de adapter "te groot" is voor een travel-laptop
* het scherm een slechte verticale view-angle heeft
* de accu nogal tegenvalt (max. 3uur)

Is de Asus A8Jn in die opzichten beter?

Persoonlijk vind ik nog als minpuntjes het feit dat er 2x512MB zit (in de Asus 1x1GB) wat upgraden naar 2GB bemoeilijkt en het gebrek van een ingebouwde webcam. Qua grootte zullen ze elkaar niet veel ontlopen, wellicht dat de Sony wat kleiner is vanwege het iets kleinere scherm?

Verwijderd

catchingfire schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:34:
In die review van notebookreview.com lees ik als nadeeltjes van de Sony dat
* de adapter "te groot" is voor een travel-laptop
* het scherm een slechte verticale view-angle heeft
* de accu nogal tegenvalt (max. 3uur)

Is de Asus A8Jn in die opzichten beter?
De Asus heeft volgens mij ook een matige verticale inkijkhoek en een magere accutijd. Over de adapter weet ik niks. De Sony heeft imo een beter scherm en een betere graka. Bovendien is de Sony kleiner en lichter. Hij heeft alleen geen webcam en de geheugenindeling is zoals je aangeeft niet echt geweldig.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2007 16:58 . Reden: Foutje ]

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

CdD schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 22:10:
Offtopic:
"maar een simpele format doet wonderen"
Dat wil ik met mijn Vaio ook graag doen, maar ik ben die XP MCE cd kwijt die ik erbij kreeg |:( Kan ik dan gewoon een andere XP erop zetten? I.v.m. drivers voor bv. het mobo en vga?
Ik heb MediaMarkt gebeld. Ze vertelde me dat er helemaal geen cd bij hoort te zitten. Je installeert dus indd XP opnieuw d.m.v. de "Recovery Tool" die op je lap geïnstalleerd is. :z Beetje onhandig IMO.. Had liever een normale XP cd erbij gehad.

99pixels.nl

Verwijderd

Ik zou zeker geen Asus A8 serie nemen, ik heb er niets dan ellende mee gehad.

De behuizing is inderdaad slap, niet kras en stootvast, erg slijtgevoelig en ziet en voelt goedkoop.

Als je een Asus A8 laptop hebt gekocht (vooral de wat duurdere) dan denk je echt dat je opgelicht bent.

Tel daarbij de slechte BIOSsen en drivers van Asus en je hebt een recept voor een bagger laptop.

Zeer zeker dus voor de Sony gaan (al zou ik wel proberen een Geforce erin te krijgen, ik spreek uit ervaring wanneer ik zeg dat de Intel GMA950 niet het snelste beestje is)

Verwijderd

Waarom de Vaio formatteren vanwege de software? Je kan toch ook gewoon simpelweg de software zoals norton en dat soort ongein verwijderen dmv config > software > uninstall?

Ik zit trouwens ten zeerste te overwegen om de Vaio aan te schaffen :)

• catchingfire
Toch zit er ondertussen wel een fors prijsverschil tussen de A8Jn en de VAIO C1Z.

De C1Z kost bij een dubieus beoordeelde hardwaretotaal.nl 1065euro, op andere plekken kost ie >1243euro. De A8Jn kost overal tussen de 925 en 999 euro. Bedenk daarbij de wat snellere CPU, de betere geheugenuitbreidbaarheid en de webcam, dan lijkt me de Asus voor non-game gebruik toch een niet zo'n slechte keuze.

Het verschil in grootte is te verwaarlozen:
C1Z: 330 x 236 x 37mm, 2,3kg
A8Jn: 335 x 245 x 34.8~37.3 mm, 2.39kg

Wel is de C1Z wat mooier en heeft naar zeggen dus een beter scherm... keuzes keuzes.

Verwijderd

Als je hem via de zaak besteld is de BTW ook geen gek voordeeltje :P

Maar het gaat mij vooral om de compactheid, en daar lijkt me de Vaio toch aardig in het voordeel..

• VegZ
  • Laatst online: 30-01 18:35
Kun je zomaar een laptop via de zaak aanschaffen, of moet je kunnen aantonen voor de belasting dat je hem daar ook voor gebruikt?

Daarnaast twijfel ik ook erg welke ik nu zou moeten nemen. Heb bij de plaatselijke Mycom winkel met de Asus mijn handen gestaan. Wat me erg opviel was de "plastic feeling", maar toegegeven zag hij er wel slank uit. Iets dat ik erg kan waarderen, daarnaast zat zo'n beetje alle functionaliteit op de laptop.

Toch neig ik zelf naar de Sony ondanks het prijsverschil. Dit omdat ik een sony-fiel ben, ze er erg mooi uitzien, de specs zijn net wat beter (grafische kaart) en kwalitatief zouden ze superieur zijn. Toch maak ik mij een beetje zorgen over de plompheid van de laptop. Hij ziet er op elke website zo dik (http://www.notebookreview.com/assets/18657.jpg) uit. Is dit inderdaad zo, of valt het reuze mee?

• catchingfire
VegZ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:14:
Hij ziet er op elke website zo dik (http://www.notebookreview.com/assets/18657.jpg) uit. Is dit inderdaad zo, of valt het reuze mee?
C1Z: 330 x 236 x 37mm, 2,3kg
A8Jn: 335 x 245 x 34.8~37.3 mm, 2.39kg

Snap niet goed waarom er 2.5mm "speling" in de dikte van de Asus zit maar veel scheelt het dus niet.

• VegZ
  • Laatst online: 30-01 18:35
Misschien is het scherm in het midden iets dikker dan aan de randen? Ik weet het ook niet precies, maar het zou mogelijk kunnen zijn.

Nog even over die afmetingen. Ik had het er beter bij moeten vermelden, maar ik doelde meer op de schermgrootte, de randen er omheen (het lijkt alsof de C1 hele dikke randen om het scherm heeft) en de hoogte van de laptop wanneer hij dicht geklapt is. Ervaren de Eigenaren dit ook zo, of valt het in de praktijk reuze mee?

Heeft iemand daarnaast enig idee of MediaMarkt Breda of Eindhoven ze in de winkele hebben staan?

Verwijderd

Topicstarter
VegZ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 11:06:
Nog even over die afmetingen. Ik had het er beter bij moeten vermelden, maar ik doelde meer op de schermgrootte, de randen er omheen (het lijkt alsof de C1 hele dikke randen om het scherm heeft) en de hoogte van de laptop wanneer hij dicht geklapt is. Ervaren de Eigenaren dit ook zo, of valt het in de praktijk reuze mee?
De randen aan de zijkanten en bovenkant van het scherm zijn zo'n 18mm. Maar wel een prachtig scherm. Hij is inderdaad niet veel kleiner/lichter dan de Asus.
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 08:33:
Waarom de Vaio formatteren vanwege de software? Je kan toch ook gewoon simpelweg de software zoals norton en dat soort ongein verwijderen dmv config > software > uninstall?
Ik heb inderdaad via het configuratiescherm alle troep gedeïnstalleerd, maar ik had het fijn gevonden om er een cd'tje met XP bij te krijgen zodat ik helemaal fris kon starten. Of dat later eens kon doen. Vista cd'tje is al onderweg. Verzendkosten €23

Verwijderd

VegZ schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:14:
Kun je zomaar een laptop via de zaak aanschaffen, of moet je kunnen aantonen voor de belasting dat je hem daar ook voor gebruikt?
Zolang jouw werkgever het er mee eens is (indien je geen eigen bedrijf hebt) en je laptop nodig hebt voor sommige zaken voor je werk dan kan de belastingdienst er niet echt een groot probleem van maken. Daarnaast moet het wel een mierenneukert eerste klas zijn die de aankoop van een laptop op de zaak niet als zakelijk ziet, maar ja het blijft de belastingdienst ;)

Verwijderd

Ik heb zonet een Vaio N11/M gekocht en zit met zeer gemengde gevoelens. Eerst wilde ik een laatste toonzaalmodel kopen, maar in het scherm hiervan was er in de rechter benedenhoek een donkergrijs-zwarte vlek. Ik kocht het toestel in een ander winkel dan maar, waar het toonzaal dat niet had. Ik krijg mijn exemplaar mee in een doos, en thuis ontdekte ik dezelfde 'fout' (?) in het scherm. Beetje als een blinde vlek in het oog als men in de zon heeft gekeken. Of een schaduw. Dus niets dode-pixel achtig, maar vager en twee centimeter hoog (langs de rechterzijde). Het vermindert een beetje naargelang de inkijkhoek, als ik er loodrecht op kijk. Als ik meer van links kijk vermeerdert het. Als je er niet op let, stoort het niet echt, maar het is als een lekkende kraan, eens opgemerkt blijft het wel aanwezig.
Ik ben nog niet bij Sony geraakt om te vragen wat we hieraan kunen doen (ruilen, vervangen?..).
Gisteren nog eens in een zaak naar laptops van andere merken gaan kijken en geen enkel had dat, enkel die Vaio! Erg frustrerend, vooral omdat ik het toestel had gekozen voor zijn helder scherm!

Andere opmerking: het touchpad voelt een beetje vies aan. Beetje het gevoel dat men kan hebben bij aanraking van synthestische textielen (nylon, of zo...).

Aanvankelijk heb ik me ok gestoord aan de permanente geluidsfrequentie van de harde schijf of van de koeling? Niet hard, maar juist op een frequentie die mij eerder irriteert. Zal waarschijnlijk persoonlijk zijn, maar toch las ik van iemand op een of andere franse forum die schreef dat zij het toestel duidelijk onder haar typende handen voelde werken.

De opwarming valt erg goed mee, de DVD blaast heel fel als ik zelf gebrande schijven draai, maar is erg stil bij afspelen van gekochte DVD's.

Het toestel geeft een plastieken indruk en voelt zo een beetje aan.

Ik ben nog altijd aan het twijfelen om hem terug te verkopen of aan Sony terug te geven en een Asus ASUS F3F-AP067C of aanverwante in de plaats te kopen. Ik weet alleen niet of die snel opwarmen, lawaai maken en of de schermen goed zijn.

Alleszins zou ik me enigszins gerust gesteld voelen als ik een verklaring zou kunnen verkrijgen betreffende die 'blinde vlek' in het scherm. Gaat dat dat met de tjid weg (denk ik dan naïef..), moet ik me daar bij neerleggen, ...???
Pagina: 1