[ASP.NET+SQLS2000]Relatie gebruiker 2 drop down lists.

Pagina: 1
Acties:

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo allemaal ik ben bezig met een projectje waarbij gebruikers zich kunnen bevinden op verschillende locaties en daar acties kunnen uitvoeren, de gebruikers loggen zich in en kunnen zij locatie en taak aanpassen. Nu wil ik graag taak en locatie in 2 drop down lists doen, en hiervoor wil ik graag jullie hulp vragen.

Ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

Ik heb 2 drop down lists. De eerste drop down list heeft locaties. Thuis, Werk, Vakantie.
De tweede drop down list heeft taken, echter deze taken zijn afhankelijk van de locaties, dus:

Indien locatie Thuis is gekozen bevat de tweede drop down list: Hond uit laten, doe de was, zet vuil buiten.
Indien locatie Werk is gekozen bevat de tweede drop down list: Stuur e-mail naar klant, bel klant, maak rapport.
Indien locatie Vakantie is gekozen zijn er geen taken voor de tweede drop down list dus deze verschijnt dan niet op het scherm.

Mijn eerste vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb zelf zitten denken en ik kom op 3 tabellen uit voor een database: 1(tabel1) voor de gebruikersgegevens, 1(tabel 2) voor de locatie die de gebruiker heeft gekozen (dus bijv: userID 1 heeft locatie thuis), 1 (tabel 3)voor de locaties (twee kolommen 1 kolom locaties, 1 kolom acties) (deze tabellen delen de sleutel gebruikerID unieke sleutel). Is dit een goede aanpak of maak ik het met 3 tabellen te ingewikkeld?

Mijn volgende vraag: Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik het kan afdwingen dat indien Thuis is gekozen in de tweede dropdown list ook alleen maar de bovenstaande opties voor thuis worden weer gegeven. Hetzelfde geld voor werk en vakantie.

Mijn idee op dit moment is: Een gebruiker logt in. Bij het inloggen worden de locaties geladen in de eerste drop down lists en vervolgens wordt de al gekozen locatie weer gegeven (van tabel 2, default vakantie) in de drop down list. Op het moment dat de gebruiker een andere locatie selecteerd vind er een postback plaats en worden de betreffende gegevens geladen voor de tweede drop down list.

Bij het opslaan van de locatie en taak worden de gegevens opgeslagen in tabel 2.

(tevens is het ook mogelijk in hetzelfde scherm wachtwoord en e-mail te veranderen maar daar heb ik geen hulp bij nodig, het gaat mij echt hoe ik het voor elkaar krijg dat de relatie tussen de twee drop down lists goed loopt).

Bij voorbaat dank voor de hulp.