Toon posts:

Zware FPS drops in elke game.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft heb ik zware FPS drops in elk spel. De FPS drops komen bij de FPS games alleen maar als ik opponents zie, wat redelijk vreemd is eigenlijk. Bijvoorbeeld in CoD2 heb ik bijna overal 125fps, maar er hoeft maar 1 opponent in beeld te komen en hij dropt naar ~17fps voor een paar seconden. Het lijkt me sterk dat het komt omdat de videokaart ineens zwaarder belast wordt, omdat normaal gezien smoke grenades voor veel meer fps drops zorgen, maar zelfs midden in de smoke haal ik nog ~70 fps, wat dus niet te vergelijken is met die 17fps. In andere games zoals Trackmania Nations is het ook, alleen daar gewoon random, niet altijd op dezelfde plaatsen ofzo.

Het probleem is niet alleen in Multiplayer, maar daar komt het wel het meeste voor, in Trackmania zeg maar 5x per minuut in multiplayer, en 1x per minuut in single player, de settings veranderen werkt ook niet, komt nog steeds even vaak voor, zelfs in CS 1.6 met alles op low. Reinstallen al geprobeerd met een paar games, had ook geen effect.

Besturingssysteem: Windows XP, met volgens mij gewoon SP2
Specs:
Amd Athlon 3500+ Venice
2x 512MB PC3200 Dane Elec DDR
MSI K8N Neo2-FX
Sapphire ATI Radeon X800
OCZ Modstream 520W
Onboard soundcard

Niets is hiervan geoverclocked

Nieuwste ATI Catalyst Drivers, moederbord nog nooit veranderd, dus lijkt me sterk dat het daar aan zaal liggen, ook heb ik geen ATI drivers veranderd vlak voor het probleem begon.

System temps zijn zeer goed, ook fully stressed, altijd onder de 50 voor CPU, HD en mobo, mijn case staat ook open en draaien genoeg fans, dus zou ook geen airflow probleem moeten zijn.

Enige wat me wel opviel (weet niet of het normaal is, nog nooit op gelet) is dat welke game ik ook speel men CPU op 100% usage staat.

• hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-11 12:31

hayate666

zwaardfetisjist

Weet je ook welk proces die 100% in beslag neemt? Is dat het spel zelf of iets anders?

As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen

Verwijderd

Topicstarter
Ja spel zelf, of ja, van 80-97%, heb altijd nog wel andere kleine dingen aanstaan.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Kan het misschien harde schijf zijn aangezien die nogal oud is en volzit.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 15:04
Wat is vol?

Als je onder de 25% vrije hardeschijfruimte zit krijg je een flinke performance drop.

Als je verder gaat wordt het steeds wat erger.

Kan me wel voorstellen dat je fpsdrops krijgt als je hd helemaal vol zit...

specs

Verwijderd

Topicstarter
ong 1.5 van de 60GB :o, ik was toch al van plan een nieuwe te bestellen, dan is dit een goed moment :P

• J0J0
LoL nou ik denk dat je het probleem wel gevonden hebt :p

Als je een hoop troep op die hd hebt staan kun je het zo uittesten ;)

En natuurlijk helpt een goed gedefragmenteerde schijf ook :P

[ Voor 20% gewijzigd door J0J0 op 21-01-2007 17:18 ]

specs

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Een performance drop bij < 25% vrije ruimte heb ik nog nooit van gehoord.
Vrije ruimte is alleen maar nodig voor swap/caching... 2GB+ vrij is wel aan te raden, 25% is wel erg royaal.
Vaak worden korte drops veroorzaakt door een proces dat opeens 100% usage gebruikt...

• J0J0
Leuk dat je het nog niet gehoord hebt maar aanwezig is het wel.

Frapant dan ook dat de TS zijn schijf bijna helemaal vol heeft staan.
Volgens mij worden de laatste GB's door de schijf ook aan de binnenkant van de platter gezet.

Kan natuurlijk dat je fysiek 2 schijven hebt en je OS schijf altijd veel ruimte over heeft.
Als je opslagschijf dan vol zit zul je er niet veel van merken nee.

specs

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

J0J0 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:53:
Leuk dat je het nog niet gehoord hebt maar aanwezig is het wel.

Frapant dan ook dat de TS zijn schijf bijna helemaal vol heeft staan.
Volgens mij worden de laatste GB's door de schijf ook aan de binnenkant van de platter gezet.
Dat klopt, maar verklaart totaal niet waarom de TS behoorlijke framedrops krijgt. Ik zou wel eens een bron willen zien van jouw bewering. 25% is namelijk aanzienlijk. ;)
Redje schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:49:
Vaak worden korte drops veroorzaakt door een proces dat opeens 100% usage gebruikt...
De TS geeft aan dat het het spel zelf is. Dat de processor dan voor 100% benut wordt, lijkt me alleen maar goed.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Dat schijfruimteverhaal is volgens mij grote onzin. 25% is een relatief getal, en zou dus op grotere harde schijven ook nog eens betekenen dat je meer ruimte ongebruikt moet laten.

Anyway, als ik de TS lees gaat het om multi-player games op het internet en dan verwacht ik eerder dat die fps drop te maken heeft met de internetverbinding en de instellingen/rates van de verschillende games (uit ervaring weet ik dat CS enorm kan laggen als je je rates verkeerd hebt ingesteld). Dus kun je daar iets meer over posten?

• J0J0
Kunt wel zeggen dat mijn schijfruimte verhaal onzin is maar ping met fps koppelen is ook een appels en peren verhaal.

De TS heeft het wel degelijk over FPS drops tot 17 FPS. Als je dikke lagg hebt lijd je fps daar niet echt onder.

Geef maar een voorbeeld. Ik speel op een een World of warcraft private server. Daar heb ik wel vaker pings van 500 en hoger. Ik kan echter vrolijk doorwandelen zonder allerlei hickups.

Nog eens over dat hardeschijf verhaal.... ik vind dat het gevoelsmatig echt aanwezig is die performancedrop. Windowsverkenner en programma's als quickpar lijken toch echt slomer te gaan.
Goed ik kan er niet echt iets over vinden op internet.... jammer dan...

EDIT

The system performance is slow after you install Windows XP Service Pack 2 or upgrade to Windows XP with Service Pack 2

Dit heb ik dan wel gevonden.
Nu lijkt het er wel op dat het om extreem weinig ruimte gaat in de verhaal.
Echter in het geval van de TS kan het goed dat hij gewoon te weinig ruimte over heeft.
Ik geloof dat de TS het had over 1,5GB. Als je een flinke swapfile hebt ingesteld wordt het wel erg krapjes. Goed dan, die 25% barriere kan ik niet hard maken maar dit is WEL aannemelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door J0J0 op 22-01-2007 11:11 ]

specs

Pagina: 1