Toon posts:

Wat voor fileserver voor Apple's?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

We zijn een reclame bureau en alle ontwerpen worden op een mac gedaan. Ik ben aangestelt om het systeembeheer te regelen, maar ken eigenlijk alleen het reilen en zeilen van PC's (hier ook zo'n 20 systemen).

Momenteel hebben we een NAS waar iedereen zijn bestanden opzet en ook altijd vanaf die NAS werken. Echter zorgt dit vaak voor problemen. Vooral in Indesign raken ze regelmatig hun koppelingen kwijt. Erg vervelend. Ik heb ze al geadviseerd om gewoon de bestanden van de NAS te kopieren naar hun MAC, vervolgens de bestanden te bewerken en zodra ze klaar zijn gewoon weer terug op de NAS zetten. Echter is het management bang voor een gebrek aan voldoende discipline om deze werkwijze te handhaven.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Graag zou ik een fileserver willen waarbij er gewoon (max 10 mensen ) tegelijkertijd op kunnen werken. Hiervoor zijn er honderden verschillende typen en ze zeggen allemaal dat ze goed met apple's overweg kunnen. Nu ben ik benieuwd welke zich in de praktijk echt bewezen hebben.

Overigens hebben we nu 2 NAS'en 1 voor het dagelijks gebruik en een identieke waar snachts alle backups naar gekopieerd worden. Wat me opvalt is dat de backupsoftware vaak problemen heeft met de appledouble files, en zijn er ook vaak bestanden die helemaal niet gebackupped kunnen worden.
voorbeeld uit log's. Heel vervelend als die vage bestandsnamen beginnend met alleen een vage extensie ._weq23e e.d. Kan je dat ook uitschakelen bij mac's?

Martin

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 13:50:
Hallo allemaal,

Met een vriendelijke groet!

Martin
Groeten, doen we niet op got ;)

Maar wat voor een fileserver gebruik je nu? Met welk protocol praat je daar tegen aan AppleTalk, CIFS/SMB, NFS etc....

En die extensie vind ik niet vaag, maar ik begrijp dat de NAS die jullie gebruiken hier niet mee over weg kan, lijkt me gewoon een brakke implementatie op de NAS.

De bestanden die met een . beginnen zijn verborgen/hidden bestanden op een mac. Misschien dat de NAS er daarom problemen mee heeft. En hoe regel je de backup van de ene NAS naar de andere, via een andere PC of gaat dat direct? Als er een andere PC tussen zit dan kan die ook de oorzaak zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door eth0 op 19-01-2007 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ze connecten nu via CIFS, de infrant NAS firmware beschikt over backup mogelijkheden en dat gaat verder best goed alleen exotische karakters in bestands en mapnamen skipt hij. Dus hij backupt echt rechtstreeks van NAS naar NAS

Overigens hebben alle pc gebruikers helemaal 0 problemen met de NAS.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Buiten dat je eigenlijk opzoek bent naar en andere oplossing, heb jij je probleem ook al bij Infrant neer gelegd?

Ik zie dat ze een eigen forum hebben http://www.infrant.com/forum/ , misschien kan je daar je probleem neerleggen. Lijkt me zonde om iets anders aanteschaffen.

ps, dedicated Mac topic van infrant http://www.infrant.com/forum/viewforum.php?f=28 ;)

check dit voor je problemen met je files http://www.infrant.com/forum/viewtopic.php?t=6717

[ Voor 25% gewijzigd door eth0 op 19-01-2007 14:55 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1. Wat je zou kunnen overwegen is om in je Windows domein een Xserver (www.apple.nl/xserver) als member server neer te zetten.
Stel deze club grotendeels zelf verantwoordelijk of outsource het support van de server naar 3de partij. Zo kan jij je weer gaan richten op de pc's en hebben zij een full compatbile server.. met alle mogelijkheden die je maar kunt bedenken.
Deze Xserver heeft dan zijn eigen raid opstelling en in de nacht of in het weekend kun je overwegen om alles automatisch over te zetten naar je NAS.

2. Maar om eerlijk te zijn lijkt het mij goedkoper om een Technisch Consultant met kennis van de NAS en met kennis van MacOS X langs te laten komen. Laat hun tweeen het lekker uitvechten. Zorg voor een deadline en mochten ze het niet halen dat er dan een flinke korting berekend wordt op de eindfactuur(ren). :Y

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Denk dat je idd misschien eerst ff de forums erop na kunt slaan, want misschien zijn je problemen in de huidige situatie wel op te lossen, en dat scheelt het bedrijf weer een hoop geld.

Mocht je echt voor een aparte fileserver gaan dan ben je met apple's Xserver natuurlijk altijd safe... dan heb je ook support natuurlijk. Als je iets wilt wat goedkoper is dan kan ik je een linux fileserver met NFS bestandsdeling aanraden, heb daar goede ervaringen mee.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de reacties allen!

Mochten er meer mensen een soortgelijk probleem hebben --> heb dit topic ook nog gevonden : Welke servertype kan ik het beste nemen? Apple/Unix/Windows?

Ik ga zeker nog eens de infrant forums afstruinen, maar denk er serieus over na om toch te gaan voor een linux NFS, we hebben hier nog een oude DELL PowerEdge staan die ik ervoor zou kunnen gebruiken, wat extra hd's er in, ff configgen, klaar!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dusss.. je gaat het probleem oplossen door iets nieuws aan te schaffen.. mag ik vragen wat de persoon die het budget beheerd hier over denkt?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
niet te overhaast he!!!

ik zeg dat ik er serieus over na denk, maar dat ik eerst de infrant forums ga afstruinen, degene die over het budget ging vroeg me zelfs een nieuwe server te laten kopen van een paar duizend euro, maar ik wil juist voorkomen dat dat moet. En wat extra hd's kosten geen drol in verhouding en de PowerEdge staat hier toch te roesten!

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:41
Ik zou eens serieus nadenken over Dave, deze lost een hoop CIFS/SMB problemen voor je op. Demo versie voor 30 dagen is gewoon full te gebruiken, als de problemen dan opgelost zijn weet je wat het probleem is...

Wij gebruiken het op de zaak ook, en dit werkt perfect in combinatie met Windows 2000/2003 servers. Ik neem aan de nas dit ook draait? http://www.thursby.com/products/dave.html
Pagina: 1