[dhclient]resolv.conf DHCP *en* vaste nameservers

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nu ik eindelijk eens de beperkingen van mijn Linksysje beu ben heb ik een router/webserver/home fileserver in elkaar geschroefd op basis van een underclockte P3, een paar NICs en een knoert van een harde schijf. Ding draait Debian Etch en alle services die ik tot nu toe erin gezet heb werken prima. Maar een ding heb ik nog niet op orde: DNS

Situatie is dat mijn ISP (chello) DNS info via DHCP toekent. Normaliter wil ik die servers gebruiken omdat de latency natuurlijk lager is dan servers die verder weg staan, maar ze lijken niet 100% betrouwbaar, dus wil ik een paar vaste DNS servers als failsafe hebben. Momenteel heb ik dat geregeld door op de router de DNS servers via DHCP te laten toekennen en op de clients de router als primaire DNS en mijn alternatieven daarna in te vullen.

Dat is echter niet optimaal omdat het configuratie op clients eist (geen probleem als het m'n eigen PCs zijn, maar wel zo jammer voor bezoekende laptops enzo) en bovendien wil ik meer doen op mijn nieuwe servertje dan alleen routeren, dus moet het daar ook goed geregeld zijn.

Debian gebruikt per default dhclient voor z'n DHCP. Ik heb al (onder andere hier) gevonden dat je met de -R optie voorkomt dat hij resolv.conf overschrijft met de DNS info. Probleem is alleen dat hij dan gewoon niets doet met de DNS, dus dat ik alleen gebruik kan maken van de vast ingestelde DNS servers.

Wat ik wil is dat dhclient wel de door DHCP toegekende servers in resolv.conf zet - en wel bovenaan de lijst, maar dat daaronder een paar vaste servers als fallback staan.

Iemand idee hoe dat voor elkaar te krijgen?

Oslik blyat! Oslik!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op ubuntu heb ik zelf /etc/dhcp3/dhclient-script veranderd om te zorgen dat hij mijn wijzigingen niet ongedaan maakt, die zul je ongetwijfeld ook aan kunnen passen om jouw gewenste nameservers toe te voegen.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Met behulp van een script-je in /etc/networking/if-up.d. Daar staat al een 000resolvconf script dat je kunt aanpassen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Check de file /etc/dhcp/dhclient.conf.sample eens als je die hebt. Daar kan je aangeven welke informatie hij van de DHCP-server moet overnemen, krijg je in jouw geval zoiets:
prepend domain-name-servers 127.0.0.1;
request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers,
domain-name, host-name;
require subnet-mask;
Maak van 127.0.0.1 je eigen settings. Áls je teminste dhcpcd als DHCP-client hebt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!