BTW ingediend, maar aangifte kwijt

Pagina: 1
Acties:
  • 10.068 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

disclaimer:ik weet dat ik de belastingdienst kan bellen, maar schaam me vet voor deze chaos en mischien weet iemandh ier het ook.

Ik heb 31 dec. jl. mijn btw ingediend bij de fiscus (4e tijdvak 2006) en ik zou zo'n 500E terugkrijgen (weinig verdiend, en dikke pc enzo gekocht). Nu moet ik mijn grootboek overleggen wil ik dat geld terugkrijgen....

Echter was dat een beetje een puinzooi ten tijde van de aangifte.... en ik weet niet meer voor hoeveel euro ik heb gedeclareerd bij de fiscus. Ik had alles wat ik toen had berekend keurig in een OOO sheet gedaan maar die is corrupt geraakt.... echt stomme zooi. (en ja de backup is dat ook :/) Het is btw een xlsx bestand en kan die niet meer openen met OOO.... maar dat terzijde. Op belastingdienst.nl staat alleen dat het gebeurd is, maar niet het bedrag zelf.

Hoe kan ik dit nu het netste oplossen?

(ik heb wel mijn wijze les geleerd btw, maar hoop wel op die 500E....)

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2007 13:41 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Das idd **** :)

Ik moet mijn btw aangifte 2006 nog doen maar zorg er zelf altijd voor dat ik de excel sheets hardcopy uitprint om te voorkomen dat ik niet meer weet wat ik gedeclareerd heb.. Maar aan die wijsheid heb je nu natuurlijk niets..

Je kunt twee dingen doen denk ik..
1. Iemand vragen het xls sheet te repareren voorzover mogelijk (ik wil er best ff naar kijken voor je)
2. Alle bonnetjes (die heb je natuurlijk nog wel!!) weer opnieuw invoeren en vervolgens dat excel sheet opsturen..

Heb jij trouwens je btw aangifte gewoon via internet gedaan? inloggen voor ondernemers enzo? Dan kun je als het goed is je verzonden aangifte nog inzien door gewoon opnieuw in te loggen. Dan weet je in elk geval wat het eindbedrag was.

Indien je grootboek niet overeenkomt met de aangifte kunnen ze twee dingen doen. Je een boete geven, of je het verschil laten betalen/uitkeren. Aangezien het (maar) over €500 gaat kan ik me niet voorstellen dat ze daar een hoge boete voor geven..

En als laatste gewoon eerlijk zijn tegen de controleur. Zeg dat je het in excel had, en dat het om zeep is.. Dat je alles opnieuw hebt gedaan, en bang bent dat er een verschil tussen zit. Wellicht houdt hij er rekening mee, en zo niet, had je het toch al verknoeid..

Hier in elk geval meer info over boetes...
http://www.belastingdiens...fingen/lb22/lb22-149.html

Hier staat dat de boete max 100% van het verschil is:
http://www.belastingdiens...rnemen_spelregels-15.html

Succes!

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heb jij trouwens je btw aangifte gewoon via internet gedaan? inloggen voor ondernemers enzo? Dan kun je als het goed is je verzonden aangifte nog inzien door gewoon opnieuw in te loggen. Dan weet je in elk geval wat het eindbedrag was.

Indien je grootboek niet overeenkomt met de aangifte kunnen ze twee dingen doen. Je een boete geven, of je het verschil laten betalen/uitkeren. Aangezien het (maar) over €500 gaat kan ik me niet voorstellen dat ze daar een hoge boete voor geven..
ik gooi je zo even een PB toe.... ik heb he tidd via belastingdienst.nl gedaan maar kan nergens meer het eindbedrag vinden.
als ik dat bedrag weet ben ik gered.... iig.

reden: ik weet niet welke bonnen ik wel en niet heb verwerkt in die berekening.
opnieuw doen doe ik met liefde en plezier....

hoe schat jij mijn kansen op die 500E?

over boete: ik moet boete betalen als ik geen geld terug krijg? 8)7
effe voor alle duidelijkheid, er is 500E meer aan BTW uitgegaan dan ingekomen he!
dus ik moet terugkrijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Boudewijn schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 13:40:
... en ik weet niet meer voor hoeveel euro ik heb gedeclareerd bij de fiscus. Ik had alles wat ik toen had berekend keurig in een OOO sheet gedaan maar die is corrupt geraakt..
Ik snap het niet helemaal,
je pakt je administratie erbij en maakt een nieuwe berekening.

Administratie moet gewoon in orde zijn voor de BTW waardoor het resultaat elke keer hetzelfde moet zijn.
Ik neem aan dat je alle facturen ed gewoon ergens tastbaar op papier hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
ja maar ik heb er destijds een aantal niet meegenomen omdat ik ze niet kon vinden.
mijn admin was een enorme zooi.

nu is het netjes ;) (ja ik ben me verrot geschrokken en heb nu *alles* netjes gedaan).
ik wil op zich wel een compleet nieuwe aanleveren, maar ik neem aand a thet btw bedrag dat ik zo terugvraag moet corresponderen met het btw-bedrag dat ik online heb ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
Nopes.. je betaald de boete over het verschil.. Normaal betalen mensen dan ook BTW en krijgen ze het niet :P

Anyways. Stel je hebt € 500 psies terug gevraagd. De controleur komt langs en constateerd dat je € 400 terug krijgt. Dan is de boete maximaal € 100 (dus krijg je 400 - 100 = €300 terug)

Stel je kreeg toch meer terug (€500), dan zou theoretisch elke euri die je extra terug moest krijgen betaald worden door de boete...

Maar goed, ik heb dat (gelukkig) nooit bij de hand gehad, dus weet niet hoe streng ze daarop zijn. Tot noch toe heb ik meestal aardige belastingmeneeren ontmoet...

Ik kan straks thuis wel ff inloggen op belastingdienst, alleen ik heb geen verzonden aangiftes geloof ik.. Maar heb je dan nog geen brief gehad over je verzonden aangifte? of alleen de boeken controle brief? In dat geval heb je altijd het recht om te vragen waarom ze langs komen, en wat ze precies willen controleren (zodat je al die spullen natuurlijk samen met een vers kopje koffie klaar hebt liggen als ie komt, wat we hebben allemaal nog meer te doen :P)

Jouw kansen? Ik weet niet hoe een grote "zooi" jouw boekhouding is, maar ik loop ook altijd nog wat te spelen met rekeningen enzo (hou er niet van om alles af te trekken), dus kan me er iets bij voorstellen. Als dat bij jou hetzelfde gaat als bij mij, heb je dus een grote stapel bonnen, die een groter bedrag vertegenwoordigen als die 500 euro. In dat geval kun je wat ik al zei gewoon eerlijk zeggen dat je je berekening kwijt bent, maar dat je nog weet dat je een aantal bonnen niet meegenomen hebt omdat je het discutabel vond om ze te declareren ("maar nu u er toch bent.. Hoe zit dat precies met die bon voor dat etentje wat ik voor mijn relatie heb betaald. Mag ik nu het eten van mijn vriendin ook declareren of moet ik 'm splitsen" :P)

ik zie je pb wel komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XLSX is toch gewoon te openen met Excel 2007? Dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
Iblies schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 14:02:
[...]
Ik snap het niet helemaal,
je pakt je administratie erbij en maakt een nieuwe berekening.

Administratie moet gewoon in orde zijn voor de BTW waardoor het resultaat elke keer hetzelfde moet zijn.
Ik neem aan dat je alle facturen ed gewoon ergens tastbaar op papier hebt.
Ik heb ook altijd meer facturen als dat ik opgeef.. Aan het einde van het jaar (ik mag gelukkig 1s per jaar aangifte doen) bepaal ik pas wat ik wel en niet meeneem. Doorgaans vernietig ik dan de "niet gebruikte" bonnen, maar in beginsel ontstaat mijn aangifte ook op de PC.. En das vaak het probleem. Met name als je dingen gedeeltelijk voor prive gebruikt, en dus een percentage declareerd. Dat percentage staat niet op je bon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
jvroegop kleine kans dat ik als Linux user het met excl 2k7 heb gedaan.
was iig Openoffice ;)

@tyrion:

tsja ik ga nu alleen maar meer BTW terugvragen omdat ik meer bonnen heb (en dus meer btw heb betaald qua facturen).
kan dit nu?

er is geen controle, ik moet het alleen opsturen.

even heel concreet:
mag het bedrag dat mijn grootboek aangeeft \ ik terugvraag verschillen van het bedrag op mijn (digitale) aangifte?

[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 19-01-2007 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
Mmm dan zou ik de persoon die verantwoordelijk is voor de afhandeling daarvan even telefonisch bellen mocht het niet lukken met de OOO file.. (ik heb je btw een PB gestuurd net). Gewoon uitleggen dat linux toch niet zo goed is, en dat de belastingdienst ff moet wachten met migreren :P (misschien heeft ie gevoel voor humor), en zeggen dat je het opnieuw doet en opstuurd. Zeker als je aangifte lager (ofwel je krijgt meer terug) uitvalt als in eerste instantie kan ik me niet voorstellen dat ze daar een heel groot probleem van maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
heel concreet, als de BD een afwijking ziet tussen jou grootboek en de aangifte, passen zij de aangifte voor jou aan, (en krijg je evt een bekeuring).

Als ik mijn gewone aangifte doe en daar een fout in maak (fouten zijn menselijk) dan krijg ik ook gewoon een brief met "Meneer we hebben het gecontroleerd, en het klopt niet. Wilt u nog even 400 euro dokken". (was welliswaar particulier, maar wel echt gebeurd 2 jaar geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik weet niet hoeveel aangiftes je per jaar moet invullen, maar het grootste probleem met de BTW is dat het op tijd moet worden ingeleverd, daar is begrip voor.

Als je boekjaar ook gewoon van 1 januari tot en met 31 december loopt kun je een bezwaar op je eigen aangifte doen.
Aan de hand van de jaarrekening een nieuwe berekening maken en opsturen.

BTW aangifte die je hebt verstuurd wordt dan gewoon geaccepteerd en naderhand corrigeer je met een begeleide brief en een korte zakelijke uitleg. Komt vaker voor dat facturen blijven slingeren en niet worden opgenomen in het (juiste) tijdsvak.

Zorg er wel voor dat de boel met elkaar correspondeert. Gewoon alles uitprinten en geen PC gebruiken voor opslag als je geen serieuze backup hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
Problem solved denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
tyrion70 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 14:16:
Mmm dan zou ik de persoon die verantwoordelijk is voor de afhandeling daarvan even telefonisch bellen mocht het niet lukken met de OOO file.. (ik heb je btw een PB gestuurd net). Gewoon uitleggen dat linux toch niet zo goed is, en dat de belastingdienst ff moet wachten met migreren :P (misschien heeft ie gevoel voor humor), en zeggen dat je het opnieuw doet en opstuurd. Zeker als je aangifte lager (ofwel je krijgt meer terug) uitvalt als in eerste instantie kan ik me niet voorstellen dat ze daar een heel groot probleem van maken..
okay.

even voor mij als techneut (ik heb boeken gelezen over bedrijfs-boekhouding en normaal doet een 4e jaars student fisc. eco dat voor mij....) een stappenplan:

1: Maak nieuwe berekening en grootboek.
2: Vraag om uitstel (moet vandaag btw aanvraag doen)
3: Dien de aanvraag in met het correcte bedrag.
4: bij vragen zeggen dat ik foutje heb gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
Klinkt goed :) (Iblies wat zeg jij?)

Eventueel:

0. gebruik originele bedragen uit het excel sheet (Dat heb ik je net terug gemaild.. ik kreeg hem wel open :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

kwartaal aangifte kan nog steeds gedaan worden... het beste is om gewoon je 4e kwartaal van 2006 opnieuw te berekenen en deze te verzenden, de oude inzending vervalt dan automatisch waarop de nieuwe gebruikt zal worden.

ook kan je de aangifte zelf opvragen bij de belastingdienst, hiervoor hoef je alleen maar te bellen met de belastingtelefoon voor zelfstandig ondernemers.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Tyrion heeft die excel sheet gerepareerd.
stom zeg dat dat in xls was.

Jullie hebben mijn dag weer gemaakt, ik zat me echt net gruwelijk op te vreten erover!

Pagina: 1