[MacBook] Externe harde schijf wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 1.571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 18:24
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem. Ik ben in het bezit van een freecom 250GB USB externe harde schijf, die tot 1 dag geleden naar behoren heeft gewerkt. Nooit problemen mee gehad. Totdat ik gister mijn MacBook opstartte. Ik plugde hem erin, en toen, niks. Hij wordt gewoon niet meer herkend.
Je hoort hem wel laden en hoort dat hij wel gelezen wordt, maar hij komt gewoonweg niet in de finder te staan.
Dus ik mijn schijf gepakt en op mijn windows pc aangesloten. En ook niks. Heel vreemd allemaal, maar ik heb geen idee wat er gebeurd kan zijn. Ik hoop dat iemand de oplossing weet..

Mvg.

Rob.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij is er iets kapot. Misschien moet je even met Partition Magic aan de gang om te kijken of je partities er nog wel zijn. Herkent Windows hem wel bij USB apparaten?

• RobbieB
jzn21 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:47:
Volgens mij is er iets kapot. Misschien moet je even met Partition Magic aan de gang om te kijken of je partities er nog wel zijn. Herkent Windows hem wel bij USB apparaten?
Ja Windows herkent hem wel als schijf, maar meer ook niet. Hij komt als D: in de verkenner te staan, maar qua info (grootte is 0kb en vrij is 0kb) leest hij niks en ik kan ook geen nieuwe mappen e.d. aan maken.

• RobbieB
Ok, waarschijnlijk is de partition table fu**ed up, dus ik heb nu TestDisk gedownload, maar ik snap er echt helemaal niks van. Waarschijnlijk moet het via de Terminal gedraait worden, maar aangezien ik daar echt helemaal niks vanaf weet hoop ik dat iemand dit programma al ooit gebruikt heeft en mij kan helpen.

Rob.

• dark.druicca
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02 14:02
heb dat geval ooit ook al eens gehad,de master file table was kapot, geen pc herkende nog de schijf dan een recovery programma erop laten draaien..
duurt enorm lang tegen dat dat programma alles overlopen en geanalyseerd heeft..en veel grotere bestanden heb ik nooit teruggezien.
het waren zo al mijn backups en enkele films weg, kleine bestanden zoals foto's had hij gelukkig allemaal herkend

dus ik raad je aan om een recoveryprogramma te gebruiken, maar kan je geen garantie geven dat 'grotere' bestanden niet herkend worden...
en als er geen belangrijke zaken opstaan is formatteren de boodschap...

welke recoveryprogramma dat ik gebruikt heb kan ik niet zeggen, het is al 2 jaar geleden.
google es naar data recovery software free
je vind er wel een deel, het probleem is dat niet alle software alle extenties zal herkennen..
en je een tooltje zal moeten zoeken per extentie dat je van je schijf wil halen

veel succes

[ Voor 14% gewijzigd door dark.druicca op 24-01-2007 19:44 ]

• RobbieB
Het grote deel van de bestanden is mp3. ongeveer 100GB, zijn er ook speciale programma's die daarop gericht zijn en die de files ook in 1x terug kunnen halen? of moet ik het allemaal 1 voor 1 doen?

Verwijderd

Kijk even in het schijfhulpprogamma wat meegeleverd is met OS X. Meestal kan deze wel aangeven of er een disk is aangesloten en vaak helpt het schijf controleren en herstellen dan wel.

Er zijn ook diverse programma's die kunnen kijken wat er op je schijf zou hebben gestaan als de partitietabel echt kaduuk is. Zoek zelf een een programmaatje.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je schijf kapot is (...) Dan helpt alleen nog een proffesionele datarecovery in een clean room, maar dat kost duizenden euro's.

Als het echt belangrijke data is (zal wel niet met MP3's) dan kun je je schijf laten recoveren door bijvoorbeeld norman http://www.norman-datarecovery.nl/, maar zoals gezegd, trek dan de buidel maar.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is dit niet te verhelpen onder windows met fdisk /mbr ?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1