Toon posts:

nForce 500 vs. 570 , en 1x1GB vs. 2x512MB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb twee vraagjes, want met de enorme assortimenten die je tegenwoordig hebt bij moederborden, cpu's, sockets, geheugens etc. zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik ben al twee dagen bezig met research, ben er grotendeels al wel uit, maar zou vandaag toch wel graag tot de aanschaf over willen gaan :)

1. De Asus M2N-E heeft een nForce 570 ultra chipset, en de M2N-E SLI een nForce 500 sli chipset.
Nou vind ik dat SLI wel leuk, maar vooral het feit dat ik op dat bord tenminste meer dan twee non-SATA devices kan aansluiten. De naam van de chipset suggereert echter dat 500 "ouder" is dan 570. Is er inderdaad ook een flink snelheidsverschil of dat niet?

Ik heb bijvoorbeeld op http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2764&p=2 gekeken, maar de 500 staat niet in het rijtje...

2. Is het verschil tussen 1x 1GB en 2x 512MB op zo'n bord groot? Kun je uberhaupt wel één reepje op zo'n bord prikken? Oh sorry, drie vragen :P

De toepassing zit voor mij vooral in games.

Alvast bedankt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 10:56 ]

Verwijderd

Over het verschil tussen de twee nForce chipsets kan ik je helaas niks over vertellen. Ik weet wel dat als je 2 geheugen modules d'r in prikt dat je dan dual channel draait (meer bandbreedte dus)

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:48:
Hoi,

Ik heb twee vraagjes, want met de enorme assortimenten die je tegenwoordig hebt bij moederborden, cpu's, sockets, geheugens etc. zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Ik ben al twee dagen bezig met research, ben er grotendeels al wel uit, maar zou vandaag toch wel graag tot de aanschaf over willen gaan :)

1. De Asus M2N-E heeft een nForce 570 ultra chipset, en de M2N-E SLI een nForce 500 sli chipset.
Nou vind ik dat SLI wel leuk, maar vooral het feit dat ik op dat bord tenminste meer dan twee non-SATA devices kan aansluiten. De naam van de chipset suggereert echter dat 500 "ouder" is dan 570. Is er inderdaad ook een flink snelheidsverschil of dat niet?

Ik heb bijvoorbeeld op http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2764&p=2 gekeken, maar de 500 staat niet in het rijtje...

2. Is het verschil tussen 1x 1GB en 2x 512MB op zo'n bord groot? Kun je uberhaupt wel één reepje op zo'n bord prikken? Oh sorry, drie vragen :P

De toepassing zit voor mij vooral in games.

Alvast bedankt :)
Dat het serie nummer kleiner is suggerreert echt niet gelijk dat het ook een oudere chipset is. Deze chipset kan zelfs nieuwer zijn of gewoon tegelijk uitgebracht worden maar voor andere doeleinden geschikt bevonden zijn.

1. Ik verwacht geen grote snelheidsverschillen.
2. Door 2x 512MB RAM op zo'n bord te plaatsen krijg je als het goed is wel DualChannel RAM welke op zijn beurt weer voor een hogere Geheugenbandbreedte zorgt. En het bord kan vast wel overweg met 1 dimm. Ken jij uberhaupt borden welke dat niet kunnen?

Verwijderd

Topicstarter
The Godsha schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:28:
2. Door 2x 512MB RAM op zo'n bord te plaatsen krijg je als het goed is wel DualChannel RAM welke op zijn beurt weer voor een hogere Geheugenbandbreedte zorgt. En het bord kan vast wel overweg met 1 dimm. Ken jij uberhaupt borden welke dat niet kunnen?
Maar is die hogere bandbreedte nuttig voor games of is dit echt een marginaal verschil?

En de reden dat ik vraag of er ook één reepje op kan, is omdat ik vaak "Dual DDR2" in de producttitels van die borden zie staan. Vandaar :)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:03

Shuriken

Life is all about priorities

Verschil tussen de 570 en de 500 is dat de 570 1 maal 16x PCIe en 4 maal 1x PCIe ondersteund. De 500 SLI ondersteund 2 maal 8x PCIe en 4 maal 1x PCIe.

Daarnaast is dus idd de PATA/SATA support anders en niet te vergeten de audio support. De 500 SLI ondersteunt slechts AC97 waarbij de 570 HD codecs ondersteund.

Qua memory snelheid zal er denk ik geen verschil in zitten.

1 GB vs 2 x 512 kan volgens de manual allebij. Echter met 1 reepje draai je uiteraard niet in Dual Channel mode. Dat zal wel een behoorlijke performance hit geven.

[ Voor 17% gewijzigd door Shuriken op 19-01-2007 12:56 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:48:
Nou vind ik dat SLI wel leuk, maar vooral het feit dat ik op dat bord tenminste meer dan twee non-SATA devices kan aansluiten.
Je vindt SLI wel leuk? :)
SLI is alleen handig als je ook daadwerkelijk 2 videokaarten tegelijk gaat draaien. En dan alleen de allersnelste kaarten. Als je 2 mid-end videokaarten SLI wilt gaan gebruiken, ben je beter af door 1 snelle high-end videokaart te nemen (=goedkoper, zuiniger en eventueel geen SLI problemen).

Ik verwacht ook geen snelheidverschillen tussen de nForce 500 en 570. Het enige verschil is dat ze andere features hebben (audio is anders, SLI, SATA poorten etc).

2x512MB is sneller dan 1GB. Maar dit is marginaal. Als je 1GB wilt kopen omdat je later nog een 2de GB erbij wilt doen, maakt het in principe niet veel uit of je 2x512MB of 1xGB (of het moet op korte termijn zijn). De geheugen prijzen zullen alleen maar dalen en er zal ook sneller geheugen komen.
Dus als je denkt dat je nog minstens een half jaar met je geheugen gaat doen, kan je gewoon het snellere Dual Channel 2x512MB kopen (en dan eventueel 2x512 erbij kopen of deze 2x512MB 2dehands verkopen en dan 2x1GB kopen).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 14:21 ]

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
Ik vind het uiteindelijke verschil tussen dualchannel en non-dualchannel egt marginaal.. het zal wel aan mij liggen, heb eerlijk gezegd ook weinig ervaring mee met DDR2 dual-channel, maar op DDR400 vond ik het maar matig, beneden mijn verwachtingen. Maar daar staat wel tegenover dat het verschil het beste in uitdrukking komt idd in bijv. games ofzo.. Dus als het bijna niks scheelt in euro's, kan je toch het beste dual-channel doen.
Pagina: 1