Ervaringen sony bravia 3lcd KDF-50E2000

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 13:38
Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/bravia_50e2000_f1_front_HDready_im.jpg

Ik heb mijn ervaringen met deze nieuwe generatie projectie TV beschreven en een review gemaakt (svp niet op spelfouten letten).

REVIEW Sony bravia HD-ready KDF50-E2000

Na maanden lang zoeken voor een opvolger van mijn 85cm 4:3 CRT TV en het vergelijken van diverse plasma en LCD tv’s heb ik uiteindelijk gekozen voor de Sony 3LCD KDF50-E2000 projectie TV.
Mijn budget was iets meer dan 1000 euro en het beeld moest liefst zo groot (en mooi) mogelijk zijn.
Voor dat ik me in de materie verdiepte zou ik nooit voor een projectie TV gekozen hebben. Mijn vooroordelen waren dat het vaak een lompe kast is, er meerder lampen inzitten, de kijkhoek erg slecht is en het vervangen van de lampen een kostbare zaak kan zijn.
Tijdens mijn zoektocht op het internet stuitte ik toevallig op een forum (avforums) waar de 3LCD projectie TV’s uitgebreid besproken werden en wat me als eerste opviel was dat het geen lompe kast was en dat de personen die hem hadden er erg positief over waren en dan vooral over de prijs/kwaliteit verhouding.
Hieronder mijn ervaringen met deze TV tot nu toe (na 1 maand intensief gebruik):

VORMGEVING

De vormgeving van de KDF50-E2000 sprak me zeer aan. Bij mij staat ie op een houten tv meubel en als je niet beter weet denk je dat er een 50 inch LCD of Plasma staat van 10 cm diep. Pas als je helemaal aan de zijkant staat zie je dat de TV 40 cm diep is (erg mooi gedaan van Sony).
Mijn vrouw en schoonmoeder vinden hem prachtig en dat wil wat zeggen. Ook alle vrienden en kennissen die tot nu toe op bezoek zijn geweest vinden het model mooi.

BEELDKWALITEIT

De beeldkwaliteit van deze TV is naar mijn mening erg goed. Er zit de bekende Sony bravia engine in.
Het beeld wordt opgebouwd d.m.v. 3 lcd’s met een resolutie van 1280x720 die via een prisma het beeld projecteren op het scherm. Op de site van Sony (www.sony.nl) kun je daar een mooi filmpje van vinden.
Aangezien ik TV kijk via de digitale tv van upc via scart heb ik ruisonderdrukking uit gezet.
De zogenaamde iris functie (voor zwart) heb ik op middel gezet. Contrast op 90, helderheid op 57 en scherpte op 12.
Verder heb ik er een pc op aangesloten via een van de HDMI aansluitingen (DVI-HDMI), een kiss DVD/Divx netwerk player via de componenten ingang en een surround systeem van Philips met DVD via scart.
De PC geeft het scherpste beeld d.m.v. 1080i of 720P en daarmee kan ik ook HD content afspelen. Het beeld met HD is werkelijk subliem. De DVD kwaliteit en de Divx kwaliteit is prima. Zwart en kleur worden heel erg goed weergegeven .
Met een ghosting test via mijn pc (met van die vliegende blokjes) heb ik geen ghosting kunnen constateren.
Het kijken van normale TV gaat uitstekend, ondanks dat een aantal zenders 16:9 uitzenden via 4:3 waardoor de resolutie nog minder wordt. Met de zoom mogelijkheden zorg ik ervoor dat het beeld altijd optimaal gevuld is. Breedbeeld uitzendingen van Ned 1,2,3,BBC springen automatisch op WIDE.
Ik heb begrepen dat de commerciële zenders vanaf juni 2007 ook alles in breedbeeld gaan uitzenden en dat scheelt een hoop gedruk op de zoom knop en geeft een beter beeld.
De contrast ratio van deze TV is erg hoog. Hoe hoog precies kan ik helaas nergens vinden maar vergeleken met mijn oude CRT TV doet deze daar niet voor onder.
Het beeld heeft wel een overscan van ongeveer 5% (links, rechts en boven) dus je verliest een klein gedeelte van het totale beeld. Dit had ik ontdekt met een zogenaamde calibratie DVD anders was het me niet eens opgevallen.
De geometrie is perfect (op het avforums forum las ik dat een aantal mensen met een KDF-50E2010 daar problemen mee hadden).
Het beeld doet naar mijn mening niets onder voor de veel duurdere 50 inch plasma schermen. Alleen als je dicht (minder dan 1 meter) bij de TV "staat" is de kijkhoek van boven naar beneden een probleem, de kijkhoeken links en rechts zijn geen probleem en vergelijkbaar met mijn samsung TFT monitor. Bij de mediamarkt zag ik het oude type staan op de grond en dan is inderdaad de kijkhoek een groot probleem (van boven naar beneden). Bij normaal gebruik heb je daar geen last van.

GELUID

Het geluid van de TV is redelijk (2 x 10w RMS). Er zit Virtual Dolby Surround en Digitaal BBE VIVA HD3D-geluid in.
Mijn surround set klinkt een stuk beter maar voor gewoon dagelijks TV kijken gebruiken we het geluid van de TV zelf. Je kunt ook nog het geluid op een externe bron aansluiten en de interne speakers uitschakelen.

STROOMVERBRUIK/GEWICHT

Het stroomverbruik is 175w en voor een 50 inch scherm is dat weinig. Zelfs LCD schermen van 40 inch hebben vaak een groter stroomverbruik.
Het scherm weegt maar 29.5 kg en is makkelijk te tillen door 2 personen.

AANSLUITMOGELIJKHEDEN/BEDIENING/GEBRUIKSMOGELIJKHEDEN

Je kunt er van alles op aansluiten via 2xScart (beide RGB), 1x componenten ingang, 1x VGA, 2 x HDMI en aan de zijkant SVHS, Composite en audio. Er zit een koptelefoon ingang in die als je de koptelefoon erin stopt het geluid van de tv uitzet (helaas).
Via de afstandsbediening en de OSD is alles makkelijk te bedienen. De TV onthoudt per aansluiting bijv. welke zoom je hebt ingesteld (wide, smart, 4:3, 14:9, zoom). Verder heb je stilstaand beeld met PIP die de uitzending verder laat zien. PIP normaal werkt alleen met de VGA aansluiting dus daar heb je niet veel aan (de VGA kan maar 1024 resolutie weergeven).
De analoge/digitale tuner gebruik ik niet veel aangezien we via de digitale tv van chello kijken. De lokale zenders kunnen we alleen via analoog bekijken dus daar gebruiken we de analoge tuner af en toe voor, het beeld daarvan is goed (zie weinig verschil met digitaal).
Het instellen van de diverse zaken (contrast, brightnes enz. ) gaat erg makkelijk via de Nederlandse OSD. Je kunt 2 sets instellingen opslaan en deze apart kiezen (bijv. 1 voor TV en 1 voor DVD) de derde instelling is vast en heet DEMO (die erin zit voor winkels met een hoog TL gehalte).

NADELEN

Het nadeel van deze TV kan zijn dat hij 40 cm diep is. Niet echt handig als je hem bijv. wil ophangen. Verder gaat de lamp 8000 uur mee (volgens de specificaties van Sony) en moet je hem dan vervangen.
Dit vervangen kan je eenvoudig zelf en via ebay kan je hem redelijk goedkoop vinden (rond de 150 - 200 euro, zoeken op sony xl-2400).
Jammer is dat de VGA aansluiting geen 1280x720 laat zien waardoor je dus een DVI aansluiting op je pc moet hebben om HDMI te kunnen gebruiken (die het wel kan).
Sony geeft maar 1 jaar fabrieksgarantie wat dus wil zeggen dat als ik daarna van de wettelijke garantie gebruik wil maken (die veel langer is) ik dat alleen via Redcoon kan doen (omdat ik hem daar gekocht heb). Hopelijk zal dat nooit nodig zijn. Verder kan ik geen nadelen bedenken.

CONCLUSIE

Voor een bedrag dat ongeveer 1000 euro goedkoper is dan de goedkoopste 50 inch plasma heb je een fantastische 50 inch televisie. Ik heb er 1150 euro voor betaald bij de webshop redcoon.
De mogelijkheden zijn legio en de beeldkwaliteit is prachtig. De rest van het gezin moest nog wel even wennen aan het grote beeld maar nu hoor ik ze daarover niet meer klagen. Ik vermoed dat de ‘Wauw wat een mooi groot en scherp beeld’ en ‘hebben jullie geld teveel ofzo’ van het bezoek daar ook aan hebben meegeholpen ;)
Ik heb in ieder geval nog geen moment spijt van mijn aankoop gehad.
Er is ook een model KDF-50E2010 maar tot op de dag vandaag kan ik er niet achter komen wat nu het verschil met de KDF-50E2000 is, beide modellen staan op de handleiding maar in de handleiding staan geen verschillen. Ik vermoed dat het alleen om de kleur van de kast gaat.
Theoretisch kan deze TV heel erg lang meegaan als je iedere keer na 8000 uur de lamp vervangt. De meeste informatie kan je op dit forum vinden:
http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=391681
en op deze sites kan je veel foto’s vinden:
http://cfusionpm.com/setup/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=113627

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Bedankt voor de uitgebreide review, zeker een interessant toestel. Wist persoonlijk niet dat deze toestellen ook al deze native ressolutie konden bieden in deze prijsklasse. Ik heb dit soort toestellen altijd geskipt vanwege de slechte kijkhoek, had bij (oudere) toestellen altijd het gevoel dat zelfs als je er recht voorzict, dat dan de hoeken al donkerder waren......

Het xbox 360 720p beeld dat in de links wordt getoond ziet er idd scherp uit, maar overtuigt mij nog niet voldoende door de kwaliteit van de foto's.......

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Hoe is de lichtopbrengst van dit soort tv's?

• luckyjan
Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:37:
Hoe is de lichtopbrengst van dit soort tv's?
Prima. Door het antireflextie scherm zelfs een stuk beter dan mijn oude CRT scherm in vol daglicht.
Het heeft alle eigenschappen zeg maar van een LCD monitor.
Een xbox 360 heb ik niet maar pc games zien er heel goed uit. Deze foto's staan op avforums.
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/3549/dscf0617ld7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/2720/dscf0612qc1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img224.imageshack.us/img224/3082/xboxqq9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door luckyjan op 19-01-2007 12:35 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

3 opmerkingen:

- elke tv heeft overscan, dus dat geen eigenschap van deze tv alleen en sowieso al geen nadeel.

- ik zou in ieder geval een reservelamp aanschaffen nu ze makkelijk en goedkoop te krijgen zijn. Over een paar jaar als je er een nodig mocht hebben kon dat wel eens anders zijn. Het vergemakkelijkt ook een eventuele verkoop in de toekomst.

- via het programma powerstrip is het wellicht wel mogelijk om een 1280x720 resolutie uit te sturen via je vga-aansluiting, probeer maar eens.

[ Voor 17% gewijzigd door FaceDown op 19-01-2007 15:16 ]

Groetjes, FaceDown.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

FaceDown schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:14:
3 opmerkingen:

- elke tv heeft overscan, dus dat geen eigenschap van deze tv alleen en sowieso al geen nadeel.
Plasma en LCD hebben normaalgesproken geen overscan, maar CRT heeft het altijd wel (en daar heb ik er nooit iemand over gehoord totdat LCD/plasma opkwam). Het is zeker niet iets om je druk over te maken.

Zijn deze tv's trouwens ook in winkels te zien? Ik kan me niet herinneren dat ik ze in Nederland ooit ben tegengekomen. In de VS staan (of stonden) de winkels er wel altijd vol mee.

Wat zijn in het algemeen trouwens de zwakke punten van projectieschermen? En is dit ook zo'n DLP scherm? En zoja, wat houdt dat precies in dan :P

[ Voor 27% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 19-01-2007 16:37 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:35:
[...]

Plasma en LCD hebben normaalgesproken geen overscan, maar CRT heeft het altijd wel (en daar heb ik er nooit iemand over gehoord totdat LCD/plasma opkwam). Het is zeker niet iets om je druk over te maken.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=53513.0

Groetjes, FaceDown.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

Weer wat geleerd :)

Ik dacht echt dat LCD en plasma niet aan overscan deden, maar ik lees daar dat zelfs bij HDTV er geen gebruik gemaakt wordt van 1 op 1 pixelmapping... Dus hoe zit dat dan met het aanbieden van een 720p signaal aan zo'n tv, zjn resolutie is 1280x720 het signaal is het ook, maar hij gaat overscan gebruiken, waardoor het beeld dus alsnog geschaald moet worden? :?

Op deze foto is trouwens te zien dat de geometrie niet perfect is:
Afbeeldingslocatie: http://img127.imageshack.us/img127/5749/dscf0337bp7.jpg

Niet dat da heel erg is, bij CRt stoor ik mij er nooit aan (en ik was ook niet van plan deze tv te gaan kopen, vind het gewoon leuk om op de hoogte te blijven), maar voor mensen die het wel heel erg belangrijk vinden.

Hoe doet de tv het trouwens qua zapsnelheid?

[ Voor 25% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 19-01-2007 18:05 ]

• luckyjan
Bij sommige is de geometrie niet helemaal goed (zie link avforums). Bij mij gelukkig wel :)
Nadelen zijn boven beschreven. Het is geen DLP en wat het verschil precies is kan je hier mooi zien.
http://www.sony.nl/view/S...50E2000AEP&site=odw_nl_NL
De zapsnelheid is gewoon goed.

Even een foto gemaakt van mijn geometrie (beetje schuin genomen,zonder flits en korrelig maar ik ben geen fotograaf. Het is iig kaasrecht).
Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/3724/geometrieif7.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door luckyjan op 22-01-2007 12:45 ]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 16:40
Aan luckyjan ... Vind deze TV wel interessant, maar zou hem eigenlijk gewoon eens in werking willen zien. Weet jij misschien een winkel waar deze TV gedemonstreerd wordt? Of anders, zou het misschien mogelijk zijn hem bij jou thuis in werking te zien? :*)

Ik las op avforums.com overigens wel dat de koelingfan voor de lamp nogal hoorbaar is. Hoe is jouw ervaring daarmee ?

[ Voor 18% gewijzigd door Haay op 21-01-2007 12:47 ]

• luckyjan
Haay schreef op zondag 21 januari 2007 @ 12:29:
Aan luckyjan ... Vind deze TV wel interessant, maar zou hem eigenlijk gewoon eens in werking willen zien. Weet jij misschien een winkel waar deze TV gedemonstreerd wordt? Of anders, zou het misschien mogelijk zijn hem bij jou thuis in werking te zien? :*)

Ik las op avforums.com overigens wel dat de koelingfan voor de lamp nogal hoorbaar is. Hoe is jouw ervaring daarmee ?
Hier in Eindhoven staat het oude type (A11) op de grond bij de mediamarkt. Je moet hem dan nog wel met de AB even goed instellen aangezien ze die iedere keer (expres??) verkeerd zetten.
Contrast op 100 (veel TL licht daar) brightness op 59 en scherpte op 12. Verder iris op 2 en kleur normaal. Dan er een paar meter vanaf gaan staan en door de knieen gaan om een idee te krijgen.
De koelingfan is voor mij niet hoorbaar. Als ik mijn oor tegen de tv leg hoor ik iets zacht zoemen maar bij normaal gebruik hoor ik 'm niet. Mijn computer maakt een hoop meer kabaal met silent fans ;)
Zie dat je in Almere woont dus dan moet je wel een eind rijden om bij mij een demonstratie te zien.
Wellicht dat ze bij een mediamarkt bij je in de buurt ook dat type hebben staan.

[ Voor 7% gewijzigd door luckyjan op 22-01-2007 12:36 ]

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Ik wou eerst deze kopen voor 999 euro bij correct kwam daar ging door de knieen en was zwaar teleurgesteld.
Die verticale kijkhoek is toch echt minder. Ik wil overal kunnen zitten en een goed beeld hebben wat dus wel het geval is bij lcd en plasma. Mja uiteindelijk een samsung lcd gehaald.
Hoe minder je er recht voor zit hoe vager en donkerder het beeld wordt verticaal en horizontaal.
Heb jij daar geen last van luckyjan? of overdrijf ik het?

[ Voor 27% gewijzigd door ikweetniks op 23-01-2007 09:40 ]

• luckyjan
ikweetniks schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 09:36:
Ik wou eerst deze kopen voor 999 euro bij correct kwam daar ging door de knieen en was zwaar teleurgesteld.
Die verticale kijkhoek is toch echt minder. Ik wil overal kunnen zitten en een goed beeld hebben wat dus wel het geval is bij lcd en plasma. Mja uiteindelijk een samsung lcd gehaald.
Hoe minder je er recht voor zit hoe vager en donkerder het beeld wordt verticaal en horizontaal.
Je hoeft er zeker niet helemaal recht voor te zitten, je mag ook hoger staan. Het probleem is als je er dichtbij staat (1 meter ofzo) de verticale hoek heel slecht lijkt (als je zelf een eind boven de tv uitsteekt). Ga je bijv. op 3 meter staan heb je er al geen last van.
In een winkel ga je er meestal vlak voor staan en zetten ze deze tv's ook nog op de grond met slechte instellingen. De horizontale kijkhoek is prima en vergelijkbaar met een TFT scherm.
Van de verticale kijkhoek heb je sowieso meestal geen last aangezien je de tv op oog/zit hoogte zet.
Ik zit zelf meestal op een bank te kijken die schuin voor de tv staat (70 cm rechts van de tv, 2.5 meter er vanaf) en het maakt niet uit of ik nu lig of zit op die bank.
Ga ik nu achter mijn computer zitten die in lijn rechts 3meter van de tv staat dan is het beeld een stuk donkerder maar andersom als ik vlak voor de tv sta en naar mijn samsung 913N monitor kijk is die ook een stuk donkerder.
Koop deze tv nooit in de aanbieding (van dit is de laatste) aangezien je geen idee hebt hoe lang ie daar al staat en hoeveel uur de lamp al heeft gebrandt.

Edit zag op de site van correct dat het om de 42 inch gaat (KDS-E42A11). Dat is een oud type dus zou wel eens kunnen zijn dat die daar al een hele lange tijd staat en dus de lamp op zijn einde is.

[ Voor 9% gewijzigd door luckyjan op 24-01-2007 15:09 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39
Ik lees ook dat dit soort televisies een slechtere verticale kijkhoek hebben, maar dat is toch een nutteloos probleem?
Ga jij eerst zittend en daarna staand kijken? De horizontale kijkhoek is beter dan bij lcd en dat is wèl belangrijk wanneer je met meerdere mensen rondom een tv gaat kijken.

Het lijkt mij een fantastische tv voor dat geld, ik hou hem in de gaten

• Ferry34
[quote]Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:00:
[...]

http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan

Weer wat geleerd :)

Ik dacht echt dat LCD en plasma niet aan overscan deden, maar ik lees daar dat zelfs bij HDTV er geen gebruik gemaakt wordt van 1 op 1 pixelmapping... Dus hoe zit dat dan met het aanbieden van een 720p signaal aan zo'n tv, zjn resolutie is 1280x720 het signaal is het ook, maar hij gaat overscan gebruiken, waardoor het beeld dus alsnog geschaald moet worden? :?

Op deze foto is trouwens te zien dat de geometrie niet perfect is:
[afbeelding]

Niet dat da heel erg is, bij CRt stoor ik mij er nooit aan (en ik was ook niet van plan deze tv te gaan kopen, vind het gewoon leuk om op de hoogte te blijven), maar voor mensen die het wel heel erg belangrijk vinden.
einde quote.

Soms kan overscan toch wel behoorlijk vervelend zijn. Ik lees op veel fora dat vaak, wanneer de tv op de pc wordt aangesloten, de overscan zo groot is dat men de taakbalk niet kan zien en dus niet op start enz kan drukken. Daar had je bij crt geen last van want daar kon je natuurlijk geen pc op aansluiten ;)
Bovendien, waarom gebruiken ze overscan bij digitale ingangen? Soms komt er dan weer vanuit de fabriek een update (alsof ze het niet eerder kunnen bedenken)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ferry34 schreef op zaterdag 03 februari 2007 @ 13:27:
Daar had je bij crt geen last van want daar kon je natuurlijk geen pc op aansluiten ;)
Ik kijk dagelijks een aflevering 24 op mijn TV via mijn notebook, dus ik sluit wel degelijk mijn computer aan op mijn CRT tv :)

Maar ik ben er pas laatst achtergekomen hoe ik eindelijk overscan kan aanzetten op mijn notebook. Nu valt de taakbalk inderdaad buiten het beeld, maar nu is hetgeen ik wil kijken wel (meer dan) beeldvullend en kijkt het dus gewoon fijner. Dus voor CRT is overscan zeker wel een pre, want ik heb liever groter beeld dat wat afgesneden is dan alles in beeld, maar dan dat er kleine zwarte randen zijn en je dus ook de imperfecte geometrie van CRT ziet en het beeld is gewoon best wel kleiner. (bij 16:9 op een 4:3 tv)

• luckyjan
Overscan kan je met mijn ati kaart compenseren met de theater instellingen.
Ik vermoed dat ze die overscan doen om te voorkomen dat personen die last hebben van geometrie het niet in de gaten hebben. Bij mij is de geometrie perfect dus had ik graag een optie gehad om via de tv de overscan te verminderen. Er zijn wel trucken om in het service menu te komen maar daar begin ik maar niet aan in de garantieperiode ;)

• Ferry34
Ik kan trouwens nergens vinden wat het verschil is tussen de KDF-50E2000 en de 2010, iemand?

• luckyjan
Ferry34 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 16:28:
Ik kan trouwens nergens vinden wat het verschil is tussen de KDF-50E2000 en de 2010, iemand?
Ik vermoed alleen de kleur ofzo.. De handleiding is namelijk voor beide en daar kan ik ook geen verschillen ontdekken.

• Ferry34
Echt waar? De KDF-50E2000 voor €900?

• luckyjan
Ferry34 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 12:08:
[...]

Echt waar? De KDF-50E2000 voor €900?
Nee dat was de 42 inch bij correct (oud type dus waarschijnlijk een oude lamp).
http://www1.correct.com/a...4afac146e6ad726be63c4a462
Pagina: 1