PC reboot soms opeens. Voeding kapot?

Pagina: 1
Acties:

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34
Ik heb al zo'n twee jaar een pc draaien met deze spekjes:

• AthlonXP 2600+ Barton @ Stock
• Asus A7N8X-X
• 2x512MB
• Asus 9600XT
• Seagate 250GB
• AOpen 350Watt voeding (zat bij H600B behuizing)

Werkt opzich prima allemaal, maar ik heb een probleem.
M'n pc reboot soms opeens. Meestal gebeurt dat als ik de pc juist niet stress, dus bijvoorbeeld gewoon tijdens het internetten en MSN'en. Gamen gaat prima, zonder dat ie reboot. Ook Primen gaat goed. Ik heb vannacht SP2004 laten draaien, acht uur lang, zonder errors:

Afbeeldingslocatie: http://img259.imageshack.us/img259/8907/sp2004stock8uursl3.png

Ik heb het idee dat de voeding de boosdoener is, want ik keek in Everest naar de voltages, maar volgens mij zijn die ontzettend laag :/ :

Afbeeldingslocatie: http://img257.imageshack.us/img257/5876/everestvoltqs0.png

Even vergelijken met een 330Watter van Tagan (klik):

+3,3V28 A
+5Vsb2,5 A
+5V 28 A
-5V0,8 A
+12V totaal18 A
-12V1 A

Nogal een verschil dus.
Zou dit betekenen dat de voeding stuk is?

Alvast bedankt. :)

99pixels.nl

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Uitgaan van een softwarematige uitlezen voor de kwaliteit van een voeding is nooit nauwkeurig gelukkig
Mijn 480 Watt Tagan wordt uitgelezen met 11Volt op de 12Volt lijn, maar een multimeter leest weer 11.90Volt uit.

Moraal van het verhaal, wil je nauwkeurig weten hoe je voeding presteerd moet je even een (goede) multimeter aansluiten op een molexje.
Overigens vergelijk je de voltages op je lijnen met het theoretische amperage op de lijnen van een andere voeding wat al helemaal niet klopt.

offtopic:
Ja ik weet dat amperage niet een nederlands woord is :P

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Die voltages zien er normaal uit maar bovengenoemde opmerkingen over de nauwkeurigheid hiervan zijn zeker waar.

Ik had dezelfde voeding in het verleden en ik kan alleen maar zeggen dat het een ontzettend brakke voeding is. Volgens mij heeft die een amperage op de 12V rail van lik m'n vestje want bij het meten van de belasting kwam deze nooit boven de 300W.

Dus een upgrade is zeker aan te raden. Neem dan wel meteeen een goede 600W+ voeding met minimaal 30A op de 12V rail(s) zodat je ook de nieuwste videokaarten e.v.t. aan kunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Darth Malak op 19-01-2007 10:19 ]

• CdD
Thx voor de reacties, maar het enige wat ik me afvraag is:
Ligt het probleem bij de voeding? Of is dat niet te zeggen met de info die ik in de startpost geef?

Enne.. een multimeter heb ik niet.

99pixels.nl

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Al naar je elco's gekeken op je MB. Voeding kan een probleem zijn maar ook lekkende elco's (condensatoren).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09-2025
Mijn GPU Diode staat tijdens IDLE al op 57. Volgens mij is dat niet helemaal goed :)

• CdD
Damocles.NL schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:51:
Mijn GPU Diode staat tijdens IDLE al op 57. Volgens mij is dat niet helemaal goed :)
GPU Diode? Staat niet op het plaatje.

Bedoel je CPU Diode? Of gewoon de GPU? (Als je GPU bedoelt --> Een 9600XT wordt helemaal niet heet. Dus al helemáál niet met een VF700Cu erop.)

Die temperaturen kloppen allemaal.

99pixels.nl

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Even vergelijken met een 330Watter van Tagan (klik):

+3,3V 28 A
+5Vsb 2,5 A
+5V 28 A
-5V 0,8 A
+12V totaal 18 A
-12V 1 A
Nou moet je niet appels met peren gaan vergelijken hè, eerst heb je het over aantal volt en nu over Amphère, is nogal een verschil. :P

Het gaat erom dat bijvoorbeeld die 12 V lijn zo dicht mogelijk bij de 12 Volt zit, er zijn bepaalde marges daarvoor. Aantal Amphere is ook zeker belangrijk maar voor gewoon office gebruik niet echt volgens mij.

• CdD
basdv schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:08:
Nou moet je niet appels met peren gaan vergelijken hè, eerst heb je het over aantal volt en nu over Amphère, is nogal een verschil. :P

Het gaat erom dat bijvoorbeeld die 12 V lijn zo dicht mogelijk bij de 12 Volt zit, er zijn bepaalde marges daarvoor. Aantal Amphere is ook zeker belangrijk maar voor gewoon office gebruik niet echt volgens mij.
Dom van me. Zie het nu pas :X

Maare.. als ik naar de voltages kijk, dan zie ik - zoals jij al zei - dat de voltages juist wél goed zijn. Want de marges tussen de linker- en rechterkolom zijn niet groot.
Dat zou dus betekenen dat de voeding 100% in orde is, toch?

99pixels.nl

Pagina: 1