Toon posts:

A8N-SLI SE Koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen!

Ik heb hier een Asus A8N-SLI SE als moederbord en zit met een probleem, althans dat denk ik. De chipset fan, dat kleine fannetje dat op +/- 5000 rpm draait, maakte een enorm takke lawaai. Nou heb ik hem stop gezet, dwz het stekkertje eruitgehaald zodat hij niet meer draait. Nou vroeg ik mij af of dit mijn systeem kwaad kan. In de vorm van bijvoorbeeld oververhitting of doorbranden, you name it. Kan iemand me hier over inlichten? Alvast bedankt!

Op het moment werkt alles naar behoren, het koelbokje is echter wel erg warm, niet langer dan 2sec aan te raken bedoel ik daarmee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je chipset te heet wordt dankan het idd doorbranden. Als het blok nu al echt heel warm is dan zou ik eens kijken naar een mogelijkheid om dat ding te vervangen door een groter blokje of er een alternatieve koeling op te zetten.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
dat Koelertje zit er niet voor niets op. Maar je kan hem gewoon vervangen voor een passief koelblokje. Van zalmann bijvoorbeeld.

Maar als je de search had gebruikt :) was je daar ook al achter gekomen

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36

_Ernst_

Mark It Zero!

Dat fannetje zit er natuurlijk niet voor, dus ja, die heb je nodig. Het koelblok wat er opzit is erg klein, dus ook al zou je veel airflow hebben in je kast, dan nog is het niet voldoende.
Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een Zalman NB47j koelblokje kopen en die er op monteren. Zo heb ik heb ik het gedaan, en dan heb je geen fan meer nodig (mits je voldoende airflow in je kast hebt)

Maar dit probleem is al vaak genoeg voorbij gekomen, dus ik kan me niet voorstellen dat je wel goed hebt gezocht...

Last.fm

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 21:25
Nou ik heb/had ook een Asus bord, en wel een a8n-e maar ook daar zat zo'n herriemaker op. Dus ik ook stekkertje eraf gehaald met de bijgedachte van als ik vastlopers krijg of instabiliteit dan moet ik een alternatief bedenken voor dat koelertje.

Tijd lang goed gegaan en niks geen problemen ondervonden.

Totdat in 1 keer mijn dvdfikker geen cd of dvd meer las en niet meer wilde fikken. Er stond wel stroom op, dus ik kon het laadje erin en eruit krijgen door het knopje.

Ik dacht nou, zal die fikker wel zijn dus omgeruild voor garantie, thuis aangekomen met nieuwe fikker, aangesloten, en nog hetzelfde probleem. Dus mijn mobo kapot door dat koelertje, omdat het veel te heet werd op die northbridge.

Dus vervang je koelertje door een passief ding van zalman ofzo maar zorg wel voor airflow

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de info, ben nu naar de winkel om dat zalman dingetje te halen. Sorry voor de gebrekkige research.. zal voortaan ff goed zoeken. Maar nogmaals bedankt! :)

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

@r!k

It is I, Leclerq

Asus bellen en doorgeven dat je een defecte southbridge koeler hebt. Is een bekend probleem bij die serie, ze sturen je dan een nieuwe op gratis. Wel je serienummer bij de hand houden :)

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
@r!k schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 09:36:
Asus bellen en doorgeven dat je een defecte southbridge koeler hebt. Is een bekend probleem bij die serie, ze sturen je dan een nieuwe op gratis. Wel je serienummer bij de hand houden :)
en de tering herrie blijft :). Dan investeer ik liever een paar euro in een Zalmann blokje. Dan is ie lekker stil :)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Ik zal nog even kijken wat ik daaruit kan halen. Anyway ik heb nu dat zalman blok erop gezet en dat was een kut klus zeg voor dit moederbord. Paste niet, niet op de manier die volgens de handleiding zou moeten werken. Vervolgens braken 2 van die pinnetjes af waarmee ik hem in het bord moest zetten. Gelukkig had ik er daar nog 2 van dus uiteindelijk er toch nog op gekregen. Maar damn... wat een gepriel zeg. Maar het is wel stil, dus dat is opgelost.

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41

@r!k

It is I, Leclerq

grannymark schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 09:38:
[...]

en de tering herrie blijft :). Dan investeer ik liever een paar euro in een Zalmann blokje. Dan is ie lekker stil :)
Nope, je krijgt er een andere koeler voor terug, eentje die echt een heel stuk stiller is. Heb het zelf ook gehad. :)

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:36:
Bedankt voor de tip. Ik zal nog even kijken wat ik daaruit kan halen. Anyway ik heb nu dat zalman blok erop gezet en dat was een kut klus zeg voor dit moederbord. Paste niet, niet op de manier die volgens de handleiding zou moeten werken. Vervolgens braken 2 van die pinnetjes af waarmee ik hem in het bord moest zetten. Gelukkig had ik er daar nog 2 van dus uiteindelijk er toch nog op gekregen. Maar damn... wat een gepriel zeg. Maar het is wel stil, dus dat is opgelost.
Huh? Ik heb ook een zalman (nb47j) op mijn a8n-sli se, en dat ging vrij simpel hoor. Het past ook gewoon goed, geen enkel probleem mee gehad. Alleen die pinnetje schoven bij mij soms opzij toen ik aan het opmeten was waar dat ding ongeveer moest komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere zo te zien. Deze namelijk: ZM-NBF47

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=200
Pagina: 1