Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pinballkast

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
(Voorlopig nog even geen CiP want we zijn nog niet concreet begonnen met bouwen, maar de ideeën zijn er al volop).

Okee, een maat van mij en ik kwamen op dit idee na het voor niks krijgen van dit stukje DOS-age nostalgie:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcpinball.com/reviews/screenshots/philips_virtual_pinball-2.gif

Flipperspellen waren in die tijd een behoorlijke hype (denk aan het alom bekende Pinball Fantasies en Pinball Illusions, wat ik op mijn 486 helemaal plat gespeeld heb), en ik weet dat er genoeg arcade-gamers zijn die zelf een kast bouwen voor hun hardware. Wij hadden zelf zoiets van: waarom kan dit niet met een flipperkast?

Mede vanwege ruimte- en prijsissues (het mag niks kosten) hebben we wel wat toezeggingen moeten doen, hier een klein overzichtje van wat het gaat worden:

* Het speelveld wordt waarschijnlijk een 22" monitor op zijn kant, horizontaal gemonteerd (je kijkt op een echte flippertafel immers ook naar beneden). Ideaal zou een behoorlijk grote plasma of LCD zijn, waar je het hele speelveld (van bijvoorbeeld Visual Pinball) op kan weergeven om het gevoel van een 'echte' tafel te simuleren, maar die dingen zijn nogal prijzig. Een beamer hebben we bewust niet voor gekozen omdat we wel graag ook enige verplaatsbaarheid willen hebben.

* Het backglass wordt een 15 of een 17" TFT scherm waar het backglass-beeld op wordt gezet voor de kasten die het ondersteunen (bv. Star Trek: The Next Generation in VP/VPinMAME) en bij de oudere mechanische kasten en bij DOS-based pinballs gewoon een net backglass plaatje, eventueel met de laatste highscores erop.

* Qua hardware zijn flippersims niet zo heel veeleisend en we gaan waarschijnlijk kijken of we een wat ouder systeem kunnen recyclen (een AMD XP of een P4 heb je meer dan genoeg aan) wat op een nette manier in de kast wordt gemonteerd. De kast komt als een echte flippermachine op poten te staan en wordt ongeveer 1,20 diep bij 60cm breed. Je houdt aan de voorkant en achterkant dan nog een en ander over wat je kan benutten voor toeters en bellen en wat zaken die je misschien nodig gaat hebben.

* De switches en plunger gaan we zelf fabriceren of als we het ergens vandaan kunnen krijgen gedoneerd uit een oude flippermachine, gekoppeld aan een keyboard encoder (fase 1 wordt waarschijnlijk een gesloopt toetsenbord). Een muntautomaat is een optie die we zeker overwegen, en tiltsensoren komen er zeker in, waarschijnlijk een blokje + staaf en een microswitch in 3 richtingen. Speakers worden in het backglass board gemonteerd net als een echte kast, zodat je op de goeie manier de ouderwetse 8-bit MOD muziekjes van Silverball aan kan horen :)

Voorlopig nog even geen foto's, ik zit wel druk te SketchUppen dus daar komen vandaag nog wel wat plaatjes van. Vooralsnog moeten we eerst wat hardware hier en daar opmeten voor de afmetingen voordat er een zaagsnede in het MDF gezet kan worden. SketchUp tekeningen volgen in de loop van vandaag.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Hier zijn de eerste tekeningetjes in SketchUp, het klopt nog niet helemaal (speakers in backglass zitten er o.a. nog niet in), met een aantal ideetjes erin:

Afbeeldingslocatie: http://img208.imageshack.us/img208/1063/pinballcaseoverviewyn0.png

* Als we hem kunnen krijgen, een 82cm 100Hz breedbeeld CRT (televisie) voor het speelveld, sinds we eerst aan een LCD van dat kaliber dachten maar dat kwa kosten niet uitkwam, CRT's kun je wel voor een dikke 100 euro krijgen, rekening houdend met VGA input (op 100Hz modellen komt die nogal eens voor). Via composiet / S-Video aansluiten kunnen we naar kijken maar ik weet niet hoeverre de leesbaarheid van het playfield dan behouden blijft.

* Speakers kunnen we de ingebouwde speakers van de TV gebruiken of voor de MAME sounds extra speakertjes in het backboard. Aan elke kant komen twee flipper switches (voor primary + alt flipper op bepaalde kasten) en de plunger wordt custom gemaakt, uit iets simpels als een staaf + knop en veer en een microswitch (breek, met demper) aan het uiteinde. Eventueel nog een potmeter erbij voor de echt doorgewinterde sim, mocht Visual Pinball daar ooit support voor inbouwen.

* Tiltsensoren kunnen we redelijk simpel maken, met een carrosseriering en een draad met gewicht eraan die erdoorheen hangt, eventueel kun je de beweging van het gewichtje beperken tot één richting (immers sommige sims hebben nudge left, right en forward). Eventueel kunnen we nog kijken naar een slamtilt-sensor met een gewichtje en een switch :)

Verwijderd

Ik vraag me af of je een crt tv wel kan kantelen. ik ben bang dat je beeld dan niet helemaal goed meer is,

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:42:
Ik vraag me af of je een crt tv wel kan kantelen. ik ben bang dat je beeld dan niet helemaal goed meer is,
LOL, ben je bang dat de electromagnetische straling van het beeldkanon onder invloed van de zwaartekracht zal verbuigen? :+
Nee hoor, kan gewoon, zou niet weten waarom niet :)
Vraag is wel of je e.e.a. goed weggewerkt krijgt, die dingen zijn nogal diep namelijk. Daarnaast zal een 32" CRT (heb er zelf een thuisstaan) niet veel hoger kunnen weergeven dan 1024x768, dus ik betwijfel of dat mooie resultaten op gaat leveren.
Wel een leuk idee though :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Ik dacht dat ze met crt's rekening hielden met het feit dat er zwaartekracht is, wat de electronen een kleinbeetje afbuigt naar beneden. Als je hem dan op de kop zet, compenseert hij de andere kant op, maar ik denk dat dit met een potmetertje vast is in te stellen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Zjosh schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:43:
Ik dacht dat ze met crt's rekening hielden met het feit dat er zwaartekracht is, wat de electronen een kleinbeetje afbuigt naar beneden. Als je hem dan op de kop zet, compenseert hij de andere kant op, maar ik denk dat dit met een potmetertje vast is in te stellen.
Volgens mij ook, en ik geloof zelfs dat de nieuwere modellen de convergentie-instellingen gewoon in het maintenance menu hebben zitten :)

Overigens heb ik er nog nooit last van gehad als ik een CRT kantel of op zijn dak leg. Op zijn dak leggen (horizontaal) is voor de zwaartekracht qua afbuiging het meest gunstig (maar hoeveel invloed heeft de zwaartekracht nou op die elektronen? staat dat echt in verhouding met de snelheid die ze in zo'n ding hebben? Zal je hooguit een paar micrometer in het raster schelen, wordt het beeld dan maar 99,9% zo scherp.)

Overigens heb ik aan een resolutie van 1024 x 768 meer dan genoeg, maar ik weet niet hoe het dan zit met breedbeeld resoluties... gaat zo'n ding dan letterboxen of moet ik Powerstrip gebruiken om mijn beeld softwarematig te stretchen?

En nog eentje: Op een 100 Hz TV zit (op de goeie modellen dan) een VGA in aansluiting, en die doen wel stukkie meer dan 1024x768... ik heb wel meer dan één type in actie gezien die zonder problemen 1920x1080 (ja, dat is Full HD) op het scherm toverde. Dat ligt maar net aan de nauwkeurigheid van de elektronica in de TV, en als het te veel wordt gaat het beeld gewoon (net als een CRT monitor, want dat is het in feite) gewoon op zwart.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Leuk concept enzo, maarrrrrrr officieel is dit een CiP, en daar zijn wat regels voor. Ik doe 'm dicht, vraag even officieel een CiP aan via Casemods in Progress en als 'ie allowed word, kan dit topic weer open.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.