Consumentenborden delen een PCI-bus met alle PCI-devices. Dus nee het gebruik van twee PCI controllers biedt geen snelheidsvoordeel boven 1 kaart. In tegenstelling: bij mirroring hoeft de PCI-bus niet gebruikt te worden voor de mirror writes, mits de controller deze onboard doet (de goedkope kaartjes doen alles met drives).
Nee je hebt een SLI Bridge op je mobo waarmee je je PCI-express (dat is NIET compatible met PCI trouwens) in een bepaalde snelheid kan zetten, zogenaamde lanes. Zo kun je je 16x-4x-1x in een 8x-8x-2x SLI configuratie zetten, zodat twee videokaarten efficient gebruikt kunnen worden. Ook moet je je mobo in SLI configuratie zetten als je wilt dat je Areca-controller op een optimale snelheid (PCIe x8) draait. Het is dus niet zo dat je RAID in SLI draait ofzo, al klinkt dat misschien heel stoer.

Het lijkt mij, als je 2 x pci-e gebruikt, dat je méér snelheid kan behalen dan met slechts één.
Of het ook nut heeft met 4 SATA (SATA 2 /300?) schijven, dat weet ik niet.
PCIe x1 = 500MB/s, daar kun je dus sowieso minimaal 6 schijven op zetten zonder STR voor in te leveren. Alleen burstsnelheid zal je inleveren maar is niet zo heel relevant.
shaggy8675 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:20:
Je kan de schijven in principe prima gebruiken aan deze controller. Als je de schijven idd als "losse" hdd's gebruikt zal je de PCI bus niet vol trekken, aangezien een snelle single schijf zeg 70-75Mb/s doorpompt heb je nog ruimte over ( 133Mb/s max in theorie )
Als je de schijven niet tegelijk gebruikt zul je niet veel nadeel ondervinden van je PCI-bus. Maar weet wel dat mijn testen hebben uitgewezen dat een PCI-bus wel degelijk performance-beperkend kan zijn, ook met slechts 1 schijf en zelfs met random I/O (14,4MB/s). De oorzaak hiervan kan gezocht worden in de half-duplex PCI-bus t.o.v. een dedicated full-duplex PCI-express verbinding, die dus ook lagere latencies kent dan gewoon PCI.