[ICH8R] tikkende disk

Pagina: 1
Acties:

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 15:19

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
Ik heb een Asus P5B deluxe met daar aan 4* Samsung SP2504C (250Gb) in 2 raid0 sets.
De eerste set zit op poorten 0 en 1 en de 2e set op de poorten 4 en 5.
OS=Vista
Dirver=Intel Matrix Storage Manager 6.2.1.1002
Nu heb ik ongeveer 1* in de 2 weken een tikkende disk, en het OS freezed dan even tijdelijk. Na een reboot is het meestal weer in orde. In de eventlog zie ik dan de volgende meldingen:
The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.
Hoe kom ik er nu achter wel raid set dit is ? Dan ga ik deze 2 disken even checken op een andere pc mbv een Samsung tool, deze werkt nl niet op een raid configuratie. En dan weet ik meteen welke set ik moet backuppen :(

In de Intel Matrix Storage Console ziet het er allemaal OK uit.

[ Voor 3% gewijzigd door gjs op 18-01-2007 22:31 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Is je voeding wel in orde? Heb je niet teveel HDD's aan één kabelboom gehangen?

Goud is geen geld

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
frankknopers schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:32:
Is je voeding wel in orde? Heb je niet teveel HDD's aan één kabelboom gehangen?
En daarom gebeurt het maar 1* in de 2 weken ?
Voltages zien er allemaal goed uit.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:57
iaStor0 geeft aan dat het de eerste set is, dus die op 0 en 1 zit

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
mad-dog schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:52:
iaStor0 geeft aan dat het de eerste set is, dus die op 0 en 1 zit
Ik vind ook nog deze in de eventlog:
The file system structure on volume E: has now been repaired.
En de E: disk is dus een parititie op de 2e raid set....
Toeval :?

Verwijderd

Misschien dat je disk bad sectors heeft? ;)

Tip: gebruik de (DOS) utility eens van de fabrikant, staat ook op de Ultimate Boot CD (bootable ISO). Die kan zeggen of je schijf zijn beste tijd gehad heeft, wat me erg logisch lijkt gezien je verhaal.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Eeh, je kon tijden het creeeren van je array een naam opgeven. Ik denk dat je, aan de hand van deze naam wel kan terugvinden welke set het is.
En anders plug je toch even 2 stekkertjes (van dezelfde set natlijk :P) los en kijk welke E: is :)

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 02:06:
Misschien dat je disk bad sectors heeft? ;)

Tip: gebruik de (DOS) utility eens van de fabrikant, staat ook op de Ultimate Boot CD (bootable ISO). Die kan zeggen of je schijf zijn beste tijd gehad heeft, wat me erg logisch lijkt gezien je verhaal.
Dat werkt dus niet met een raid set... Dan moet ik de disk(s) verhuizen naar een andere pc en dat doe ik liever niet, dan moet mijn halve pc uit elkaar.
Ik vrees dat er niets anders op zit. :(

[ Voor 3% gewijzigd door gjs op 20-01-2007 11:36 ]

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
ID-College schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 02:14:
Eeh, je kon tijden het creeeren van je array een naam opgeven. Ik denk dat je, aan de hand van deze naam wel kan terugvinden welke set het is.
En anders plug je toch even 2 stekkertjes (van dezelfde set natlijk :P) los en kijk welke E: is :)
Ik weet zeker dat m'n E: op de 2e raid set zit, dat kan je gewoon in diskmanagement terug vinden.
De 1e heet Array_0000 en de 2e Array_0001

[ Voor 4% gewijzigd door gjs op 20-01-2007 11:32 ]

Verwijderd

gjs schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:27:
[...]

Dat werkt dus niet met een raid set... Dan moet ik de disk(s) verhuizen naar een andere pc en dat doe ik liever niet, dan moet mijn halve pc uit elkaar.
Ik vrees dat er niets anders op zit. :(
Gewoon even disks los aansluiten en cdtje erin, klaar. :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn Hitachi's (2x3 over 2 controllers) tikken ook wel even, maar omdat er geen OS opstaat blijft mn XP door draaien, vaak tikken ze met zn 6en achter elkaar :o

404 Signature not found

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02 11:41
Tikken bij Hitachi's is heel normaal en heeft waarschijnlijk een andere oorzaak als die van de TS. De schijven kalibreren op zo'n moment namelijk de koppen. Dat zou bij de Samsungs ook het geval kunnen zijn, maar dan zou Windows geen fout mogen geven.

ontopic: je kan toch gewoon in Windows een volledige scan doen van het oppervlak? Zijn tooltjes zat voor. Desnoods gewoon schijfcontrole van Windows zelf. Wat zeggen de SMART-waardes van je schijven (als je die kunt uitlezen, kan soms met de tool van Intel)?

Verwijderd

The__Virus schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:35:
Tikken bij Hitachi's is heel normaal en heeft waarschijnlijk een andere oorzaak als die van de TS. De schijven kalibreren op zo'n moment namelijk de koppen. Dat zou bij de Samsungs ook het geval kunnen zijn
Ik had ook een Samsung schijf die tikte, totdat het steeds vaker gebeurde en op het laatst niets anders meer deed. Die was dus dood. :)
ontopic: je kan toch gewoon in Windows een volledige scan doen van het oppervlak? Zijn tooltjes zat voor. Desnoods gewoon schijfcontrole van Windows zelf. Wat zeggen de SMART-waardes van je schijven (als je die kunt uitlezen, kan soms met de tool van Intel)?
Hm ik denk dat in het geval van bad sectors die sector dan geswapt kan worden met de reservepool mogelijk zonder dat XP dit kan weten. De utility van de fabrikant is met name geschikt om defecten van de schijf op te sporen, dus dat lijkt me de beste keus. En met UBCD is dat zo gebeurt - heb je geen diskette nodig ofzo (wie gebruikt dat nu nog?).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02 11:41
Maar SMART hoort dat, als het goed is, aan te geven, dat er sectoren 'vervangen' zijn. Nu is het zo dat (iig vroeger) fabrikanten dit niet lieten zien in SMART waardes, maar in principe is dat uit te lezen.
Pagina: 1