Toon posts:

Beste aansluiting LCD-TV aan PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik weet dat het al meerdere malen besproken is, maar elke keer in een andere vorm of mensen wijken van de vraag af.

Ik wil mijn Samsung LE26R72 aan mijn pc hangen om filmpjes te kijken, als extra monitor en eventueel als het een beetje gangbaar is voor wat gamen.
Mijn vraag is nu heel simpel ik heb onderhand geen enkel idee meer welke aansluiting nou het beste is.
Ik heb een Asus GeForce 7950GT videokaart met 2x DVI en 1x S-Video uitgangen (incl de nodige kabeltjes voor S-Video), en hij is HDCP Compliant.
Het scherm heeft de volgende ingangen:
1x HDMI (-DHCP);
1x VGA (D-sub);
1x Component (Y/PB/PR);
1x S-video-ingang;

Mischien nog van belang is de lengte van de kabel deze zal ongeveer 3m worden ivm wantmontage van het scherm.

Er zijn natuurlijk veel mogelijk heden:
1. de minst verstandige lijkt mij is S-Video naar S-Video.
2. verder is er VGA -> VGA doormiddel van een DVI->VGA converter (die standaard mee geleverd word met de kaart) niet slecht denk ik zelf.
3. andere optie is DVI -> HDMI, hier zijn kabels voor te koop, nadeel wat ik gelezen heb is dat de afstand niet te lang mag worden.
4. En de laatste is een gokje van mijzelf, voor de S-Video uitgang word ook een kabeltje mee geleverd die de 3 kleuren scheid (Rood, Groen, Blauw) kan deze zonder problemen op de Component (Y/PB/PR) aan gesloten worden, want wat ik overal lees is dat Component het beste beeld kwaliteit levert.

Wat ik mij verder nog afvroeg is bij VGA->VGA, via een DVI -> VGA converter, of deze converter nog roet ik het "beeld" kan gooien. Met andere woorden zou dit nog nadelige gevolgen hebben op de kwaliteit?

Dus nog maals, WAT is de beste/verstandigste keus van PC naar LCD aansluiting?

Groet

Spikey

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26
De eerste en de laatste keus kan je wegstrepen, want daarmee krijg je een hele lage resolutie. Nummer drie is denk ik de beste keus, omdat dat van digitaal naar digitaal is. Van afstanden weet ik nix, maar wat ik wel weet is dat je nooit iets in de vorm van 'help' in je topicnaam moet zetten en 1 vraagteken genoeg is.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor je reactie ik, ik zal voortaan ook iets voorzichtiger zijn met mijn titel keuze, maar ik was aardig in de war gebracht door alle verschillende topic's waar het al deels besproken werd maar toch weer net niet antwoord gaven op deze vraag. dus was een beetje wanhopig. :S
Heb je enig idee of er ook nog verliezen zouden kunnen zitten in die DVI->VGA converters?

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26
VGA is eigenlijk bedoeld voor CRT-monitoren (die dikke ouwe dingen), en is dus een analoog signaal. Je tv moet dat signaal dan weer omzetten naar een digitaal signaal. Kortom, het digitale signaal van je pc wordt door je videokaart naar een analoog signaal omgezet, om vervolgens door je tv weer teruggezet te worden naar een digitaal signaal. Natuurlijk gaat dit alles niet zonder kwaliteitverlies.

Bij hdmi is het signaal digitaal, dus wordt er niet aan gekloot, en is de beeldkwaliteit beter.

Zelf heb ik geen ervaring met deze dingen, en eigenlijk denk ik dat de kwaliteit bij VGA weinig verschilt van die van hdmi, dus je moet maar kijken wat jou het handigste lijkt.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga voor de DVI>HDMI. Simpelweg omdat er geen kwaliteitsverlies is over de kabel en je hoeft er geen dure kabels voor te kopen. Namelijk: met VGA en Component kan interferrentie (schrijf je dat zo? :P) ontstaan waardoor er kwaliteitsverlies optreedt. Slechts met goede (lees: duurdere) kabels kan je dat probleem oplossen. Daarnaast ondersteund waarschijnlijk de VGA op je TV niet alle resoluties die jij wilt gebruiken met je pc.

Dus:
Keuze 1: HDMI
Keuze 2: Component
Keuze 3: VGA
Keuze 4: S-Video

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens heel erg bedankt,
jullie hebben allemaal bevestigt wat ik eigenlijk al wel verwachtte, dus ik ga maar eens naar de winkel om zo'n DVI->HDMI kabel te halen en een kijken of hij het doet.... :*)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:40
DVI ==> HDMI zou dan beter zijn?
Is de resolutie voor een HDtv dan ook hoger wat deze anders (bij de meeste maximaal 1024x768) via de VGA aansluiting kan ontvangen?
Zou wel handig zijn om bijvoorbeeld 720p aan te kunnen sluiten via HDMI.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Schreeuwerige topictitels met kreten als "HELP" en overdreven uitroep/vraagtekens zijn not done. Ik fatsoeneer de boel even...

Natuurlijk is DVI->HDMI beter. Beide connectoren gebruiken zelfde protocol, dus er hoeft niets omgevormd te worden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1