Toon posts:

De zin en onzin van speciale koeling...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik niet goed snap is dat er allerlei mensen zijn met speciale koelers, maar ik vraag me af wat daar nu echt het nut van is.

Voorbeeld: mijn TB800 met standaard koeler en heatsink wordt op 800MHZ stressed 46C. Als ik overklok naar 950 MHZ(9,5x100) met 1.85V i.p.v. de standaard 1.80V wordt 'ie stressed 50C. Hoger dan 950MHZ (1000MHZ) dan wil 'ie niet booten (boot failure). Ik draai voor dagelijks gebruik 900MHZ(9*100) op de standaard 1.80V. En dan komt mijn temp nooit boven de 48C. Nu komt het leuke: de maximale temperatuur die een Athlon TB socket A mag hebben is 90C!!! Daar kom ik ook bij het hoogste voltage nog niet bij in de buurt..

Dus tenzij je heel wilde plannen hebt met je board (b.v. solderen om hogere voltages te kunnen gebruiken) en dan extreem gaat overklokken heb je aan een standaard fan en heatsink genoeg.

Toch?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-08 17:22

Beaves

Usque ad Finem

Nee, waarvoor denk je dat je niet boven de 900MHz uitkomt :? Ik had eerst een Golden Orb op en sinds een tijdje een Alpha/Delta HP combo, en daar mee kan ik mijn 800E op 992 laten draaien i.p.v. 960, toch 30MHz sneller :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• fly
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 19:27

fly

Live Is Just.........

Max temp van tb is 70 niet 90
90 is van pentium III

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, ik heb het over de socket A versies van de Athlon niet de slot A. Maar zelfs al was het 70C, mijn punt is dat met het overklokken van 150MHZ de temperatuur een graad of 5 toenam. Als ik de kast open liet was dat verschil al weer opgeheven. E

En dat mijn Athlon niet boven de 950 wilde heeft niets met temperatuur te maken, hij wilde gewoon niet eens booten en had dus geen tijd gehad om warm te worden..

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Ik wil een waterkoelsysteem ivm pokkeherrie.

Geen Golden Decibel voor mij :)

Verwijderd

het koelen van de prosessor en andere zaken verlengd de levensduur.

ook die van hardeschijven.

die worden te warm in een hete kast.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

mvds

Totally awesome!

Ik ben pas geleden van een standaard koeler naar een orb gegaan. Mijn CPU temp zakte met 6 graden. Stressed is ie nu 32 graden.

Het heeft dus echt wel zin. Je verlengt de levensduur van de CPU er ook mee.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Tja, ik meen zelfs ergens in een artikeltje over een Kyrotech kast te hebben gelezen, dat hoe kouder je CPU is hoe lekkerder hij zich voelt, en we hebben toch allemaal het beste voor met ons digitale rekenwondertje :) maar serieus ik dacht zelfs dat hij bij - 40 of - 50 gewoon 130% beter presteerde dan en machine op dezelfde kloksnelheid en met + 32 graden. En het is ook beter voor je overige apparatuur. Zeg nou zelf, als je midden in de Sahara een marathon moet gaan lopen krijg je het echt wel warm en dat glas met ijswater is dan goddelijk. Nou, dat vind je Procje dus ook dus geef hem lekker die kou, stressed tussen de 30 en de 35 is een schitterende temp. (vind ik zelf.)
mzzls,
liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Volgens mij zoekt iedereen z'n eigen veklaring om zoveel mogelijk te experimenteren met koelers enzo. Je kan mij niet wijsmaken dat alle oem systemen met AMD (en dat zijn er steeds meer) uitgerust zijn met extreme koelers in enorme bigtowers.
Zouden al deze machines binnen 3 jaar het loodje leggen? Ik durf te beweren dat een TB 1000 op 60 C het meer dan 5 jaar volhoudt. Hij mag 90 C worden volgens de officiele info van AMD. Maar als je je gelukkig voelt met een proc van 40 C, gewoon koelen die handel!

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-08 17:49

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

volgens mij is het nut van koelen ook een beetje in samenhang met de performance!

al die grote super bedrijven die testen met cpu's zitten ze niet voor de lol te koelen met stikstof tot 100 graden Kelvin alleen is het verschil voor ons een beetje klein denk ik om hem zo laag rte brengen!

"Luie mensen worden ook moe!"

Verwijderd

Die duron 800 van mij staat op 950 en hij wordt ongeveer 40 graden met Spire 324 koeler...

Verwijderd

Het is inderdaad onzin een topkoeler te kopen voor hooguit 50Mhz extra...dan kan je net zo goed een paar extra cheapass fans in je kast gooien

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 08:24

EaS

Op zaterdag 03 februari 2001 16:55 schreef fly het volgende:
Max temp van tb is 70 niet 90
90 is van pentium III
Gelul:

The maximum die temperature is specified through characterization at 90 C for frequencies up to 1000 Mhz and 95 C for frequencies 1100 Mhz and above.

En dan hebben we het over AMD

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 04 februari 2001 12:20 schreef obsidian het volgende:
Het heeft dus echt wel zin. Je verlengt de levensduur van de CPU er ook mee.
Je hebt beslist gelijk...je gaat van een levensduur van 15 jaar naar een levensduur van 50 jaar, heel nuttig. Wil jij nog een oude 6502 processor van me kopen? Hij loopt op 1 MHz en is pas 15 jaar oud.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 04 februari 2001 17:33 schreef dwe het volgende:
Die duron 800 van mij staat op 950 en hij wordt ongeveer 40 graden met Spire 324 koeler...
Mijn Tbird 900 loopt op 1000 met een Spire koeler. En de temperatuur is 41 C stressed. Met alleen de voedingsfan in de kast. Waarom zou ik meer doen? Kijken of ik hem op 1010 kan krijgen?

Ik heb er nu 2 fans in zitten, maar alleen omdat ik ze nu op 8.3 volt laat lopen zodat ik ze niet meer hoor. Zo heb ik ongeveer dezelfde flow.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

mvds

Totally awesome!

Op zondag 04 februari 2001 18:28 schreef Ortep het volgende:

[..]

Je hebt beslist gelijk...je gaat van een levensduur van 15 jaar naar een levensduur van 50 jaar, heel nuttig. Wil jij nog een oude 6502 processor van me kopen? Hij loopt op 1 MHz en is pas 15 jaar oud.
:) Hee, het gaat om het idee ja...

Trouwens, nog een slotkoeler erbij gezet. Stressed is ie nu 29 graden. Dus hij is nu van 50 naar 55 jaar gegaan. ;)

Verwijderd

Het probleem is niet alleen maar de CPU. En ik zit dus 388 Mhz hoger heh.. (Duron600@988)

Op 600 Mhz zal het wel werken met een standaard heatsink, misschien zelfs zonder fan ja, maar het gaat om overklokken.

In veel van de tests zie je dat bij overklokken de test niet met "de standaard koeler" kon worden uitgevoerd wegens instabiliteit door een te hoge tempaeratuur. Hoewel een Duron/Tbird 90 kan hebben, zijn er maar weinig die overgeklokt lekker lopen op 65 graden idle....

t'Is niet alleen de CPU. Met zoveel hitte ontwikkeling (50 watt en meer) moet je echt meer hitte afvoeren om de levensduur van de electronica op het bord, de harde schijven en de kaarten en de CD(rom en writer) een beetje in de hand te houden.

Enneh.. wat voor een "standaard koeler" is het dan die je hebt?? Bijvoorbeeld een Coolermaster DP56H51 zou ik nou niet echt een standaard koeler durven noemen..... :P

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op maandag 05 februari 2001 14:02 schreef Hooi het volgende:

Enneh.. wat voor een "standaard koeler" is het dan die je hebt?? Bijvoorbeeld een Coolermaster DP56H51 zou ik nou niet echt een standaard koeler durven noemen..... :P
Dat is het dus wel! even als de Spire MA324-15... 20 piek-ies die Koelermaster 30... allemaal standaard.

Wat IMO niet meer standaard is zijn die Thermaltake coolers en Aplha+Delta Combo's, en alles waar ook maar zoiets voor staat als FOP...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Pagina: 1