Windows PC --> Macbook: Wat kan wel en wat niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ben op zoek naar een nieuwe laptop, hij moest compact zijn, stevig mooi en niet meer dan 1200 euro kosten. Nu is mijn oog dus gevallen op de Macbook Core duo 2.0 ghz. Ik wil de overstap naar Mac OS X best wagen zal even wennen zijn, maar voor een mooie notebook moet je wat over hebben. Nou zijn er alleen ook wat vragen waar sommige van jullie mij vrij snel antwoord op kunnen geven en waar ik anders best lang naar moet zoeken.

1. Kunnen .doc, .pdf, .ppt files gewoon uitgelzen worden met de iWork?
2. Kom je als mac gebruiker vaak software tegen die niet compatible is met je mac?
3. Is het verbinden tot wireless routers altijd mogelijk, is het mogelijk dat deze je mac niet ondersteunen

Eigenlijk komt het er een beetje op neer waar dat ik wil weten wat niet meer mogelijk is, wat met een normale windows laptop wel mogelijk is, tegen welke problemen loop je aan in het dagelijks computer gebruikt tussen alle windows systemen? Ik hoop dat mijn twijfel puntje een beetje duidelijk is en dat jullie deze weg kunnen nemen.

Alvast bedankt!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-02 12:58
guppie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:13:
Ben op zoek naar een nieuwe laptop, hij moest compact zijn, stevig mooi en niet meer dan 1200 euro kosten. Nu is mijn oog dus gevallen op de Macbook Core duo 2.0 ghz. Ik wil de overstap naar Mac OS X best wagen zal even wennen zijn, maar voor een mooie notebook moet je wat over hebben. Nou zijn er alleen ook wat vragen waar sommige van jullie mij vrij snel antwoord op kunnen geven en waar ik anders best lang naar moet zoeken.
Valt wel mee hoor; op apple.com kun je zo'n beetje alles vinden.
1. Kunnen .doc, .pdf, .ppt files gewoon uitgelzen worden met de iWork?
.doc en .ppt kun je uiteraard openen en bewerken met iWork; respectievelijk Pages en Keynote: http://www.apple.com/nl/pr/press/2006/01/10iwork06.html
en je kan exporteren naar .pdf uiteraard. (N.b.: er is ook Office for Mac; mocht je aan dat pakket gewend zijn).
2. Kom je als mac gebruiker vaak software tegen die niet compatible is met je mac?
Hoezo "tegenkomen"? Het is natuurlijk zo dat er voor Windows nogal wat meer freeware/shareware applicaties te vinden zijn op het web; maar dat brengt natuurlijk ook de nodige virussen en spyware met zich mee. Juist doordat er voor Mac wat minder is op dat gebied; werkt de software die er is juist altijd erg goed. Dus als je een nu een nieuwe Mac koopt zul je zo'n beetje zeker alle Mac-software kunnen draaien die momenteel op de markt is.
3. Is het verbinden tot wireless routers altijd mogelijk, is het mogelijk dat deze je mac niet ondersteunen
Zolang die wlan-router gewoon de standaard 802.11 standaarden hanteert (dus eigenlijk alle routers) werkt het gewoon.
Eigenlijk komt het er een beetje op neer waar dat ik wil weten wat niet meer mogelijk is, wat met een normale windows laptop wel mogelijk is, tegen welke problemen loop je aan in het dagelijks computer gebruikt tussen alle windows systemen? Ik hoop dat mijn twijfel puntje een beetje duidelijk is en dat jullie deze weg kunnen nemen.

Alvast bedankt!
Het enige echt wezenlijke verschil met een Windows-machine is de hoeveelheid software die beschikbaar is. Erg specifieke (wetenschappelijke) software is er vaak alleen in Windows-variant; zoals Matlab, Maple; AutoCAD-programma's etc.
En ook kleine freeware-progseltjes zul je niet vlug in Mac-vorm tegenkomen; maar OS X is een erg compleet besturingssysteem dus veel zul je deze niet nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperioN op 18-01-2007 21:26 ]

• Luuk
  • Niet online
1: ja
2: nee
3: ja, nee

gewoon voor een apple gaan dus, ga je geen spijt van krijgen. hier thuis zijn alle windows machines de deur al uit (half jaar geleden overgestapt)

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 16:41
simpel, gewoon die overstap maken. doen!

1. iWork geen ervaring mee, maar anders kan je ze altijd openen in openoffice.org of neooffice of vergelijkbare programma's. Zijn applicaties die microsoft office vervangen. De mac's werken nu op een intel processor en die zijn veel gemakkelijker om voor te programmeren dus we kunnen steeds meer applicaties verwachten voor Mac OSX. En in april komt de nieuwe versie van Mac OSX uit genaamd Leopard.. Wordt alleen maar mooier!
2. Nee, dat viel mij ook reuze mee. Ik dacht ook dat de stap groot zou zijn maar ik ben tot nu toe weinig programma's tegen gekomen die er niet voor de mac zijn (ja, 1tje FTD - er is wel een port van maar daar heb ik me nog niet in verdiept)
3. Nee hoor een macbook ondersteund gewoon de standaard protocollen. Zou netjes samen moeten kunnen werken

Neem dit van een pas overgestapte windows gebruiker aan (sinds augustus vorig jaar) 'Ik wil NIETS anders meer'

note: ik heb wel problemen ondervonden met het delen van mijn usb multifunctional printer van canon. Hoe ik het ook went of keert ik krijg het niet aan de praat om een mac gebruik te laten maken van mn printer die onder mn windows laptop is geshared of andersom.. raar.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

HyperioN. schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:25:Het enige echt wezenlijke verschil met een Windows-machine is de hoeveelheid software die beschikbaar is. Erg specifieke (wetenschappelijke) software is er vaak alleen in Windows-variant; zoals Matlab, Maple; AutoCAD-programma's etc.
En ook kleine freeware-progseltjes zul je niet vlug in Mac-vorm tegenkomen; maar OS X is een erg compleet besturingssysteem dus veel zul je deze niet nodig hebben.
Matlab en Maple zijn ook verkrijgbaar voor de Mac :) Alleen AutoCAD niet.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-02 14:30
Voor CAD heb je CADintosh. ;)

• BasvanS
  • Nu online
Ok, klinkt allemaal erg relaxed, denk dat ik er dan maar is gewoon voor ga, het belangrijkste vond ik dat alle .doc en .ppt files gewoon compatible waren. Dit is dus het geval, denk dat ik tegenwoordig nog wel wat vaker in dit forum zal rondhobbelen!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:28

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Tja, ik ben zelf ook al een tijdje aan het twijfelen om ook een Macbook te kopen, ik vind het alleen super jammer dat 3D Studio Max (voor zover ik weet) niet op macs draait :/
Is er hier iemand die enig idee heeft of dat ooit wel gaat komen?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• Tristan
absoluut. Ik was ook bang, had ik wel de juiste keuze gemaakt om 1800 euro hieraan uit te geven..
Ik kan alleen maar zeggen nu zo achteraf. Ja het was de juiste keuze. Ik werk nog dagelijks met windows op mn werk, ik heb zelf nog een windows laptop maar als ik zonder kon dan graag.

Lees eens de 10 reclame puntjes van apple:
http://www.apple.com/getamac/

Het zijn commerciale feitjes maar leuk om te lezen! En bekijk even de tv ads, zijn erg grappig maar kloppen wel. Enne de 6 redenen die men opgaf als smoes om niet aan een mac te beginnen. Enig sinds herkenbaar :)

Ik probeer je niet over te halen, absoluut niet. Het is jouw geld! Ik zal het duidelijk zeggen 'Ik ben erg blij met de keuze die ik gemaakt heb om een iMac te kopen, en wil niets anders meer'

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Spike_wolf schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:16:
Tja, ik ben zelf ook al een tijdje aan het twijfelen om ook een Macbook te kopen, ik vind het alleen super jammer dat 3D Studio Max (voor zover ik weet) niet op macs draait :/
Is er hier iemand die enig idee heeft of dat ooit wel gaat komen?
Met bootcamp werkt het wel :P

maar er is idd geen mac versie..

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Eswip schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 23:26:
[...]

Zeg er dan wel bij dat je natuurlijk een Windows licentie moet hebben, en Windows zelf ook daadwerkelijk moet installeren ;) Misschien is Parallels wel een optie voor de zaken die niet draaien, of dat Wine gebeuren :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

guppie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:13:
Ja, vaak genoeg. Toen ik mijn Ibook nog had zat ik met veel dingen die op een mac gewoon niet echt lekker werkten en dat was vaak niet alleen de software. Dingen die bij mij gewoon niet werkten waren apache icm php (apache stond er default op, maar meer dan dat was niet werkend te krijgen op het ding). Een echt lekkere mp3 player die simpel en standaard is zoals Winamp ben ik niet tegengekomen. Itunes vind ik maar niets en dan zijn er natuurlijk zat andere varianten te vinden, maar weinig die ook daadwerkelijk werken (heb tig players gehad, maar stuk voor stuk liepen ze gewoon vast, uiteindelijk heb ik het maar op VLC gehouden, niet ideaal, maar het werkte).
En daarnaast heeft het een beetje te maken met de omgeving waar je in werkt. Ik werkte gewoon in een pure windows omgeving en merkte dat er zat was dat ik met die Ibook niet kon doen, dat waren dan voornamelijk bedrijfsspecifieke applicaties, maar het zijn net van die kleine dingetjes die je nodig kon hebben.

Ik denk dat je simpelweg moet kijken welke progs je draait en kijken of er alternatieven zijn, wil je ze onder OSX draaien. Je hebt natuurlijk nu wel de mogelijkheid om windows erop te gooien, dus kun je switchen als je toevallig een specifiek progje een keertje nodig hebt.

Verbinden met wlan routers ging overigens prima, net zo gemakkelijk als dat het met een windows notebook gaat en ik ben ook geen dingen tegen gekomen die er niet meer overweg konden, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2025
[...]

Er is altijd nog Maya en Blender.
HyperioN. schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:25:
Het enige echt wezenlijke verschil met een Windows-machine is de hoeveelheid software die beschikbaar is. Erg specifieke (wetenschappelijke) software is er vaak alleen in Windows-variant; zoals Matlab, Maple; AutoCAD-programma's etc.
Wetenschappelijk applicaties zijn er juist voor mac. Veelal omdat Unix applicaties gewoon draaien onder X11. Verder zijn de grote pakketten als Mathematica en Matlab gewoon in OSX vorm te verkrijgen. Verder zijn er zat kleine freeware programmaatjes, grotendeels zelfs OpenSource, die nagenoeg alles kunnen doen. Het enige wat echt niet gaat op Mac is Gamen, soms is er eens een bedrijf wat besluit te porten, maar alles wat DirectX is en niet OpenGL heeft geen toekomst op Mac.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens mochten de kosten een probleem zijn voor iLife of MacOffice dan kun je ook nog gaan voor OpenOffice.org!

PDF kunnen standaard geopend worden op een Apple.

Alle Windowssoftware is te installeren op de mac (alleen spellen NIET) d.m.v. www.parallels.com (Is niet gratis, maar kost rond de 70 euro)

Daarnaast mocht je MacOS X helemaal niks vinden, kun je ten alle tijden nog Windows XP op je MacBook zetten en MacOS verwijderen (bootcamp moet wel actief blijven)

( * Falcon heeft net een MacBook besteld + iMac en zat met het zelfde als TS)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 19-01-2007 07:58 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Spike_wolf

Spike_wolf

[...]

Tja bootcamp, idd wel wat over gehoord, maar werkt dat nou ook een beetje lekker? IS dat stabiel genoeg om Max te kunnen draaien? Want dat kan toch wel aardig wat vragen van je PCtje :P Hoewel hij met versie 9 wel een stuk minder eisend is geworden geloof ik.

Humankind… be both.

• Tristan
Spike_wolf schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 07:57:
[...]

Tja bootcamp, idd wel wat over gehoord, maar werkt dat nou ook een beetje lekker? IS dat stabiel genoeg om Max te kunnen draaien? Want dat kan toch wel aardig wat vragen van je PCtje :P Hoewel hij met versie 9 wel een stuk minder eisend is geworden geloof ik.
sterker nog bootcamp zal standaard in de nieuwe versie van mac komen die rond april uit gaat komen. dus je mag verwachten dat dat goed gaat werken.

• Spike_wolf

Spike_wolf

Okay, dan word het toch nog weer een stuk aantrekkelijker :)

Humankind… be both.

Verwijderd

Falcon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 07:55:
Trouwens mochten de kosten een probleem zijn voor iLife of MacOffice dan kun je ook nog gaan voor OpenOffice.org!
Of als je student bent aanschaffen (of als je geen student bent door eentje laten aanschaffen) via surfspot :P MacOffice 2004 Pro voor 13,75 :)

• BasvanS
  • Nu online
Das wel een goeie tip, was de site kwijt, wist de naam niet meer, heb daar ook nooi Win XP pro gekocht voor minder dan 20 euro meen ik! Bedankt voor de tip! Nu weet ik het helemaal zeker. ik ga voor die Macbook! Nu maar wachten of de verkoop van de oude laptop naar wens verloopt zaterdag!!

Bedankt allemaal!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
guppie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:00:
Das wel een goeie tip, was de site kwijt, wist de naam niet meer, heb daar ook nooi Win XP pro gekocht voor minder dan 20 euro meen ik! Bedankt voor de tip! Nu weet ik het helemaal zeker. ik ga voor die Macbook! Nu maar wachten of de verkoop van de oude laptop naar wens verloopt zaterdag!!

Bedankt allemaal!
Je zal er geen spijt van krijgen.. Niet voor niks switchen de laatste tijd zoveel mensen naar de mac.. :)

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 10:24
Zoek naar applicaties zijn die crossplatform zijn:

Autocad -> Vectorworks (mac-pc)
3dsMax -> Cinema4D (mac-pc)

• Spike_wolf

Spike_wolf

Tja, je hebt uiteraard wel progsels die 'ongeveer hetzelfde doen' en wel op een Mac draaien, maar ik ga echt niet zomaar switchen van 3DsMax naar Cinema 4D 8)7
Compleet andere interface.. kan ik al mijn skills weer opnieuw gaan leren.. neej bedankt, dan heb ik liever XP er op draaien voor 3DMax. :P

Humankind… be both.

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-02 10:24
Spike_wolf schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:29:
Tja, je hebt uiteraard wel progsels die 'ongeveer hetzelfde doen' en wel op een Mac draaien, maar ik ga echt niet zomaar switchen van 3DsMax naar Cinema 4D 8)7
Compleet andere interface.. kan ik al mijn skills weer opnieuw gaan leren.. neej bedankt, dan heb ik liever XP er op draaien voor 3DMax. :P
Dan ken je Cinema niet genoeg... :9 :9

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-02 19:17
kleine waarschuwing ga wel even na of je randapparatuur zoals scanners / printers etc mac compatible is...
Ik zelf heb nergens last van ... naja moest voor me colourlaser wel een aparte driver ergens opsnorkelen. maar vriend van me heeft net een nieuwe canon gekocht die niet samenwerkt met ze mac.

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

Reveal! schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:31:
kleine waarschuwing ga wel even na of je randapparatuur zoals scanners / printers etc mac compatible is...
Ik zelf heb nergens last van ... naja moest voor me colourlaser wel een aparte driver ergens opsnorkelen. maar vriend van me heeft net een nieuwe canon gekocht die niet samenwerkt met ze mac.
wat imho meer zegt over de randapparatuur dan over win/pc.....
hebben op het werk een fijne sharp 3-in-1 staan die niet valt aan te sturen.

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
surfpunk schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:15:
[...]

wat imho meer zegt over de randapparatuur dan over win/pc.....
hebben op het werk een fijne sharp 3-in-1 staan die niet valt aan te sturen.
Waar het meer over zegt maakt natuurlijk niet uit, het blijft kut als je een nieuwe printer moet kopen als je aan de Mac gaat.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

en inderdaad, macbooks kunnen ook windows draaien :)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 17:58
1: ja
2: nee
3: ja, nee

Ben zelf ook overgestapt (sinds december 2006) en heb totaal geen spijt van. Het is in het begin even wennen,maar dat gaat aardig snel.

Het is simpel, stabiel, heeft geen last van spyware en virussen en weinig verschil met Windows.

Dus kopen die apple en je krijgt er geen spijt van.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Falcon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 07:55:
iWork bedoel je neem ik aan, iLife zit bij je Mac inbegrepen en is wat dat betreft een nette bundel creatieve software waar MS een voorbeeld aan zou mogen nemen :)
Queenfanmichel schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 21:56:
Dus kopen die apple en je krijgt er geen spijt van.
Wat niet wil zeggen dat alles vlekkeloos verloopt bij overgang van Windows naar Apple. Ik ben kort geleden ineens overgegaan van Windows naar OSX en zou voorlopig niet meer terug willen, daarentegen kunnen er hier en daar wel wat hobbels ontstaan :)

Goed plan is ook om van te voren te gaan kijken welke software je gebruikt en waar je OSX tegenhangers van kunt vinden, liefst freeware uiteraard want dat drukt de kosten :)

• Queenfanmichel
SmartDoDo schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 22:06:

[...]
Wat niet wil zeggen dat alles vlekkeloos verloopt bij overgang van Windows naar Apple. Ik ben kort geleden ineens overgegaan van Windows naar OSX en zou voorlopig niet meer terug willen, daarentegen kunnen er hier en daar wel wat hobbels ontstaan :)

Goed plan is ook om van te voren te gaan kijken welke software je gebruikt en waar je OSX tegenhangers van kunt vinden, liefst freeware uiteraard want dat drukt de kosten :)
Ben ik het met jouw eens, ik mis ook een simpel programmatje om mijn vakantiefilms e.d. op een simpele manier op eens dvd te zetten.
Nu is het rippen->omzeten naar MPEG 4 of DV->eventueel bewerken en knippen in iMovie of een ander bewerkingsprogramma-> importeren naar bv iDVD en branden.

Had op mijn windows pc een programma DVD Author genaamd, lekker simpel dvd rippen, en de file selecteren, knippen menu aan maken en branden.

Lekker simpel

Maar voor de rest heb ik geen problemen alleen af en toe met mijn iPod maar daar om ik ook wel uit.

• nolihc
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-01 19:57
Bij de switch van windows naar mac bleek http://www.opensourcemac.org/ een goede handleiding te zijn om dingen voor elkaar te krijgen.

• Queenfanmichel
nolihc schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:15:
Bij de switch van windows naar mac bleek http://www.opensourcemac.org/ een goede handleiding te zijn om dingen voor elkaar te krijgen.
Alleen die werkt bij mij niet

• BasvanS
  • Nu online
De Macbook is besteld (1Gb mem, T7200, 80 Gig HDD) Oftwel een standaard model van de Apple site, 1220 eurotjes met studenten korting. Iemand enig idee wat nu de levertijd is. Heb het geld direct overgemaak.

• Tristan
guppie schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:20:
De Macbook is besteld (1Gb mem, T7200, 80 Gig HDD) Oftwel een standaard model van de Apple site, 1220 eurotjes met studenten korting. Iemand enig idee wat nu de levertijd is. Heb het geld direct overgemaak.
Ok dan! Let us know als hij er is :) Vragen kan je hier in apple talk natuurlijk kwijt.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

guppie schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:20:
Je krijgt van Apple wel doorgemaild wanneer je je Macbook mag verwachten. Sta niet raar te kijken dat die datum niet klopt met de praktijk :P Het is niet ongewoon dat er voor die datum al geleverd wordt. gemiddeld komt het neer op een levertijd van 2 weken. Zie ook het levertijden topic hier voor. Je kunt het e.e.a. ook achterhalen op de site apecode.com.
Pagina: 1