Hulp bij serverconfig voor RealVideo gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op mijn werk hebben wij een klant doorgespeeld gekregen die een server willen hebben voor het hosten van (vooraf geproduceerde, dus niet live streaming) RealVideo streams. Het is een grote partij, en het verwachte publiek is groot (dus veel concurrent users) wat nogal wat eisen stelt van de apparatuur.

Het plan is om een vette dual PIII-733 met 512 Mb of 1 Gb mem. te gaan gebruiken, waarop Linux komt te draaien. De streams worden dmv Apache gehost. Vanwege het hoge aantal concurrent users moet de data throughput van de hardisks natuurlijk hoog zijn, dus we hadden het idee om gebruik te gaan maken van een RAID array. Ik heb alleen helaas niet zoveel verstand van RAID, dus misschien kunnen jullie me helpen. Welke controller (IBM ServeRAID, DPT SmartRAID, Mylex, ICP-Vortex ??) en welke/hoeveel schijven, en welk RAID level (0, 1, of 0+1 oid)

Alle hulp is welkom, ook evt over de rest van de config...

Thanks!

Hans

Verwijderd

RAID is leuk, en zeker voor een applicatie zoals met veel concurrent Users. Wat ik kan zeggen over RAID is dat het aan te raden is om in jouw geval een RAID 1+0 cinfig te gaan runnen. Dit houdt in dat je striping + mirroring toepast. Nadeel hiervan is wel dat je minimaal 4 HD's in je systeem moet hebben, die dus samen de Array vormen.
Qua Hardware zou je kunnen gaan voor een On-Board oplossing van RAID. Ik heb hier zelf ervaring mee in de vorm van de RioWorks PDB-R DUAL CPU + ATA/66 RAID.. Leuk bord (komt van www.narwal.nl ) en mijn beide webservers zijn zeer stabiel en snel met dit mobo. Het is wel een Dual oplossing zoals je ziet.. De hardeschijven die je zou kunnen gaan gebruiken zijn die nieuwe DTLA schijven van IBM. Mijns inziens zijn dat de snelste schijven op dit moment, die ook ATA/100 ondersteunen.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt ;)

• Hans
  • Niet online
Dank je voor je info. Alleen is IDE RAID voor ons geen optie. Het wordt zowiezo U2W SCSI RAID. Het beste is dus RAID 0+1 met +4 HD's? En stel dat we nu zouden kiezen voor 4 of 5 9 Gb SCSI HD's, wat is dan bij RAID 0+1 de uiteindelijke schijfgrootte?

[eigenlijk meer software/os related]
Is er toevallig ook iemand die ervaring heeft met het installeren van Slackware op een RAID systeem? Levert dat nog problemen op oid? Ik heb Slackware al tig keren geinstalleerd op IDE en SCSI systemen, maar nog nooit op een RAID systeem...
[/eigenlijk meer software/os related]

• Hans
  • Niet online
Voordat dit topic in de donkere diepten der GoT verdwijnt:

Ah toe? ;)

• Hans
  • Niet online
Naja, we kopen maar gewoon een vette bak en ik hoop dat Slackware de IBM ServeRAID meteen oppakt... Thanks anyway.