[lanparty]beperkt internet, inbellen? geen inet op locatie

Pagina: 1
Acties:

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik zit met een probleem.

Ik moet een netwerk regelen voor een lanparty van +/- 25 man op een school.
Opzich geen probleem ik heb een 50 poorts switch kunnen regelen, bekabeling is ook geen probleem.

Ik kan opzich wel een DHCP servertje installeren (Debian + dhcp3, het draait zelfs wel op mijn fileserver), maar ik wil ook beperkt internet.
Er is in principe wel internet in het gebouw, maar dat mogen we niet gebruiken.
De systeembeheerder zal niet op de LAN aanwezig zijn, dus als het nodig is zouden we die verbinding wel kunnen gebruiken.

Die verbinding is echter beveiligd middels een proxy.
In dat geval zal ik dus de routerpc zo gek moeten krijgen om het http verkeer over een proxy te laten lopen.

Maar dat is in principe mijn vraag niet.

Wat ook mogelijk is, hoe ouderwetsch ook, is inbellen.
In dat geval zal ik het internet moeten beperken tot alleen jabber/MSN (en voor mezelf ook http >:))

Maar ik vraag me af hoe ik 2 of meer modems kan gaan bundelen.
Het liefst zou ik linux gebruiken als router, ik heb echter geen idee hoe ik dat kan gaan doen.

Zou bijvoorbeeld IPCop dat kunnen? Of Clarkconnect?
En heeft iemand enige idee van die proxy mogelijkheid?
Want dat is breedband en zou ik persoonlijk niet onprettig vinden.

Wifi is geen optie, helaas zijn alle omliggende netwerken beveiligd.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• masterpe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2023

masterpe

Dus...

PPP ondersteunt gewoon multilink.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Alle omliggende netwerken beveiligd? Loop ff naar zo iemand toe, stop hem 50 euro in zijn handen en vraag of je zijn verbinding 1 middag kan gebruiken :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
idd, paar eur per persoon lappen, 2 AP's mee, stukken UTP, iemand met ADSL/kabel in de buurt, AP voor het raam / in de dakgoot (desnoods in een plastic zak tegen water, is toch maar voor 1 dag max), utptje naar beneden en gaan.

Die gast heeft minimaal 2 mnd gratis internet, en jullie voor 1 eur per persoon een fatsoenlijke verbinding. (wel limiten, gewoon 128kbit per user ofzo, kan prima met een routertje geregeld worden. Geen geleech, wel internet/msn enz)

Via inbellen/isdn wil je niet. a. traag (lees: onwerkbaar), b. duur

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
duur is niet mijn probleem, tis een school, die heeft sowieso al een hoge telefoonrekening >:)

Maar we hebben geprobeerd het met een docent te regelen, die wou dat niet.
Maar kun je niet met 2 inbelverbindingen gewoon msn doorlaten?
Dat er toch nog het hoognodige contact met de buitenwereld is?

Alhoewel msn tegenwoordig ook bandbreedtslurpend is met die custom emoticons en avatars.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Anti-XP schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:10:
duur is niet mijn probleem, tis een school, die heeft sowieso al een hoge telefoonrekening >:)

Maar we hebben geprobeerd het met een docent te regelen, die wou dat niet.
Maar kun je niet met 2 inbelverbindingen gewoon msn doorlaten?
Dat er toch nog het hoognodige contact met de buitenwereld is?

Alhoewel msn tegenwoordig ook bandbreedtslurpend is met die custom emoticons en avatars.
Waarom focus je jezelf eigenlijk zo erg op het hebben van een internetverbinding? Bij de meeste LAN's is dat niet eens nodig.

En de échte diehard fixt wel zijn eigen GPRS-verbinding om zijn mailtjes te checken.

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ik focus mezelf er niet op, want zoals ik in de startpost al aangeef is gewoon een netwerkje in principe al zo'n beetje geregeld.
DHCP draait wel op mijn fileserver e.d., dus een netwerk is geen probleem.

Tis gewoon leuk erbij.
Kan ik overigens door een router heen die proxy gewoon gebruiken?
Dat ik ze gewoon 'isaserver01:8080' in laat stellen oid?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ook al zou je twee modems gaan koppelen, zelfs dubbel ISDN als je mazzel hebt, denk je ook niet dat het bagger traag is met 25 mensen? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
DJSmiley schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:40:
idd, paar eur per persoon lappen, 2 AP's mee, stukken UTP, iemand met ADSL/kabel in de buurt, AP voor het raam / in de dakgoot (desnoods in een plastic zak tegen water, is toch maar voor 1 dag max), utptje naar beneden en gaan.

Die gast heeft minimaal 2 mnd gratis internet, en jullie voor 1 eur per persoon een fatsoenlijke verbinding. (wel limiten, gewoon 128kbit per user ofzo, kan prima met een routertje geregeld worden. Geen geleech, wel internet/msn enz)

Via inbellen/isdn wil je niet. a. traag (lees: onwerkbaar), b. duur
Haha dat deden wij ook wel eens. Totdat opeens een leraar wilde komen kijken (leraar soft- en hardware). Tjah toen mocht hij kosteloos komen kijken en leechen als hij voor internet zorgde. En dat deed hij want hij had het lokaal zelf in beheer

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:28
DJSmiley schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 21:40:

.............Geen geleech, wel internet/msn enz)
gewoon alle poorten dicht. poort 80 open en de msn poort weet ik nie pcies maar da kan je wel ff ergens opzoeken

en anders als je thuis een redelijke ul heb dan laat je op je eigen pc een proxy server draaien. en dan neem je je eigen proxy.

lukt bij mij op school ook (roc nijmegen) kan je gewoon msne etc

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is er op die school geen TV-aansluiting? Zo ja goede kans dat een kabelmodem er gaat werken. Heeft een van de bezoekers kabelinternet in dezelfde stad? Vraag hem eens om van tevoren een keer z'n modem mee te nemen en kijken of dat ding online komt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:50:
Is er op die school geen TV-aansluiting? Zo ja goede kans dat een kabelmodem er gaat werken. Heeft een van de bezoekers kabelinternet in dezelfde stad? Vraag hem eens om van tevoren een keer z'n modem mee te nemen en kijken of dat ding online komt :z
Ik was altijd in de veronderstelling dat kabel internet aan een huis adres gebonden was, net zoals ADSL enzo.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ik heb toevallig een surfboard 5100 liggen.

En Gunner, ff @ jouw vorige reactie: tis alleen bedoeld voor jabber en msn enzo.
Denk je dat dat niet zou lukken over zo'n verbinding?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gunner schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:58:
[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat kabel internet aan een huis adres gebonden was, net zoals ADSL enzo.
Dat is in principe ook wel zo, maar dat wil niet zegen dat het niet zal werken :P
Vroeger kon ik met @home gewoon andere usernames gebruiken op mijn modem, dat werkte allemaal (en gezien usersnames enkel een nummer zijn in de vorm van CP123456-A/B/C en geen password kon je daarmee prima experimenteren).

ISDN of inbellen lijkt me geen optie met 25 man, ik denk dat de snelheid nog wel zal gaan, maar met veel connecties zul je vast weer time-outs krijgen

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Ok, dan niet dus.

En is er dan iemand die een idee heeft of en hoe ik bijv. een distro als clarkconnect of ip-cop zover krijgt dat 'ie het http verkeer over een proxy laat lopen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:58
Anti-XP schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:12:
Ok, dan niet dus.

En is er dan iemand die een idee heeft of en hoe ik bijv. een distro als clarkconnect of ip-cop zover krijgt dat 'ie het http verkeer over een proxy laat lopen?
"gewoon" een tunnel over poort 80 naar huis maken? Dan heb je alle poorten tot je beschikking, en 512k of 1024kbit tot je beschikking (afhankelijk van je upload).
Je kan ook een transparante proxy opzetten die requests forward naar de aanwezige proxy.

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Hoe kan ik zoiets instellen?
SSH tunneltje neem ik aan?

Ik heb het ooit geprobeerd, maar het mislukte keihard.

Pagina: 1