16x branden te snel?

Pagina: 1
Acties:
  • 539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-02 12:45
Sinds kort ben ik in het bezit van een externe LiteOn dvd brander die tot 16x dvd's kan fikken. Nu heb ik een aantal keer films op dvd gezet en geprobeert te kijken op gewone stand-alone dvd spelers. Ik brand alles op Philps dvd schijfjes die de snelheid aan kunnen. Maar sommige gebrande dvd's kunnen niet of nauwelijks worden afgespeeld. Ik heb dit getest op vrij nieuwe dvd spelers en allebei haperen ze op dezelfde momenten. Kan het zijn dat 16x te snel is voor dvd spelers?

Kia Niro-EV 2024

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lagere snelheid geeft meestal wel een stuk betere kwaliteit. Persoonlijk fik ik nooit sneller dan 8x en zelfs dat is al te snel voor bepaalde spelers. Het is heel vaak een combinatie tussen gebruikte brander, schijfjes en afspeler.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21
Ik hou zelf altijd 4x aan voor dvdr's, en 16x voor cdr's.

Waarom weet ik eigenlijk zelf niet, maar ik heb hierdoor nooit onleesbare dvd's/cd's.

Het branden op top snelheid is nooit goed voor de data, de brander heeft dan gewoon geen tijd genoeg om een mooi spoor te branden. Enige technische onderbouwing hiervoor weet ik niet, misschien iemand anders wel.

• Freak187
Gevoelsmatig lijkt minder snel branden wel logisch. Ik zal het eens proberen op een lagere snelheid. Het rare is wel dat een dvd speler ingebouwd in computer/laptop geen moeite heeft met die dvd's waar normale dvd spelers wél moeite mee hebben. Alsof die zich minder aantrekken van fouten op een dvd.

Kia Niro-EV 2024

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Freak187 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:30:
Gevoelsmatig lijkt minder snel branden wel logisch. Ik zal het eens proberen op een lagere snelheid. Het rare is wel dat een dvd speler ingebouwd in computer/laptop geen moeite heeft met die dvd's waar normale dvd spelers wél moeite mee hebben. Alsof die zich minder aantrekken van fouten op een dvd.
Dat kan nog eens te maken hebben met de kwaliteit van de spelers die je gebruikt. Zijn dat van die goedkope Aldi dingen van 4 tientjes of die dingen waar je 100+ euro voor betaalt?

Verwijderd

Op 16x branden is ook bullshit.

Ik gebruik YUDEN000T03 16x +R's en ik kan met gemak 4 dvd's gelijktijdig op 16x branden.
De kwaliteit is na het branden, vanwege het gebruik van kwaliteitsmedia, nog steeds zeer goed te noemen.

Brand ik op 8x dan bevat de schijf minder PI/PO errors.
De DVD is dus sneller terug te lezen en kwalitatief beter.

Het kost me 8:17 om een DVD op 8x te branden.
Het kost me 6:50 om een DVD op 16x te branden.

Het scheelt je dus ongeveer een minuut......

Kortom: Op 16x branden is bullshit :)

Edit:

Als reactie op de ''langzamer is beter'' - posts:

Langzamer branden kan weldegelijk een negatief effect hebben.
DVD's zijn voor bepaalde snelheden gecertificeert. De snelheid word bepaald door de gebruikte dye.
Te langzaam branden kan een negatief effect hebben. Dit is iets wat je zelf in de praktijk uit moet zoeken / ondervinden.
Brand ik de YUDEN000T03 schijfjes (16x) op 8x dan zijn ze beter. Brand ik ze op 4x dan zijn ze juist veel slechter.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 18:40 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02 14:48

MrDry

Desperados!

Ik gebruik ook altijd 4x. Gebruik (goede) philips DVD+r (16x). Als ik hoger dan 4x ga krijgt mijn stand alone DVD speler (Pioneer 646) er grote moeite mee.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik brand altijd op 4x. Ik kan in de plextor test zien dat de kwaliteit gewoon minder word als je op hogere snelheid gaat branden. (Ik gebruik Platinum 16x schijfjes, gewoon en dual layer). Dual Layer brand ik op 2.4x. Audio cd's op 8x. Ik heb er nooit geen haast mee, gewoon aanzetten en rustig verder je ding doen. Mijn brander heeft 8mb cache en haalt het van 2 raptors in raid0.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56
tjee, ben ik nou de enige die m'n yudens op 12x brand?

- knip -

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik herhaal me zelf weer eens even 'het is puur afhankelijk van de combinatie media - brander - dvdspeler ' ik heb vanalles geprobeerd met veel combinaties en dit is gewoonweg de conclusie. De ene speler pakt alle media die ook op 16x gefikt is, andere media met de zelfde brander niet hoger dan 2x, die dan een andere speler wel weer pakt etc etc etc.

de uiteindelijke combinatie bij mij bleek mijn nec brander met verbatim 16 x dvd-r en een HK dvd 20...altijd foutloos.... (ondertussen de HK ingeruild voor een pioneer dv 696, die weer alles speelt)

• Raymond P
StuiTeR schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:26:

de uiteindelijke combinatie bij mij bleek mijn nec brander met verbatim 16 x dvd-r en een HK dvd 20...altijd foutloos.... (ondertussen de HK ingeruild voor een pioneer dv 696, die weer alles speelt)
Mijn 50 Euro sony dvd speler pakt alles wat ik brand op 16x
Tevens ook die van mijn ouders en van al m'n kennissen pakken de schijfjes.

Ik heb nu al een tijdje een Philips brander, en gebruik die Taido Yuden schijfjes.

De enige reden waarom ik op 12x brand is dat het naar mijn weten lijkt alsof ze dan minder krasgevoelig zijn.

- knip -

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56
Ik fik alles gewoon op maximale snelheid, echt al die verhalen over brandfouten, errors. Als je voorzichtig met de media omgaat, is misschien net zo handig...

• Freak187
Terw_Dan schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:32:
[...]

Dat kan nog eens te maken hebben met de kwaliteit van de spelers die je gebruikt. Zijn dat van die goedkope Aldi dingen van 4 tientjes of die dingen waar je 100+ euro voor betaalt?
Heb het tot nu toe in 3 spelers geprobeert:

Playstation 2: _O- vergeet het maar.

Sony dvd recorder en een philips hd-dvd recorder. Beide substantiele verkoopbedragen, geen prutzooi. Maar beide hebben ze grote problemen en lopen zelfs vast. Ik gebruik Philips schijfjes, lijkt me ook geen kutkwaliteit. Ik ben zeer voorzichtig met de gebrande schijfjes. Gelijk in de case en ik weet hoe ik een dvd moet behandelen.

Kia Niro-EV 2024

• Raymond P
Schiet me ineens binnan dat Nero (als je dat gebruikt) tegenwoordig niet meer automatisch op "finalise cd/dvd" staat.

En spelers kunnen daar nogal moeite mee hebben.
Misschien iets wat je over het hoofd hebt gezien?

- knip -

• Freak187
Lijkt me sterk, want als ik de gebrande dvd in mijn laptop dvd speler (geen brander!) doe, dan speelt hij em moeiteloos af. Als hij niet gefinalized is, dan zou een speler hem uberhaupt niet kunnen afspelen.

Kia Niro-EV 2024

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 20:47
Mijn dvd speler leest ze gewoon goed af als ze nog open staan, de wat mindere spelers lezen ze idd niet goed af dan.

• Raymond P
Freak187 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:56:
Lijkt me sterk, want als ik de gebrande dvd in mijn laptop dvd speler (geen brander!) doe, dan speelt hij em moeiteloos af. Als hij niet gefinalized is, dan zou een speler hem uberhaupt niet kunnen afspelen.
Volgens mij, als je niet finalised kan je de disk nog in alle Windows 2000 en hoger systemen bekijken.
Brander of niet.
Maar het was maar een idee.

- knip -

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Freak187 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:35:
[...]

Heb het tot nu toe in 3 spelers geprobeert:

Playstation 2: _O- vergeet het maar.

Sony dvd recorder en een philips hd-dvd recorder. Beide substantiele verkoopbedragen, geen prutzooi.
En daar ligt je probleem. Je moet gewoon een speler halen voor 4 tientjes en die spelen gewoon alles af zonder problemen, die dure spelers geven over het algemeen veel meer gezeur.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Op www.cdfreaks.com staat hoe je met een liteon een dvd kunt testen op kwaliteit(en leesbaarheid).
Ga naar het forum.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Termi schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:22:
Ik fik alles gewoon op maximale snelheid, echt al die verhalen over brandfouten, errors. Als je voorzichtig met de media omgaat, is misschien net zo handig...
Tja, als je je niet stoort aan enige vorm van kennis kun je inderdaad tot die conclusie komen.

Het blijft gewoon een feit dat een dvd die op hoge snelheid gebrand is gewoon kwalitatie minder goed ingebrand is. Ik heb dit zelf getest op verschillende media met 4, 6, 8, 12 en 16 speed. De resultaten waren consequent. De laatste snelheid is gewoon het best.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39
Ik brand al sinds jaar en dag alles op 16x en heb nog nooit problemen met teruglezen, afspelen of wat dan ook gehad. Met goede media kun je gerust op 16 speed branden, ik clock m'n cpu toch ook niet terug om 'betere' output te krijgen 8)7

Imo is het achterhaalde nonsens om vooral maar niet op 16x te branden. Toegegeven, het vereist meer van je hardware (media en brander) en op 8x zullen er minder fouten voor kunnen komen maar anno 2007 zit je met fatsoenlijk spul ruimschoots aan de goede kant van de threshold om geen problemen te hoeven ondervinden van 16 maal branden.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Hmm....volgens adviezen van o.a. de PCM, Computer totaal, zul je voor het beste resultaat toch op 4x moeten branden. (b.v. geripte dvd's).

Sommige gebieden, die op 4x worden gelezen, kunnen dan niet worden gelezen, omdat de schijfjes dit niet goed hebben opgenomen.

Geloof me, ik heb NEC branders, Lite-On's, etc etc geprobeerd.
En niet ik alleen. Ruim 1000 dvd's gebrand, op verschillende hardware (core due tot p4 1,6 Ghz)
Ja hoor, lekker snel branden, kan wel, alleen super-dure surround sets lezen dan nog de DVD's.

Maar de gemiddelde gebruiker kan er niets mee...het werkt niet, ze draaien te snel rond.
Met name het branden van de DVD High Compatibility zone op de DVD's gaat hier nog al eens de mist in.

En ook al heb je een 16 of 18x brander, de startsnelheid moet minstens op 2,4 / 4x liggen.
Hoger kan gewoon problemen geven.

Raar eigenlijk dat er nu weer zoveel tegenstrijdigheden worden opgeworpen.

Wie gaat het deze keer testen, met b.v. 10 dvd's van ieder merk, en met welke brander ?

Ben benieuwd of het beter is geworden dan een aantal jaar geleden.
Ik blijf trouw op 4x branden...voor films....data doe ik wel op 8x.

Succes en ben benieuwd.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Mijn ervaring is ook dat 16X veel vaker rotte(re) DVDtjes oplevert. In de PC zijn ze vrijwel altijdgoed in te lezen,maar DVD spelers hebben vaak moeite en vooral inde laaste minuten gaat het dan natuurlijk fout.

Ik heb soms gewoon een serie DVD media's die gewoon minder goed zijn dan de voorgaande, die gaan dan altijd opeensm met 16X releatief vaak fout in een DVD speler.

Ervaring met 16X (met name Philips) zal nu rond de 500 a 750 liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Carel op 19-01-2007 09:42 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat ligt ook meer aan de kwaliteit van de brander en vooral van de media. Bezuinig nooit op de media :) * BalusC is fan van Verbatim.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik brand altijd alles op 16x (NEC 4570A) icm Imation 16x DVD+R's. Ik heb nooit beeldfouten, afspeelproblemen of opstartproblemen op mijn stand-alone DVD speler (Pioneer DV-490S). Ook niet in mijn oude Pioneer XV-DV222.

Moet wel zeggen dat mijn vader en moeder vaker last hebben van niet af te spelen DVD's, die bijv. door mijn zus zijn gebrand op 16x (Philips of Verbatim DVD+R's icm NEC3520). Maar dat is weer op een Sony DVD speler van pak m beet 5 jaar oud.

• Freak187
Het blijft een vaag gebeuren. Want ik gebruik goede kwaliteit schijfjes en brand alles op 16x. Sommige dvd's doen het zonder problemen, zelfs op m'n playstation 2. Andere dvd's doen ineens moeilijk, zelfs bij dure dvd-spelers. Ik ga nu even nieuwe lege dvd-tjes halen en brand een eerder mislukte dvd op 16, nu op 4x. Kijken of het veel verschil maakt.

Kia Niro-EV 2024

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik zou ook maar niet vergeten dat een bepaald merk dvd'r ook niet altijd dezelfde disks gebruikt, ze komen niet altijd uit dezelfde fabriek. Een batch philips 16x kan best van mindere kwaliteit zijn dan een andere batch....

systeem specs

• Freak187
Ok, net opnieuw een dvd'tje gebrand, dit maal op 6 speed (lager wilde Nero niet). Nu doet de dvd het feilloos. Problem solved, I guess.

Kia Niro-EV 2024

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 00:22
Ik heb een NEC 3500A en gebruik altijd Platinum 8x of 16x dvd+R
Gisteren brande ik een iso naar zo een DVD op 8x speed en wilde deze afspelen op mijn sony combo DVD/VIDEO (300euro jaar terug).
Film speelde perfect af, alleen op het laatste half uur kreeg ik artefacten en bleef beeld vaak stilstaan.
Op PC speelde hij echter perfect af !

Hoe zou dit kunnen komen ?
Brand ik te snel ? beter 4x gebruiken ?
Is Platinum wel een goed merk ? betaal ze op de zwarte markt 22 euro voor 100.

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Abbadon schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 09:22:
Ik brand al sinds jaar en dag alles op 16x en heb nog nooit problemen met teruglezen, afspelen of wat dan ook gehad. Met goede media kun je gerust op 16 speed branden, ik clock m'n cpu toch ook niet terug om 'betere' output te krijgen 8)7
Ik had van jou toch wel verwacht dat je het verschil kon onderscheiden tussen het opklokken van een CPU en het beschrijven van media op een bepaalde snelheid, dit zijn 2 totaal verschillende dingen.

Feit is gewoon dat branden op hogere snelheid de leesbaarheid en zeker de houdbaarheid verminderd.

• jan99999
Hier is een link voor iedereen die wil weten wanneer je goed gebrand hebt, of je een kwaliteit dvd hebt of je de goede snelheid gebruikt hebt.
http://club.cdfreaks.com/forumdisplay.php?s=&forumid=33

Verwijderd

ik denk dat de verklaring waarom veel dvd's in pc of laptop perfect afspelen ligt in het ATAPI protocol wat ruimte geeft om bij een leesfout het nog eens te proberen. de schijfjes zijn dan wel goed gebrand maar net iets te slecht van kwalitiet om in 1 keer gelezen te worden. ik denk dat veel stand-alone oplossingen hier geen echte beveiliging voor hebben wat betekent dat als een sector verkeert gelezen is er niet genoeg ruimte is om nog een re-read te doen en dan zie je dus artifacten op het scherm.

ATAPI forceert dvd-spelers maar ook hardeschijfen om een successvolle lees terug te geven of gewoon te falen. en zolang je dvd-speler niet reageert wacht de IDE controller rustig af. dit is ook waarom je niet graag een dvd-speler en hardeschijf op 1 ide kabel zet omdat dus de controller wacht op de dvd-speler alvorens de volgende lees/schrijf actie naar de hardeschijf te sturen. oftewel je hardeschijf krijgt geen opdrachten todat je dvd-speler klaar is.

ook de manier hoe een dvd gebrand is kan een rol spelen. vergeet niet dat vrijwel geen enkele dvd-speler multi-sessie echt ondersteunt. ook vereist de dvd-standaard dat ten alle tijden 1GB gebrand moet zijn, iets wat lang niet alle brand-programma's standaard doen of kunnen. disc-at-once wil ook zeker helpen en het uitschakkelen van Julliet format is zeker aan te raden.

verder ligt het erg aan de combinatie van brander en media of branden op een lagere snelheid ook daadwerkelijk betere schijfjes op levert zo kan een 8x schijfje mischien betere kwaliteit op 4x op leveren maar juist beroerder zijn op 2x. omdat de dye er gewoon niet voor geschikt is.

zelf vind ik branden op 16x speed een overbodige luxe. ik heb zelf een 16x speed lite-on brander maar brand vrijwel uitsluiten 8x schijfjes van DataTrack omdat 16x speed schijfes vaak duurder zijn en zoals ook al in een post hierboven werd aangegeven de tijdwinst soms minimaal is.

gewoon een kwestie van uitproberen. kijk ook eens bij de opties van je brandprogramma.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 12:40

SkyStreaker

Move on up!

Memorex, TDK, Fujifilm (Gold), NOOIT problemen mee gehad, ook niet op 16x op mijn ex-ps2 met brieke laser. Moet ik wel zeggen dat ik altijd LiteOn branders heb gebruikt of de betere NEC's.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• C00P
Wat is jullie ervaring met Platinum ? hoort deze bij de betere merken ?

• jan99999
Platinum is wisselvallig, dus indien je goede wilt koop iets anders.

Je kunt dit zelf uitvinden door de testmethode van www.cdfreaks.com, koop verschillende merken dvd's en test.

meer info:
www.cdfreaks.com
www.videohelp.com

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 21-01-2007 05:59 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

Imo is het achterhaalde nonsens om vooral maar niet op 16x te branden. Toegegeven, het vereist meer van je hardware (media en brander) en op 8x zullen er minder fouten voor kunnen komen maar anno 2007 zit je met fatsoenlijk spul ruimschoots aan de goede kant van de threshold om geen problemen te hoeven ondervinden van 16 maal branden.
Op 1x draait het schijfje traag, de laser kan rustig aan/uit gaan, er worden cirkelachtige "gaatjes" gebrand. Als je wat sneller brandt, dan worden de gaatjes uitgerekte "gaatjes" (de laser moet maar heel eventjes aangaan, de schijf draait snel door en er word al een streepje getrokken), maar nog altijd goed leesbaar. Als je nog wat sneller brandt, dan mag die laser snel aan/uit kunnen gaan, de "gaatjes" worden zodanig uitgerekt dat ze elkaar raken, dit is meestal nog leesbaar. Als je nog wat sneller brandt, dan worden de "gaatjes" zodanig uitgerekt dat ze elkaar dreigen te overlappen en dit is niet meer gemakkelijk leesbaar (vandaar dat het niet in alle DVD-spelers wilt afspelen). Met CDR's was 4x vereist als je hoge compartibiliteit wilt.

Platinum koopt allerlei schijfjes op en duwt hun stempel op. De ene week kan je goede schijfjes krijgen en de andere week zijn ze van ondermaatse kwaliteit. Met CDR's heb ik minder goeie ervaringen met Platinum zodat ik meer geld voor bv TDK schijfjes neerleg.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 21-01-2007 06:16 ]

• C00P
/foutje

[ Voor 89% gewijzigd door C00P op 21-01-2007 16:03 ]

• C00P
Met welk programma kan ik een DVD uitlezen en zo zien aan de hand van een grafiek hoe goed hij is geschreven ?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

C00P schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:14:
Met welk programma kan ik een DVD uitlezen en zo zien aan de hand van een grafiek hoe goed hij is geschreven ?
Plextor branders kunnen dat, met Prextools Profashionall, krijg je erbij.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ja ik had verwacht dat het branden van 16X geen probleem zou zijn met mijn nieuwe brander. Maar ik merk toch dat de kwaliteit een stuk achteruit gaat, vandaar dat ik altijd op 12x brand. Ik brand overigens op Sony DVD + 16x schijfjes. Cd's fik ik altijd gewoon op 52x, geen problemen mee. (brander: samsung SH-S182D)

[ Voor 25% gewijzigd door Dj-sannieboy op 21-01-2007 15:35 ]

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 20:55

KRG

maakt de leessnelheid ook uit? Deze zet ik altijd op maximaal. Branden doe ik meestal op 1 van de sloomste settings. Voelt veiliger ofzo :) en die paar minuten langer maken me ook niet uit.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:50

rapture

Zelfs daar netwerken?

KRG schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:21:
maakt de leessnelheid ook uit? Deze zet ik altijd op maximaal. Branden doe ik meestal op 1 van de sloomste settings. Voelt veiliger ofzo :) en die paar minuten langer maken me ook niet uit.
Zolang je CD-rom of DVD-speler niet te hoge toerentallen (10000 rpm Asus'en of AOpen's die veel te snel gaan) maakt, dan maakt het niet uit. Te hoge toerentallen kunnen schijfjes kapot doen springen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Definiëer "fatsoenlijk spul"? Het is maar net hoe je met je DVD's omgaat qua gebruik. Door mij gebrande DVD's gaan in computers met en zonder DVD-branders, in standalone-spelers van nog geen drie tientjes en in home cinema sets van 400, 500 euro. En nu blijkt vooral die laatste groep niet vies te zijn van een partijtje bokken en stuiteren mocht de ingevoerde DVD maar een klein krasje, stofje of vuiltje bevatten. Ook weigeren die duurdere sets vaak DVD's af te spelen die op hogere snelheden gebrand zijn; het betreft hier DVD's van de merken Imation en Nashua. Misschien niet de topmerken, maar wanneer je ze op 2x of 4x brandt, kun je er vanuit gaan dat ze in alle door mij genoemde systemen afspeelbaar zijn.

En dan wacht ik toch liever een minuutje langer dan dat ik aan kom zetten bij een vriend met een DVD die alleen bij hem niet werkt ;)

Hetzelfde trouwens met audio-CD's, hierbij lijkt de prijs (kwaliteit?) van de schijven niets uit te maken; hoger dan 16-24x branden staat garant voor tikken of gewoon weigering van afspelen van de schijf. Op portable systemen van 30 euro van de kruitvat, maar ook op installaties van 400+ euro.

En nee, dit ligt niet aan m'n harde schijf of brander. Mijn harddisks produceert bij tests een fijne, constante stroom van 40 mb/s, met uitschieters naar 80-100 mb/s bij burst. En iedereen die ik ken, die op hogere snelheden brandt heeft hier last van.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 21-01-2007 15:29 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• jan99999
Met cdspeed kun je dit uitlezen, maar daar zitten voorwaarden aan, dit is om te vergelijken met anderen, dit vind je op www.cdfreaks.com.

Testen doe je zo:(dit geld niet voor alle branders)

Alleen met de brander testen,
Op 4 speed testen(niet voor alle branders),
Geen zware applicaties op de achtergrond doen,
Niet alle branders kunnen testen of testen niet zo goed(zie www.cdfreaks.com)
Rechtsonder staan de % van de test met cdspeed, deze moet hoger dan 90 zijn, mits er geen uitschieters zijn.
Cdspeed bovenste grafiek ongeveer maximaal 20(hoger mag ook maar dan is de kwaliteit slechter).
Cdspeed onderste grafiek ongeveer 4 (of 32 ligt an instellingen).

Indien je precies wilt weten kijk dan op www.cdfreaks.com(ga naar forum) hier vind je een nauwkeurige beschrijving, hoe en wat en wat met welke brander.

• C00P
Ik heb ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwste firmware voor mijn NEC3500A erop te zetten.
Deze is de 21bbt_rpc1.zip NEC 2.1B firmware including booktype, riplock and RPC1 patch

Booktype is best om alles op DVD-rom te zetten meende ik ?

/edit
Nero CD-DVD Speedtest kan geschreven DVD's testen.
Dit ga ik me even uitzoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door C00P op 21-01-2007 16:23 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

C00P schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:07:
Ik heb ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwste firmware voor mijn NEC3500A erop te zetten.
Deze is de 21bbt_rpc1.zip NEC 2.1B firmware including booktype, riplock and RPC1 patch

/edit
Nero CD-DVD Speedtest kan geschreven DVD's testen.
Dit ga ik me even uitzoeken.
Beetje offtopic, maar ik heb ooit een Nec brander gehad. Het laadje van het ding was zo sterk dat ie een spitsplinternieuwe cd van een vriend van mij in 1 keer naar zijn grootje hielp. De cd lag niet precies goed op cd lade en bij het invoeren drukte deze de cd op de rand waardoor deze tussen de lade en de bovenkant van de brander terecht kwam. Niks aan de hand denk je dan, maar die Nec van mij trok zo hard dat de bovenkant van de cd werd losgeschraapt.

Was meteen mijn laatste nec.

Is dat nu nog zo?

• C00P
goh dat denk ik niet :)
als ik hem nu toe doe en ik houd hem tegen moet ik echt niet veel kracht gebruiken.

• Raymond P
Tjah, zoiets heb ik met mijn Philips brander ook.
Als een cd/dvd er niet goed in ligt dan veroorzaakt ie een immens grote kras. En de lade tegen houden kost relatief gezien, enorm veel kracht.

Maar goed, zodra dit een gegeven is, dan is het gewoon een kwestie van rekening houden met.
De lade gaat ook niet zomaar dicht, dus ik heb genoeg tijd om te kijken of de cd/dvd er goed in ligt.

- knip -

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 12:40

SkyStreaker

Move on up!

C00P schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:07:

Yup. Ga eigenlijk beter ff naar: www.rpc1.org en bezoek o.a. de fora. Dit zijn echt specialisten die daar rondhangen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door SkyStreaker op 22-01-2007 19:01 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Pagina: 1