Marantz Sr-5600 aan Audigy 2 doet geen 5.1 (analoog)

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Hoi :w,

Mijn marantz Sr-5600 versterker weigert 5.1 surround weer te geven in games.

De digitale aansluiting werkt perfect als ik een dvd'tje aanzet (dts/dds).

Maar zodra ik naar analoog switch om te gamen op mijn audigy 2 zs werkt het niet meer. De geluidskaart zend wel op alle benodigde kanalen geluid uit . Wanneer ik de juiste output aan de juiste input hang krijg ik alleen geluid uit mijn Fronts. Het lijkt dus wel alsof de overige kanalen (achter en center/sub) niet detecteren dat er geluid ge-input word.

Ik heb geprobeerd te klooien met de surround mode instellingen op mijn receiver, heb ze allemaal gehad en hij staat op het moment op auto surround, en dan selecteer ie dus (automatisch) stereo. Wat mijn theorie eigenlijk bevestigt.

Mijn vraag is nu : hoe krijg ik surround geluid voor elkaar op deze combo? De speakers zijn goed aangesloten, want bij dvd's werkt het, en de geluidskaart doet zijn ding ook goed. Dus ergens in de versterker bij het analoge deel gaat het mis... Zijn deze kanalen stuk? Welke instellingen staat er verkeerd? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Let op : ik probeer hier niet via digitaal uit op mijn audigy surround te krijgen in games, ik probeer het via analoog,dus niet beginnen over dolby digital encoding svp :>

[ Voor 15% gewijzigd door HeepH op 18-01-2007 19:25 ]

http://specs.tweak.to/16495

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je moet selecteren dat je de 7.1 geluid wil gebruiken. Dit zit op de afstandsbediening op knop 9 (zoals er ook boven staat). Alleen dan gebruik je de 7.1 ingang van je versterker volledig. Om weer uit de 7.1 modes te gaan moet ik bij mijn (wat oudere) marantz weer een keer op knop 9 drukken.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
cool_zero schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:54:
Je moet selecteren dat je de 7.1 geluid wil gebruiken. Dit zit op de afstandsbediening op knop 9 (zoals er ook boven staat). Alleen dan gebruik je de 7.1 ingang van je versterker volledig. Om weer uit de 7.1 modes te gaan moet ik bij mijn (wat oudere) marantz weer een keer op knop 9 drukken.
Dus ik moet 7.1 surround selecteren om in 5.1 te kunnen gamen? Ik ga het proberen maar het klinkt nogal raar :)

Verrek, ik heb wat zitten klooien en de versterker staat nu op 7.1 CH INPUT en dit isde oplossing, nu heb ik surround geluid in mijn games..! Dank !

Edit : Toch niet, Hoewel ik nu geluid heb uit mijn center en rears lijkt het nog niet helemaal te kloppen,want mijn sub word niet aangestuurd. Ik test voornamelijk met need for speed carbon en daar heb je normaal een lage "knal" als je remt, die hoor ik nu totaal niet, die zou uit mijn sub moeten komen... Daarbij komt het motorgeluid (broem broem idee zeg maar :+ ) nu uit mijn rear's en mijn center,maar dit zou ook de keuze van de makers van het spel kunnen zijn...

Ik heb nu 7.1 channel input geselecteerd maar dan gaat ie automatisch naar Pure Direct mode, en zodoende heb ik geen controle over verscheidene settings (plaatsingsafstand speakers naar luisterplek, en evt +d DB versterking voor rears bijvoorbeeld...). Is er manier om dit op te lossen?

onderzoek heeft uitgewezen dat er geen geluid word gestuurd naar het sub kanaal. Als ik de kabels van de rear speakers wissel met de kabels van de center/sub komt er geen geluid uit 1 van mijn speakers. Dwz 1 van de 2 kanalen word niet aangestuurd. De kabel werkt want op mijn front heb ik met beide wel geluid als ik de kabel gebruik om gewoon stereo geluid uit te sturen.

Edit 2 : De sub is actief versterkt en word via pre-out("sub" aansluiting) aangestuurd.
Edit 3 : Sub aangesloten op Pre-out maar dan voor L/R speakers in STEREO werkt wel, dus de Pre-Out voor de sub word nog niet aangestuurd...moet ik een soort van pass-through aanzetten ofzo?

Toevoeging voor Cool_Zero / naslag : De manual : http://us.marantz.com/DFU_SR5600_Final_eng.pdf

[ Voor 66% gewijzigd door HeepH op 18-01-2007 22:09 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Als je de sub niet hoort zou je even kunnen controlleren of de stekkers van de center en sub niet zijn omgedraaid. En in het menu kun je gewoon bij 7.1 ch input de +db instellingen doen (handleiding pagina 17, menu optie 8 ).

[ Voor 5% gewijzigd door cool_zero op 18-01-2007 22:31 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
cool_zero schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:07:
Als je de sub niet hoort zou je even kunnen controlleren of de stekkers van de center en sub niet zijn omgedraaid. En in het menu kun je gewoon bij 7.1 ch input de +db instellingen doen (handleiding pagina 17, menu optie 8).
Thanks , ik heb het hele menu doorgekeken maar daar heb ik langsgebladert :) dus dat werkt nu ook (je zou bijna niet anders verwachten met zo'n versterker hé ;).

Nu nog even de kabeltjes omdraaien, maar dat had ik al gedaan... hernieuwde hoop :)

Edit : Potjandriedorie...te vroeg gejuigd... Nu dus wel geluid uit mijn sub,maar niet uit mijn center. Er loopt dus duidelijk iets mis. Alsof mijn geluidskaart 1 signaal wegfiltert...

[ Voor 21% gewijzigd door HeepH op 18-01-2007 22:13 ]