Toon posts:

CPU Upgraden, of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel heb ik het volgende systeem:

AMD Athlon 64 3000+ (s939)
Asus A8N-E mb.
1GB PC3200 (geen idee welk merk, Funprice bulk geheugen)
Club3d 7900GT

Binnenkort ga ik de game Vanguard spelen (nieuwe MMO). Deze game vereist nogal wat processor kracht, en een grote hoeveelheid geheugen.

Ik zit erover te denken om de volgende upgrades te kopen:

AMD Athlon 64 X2 4600+ Manchester (S939, 2x2.4GHz, 512KB, 400MHz Bus, 110W) (á € 235,90)
1GB PC3200 extra (á € 99,-)

of

AMD Athlon 64 X2 3800+ (S939, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed) (á € 139,-)
1GB PC3200 extra (á € 99,-)

Ik heb onlangs mn Bios geupgrade zodat de A8N-E van Asus ook X2 processoren ondersteunt, dus dit lijkt me wel een goede upgrade.

Nou is dus mijn vraag, betaalt deze investering zich nog wel uit? Niet alleen in een zware game als Vanguard, maar ook in het algemeen? Ik ben namelijk het laatste jaar redelijk wat upgrades gaan kopen, zoals de 7900GT, en ik weet niet zeker of de volgende, bovenstaande upgrade nog wel nut heeft.

Hopelijk hebben jullie een aantal suggesties, aanbevelingen of afraders voor mij.

Alvast bedankt voor enig advies!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Deze upgrade gaat zeker zin hebben. Ik zou je wel aanraden om voor de 4600+ te gaan, anders heb je vrij weinig voordeel in single-threaded applicaties (zoals veel games) die maar 1 van de cores gebruiken.

🖥️ | 🚗

• Daan®
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:13
Waar denk je een nieuwe X2 S939 te gaan kopen????? S939 is niet meer leverbaar bij winkels, dus ik denk dat je op marktplaats ed moet gaan zoeken..

Maar dit had je ook kunnen weten als je op GoT of google gezocht had.......................................

He who laughs last.. Thinks slowest

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, allereerst.

Dus het is in principe nog geen tijd om een splinternieuwe pc te kopen, upgraden kan nog prima?

(Overigens, een nieuw systeem kopen is buiten mijn budget :P)

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:54

ChangeLife4Ever

owned by above

Daan® schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:47:
Waar denk je een nieuwe X2 S939 te gaan kopen????? S939 is niet meer leverbaar bij winkels, dus ik denk dat je op marktplaats ed moet gaan zoeken..

Maar dit had je ook kunnen weten als je op GoT of google gezocht had.......................................
Hij staat gewoon nog in de PW, dat had je gewoon kunnen weten, als je normaal gezocht had 8)7. CoolPrices geeft aan er nog 27 op voorraad te hebben...

Ik ben 't eens met MadMarky. Als je naar 'n x2 3800+ gaat, heb je in 'n singlethread "maar" een 3200+ en daar zal je niet zoveel van merken, t.o.v. je huidige situatie.

[ Voor 26% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 18-01-2007 17:51 ]

remember your end, someone owns us

Verwijderd

Topicstarter
Daan® schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:47:

Er zijn nog een aantal shops die deze verkopen, eentje bij mij in de buurt in Enschede ook. Zijn nog te bestellen, naar het schijnt, en vlot leverbaar.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:49:
[...]

Er zijn nog een aantal shops die deze verkopen, eentje bij mij in de buurt in Enschede ook. Zijn nog te bestellen, naar het schijnt, en vlot leverbaar.
Moet je dan wel eerdaags doen want het is allemaal oude stock. Veel leveranciers hebben ze al niet meer. Een aantal locale winkels heeft ze nog en dat is het...

[ Voor 63% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 18-01-2007 17:51 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zoals MadMarky terecht opmerkt ga je maar weinig voordeel halen als je alleen de upgrade doet voor die game. Ik zou wachten met upgraden en kijken of je systeem het spel een beetje wil trekken. Zo niet is een upgrade naar een C2D setje misschien beter. Die 7900GT kan wel even mee. Als je daar een C2D setje omheen bouwt kun je weer even vooruit. Maar dat hangt ook van je budget af. Ik zou in ieder geval eerst afwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, het nadeel is dus, dat ik dan ook een compleet nieuw moederbord en geheugen zal moeten kopen. Als ik 't bij 939 kan houden, en PC3200 geheugen, is 't nu nog relatief goedkoop te upgraden.

@RoD: Ik zit op dit moment in de beta, en mijn processor heeft overduidelijk problemen de game te trekken. Vandaar een X2, en een gig geheugen erbij. De videokaart is prima, de bottleneck lijkt bij mijn geheugen te liggen, en de processor. Ik merk dit ook aan games zoals RB6: Vegas.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed, je processor is dus te traag. Dan is het nog maar de vraag hoeveel winst je gaat pakken met die X2. Wellicht dat de winst maar weinig is, doordat de game maar een enkele core gebruikt. Dan is het toch zonde van je geld. 1GB geheugen erbij kan winst opleveren maar dat is wel zonde als je in de toekomst (door de trage proc) naar een C2D set met DDR2 geheugen gaat upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja, 939 loopt echt op z'n eind ja. Toch is het jammer, want het systeem wat ik nu heb presteert over het algemeen best goed. Het voelt nog een beetje nutteloos om iets helemaal nieuws te kopen.

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik het eerst gewoon is afwachten. Je kan er iig altijd nog wel wat extra's uithalen door hem over te clocken, als je het geleidelijk doet kan dat best met gewoon de stock-cooler.

(Ikzelf zit min of meer met hetzelfde dilemma, alleen heb me opteron van 2Ghz naar 2,4Ghz nu gezet, en met een betere koeler moet ik nog wel hoger kunne.)

Verwijderd

Ik zou gewoon je huidige cpu overklokken (2500mhz is meestal makkelijk haalbaar) en tzt overstappen op een c2d en 2GB DDR2

Verwijderd

Topicstarter
Overclocken heb ik weinig ervaring mee, is de overclocking tool die bij mijn Asus moederbord geleverd werd any good?

Asus Ai Booster, heet ie. Je kunt rechtstreeks de frequentie aanpassen, maar ook de multiplier, wat is de meest effectieve manier?

Verwijderd

Daar ben ik zelf ook mee begonnen maar kan hem beter afraden :+

Ik zou zeggen pas de FAQ er eens bij en als je gewoon rustig aan doet kan er eigenlijk niks misgaan. Deze site heb ik ook veel aan gehad http://www.amd.nl.tt/

(tip: Zet je FD aan in de Bios)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:14:
Overclocken heb ik weinig ervaring mee, is de overclocking tool die bij mijn Asus moederbord geleverd werd any good?

Asus Ai Booster, heet ie. Je kunt rechtstreeks de frequentie aanpassen, maar ook de multiplier, wat is de meest effectieve manier?
Frequently Asked Questions T&C
vanaf hier staat genoeg over FSB en MP.

En persoonlijk zou ik het gewoon vanuit de bios doen ipv met een tooltje.
Pagina: 1