Toon posts:

[Vista] Hardware veranderen mogelijk met Vista Ultimate OEM?

Pagina: 1
Acties:
  • 924 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maand geleden bij Zercom een nieuwe PC besteld, losse onderdelen, zelf in elkaar gezet. Ik ben toentertijd vergeten (of het kon nog niet) aan te geven dat ik ook Vista Ultimate wilde hebben. Gelukkig kan dat nu nog als ik maar het ordernummer van mijn PC bij mij order vermeld.

Ik verander nogal regelmatig mijn configuratie van mijn PC (2x keer jaar upgraden of toevoegen). Maar nou vraag ik me het volgende af:

1. Ik neem aan dat Vista dit accepteert?

2. Mocht er nou een volledig nieuwe installatie nodig zijn (of als ik dit wil, opruimerig als ik ben), kan dat dan en zo ja hoe vaak?

Ik krijg nu namelijk de 'tip' om de retail versie te kopen, terwijl ik wel de mogelijkheid heb om de OEM versie te kopen. Scheelt ffkes 200 euro.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Microsoft is daar altijd vrij vaag over de precieze getallen en dergelijke, ik denk dat dus een 100% sluitend antwoord je niemand kan geven eigenlijk.

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Volgens mij is er tussen de verschillende licenties weinig verschil wat betrefd "hardware-verander-gevoeligheid" en dus opnieuw activeren. Ik ben helaas bang dat je met Vista iets vaker aan de telefoon zal gaan hangen met Microsoft om je licentie weer te activeren dan bij Windows XP het geval is. Ik heb dat voor Windows XP ook al een paar keer moeten doen, en verwacht dat dat met Vista weinig veranderd.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-03 18:47

Carpe Diem

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, die link had ik ook al gevonden.. maar ik nam aan dat dat over de retail versie en niet over de oem versie gaat..?

zolang ik met zekerheid opnieuw kan blijven activeren, vind ik het geen probleem om MS af en toe us te stalken :)

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist toch even Microsoft gebeld en daar werd mij het volgende medegedeeld (niks nieuws dus, maar om deze post af te ronden)

De OEM versie is gekoppeld aan een PC, je kan een installatie van Vista dus niet overzetten.

Vista is makkelijker te activeren dan haar voorgangers, je kan en mag dus je hardware upgraden en er zit geen maximum aantal of periode aan het activeren van een Vista installatie.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-03 10:31
Sterker nog, je kan in Vista een modus inschakelen ( ben naam even kwijt ). Wat doet ie dan sort of, hij de-installeert je hardware, sluit je pc af. Jij kan je hardware ombouwen. Koppelt je harde schijf aan. Installeert de drivers, of laat dat doen en hij werkt gewoon weer.

Ik heb het bij mij op het werk gezien. Hadden een AMD en Intel bak staan, die modus ingeschakeld, schijf op Intel gezet, binnen een minuut of 5 gok ik was alles gebeurd :D

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:06
Dus als ik een OEM versie zou kopen kan ik wel gewoon hardware veranderen, of moet ik als ik soms upgrades koop de retail versie kopen ..?

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Als je een OEM koopt kan je vrij veel hardware uitwisselen. Dit was met Windows XP ookal zo.
Je gaat alleen grotere problemen krijgen zodra je grove uitwisselingen gaat uitvoeren zoals een compleet ander moederbord.
Windows word geactiveerd en geregistreerd middels serienummer en modelnummer van de hardware. Bij een ander mobo vervalt je licentie. Je kan dan nog wel met Microsoft bellen en zeggen dat het dezelfde computer is maar dat b.v. je vorige mobo is uitgefikt. Ze zullen je licentie nog een keer vrijgegeven maar verwacht na een jaar en een nieuw mobo geen wonderen meer van ze.

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:06
dus geheugen en videokaart kunnen wel veranderd worden? (en processor? heb nog een socket 939 amd athlon 4000+ :p) wil er later misschien een opteron inzetten

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Dat gaat allemaal zonder problemen, google is je vriend :) Het staat ook in de EULA vermeld.

Verwijderd

Vaag allemaal met die licenties. Misschien dat het een idee is dat t.net contact opneemt met Microsoft voor een artikel die duidelijk in "jip en janneke" taal uitlegt wat er nu allemaal mogelijk is i.p.v. die juridische taal licenties van Microsoft. En met name hardware veranderingen van het plaatsen/vervangen van een geheugenreepje tot een nieuwe harddisk of moederbord en hoe vaak dit mag.

En wat nu de verschillen met OEM/retail hierin zijn. En wanneer je nu OEM mag kopen, mag dat bij een week (zelf geassembleerde) oude PC of een maand of 2 jaar en wat als er al een ander legale of illegale (Windows) OS op heeft opgestaan?

Enige wat ik tot nu toe ben tegengekomen zijn, voor mij, niet duidelijke nieuwsberichten en topics waar je van op aan kan met comments die de boel nog meer onduidelijk maken.
Pagina: 1