RAID 1+0 (10) met 2 schijven?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Op mijn stagebedrijf hebben we een HP server staan met 4 fysieke harde schijven.

Als we op de server naar de "Array configuration tool" kijken dan zien wij daar 2 array sets, A en B.
Dus beide arrays bestaan uit 4/2 = 2 fysieke schijven.

Als we kijken onder beide array sets, dan zien we staan "Logical drive; RAID 1+0" of iets in die trant.

En Windows schijfbeheer ziet 2 fysieke drives met op ieders 1 partitie.

Dus die tool van HP op de HP server beweert dat ie met 2 fysieke schijven een RAID 1+0 heeft gemaakt. Maar voor een RAID 1+0 heb je toch minimaal 4 schijven nodig?

Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56
Volgens de Nederlandse Wiki
Combinaties

RAID-configuraties kunnen ook in combinaties voorkomen, waarmee sommige van de nadelen van specifieke oplossingen verminderd worden. Zo kan RAID 0 en 1 gecombineerd worden tot RAID 10 (zie afbeelding), waarmee met minimaal 4 schijven de snelheid van RAID 0 en de betrouwbaarheid van RAID 1 gecombineerd worden. Ook RAID 5 wordt gecombineerd met RAID 0 in RAID 50 voor extra snelheid, of met RAID 1 in RAID 51 voor extra betrouwbaarheid.
Dus wat ik uit het plaatje kan afleiden, is dat 2*2 schijven in raid 1 staan, en die vervolgens weer in raid 0.
Maar dan zou je dus in Windows maar één schijf moeten zien.

Dus, in jouw geval, 2*2 schijven in raid 0, en die vervolgens in raid 1.

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 18-01-2007 17:07 ]

- knip -

Verwijderd

Dat van wiki is nog niet zo duidelijk?

Raid 0 en 1 combineren met twee harde schrijven lijkt mij nogal.... |:(

Snelheid blijft het zelfde...

• FlowDesign
Ja dat weet ik ook. Het gaat mij erom: Waarom geeft die HP tool aan dat het RAID 1+0 is?

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Met RAID 1+0 heb je minimaal 4 schijven nodig.

• FlowDesign
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:04:
Dat van wiki is nog niet zo duidelijk?

Raid 0 en 1 combineren met twee harde schrijven lijkt mij nogal.... |:(

Snelheid blijft het zelfde...
RAID 0+1 wordt in feite ook nooit toegepast, RAID 1+0 wel.

• FlowDesign
Ranja_Ranja schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:05:
Met RAID 1+0 heb je minimaal 4 schijven nodig.
Captain Obvious :z

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:56
Oh, sorry... ik was dus helemaal vergeten dat op je stage sprake was van 2 schijven.

Dat zou niet mogelijk moeten zijn, tenzij het een softwarematige raid is.

- knip -

Verwijderd

Heb je de optie wel is geprobeerd... Denk dat hij gewoon een error geeft dat het niet kan :)

• Ranja_Ranja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik had je post niet helemaal gelezen :P

• FlowDesign
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:09:
Heb je de optie wel is geprobeerd... Denk dat hij gewoon een error geeft dat het niet kan :)
Maar hij staat nu op dit moment al zo ingesteld (in die HP tool).

Screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://xs411.xs.to/xs411/07034/hp_raid_tool.gif

Verwijderd

Kan het misschien zijn dat de totale raid (4 schijven) verdeeld is in twee logische schijven?

Dus dat je bv 4x50 GB schijven hebt, die samen 100GB ruimte opleveren in RAID 1+0. En die dan in twee logische schijven verdeeld is (van 30 en 70) zodat Windows 2 schijven ziet.

Wij hadden dat in het verleden ook op onze servers, omdat we toen een Ghost versie hadden die moeite had met partitie images en niet met disk images.

• FlowDesign
Verwijderd schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 10:40:
Kan het misschien zijn dat de totale raid (4 schijven) verdeeld is in twee logische schijven?

Dus dat je bv 4x50 GB schijven hebt, die samen 100GB ruimte opleveren in RAID 1+0. En die dan in twee logische schijven verdeeld is (van 30 en 70) zodat Windows 2 schijven ziet.

Wij hadden dat in het verleden ook op onze servers, omdat we toen een Ghost versie hadden die moeite had met partitie images en niet met disk images.
Volgens mij kan dat niet, zo te zien zitten er toch echt 2 schijven van 36GB en 2 van 72GB in.

Afbeeldingslocatie: http://i3.tinypic.com/44h83ya.gif

Verwijderd

Ok, helder :-) Dat plaatje had ik natuurlijk nog niet gezien.

Dan weet ik het ook niet meer en kan ik alleen nog maar zeggen, 2 schijven = raid 0 of raid 1.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01
Foutje zit bij HP. Werk met diverse proliant modellen.
Bij de keuze Raid 1 + 0 wordt eerst ervoor gezorgd dat er gemirrord wordt. zijn er genoeg disks (4,6,8 etc) dan wordt striping pas toegepast. Had je opzich ook zelf kunnen bedenken.
Je logical drives zijn 36GB en 72GB groot. en je array's bevatten als 't goed is 2x 36 en de andere 2x 72GB.

• FlowDesign
PROnline schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:00:
Bij de keuze Raid 1 + 0 wordt eerst ervoor gezorgd dat er gemirrord wordt. zijn er genoeg disks (4,6,8 etc) dan wordt striping pas toegepast. Had je opzich ook zelf kunnen bedenken.
Je logical drives zijn 36GB en 72GB groot. en je array's bevatten als 't goed is 2x 36 en de andere 2x 72GB.
Ik moet er bij zeggen dat er op de array van 2*36GB niet dezelfde data staat als op de array van 2*72GB.
Op de kleinste staat Windows en op de grootste staat Data.

Dus wat je EIGENLIJK probeert te zeggen, is dat er op dit moment helemaal geen sprake is van RAID 1+0 maar dat beide arrays RAID 1 (mirror) op zichzelf zijn, toch? Er wordt nu dus géén striping toegepast, maar zou ik er nog 4 schijven van dezelfde grote bijzetten, dán zou de HP tool dat zien en wél stripen over de schijven en dan is het wel RAID 1+0.
Dat die tool RAID 1+0 aangeeft is dus in feite bullshit.

Klopt het zo?

• FlowDesign
Het was dus beter geweest om 4 schijven van dezelfde grote te nemen en over deze 4 schijven een RAID 1+0 te zetten en dán pas 2 Logische drives of partities te maken, nietwaar?

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01
Inderdaad, alleen RAID-1.
Pas als je er twee keer 36 toevoegd aan je array waar al twee keer 36GB in zit, kan je striping gaan toepassen. Afhankelijk van je smart array controller kan je dit doen zonder downtime of dataverlies.

Als je persé voor performance wilt gaan en reduncancy geen vereiste is, dan zou je raid-0 kunnen forceren, maar voor bedrijven is dit zelden een oplossing.

Wat betreft één array of twee ligt aan je applicatie. Nu heb je namelijk je OS mooi gescheiden van je data. Als je een zwaarbelaste DB server aan het inrichten bent, dan zou je zelfs een 3e array kunnen maken voor je transactionlogs. Dan heb je de drie onderdelen die veel I/O veroorzaken mooi gescheiden.

[ Voor 28% gewijzigd door PROnline op 19-01-2007 13:15 ]

• FlowDesign
Ok, dat is dan duidelijk :)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

PROnline schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:00:
^ wat hij zegt :)

FlowDesign schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:43:
Het was dus beter geweest om 4 schijven van dezelfde grote te nemen en over deze 4 schijven een RAID 1+0 te zetten en dán pas 2 Logische drives of partities te maken, nietwaar?
ja. Dan heb je een stripe van 2 die gemirrored wordt, dus stripe performance van 2 schijven. En daarop 2 partities. Nu heb je 2x een mirrorset en dus de performance van 1 schijf.

[ Voor 32% gewijzigd door Alfa Novanta op 19-01-2007 14:27 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1