SATA schijf is ATA

Pagina: 1
Acties:

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
De laatste tijd is de pc zo traag als dikke poep, zelfs een dvd branden doet hij op gem.2,1 speed. Voorheen ging dat op 16 speed, of (afhankelijk van de schijfjes) op 8-speed.

De buffers tijdens het branden (met dvd-decrypter) zijn constant leeg, en een hoop gerattel van de HD.
Dus ben ik op onderzoek uit en heb wat geprobeerd met Sisoft Sandra.

Ik heb een SATA schijf van 120GB, en Sandra geeft al aan dat het een ATA is ??
Hoe kan dit nu weer ? Ik heb in de bios gekeken, en daar is SATA geactiveerd.
Verder staat in Sandra dat de SATA draait op UDMA-5
Ook zitten alle kabels goed in de pc, heb voor de zekerheid zelfs een nieuwe SATA-kabel aangesloten tussen HD en mobo.

Wat is er met mijn SATA aan de hand ??
En kan dat een oorzaak zijn van de flinke vertraging ??

Verwijderd

SATA = Serial ATA
Hoe zit het met de fragmentatie van je schijf en hoe vol staat je schijf?
Verder kan je bijvoorbeeld bij je device manager de sata controller selecteren en een speedtest uitvoeren waar je uit kan afleiden of de verbinding wel goed is. Er zijn ook nog tal van andere programma's waarmee je dit kan doen. Kan je dit ook niet met Sandra doen?

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ja SATA is Serial-ATA, dat wist ik,

Maar ATA is toch geen S-ATA ??
Dat geeft Sandra wel aan namelijk.

Ik zal defrag eens proberen.

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Mijn moederbord emuleert pata zodat ik geen extra drivers nodig heb voor mijn sata schijven, misschien is dat bij jouw ook?

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
ATA is de overkoepelende benaming, net als SCSI bijvoorbeeld.

PATA = ATA
SATA = ATA

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt parallele AT Attachment en seriele AT Attachment.
Dat betekend dat een S-ATA schijf geen P-ATA schijf is. Maar het zijn allebei ATA disken.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 18-01-2007 17:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

ATA = Sata en Pata! Sinds Sata is ATA naar Pata hernoemt. Volgens mij is ATA nu algemeen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Technology_Attachment

Is je schijf niet gewoon bijna vol (90% of meer) Of je schijf zwaar gefragmenteerd?

edit: Lol 3 zelfde antwoorden :) dat heb je he met zoveel slimme mensen op 1 forum ;)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 17:04 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Ik heb dit zelf ook wel eens. Verwijder al je schijven uit je apparaatbeheer. Even opnieuw opstarten en het zou weer moeten werken.

Je zou ook met SF Nightmare de boel kunnen disablen en dan opnieuw enablen. Maar dit gaat bij mij niet altijd goed.

PSN: Shiver23

Verwijderd

Alle SATA schijven zijn ATA, maar niet alle ATA schijven zijn SATA
Alle Nederlanders zijn mensen, maar niet alle mensen zijn Nederlanders.

:)

Hetzelfde geldt voor IDE; SATA is ook IDE; al wordt IDE wel eens gebruikt om PATA mee aan te duiden.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:33:
Alle SATA schijven zijn ATA, maar niet alle ATA schijven zijn SATA
Alle Nederlanders zijn mensen, maar niet alle mensen zijn Nederlanders.

:)

Hetzelfde geldt voor IDE; SATA is ook IDE; al wordt IDE wel eens gebruikt om PATA mee aan te duiden.
Nee, SATA is de opvolger van IDE. SATA heeft namelijk een nieuw ontworpen bus. Deze SATA-bus is in tegenstelling tot de IDE-bus niet meer gedeeld, waardoor bijvoorbeeld geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen Master- en Slave-schijven.

IDE (Integrated Drive Electronics) is hetzelfde als PATA (Parallel Advanced Technology Attachment), alleen is ATA de benaming die het American National Standards Institute (ANSI) eraan heeft gehangen toen het de standaard in 1990 erkende.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

IDE houdt enkel in dat de feitelijke controller in de schijf zelf zit, en niet op het moederbord. De 'controller' op het moederbord is daarom een host adapter. Dit concept is met Serial ATA niet veranderd - naar mijn beste weten. Maar correct me if i'm wrong. :)

edit: op wikipedia lees ik:
[Serial ATA] is the successor to the legacy Advanced Technology Attachment standard (ATA). This older technology was retroactively renamed Parallel ATA (PATA) to distinguish it from Serial ATA. Both SATA and PATA drives are IDE (Integrated Drive Electronics) drives, although IDE is often misused to indicate PATA drives.
Maar zonder bron hiervoor te geven.

Het lijkt me in elk geval wel logisch, aangezien SATA alleen qua signalling (interface) verschilt van PATA voor zover ik weet. Daarnaast zie ik bij de controllers die ik heb gezien nog steeds Master en Slave waarbij uiteraard alleen Master wordt gebruikt; dus ook al wordt master/slave fysiek niet meer gebruikt; qua protocol/controller/software werkt het allemaal nog hetzelfde als PATA. Zodoende zou je kunnen beredeneren dat SATA ook nog volgens het principe van IDE werkt: de schijf werkt als feitelijke controller en op het moederbord zit de host adapter.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 18:18 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:08:
IDE houdt enkel in dat de feitelijke controller in de schijf zelf zit, en niet op het moederbord. De 'controller' op het moederbord is daarom een host adapter. Dit concept is met Serial ATA niet veranderd - naar mijn beste weten.
Dat klopt, dat houdt de boel compatibel met elkaar. Beide vallen immers onder de ATA-standaard.
IDE is slechts een naam die het ANSI aan PATA heeft gehangen. IDE is geen standaard, SATA wel.
Natuurlijk is het je goed recht om SATA ook IDE te noemen, wat technisch gezien ook correct is als je daarmee doelt op de onboard RLL-controller, maar officieel niet.

Officieel is SATA overigens gelijk aan ATA/ATAPI-7 Volume 3 maar dan met een seriële interface.
• Note: Many people consider IDE to be a standard. It is not; ANSI has not accepted it as a standard. It is more accurate to consider IDE to be a marketing term for early implementations of ATA, used by Conner Peripherals, Compaq, and Western Digital.

Bron: http://kb.iu.edu/data/adlt.html#ide
Zullen we een eventuele verdere discussie via DM voortzetten? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1