Toon posts:

Bepaalde zaken zijn je voorbestemd?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ikzelf noem het graag "karma", hoewel er veel betekenissen worden gegeven aan karma: die kleine zaken in het leven die steeds jou lijken te overkomen, tot in het extreme toe, alsof het je lotsbestemming is. Of je het serieus wil opnemen of niet beslis je zelf maar, maar ik denk wel dat sommige mensen dit herkennen. Om te verduidelijken wat ik bedoel, een paar voorbeelden van mezelf. Sommige dingen gaan heel raar klinken, maar komen zo goed als ALTIJD voor:

Negatieve "karma": Wanneer er visschotels op het menu staan die gratenvrij horen te zijn zal ik de enige zijn aan tafel die toch (meerdere) graten zal terugvinden. Het maakt niet uit hoeveel mensen er meedineren, of hoe "gegarandeerd gratenvrij" de vis is, ik zal ze terugvinden. Thuis is het zover gekomen dat we soms bij wijze van test de borden nog snel omwisselen vooraleer ze neer te zetten: dit helpt niet.

Positieve "karma": Ons koopcentrum in Sint-Niklaas wordt tijdens het weekend zeer druk bezocht en het is haast onmogelijk om er parkeerplaats te vinden. Vele mensen rijden er tot een uur lang wanhopig rond op zoek naar een plaats. Als ik de dakparking oprijd zal er gegarandeerd iemand voor mijn neus wegrijden waardoor ik direct plaats heb, tot in het belachelijke toe (verkeer staat letterlijk stil door de drukte en ik moet achteruit omdat degene naast me uit zijn parkeerplaats wil, waardoor ik er direct inkan). Ik moet er zowat iedere week zijn, dus het gaat niet bepaald om uitzonderingen.

Gewoonweg bizar: Als ik me zeer laat op de avond douche, mag ik s'morgens door de regen naar het werk. Anders mag ik er vrij gerust van zijn dat het droog zal blijven.

Karma of onzin? Kan je dit soort zaken beinvloeden of niet? Heb je zelf zo van die kleine zaken die jou voorbestemd lijken?

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-12 22:25

Karel V

Een simpele ziel

Naar ratio van alle miljarden mensen hier op aarde, hoeft het niet verbazinwekkend te zijn dat er miljoenen mensen rondlopen die denken dat bepaalde dingen zo goed als altijd voorkomen bij hun. Puur toeval, een mixje met self fulfilling prophecy en tada jij bent 1:xxxxste die dat overkomt. Het toeval heeft jou als slachtoffer uitgekozen ;)
Dit is wel de meest simplistische verklaring, maar alles wat niet wetenschappelijk bewijsbaar is heeft geen enkele betrouwbare ratificeerbare basis. Daarom heeft de gedachte van voorbestemming geen enkel feitelijk bestaansrecht. Voorbestemming wordt pas aanneembaar als het te testen is in een reageerbuisje, met electrische apparatuur, een wiskundige formule of dergelijke. Dan pas is het mogelijk te spreken over het feitelijk bestaan van voorbestemming. Zolang dit nog niet gebeurt is, is het geloofwaardiger om te speken over pure toeval. Bij andere redenaties kom je al snel uit bij geesten, magische krachten en de strijd tussen goed en kwaad. Dat is niet erg geloofwaardig want wij kunnen dat niet doorgronden. Wel leuk om gedachten over te wisselen natuurlijk.
Eigenlijk zou je dat van die parkeerplaats eens uit moeten testen in de buurt van een festival of een ander razend drukke activiteit, en dan zo dicht mogelijk bij bestemming een parkeerplaats zoeken :P

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 16:12:
Karma of onzin? Kan je dit soort zaken beinvloeden of niet? Heb je zelf zo van die kleine zaken die jou voorbestemd lijken?
Haal je karma en lotsbestemming niet door elkaar? Karma gaat inderdaad uit van oorzaak en gevolg, maar extrapoleert dit voor zover ik weet niet direct naar voortbestemming.

Kan je trouwens aangeven waarom je denkt dat karma en voortbestemming bestaat. Komt het er niet op neer dat je denkt dat het zo is, omdat je wilt dat het zo is?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:11

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb daar ook ervaringen mee, je hebt het gevoel wel dat je het kan beïnvloeden, maar meestal lijkt/blijkt dat het niet zo is.

'k zal vanmiddag in de auto even denken(zelf niet achter 't stuur) wat voor een ervaringen ik er wel niet mee heb gehad, kan nu niet geweldig denken -> gisteravond studentenavond :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:59

YellowCube

Wait...what?

is je negatieve karma niet heel erg een gevalletje: het valt gewoon op.
Zelfde geval als: "ik dacht net aan je en toen belde je"
Ja, maar ik denk ook heel vaak aan je en dan bel je niet.
met andere woorden: al die keren dat je wel een gratenvrije visschotel op je tafel stond vallen je niet op.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

En wat nu als je vegetarier ben, zoals ik? Dan gaat die hele visschotel helemaal niet op. Ik heb zelf zoiets nog nooit meegemaakt. Zelf kan ik het begrip karma niet herkennen, het spijt mij. Ik zal eens googlen erop...

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 17:17

MicroWhale

The problem is choice

Je let erop, dus het gebeurt.

Het is volgens mij een kwestie van zelf verbanden leggen/zoeken tussen dingen waar helemaal geen verbanden tussen bestaan.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Karma werkt zich pas na de dood uit en niet meteen.

Maar goed. Gewoon selectief geheugen en confirmation bias, lijkt mij.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Gewoonweg bizar: Als ik me zeer laat op de avond douche, mag ik s'morgens door de regen naar het werk. Anders mag ik er vrij gerust van zijn dat het droog zal blijven.
Anno 2006 2007, met GPS, sattelieten en wifi communicatie lijkt dit me makkelijk te testen. Weerberichten opzoeken, en als het morgen droog is gaan douchen, regent het morgen, douche je niet 's avonds.

Dan lijkt het me in notime ontkracht ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1