[OSX] Default group permissions bij nieuwe map

Pagina: 1
Acties:

• xAndyx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 11:47
Ik heb hier een Mac os x server (versie 10.2 atm) met daaraan 2 firewire disks (en geshared).
Op deze server heb ik users aangemaakt en deze in de group Studio gezet.

Nu mounten we deze firewire disks op onze Mac clients (osx versie 10.4) via het netwerk en wanneer user 1 een map aanmaakt op deze firewire disks kan user 2 er niet in. Dit terwijl ze wel in dezelfde usergroup zitten.

Bij permissions info blijkt:
- Owner: User 1, permission; read & write
- Group: Studio, permission; no access
- Everyone, permission; no access

Nogal logisch dat je er dan niet inkomt maar wel zeer irritant dat je handmatig de permissions moet gaan instellen voor elke map die je aanmaakt. |:(

Kan je ergens in osx aanpassen dat wanneer User 1 een nieuwe map maakt de group permissions standaard ook al op read & write komen te staan? Zodat alle mensen van de group studio er gewoon in kunnen.

ps ik zie op de server wel een optie "ignore user permissions on this volume" staan maar dat lijkt mij niet echt een optie. Dan kan iedereen erop.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48
"ignore user permissions" moet je inderdaad niet hebben. Ik heb zelf geen ervaring met Mac OS X Server, maar ik weet wel wat van BSD e.d.

Waar je op zou moeten zoeken is het umask. Daarmee bepaal je wat de maximale rechten zijn die aan een bestand of map worden toegekend als deze worden aangemaakt. Misschien kan je op de clients, de server of de gesharede folder deze umask instellen. Hij lijkt nu op "077" te staan, wat betekent dat alle group- en other-permissions gefilterd worden.

Een andere optie is misschien om een default ACL in te stellen voor die map. Als de default ACL wordt ingesteld op "read/write/execute voor group Studio", dan wordt die ACL toegepast op alle nieuwe mappen en bestanden. Ik ga er vanuit dat de filesystems die je gebruikt deze mogelijkheid wel kennen.

• daansmit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik heb het zelfde probleem als de topicstarter en er is nog geen oplossing gevonden.

Op dit moment maken een collega en ik mappen aan op een OS X Server 10.4.9.
We kunnen elkaars mappen niet in komen of schrijven omdat de permissions (of privileges) van elke nieuwe map die we aanmaken automatisch hier op komen te staan:

Owner:
daansmit // read & write

Group:
administrator // read only

Others:
read only

Mijn collega zit ook in de groep administrator dus die "read only" wil ik standaard eigenlijk op "read & write" hebben.

Alvast bedankt

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je wat aan hoe ik mijn probleem heb opgelost?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini