Toon posts:

Nieuwere AGP kaarten werken niet op "oude" Dell Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel is misschien niet overduidelijk, maar de situatie is als volgt:

Heb nu een Ati Radeon 9800 pro (AGP) in een Dell Workstation 340 en dit werkt perfect.
Echter, alle "iets nieuwere" agp kaarten (althans, nieuwer dan de 9800 pro) lijken niet te werken.

Heb 2 maal een Sapphire X1600 pro 512mb (AGP) getest
en nu een Asus N7600GS 256mb (AGP)

De kaarten zijn niet eens zo heel erg nieuw, maar werken dus alle 3 niet en geven altijd dezelfde symptomen: geen beeld. helemaan nada.

Geen errors, piepjes, niks. Het systeem "hangt" wel want OS (winXP) wordt niet geladen van schijf en ook kan ik de PC zo uitzetten met een druk op de knop (normaliter zou dat "soft power-off" moeten zijn in windows)

Hieronder wat systeeminfo wat wellicht relevant is:

CPUPentium 4 (Williamette) @ 2.0 Ghz
RAM512MB RAMBUS Dram (4x 128)
Noord BrugIntel Tehama i850(E)
ChipsetIntel 2530 rev 4
BIOS TypePhoenix
BIOS Datum12/17/03
BIOS IDDell BIOS Version: A07

Het systeem is dus wat ouder, en ik wil er graag een iets snellere kaart in als de Radeon 9800 pro enkel om er een beetje BF2 mee te kunnen spelen. (dat loopt NET niet lekker op de 9800 pro)

Ikzelf denk aan een probleem veroorzaakt door een verouderde BIOS...kan verder niets bedenken waarom het niet zou werken.... (De nieuwste BIOS van Dell is deze overigens: A07)
En ALS het de BIOS zou kunnen zijn, kan ik dan een wellicht nieuwere "Phoenix" BIOS erin flashen ipv de aangepaste Dell BIOS...?

AGP is AGP zou je zeggen, en 4x of 8x zou ook niet uit moeten maken. Ook voldoe ik steeds aan de "minimum requirements" in de handleidingen van de videokaarten.
Heeft iemand een suggestie? of kan ik het beter gewoon vergeten....

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
AGP bestaat vziw in 2 verschillende voltages. Ik denk dat je dat even moet nakijken.

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 23:23
1:update je bios naar de laatste versie.
2:Doe de kaart in je pc.
3:Reset je bios, en alles zou gewoon moeten werken.

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

Verwijderd

Topicstarter
cowgirl schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:48:
AGP bestaat vziw in 2 verschillende voltages. Ik denk dat je dat even moet nakijken.
Hoe doe ik dat precies?
Zou ik dan iets in moeten stellen o.i.d. ?

Verwijderd

Topicstarter
Ruler-Nrg schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:51:
1:update je bios naar de laatste versie.
2:Doe de kaart in je pc.
3:Reset je bios, en alles zou gewoon moeten werken.
Ik kan mijn BIOS updaten met een programma van Dell.
Als ik de laatste versie download (A07) en installeer dan geeft het programma
aan dat ik al de laatste versie heb. Wat ook zo lijkt te zijn, want bij het BIOS "splash" scherm
zie ik inderdaad "rev A07" staan.

Een "nieuwere" BIOS van Dell zit er dus niet in.

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 23:23
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:53:
[...]

Ik kan mijn BIOS updaten met een programma van Dell.
Als ik de laatste versie download (A07) en installeer dan geeft het programma
aan dat ik al de laatste versie heb. Wat ook zo lijkt te zijn, want bij het BIOS "splash" scherm
zie ik inderdaad "rev A07" staan.

Een "nieuwere" BIOS van Dell zit er dus niet in.
ok, Dell heeft nog wel eens de eigenschap om een kaart pas te herkennen nadat er een bios reset is uitgevoert. stop dus je kaart er in en reset je bios (stekker er uit, batterij loshalen 2x op de powerknop drukken, stekker er in batterij terug) en kijken of het het dan wel doet

ik had ooit een dell demension 8200 (zelfde specs als die van jou) en daar had ik ook dit probleem mee. een bios reset loste het bij mij en mijn 6600Gt op.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruler-Nrg op 18-01-2007 14:57 ]

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:01

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

cowgirl schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:48:
Klopt, alleen is een 9800 Pro al een AGP 1,5V. De oudere AGP-kaartjes zijn/waren 3,3V afaik.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen - Mijn PC boot niet met mijn nieuwe videokaart...
Lees dat ook even :)

Verder heeft Dell de reputatie niet-standaard hardware te leveren (net als andere OEMs trouwens), waarmee bijvoorbeeld nieuwe kaarten niet werken. Die hardware is meestal speciaal samengesteld voor een bepaalde configuratie, of in ieder geval met een zeer kleine marge. Het zou daarom makkelijk zo kunnen zijn dat de configuratie niet ondersteund wordt.
Ook is de voeding meestal precies toereikend voor het systeem en, zoals ook in de FAQ genoemd, kan dit ook een probleem vormen met nieuwere kaarten.

[ Voor 58% gewijzigd door DataGhost op 18-01-2007 15:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:00:
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen - Mijn PC boot niet met mijn nieuwe videokaart...
Lees dat ook even :)

Verder heeft Dell de reputatie niet-standaard hardware te leveren (net als andere OEMs trouwens), waarmee bijvoorbeeld nieuwe kaarten niet werken. Die hardware is meestal speciaal samengesteld voor een bepaalde configuratie, of in ieder geval met een zeer kleine marge. Het zou daarom makkelijk zo kunnen zijn dat de configuratie niet ondersteund wordt.
Ook is de voeding meestal precies toereikend voor het systeem en, zoals ook in de FAQ genoemd, kan dit ook een probleem vormen met nieuwere kaarten.
Ok duidelijk. mooie tabel.
Hoe kom ik er makkelijk achter of ik AGP 1, 2 of 3 heb?
Heb namelijk niet echt een "boekje van m'n moederbord". :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van de specs van je chipset bekijken? :z

i850(E)=AGP 2.0 (4X)

Dat zou dus moeten werken. Heb je die CMOS clear al geprobeerd?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 15:50:
Wat dacht je van de specs van je chipset bekijken? :z

i850(E)=AGP 2.0 (4X)

Dat zou dus moeten werken. Heb je die CMOS clear al geprobeerd?
Ok, bedankt. :)
Cmos clear is gedaan. helaas, het werkt nog steeds niet.
Overigens, de (mijn) Ati Radeon 9800 pro is een "universal 1.5v AGP"
De 7900GS is een "1.5v AGP"

Als ik de tabel zo bekijk klopt het dus dat de Radeon 9800 pro bij mij WEL werkt en deze 7900GS NIET.
Klopt ook wat er staat bij "NEE (1)", het past wel, maar werkt niet.

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/agp-tabel.gif
Het lijkt er nu op de dat de "universal 1.5v AGP" versie enkel gaat werken bij mij.

EDIT:
hmmm het lijkt erop dat de "universal" kaarten ook meteen de oudere kaarten zijn.
Al die nieuwere AGP kaarten hebben een "0.8v AGP 3.0" aansluiting.

Check ook deze pagina. Kan ook zijn dat de kaart enkel 0.8v signaling heeft.
In AGP 2.0 aansluiting op mobo moet dus voor AGP 3 kaart altijd een universal.
(Supports AGP 3.3v, 1.5V, and 0.8V signaling. Available speeds 1x, 2x at 3.3V and 1x, 2x, 4x at 1.5V and 4x, 8x at 0.8V)

AGP 3.0 kaart (niet universal): "Supports only 0.8V signaling. Available speeds 4x, 8x"
De AGP 2.0 aansluiting heeft max AGP 4x en 1.5v.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 20:02 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
in theorie moet het zeker werken aangezien een AGP4x slot moet kunnen werken met 1,5V
een 7600GS kan dit ook (heb er zelf 1 namelijk)

volgens mij zit het probleem bij het speciale Dell bios of de voeding (hoewel een 7600GS niet echt veel verbruikt en een 9800 toch 1 van de zwaardere was in z'n tijd)

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 11:47:
in theorie moet het zeker werken aangezien een AGP4x slot moet kunnen werken met 1,5V
een 7600GS kan dit ook (heb er zelf 1 namelijk)

volgens mij zit het probleem bij het speciale Dell bios of de voeding (hoewel een 7600GS niet echt veel verbruikt en een 9800 toch 1 van de zwaardere was in z'n tijd)
Ja maar volgens mij is de 7600GS 0,8v en moet het moederbord dit ondersteunen.
Volgens mij zijn alle nieuwere "AGP 3" kaarten die AGPx8 zijn 0,8v en heeft de kaart alleen ondersteuning voor 0,8v EN 1,5v als het een universele AGP kaart is. (die heeft 2 notches ipv 1)
Mijn Radeon 9800 pro en andere AGP kaarten van die generatie hebben idd meestal 2 notches (of keys) en de nieuwere (ook de X1600 die ik getest heb en dus de 7600GS) hebben 1 notch en zijn dus niet universeel en 0,8v...althans dat is wat ik nu begrijp.

Maar het klopt inderdaad dat mijn slot moet werken met 1.5v.... mijn Radeon 9800 pro werkt op 1.5v

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 13:05 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik heb zelf een Dell Dimension 4600 gehad en alle kaarte die ik daarin heb gehad werkte perfect.
De kaarten zijn:
- Asus Ati 9600XT
- XFX Geforce 6600TV
- XFX Geforce 7800GS XE

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 15:43:
Ik heb zelf een Dell Dimension 4600 gehad en alle kaarte die ik daarin heb gehad werkte perfect.
De kaarten zijn:
- Asus Ati 9600XT
- XFX Geforce 6600TV
- XFX Geforce 7800GS XE
Dan zal de Dimension 4600 0.8v ondersteunen?
Wat voor chipset zit daar in? Daaraan kan je zien of het AGP 2 of AGP 3 is.
Pagina: 1