Toon posts:

[Satelite] Meerdere kanalen ontvangen met 1 receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik zoek een oplossing naar een probleem. Thuis heb ik een satelite digital receiver die verbonden is aan twee schotel antennes (Hotbird en Astra). Ook heb ik 3 TV's thuis waarop de geselecteerde kanaal tegelijkertijd te bekijken is.

Wat ik wil is eigenlijk 1 receiver gebruiken, maar verschillende kanalen kunnen bekijken per tv. Dus op tv 1 RTL4, op tv 2 RTL7, op tv 3 SBS6 etc... Dus niet zeppen op de receiver. Ik heb dus een receiver nodig dat de satelitte kanalen kan ontvangen, maar waarin ik ongeveer 100 kanalaen kan selecteren (Channel list) die ik verder wil verdelen met UHV/VHF richting mijn TV's. Dan heb ik alle kanalen op alle TV's en kan gewoon op de TV zelf gaan zeppen.

Ik heb gehoord dat zoiets wel bestaat, maar ik weet helemaal niet hoe dat allemaal heet en waar het te vinden is. Het mag ook een PCI kaartje zijn voor de PC waarop de schotel antenna aangesloten kan worden en een uitgang voor naar de TV. Ik heb toch al genoeg servers thuis liggen ;)

Suggesties?

Groeten,

Sead

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

100 kanalen = 100 receiver units. Daar heb je een flinke kast voor nodig om dat allemaal in kwijt te kunnen, laat staan dat het goedkoop is (zal wel in de 4 cijfers lopen)! Koop gewoon 3 receivers :)

Groeten onder je posts zetten is overigens niet gewenst

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 18-01-2007 13:21 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

voodooless schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:19:
100 kanalen = 100 receiver units. Daar heb je een flinke kast voor nodig om dat allemaal in kwijt te kunnen, laat staan dat het goedkoop is (zal wel in de 4 cijfers lopen)! Koop gewoon 3 receivers :)
En ook drie schotels toch? Of iig drie van die LNB's of hoe die koppen ook heten? Of haal ik nu weer dingen door elkaar?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor zover ik weet kun je met een LNB meerdere TV's bedienen. Echter heb je natuurlijk voor iedere sat wel weer een LNB nodig.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Een LNB oftewel de kop op de schotel kan normaal gesproken maar 1 kanaal tegelijk aan, maar je hebt ook dubbele of zelfs quad LNB's, waarmee je dus 2 of 4 receivers van dezelfde schotel gebruikt kunt laten maken.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm,... jullie snappen het niet... :)

Ik wil juist vermijden dat ik meerdere receivers moet gaan kopen. Oke, geen 100 maar dan 20 kanalen. Maar er moet toch een manier zijn om met een receiver 20 kanalen te selecteren en verder te verdelen met UHF/VHF naar 3 TV's... Dan kan ik ik op alle 3 TV's de 20 kanalen bekijken...

Die verhalen over aantal tv's == aantal receivers zijn mij al bekend ;)

In een AZC (Asielzoekers centrum) hebben ze zoiets gemaakt. Met twee LNB's ontvangen ze 16 kanalen en verdelen ze verder aan ongeveer 50 TV's binnen een AZC. En je kunt dus op elke TV scannen (UHF/VHF) naar de kanalen op de receier. De aantal kanalen is natuurlijk beperkt. 100 is misschien al te veel ,maar 20 zou toch moeten kunnen...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 13:25 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wij snappen het goed! Wil je 20 kanalen naar je kabel omzetten, dan heb je 20 ontvangstunits nodig, evenals 20 UHV/VHF modulatoren. In feite dus 20 receivers in een kast, en als je het verhaal van Atlex leest dus ook nog eens evenveel LNB aansluiten als kanalen, dus dat betekend meerdere schotels.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... dan ben ik echt benieuwd hoe ze 16 kanalen met 2 LNB's en 1 receiver regelen...

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:28:
Hmmm... dan ben ik echt benieuwd hoe ze 16 kanalen met 2 LNB's en 1 receiver regelen...
Dat zal iig een reciever zijn met meerdere tuners ingebouwd.

Verwijderd

Topicstarter
Dus er bestaat wel zoiets?... Ik hoor nu 'meerdere tuners'... spannend :)

Ik weet niet hoe dat precies is geregeld, maar ik weet zeker dat ze 2 LNB's hebben en 1 receiver.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 13:32 ]

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:31:

Ik weet niet hoe dat precies is geregeld, maar ik weet zeker dat ze 2 LNB's hebben en 1 receiver.
Tsja, hoogstens twin-tuners, maar niet 20, dan moet je echt óf onbetaalbaar dure professionele apparatuur gaan gebruiken of gewoon meerdere tuners kopen

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:31:

Ik ken het zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat er wel professionele apparatuur bestaat, die meer kan dan je huis tuin en keuken ontvanger. Maar als je die gasten kent, dan kun je toch gewoon vragen wat zij gebruiken?

Maar dan zal die LNB, wel een soort mega LNB zijn (dus niet een 'lullige' quad LNB) en die receiver in feite 20 receivers, maar dan in een grote behuizing gepropt.

[ Voor 14% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 18-01-2007 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:39:
[...]

Ik ken het zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat er wel professionele apparatuur bestaat, die meer kan dan je huis tuin en keuken ontvanger. Maar als je die gasten kent, dan kun je toch gewoon vragen wat zij gebruiken?
zal ik zeker doen... zodra ik te horen krijg hoe dat is opgelost, dan post ik het hier...

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:54
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:39:
[...]

Maar dan zal die LNB, wel een soort mega LNB zijn (dus niet een 'lullige' quad LNB) en die receiver in feite 20 receivers, maar dan in een grote behuizing gepropt.
Ik dacht dat je een LNB-signaal gewoon kan splitsen, alleen moet je een onderscheid maken tussen horizontaal en verticaal gepolariseerde frequenties. Dus met 2 LNB's (of een duo-LNB) zou je de hele satelliet aan moeten kunnen (met voldoende receivers)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 10:55
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:42:
[...]

zal ik zeker doen... zodra ik te horen krijg hoe dat is opgelost, dan post ik het hier...
Zal ongetwijfeld een GSO installatie zijn. Een rack met daarin 20 tuners + modulators.
FiscBiker schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 14:02:
[...]

Ik dacht dat je een LNB-signaal gewoon kan splitsen, alleen moet je een onderscheid maken tussen horizontaal en verticaal gepolariseerde frequenties. Dus met 2 LNB's (of een duo-LNB) zou je de hele satelliet aan moeten kunnen (met voldoende receivers)
1 quattro LNB per satelliet is voldoende. En nog een multiswitch erachter natuurlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Bigfoot op 18-01-2007 14:03 ]

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
in een hotel hebben ze toch ook niet 500 schotels op het dak staan...

er bestaan van die kastsjes die dit aankunnen maar hoe het precies werkt ??

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 10:55
jozy schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 01:47:
in een hotel hebben ze toch ook niet 500 schotels op het dak staan...

er bestaan van die kastsjes die dit aankunnen maar hoe het precies werkt ??
Nee, 1 schotel, met daarop een quattro LNB die met 4 kabels naar een multiswitch gaat. Vandaar per kanaal een eigen tuner, en vervolgens worden de uitgangen van alle tuners gemoduleerd zodat alles door 1 coax gaat.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

1 quattro-lnb is voldoende voor het volledig kunnen ontvangen van een satelliet door >4 ontvangers. De meeste ontvangers beschikken over een doorlusfunctie zodat een 2e 3e enz ontvanger kan worden aangesloten op hetzelfde 'LNB-kanaal'. Hiermee bedoel ik dus:

1: Horizontaal-Laag
2: Horizontaal-Hoog
3: Verticaal-Laag
4: Verticaal-Hoog

Als je alleen zenders wilt bekijken die op Horizontaal-Hoog zitten en de rest interesseert je niet dan kun je zelfs met een simpele single-LNB uit de voeten.

Per zender heb je inderdaad een ontvanger nodig (of een twin-tuner om er 2 tegelijk te doen zoals bijv. de Pace Puma). Deze ontvanger heeft 1 RF-in + out waarop een extra kanaal gemoduleerd (in mono dan wel) kan worden. Via de tweede scart kun je dan een extra modulator aansluiten die de tweede frequentie kan voorzien.

Als je een lijst van zenders kunt geven dan is het misschien zelfs mogelijk om een complete oplossing te verzinnen. Om het ons iets makkelijker te maken kun je zelf de frequenties en polarisatie erbij zoeken: www.kingofsat.net
Pagina: 1