Welke lege dvd's?

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik wil een spindle dvd-r's kopen. Ik vraag me alleen af iemand ervaring heeft met diverse merken schijfjes in combinatie met de brander in de 24 inch iMac (Matshita DVD-R UJ-85J). Ik wil de dvd's gebruiken voor archievering.

Ik twijfel zelf een beetje tussen schijfjes van:

Taiyo Yuden (DVD-R 8X Mediacode TYG02)
Verbatim (DVD-R 8X Mediacode MCC 03RG20)
Verbatim (DVD-R 16X Mediacode TYG03)

Ik heb gelezen dat dit goede schijfjes zijn, alleen ook in combinatie met deze brander?

[ Voor 4% gewijzigd door Blaffeh op 18-01-2007 11:27 ]

Verwijderd

Verbatim (DVD-R 8X Mediacode MCC 03RG20)

Top merk, gebruik ik zelf ook. Brand zelf altijd op 4X op 8X speed schijfjes.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 21:31

LieveNiels

On Fire

Ik zou zeggen koop i.p.v. een grote spindle van ieder merk een klein spindle-tje (desnoods losse) en test zelf. Sowiezo zal ik je nu alvast aanraden dat als je voor archivering het beste langzaam kunt branden ipv ze bruin te bakken @ 16speed. Als ik iets belangrijks moet branden doe ik dat dan ook altijd niet sneller dan 4speed

[ Voor 49% gewijzigd door LieveNiels op 18-01-2007 11:46 ]

Verwijderd

archivering is voor mij bijna gelijk aan Taiyo Yuden mediacodes,

Taiyo Yuden (DVD-R 8X Mediacode TYG02)
Verbatim (DVD-R 16X Mediacode TYG03)

Het zijn namelijk beiden TY's.

Tip voor archivering, elke DVD 2x schrijven en om de 3 jaar de dvd's opnieuw inlezen. Zo minimaliseer je de kans op dataverlies door dvdrot

• Blaffeh
Ok, dus beide merken zijn dus prima, maar de brandsnelheid is ook een bepalende factor. Dat is goed om te weten.

Zijn er nog ervaringen specifiek met dit merk/type dvd brander?

• Xe0n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-01 13:54

Xe0n

^ Me

kijk hier anders even naar : http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

...

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23
De schijfjes staan hier niet bij, maar ik ben persoonlijk dol op de Platinum 8X schijfjes. Die brand mijn NEC 4571A heerlijk weg, en doen het altijd!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 21:31

LieveNiels

On Fire

Jassy schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:55:
De schijfjes staan hier niet bij, maar ik ben persoonlijk dol op de Platinum 8X schijfjes. Die brand mijn NEC 4571A heerlijk weg, en doen het altijd!
Ik weet niet hoelang jij al platinums gebruikt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat platiunums niet altijd een even lange levensduur hebben. Van de eerste spindle die ik gekocht heb (anderhalf/twee jaar terug) beginnen sommigen al kuren te vertonen. Daarmee vind ik ze per definitie al niet goed voor het archiverings vraagstuk van de TS. Ze fikken inderdaad lekker weg :P maar ik gebruik ze alleen voor eenmalig gebruik.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

chem

Reist de wereld rond

ik gebruikte platinum dvdrw's, maar ik werd gek van die dingen. Na 2x fikken konden ze nog maar op 2x ipv 8x, en de write errors vlogen langs m'n oren.

Inmiddels heb ik een nieuwe (snellere) NEC fikker ipv de ingbouwde/meegeleverde (voor wel 28 euro), en die werkt uitstekend samen met philips-dvdr's.

Al met al zou ik zeggen: probeer het uit.

Ik heb trouwens met de standaard sony-fikker enorme ellende gehad met + ipv -

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Blaffeh
Ook daar blijkt dat de Taiyo Yuden's en de Verbatim's het goed doen :)

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:46:

Tip voor archivering, elke DVD 2x schrijven en om de 3 jaar de dvd's opnieuw inlezen. Zo minimaliseer je de kans op dataverlies door dvdrot
Ik maak van de data die ik wil archiveren eerst .rar bestanden van 50MB en maak dan nog een flink aantal .par2 bestanden aan zodat ik .rar bestanden die eventueel na een tijdje niet meer leesbaar zijn, nog kan repareren. Wellicht omslachtig maar het heeft zijn dienst tot nu toe al enkele malen bewezen (bij gebruik van Plextor dvd+'s overigens en een Plextor brander, deze schijfjes zijn ook afkomstig van TY)

Verwijderd

TYG0x TAIYO!!!!!!

Hard als glas, het liefst - heb ik taiyo's met een printlayer (blijft de bovenkant ook wat langer mooi...)

• Blaffeh
Deephouse schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:15:
[...]

Ik maak van de data die ik wil archiveren eerst .rar bestanden van 50MB en maak dan nog een flink aantal .par2 bestanden aan zodat ik .rar bestanden die eventueel na een tijdje niet meer leesbaar zijn, nog kan repareren. Wellicht omslachtig maar het heeft zijn dienst tot nu toe al enkele malen bewezen (bij gebruik van Plextor dvd+'s overigens en een Plextor brander, deze schijfjes zijn ook afkomstig van TY)
Dat is een goeie tip! Ik gebruik de schijfjes ook voor het archiveren van oude VHS opnames, die dus ook gewoon afspeelbaar moeten zijn op een dvd speler. Daar gaat het dus jammergenoeg niet voor op.

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
LieveNiels schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:01:
Ik weet niet hoelang jij al platinums gebruikt, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat platiunums niet altijd een even lange levensduur hebben. Van de eerste spindle die ik gekocht heb (anderhalf/twee jaar terug) beginnen sommigen al kuren te vertonen.
Ja, ik weet dat Platinums niet altijd een goede naam hebben, maar dat is onterecht imho. Ik gebruik die dingen al zeker 5 jaar en altijd zonder problemen. Alleen m'n Ricoh MP5240 lust de nieuwe 16x DVD+R niet, maar daar heb ik dan nog Lite-On en Benq branders voor.

Deze week heb ik nog 500 Platinums 16x DVD+R gekocht. De mediacode bleek tot m'n verrassing MMC004 te zijn, ik dacht dat ze Ritek gebruikten tegenwoordig? Gemeten met Kprobe 2.5.2 levert dat dan PI/PO waarden van 7 en 1 op. Lijkt me heel netjes.

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 18:17

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik gebruik Platinum en Philips DVD's (beiden +r) en die branden prima op mijn iMac's DVD brander.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
grun93 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:34:
[...]
Deze week heb ik nog 500 Platinums 16x DVD+R gekocht. De mediacode bleek tot m'n verrassing MMC004 te zijn, ik dacht dat ze Ritek gebruikten tegenwoordig? Gemeten met Kprobe 2.5.2 levert dat dan PI/PO waarden van 7 en 1 op. Lijkt me heel netjes.
Dat is ook netjes. Platinum is alleen alles behalve constant met kwaliteit.
Het is één van de betere k*t-merken.

Ik heb zelf ook redelijk veel Blue+ +R's (8x) gebruikt.
Waren zo ongeveer de goedkoopste schijfjes beschikbaar die de MCC003 dye hadden welke ook goede resultaten levert.

Alleen wanneer je kwaliteit, snelheid en duurbaarheid wil dan is Tayo Yuden op dit moment toch echt het beste.

Het scheelt je uiteindelijk een paar cent per dvd maar je hebt er veel betere media voor terug.

Persoonlijk gebruik ik het liefst twee dyes:

YUDEN000T03 voor kwaliteit en duurbaarheid.
MCC003 voor goedkope media die toch goed genoeg is.

De YUDEN000T03 16x's brand ik op 8x voor het beste resultaat.

Gezien de kosten van een dvd is het ook niet onverstandig om belangrijke dingen inderdaad gewoon meerdere keren te branden (liefst overlappend) en om parity erbij te branden.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-02 10:22
Ik heb er 100 van Arita gefikt. 2 mislukt intotaal, ik weet niet of dat aan mij lag of aan de schijfjes/brander(NEC 1300A)
Nu gebruik ik samen met een vriend van me Platinum 16x schijfjes en we zijn nog geen problemen tegen gekomen :)
Die Platinums heb ik toch een beter gevoel over, vraag me niet waarom..

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
RolfLobker schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:54:
Alleen wanneer je kwaliteit, snelheid en duurbaarheid wil dan is Tayo Yuden op dit moment toch echt het beste.
Misschien wel, maar daar betaal je ook voor. Honderd Platinums kosten me ongeveer 25 euro, en de Tayo's 54 euro per honderd. Dat scheelt nogal.

Daarnaast is het denk ik ook belangrijk, hoe ga je vervolgens met je spullen om? Zelf heb ik er een gewoonte van gemaakt nooit de gebrande kant aan te raken met de vingers, of op een tafel te leggen. Altijd meteen van het stofvrije hoesje naar de speler en omgekeerd. Ik ken mensen die imho nogal achteloos omgaan met dit soort dingen, en als ze dan uiteindelijk na enkele jaren met een bekraste en vuile DVD zitten, de fabrikant van die DVD de schuld geven.

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
grun93 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:16:
[...]

Misschien wel, maar daar betaal je ook voor. Honderd Platinums kosten me ongeveer 25 euro, en de Tayo's 54 euro per honderd. Dat scheelt nogal.

Daarnaast is het denk ik ook belangrijk, hoe ga je vervolgens met je spullen om? Zelf heb ik er een gewoonte van gemaakt nooit de gebrande kant aan te raken met de vingers, of op een tafel te leggen. Altijd meteen van het stofvrije hoesje naar de speler en omgekeerd. Ik ken mensen die imho nogal achteloos omgaan met dit soort dingen, en als ze dan uiteindelijk na enkele jaren met een bekraste en vuile DVD zitten, de fabrikant van die DVD de schuld geven.
Ik vind € 0.29 per dvd niet echt veel schelen hoor.
Die dertig cent heb ik wel over voor kwaliteit. Ik hecht namelijk waarde aan mijn data.

Ik zeg niet dat goedkope dvd's geen doel hebben.
Als het niet in het archief moet maar b.v. voor tijdelijk gebruik is is dat geen punt.

Ik vind het alleen wel erg jammer om te zien dat er zoveel mensen zijn die denken dat Platinum goed is. het is gewoon een bagger merk. Leuk voor wanneer je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten maar goede kwaliteit is het gewoon niet.

En hoewel dat niets te maken heeft met hoe je ermee omgaat blijft dat wel een factor om bij te staan.
Als ik voor dertig cent meer dvd's heb waar ik wel een keer met de vingers aan kan zitten heb ik dat er graag voor over.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik hoop niet dat mensen hier Arita's aan gaan raden. TY is the way to go. Maar met dat laatste praat ik anderen na.

Verwijderd

stijnos1991 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 13:59:
Ik heb er 100 van Arita gefikt. 2 mislukt intotaal, ik weet niet of dat aan mij lag of aan de schijfjes/brander(NEC 1300A)
Arita ben ik inderdaad ook wel tevreden van. Waar ik de laatste tijd ook zéér over te spreken ben zijn de Daxon schijfjes (oa. gebruikt door BenQ). Ik heb er samen met een vriend het afgelopen jaar toch een paar 100den gebrand, en we zijn er beiden tevreden van.

Maar wat hierboven vaker aangehaald wordt is inderdaad jammer genoeg waar, elk merk heeft er slechte loten tussen zitten. Ik heb hier nog 400 emtec's staan met mediacode Ritek04, die dus maximaal op 2x branden of anders zijn het allemaal errors. Mijn ene philips brander kan zelfs niet eens 2x gaan op die schijfjes, dus daarmee kan ik ze niet branden (sony/lite-on kan je de firmware manueel aanpassen, dus die pakt elke gewenste snelheid). De volgende keer ga ik gewoon langs en probeer ik de dvd's ter plekke uit, dat kan je nl een hoop geld besparen.
Pagina: 1