[geluidsmatten] Welke tegen hoogfrequent geluid van HD's?

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-11 18:41
Hallo iedereen,

Mijn server (P4 2,6 HT, 2x512Mb DC, P4P800D) heeft behalve een AOpen 400W voeding met stille 120mm fan in een Antec SLK300B case nog 2x Nexus Real Silent 120mm fans. Dit was met een paar schijven erin lekker stil. Totdat ik de opslag recentelijk geheel heb vervangen door een RAID5 opstelling bestaande uit 4x Seagate 7200.10 320Gb SATA2-16Mb schijven op een Promise FastTrak SX4100 RAID5 controller. De seagate schijven trillen niet zo erg maar maken een zeer irritant en hoogfrequent piep geluid wat continu aanwezig is. Alle 4 hangen in de HD bracket van de Antec case en zijn bevestigd met speciaal bijgeleverde schroeven welke via rubber ringen worden vastgemaakt. Er is dus geen direct contact tussen de HD's en de HD bracket.

Wie kan mij vertellen welke geluidsmatten of andere oplossing het beste werkt voor het wegnemen van dit irritant hoge flatline geluidje? 4 HD Silencer 5,25" is me wat te duur met zo'n 4x35 euro. Nou heb ik uitgebreid gezocht op internet als zowel GoT. Ik las dat bitumen alleen voor laagfrequent is. Er is gesproken over Gamme matten en ISOTEK matten. De oordelen hierover zijn echter verschillend. Een aantal keer kwam ik tegen dat er werd aangeraden om bitumen met daarop schuimmatten te gebruiken. De geluidsmatten van AKASA en SPIRE heb ik ook van gelezen dat deze feitelijk niks uitmaken. Nou zijn dit dan ook low-budget matten welke zeer dun zijn. Nu zag ik wel:
- Nexus® DampTek, Noise Absorption Material w. Adhesive 3 sheets of 40x50 cm 33,70 euro
- silentmaxx SM-Silence_Kit_Midi 37,00 euro

Nu lijkt de silentmaxx kit gevarieerder maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het materiaal ook beter werkt. Mijn vraag dus welke van deze 2 kits of eventueel een andere kit of oplossing het beste werkt om die constante hoge pieptoon van die hd's weg te nemen. Qua reviews is er niet veel te vinden. Alleen een redelijk simpele review van Nexus Damptek. Maar ook nergens vergelijkingsmateriaal.

Out of order...

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-12 16:51

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-12 16:06
Ik heb zelf 1 van deze schijven en ik heb niet het geluid dat jij beschrijft. Weet je zeker dat elke schijf dit geluid of dat er maar eentje piept. Dan is het makkelijker (en goedkoper) om deze te vervangen.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Noppenschuim van de bouwmarkt. Spot goedkoop. Werkt beter dan de beste pc matten.

• X1pheR
Vandread; die was ik idd ook al tegen gekomen. Dat ding kan ik echter niet kwijt in mijn case en hoewel anders wordt vermeld op de website lijkt me dat airflow een probleem is bij dat ding. Zeker met de seagates die een stuk warmer worden als de gemiddelde hd.

Arno E; elke hd heeft het. Het is echter denk ik zo, dat ik er veel meer last van heb omdat ik er 4 heb. Daardoor versterken ze elkaar qua dat geluid denk ik. Ze zijn 2 maand oud dus dat zal het niet zijn. In 3 keer gekocht dus niet dezelfde batch ook.

Seth_Chaos; Is dat jouw eigen ervaring? Want van wat ik heb gelezen neemt het alleen maar een hoop ruimte in je case vanwege het hoge profiel, maar qua geluidsabsorbering werkt het veel minder dan bijv. een Nexus mat. Vooral hoogfrequent geluid zoals die van HD's schijnen bijna niet te worden tegengehouden door bouwmarkt spul. Althans dat ben ik geregeld op forums tegengekomen, elders op internet.

[ Voor 6% gewijzigd door X1pheR op 19-01-2007 14:19 ]

Out of order...

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Al heb ik geen ervaring met matten: ik heb me altijd afgevraagd wat een 'prof' mat doet versus een kwalitatief matje van de lokale praxis :)

Laat weten wat je uiteindelijke oplossing wordt. Kan je inderdaad niet eens kijken wat het kost bij de bouwmarkt, inbouwen en testen hoe het bevalt. Paar euro in je achteruit als het niet het gewenste effect heeft gehad

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:41
Ik heb de gamma matten prima dingen maar verwacht geen wonderen van het dempen van je case!
Beter is de harddisk gelijk aan te pakken zoals Vandread laat zien.

• kiddyl
  • Niet online
De gamma matten helpen vooral tegen geluiden die je fans produceren. Tegen het hoogfrequente geluid helpt het minder, maar dempt nog wel een beetje.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• X1pheR
Ik ga denk ik idd even snel langs de bouwmarkt. Het schijnt dat je met bitumen matten bij de bouwmarkt weg de lage tonen weghaalt zoals gebrom, trillen, etc. Noppenschuim bij de bouwmarkt schijnt dan weer alleen hoge tonen zoals dus het probleem wat ik heb weg te halen. Een perfecte combo zou dus eerste bitumen en daarop noppenschuim plakken zijn.

Prijs weet ik niet maar van wat ik heb gelezen ben je toch zo'n 15 tot 20 euro kwijt. Dat zou dan wel weer zonde zijn als dat niet werkt. Die nexus matten zijn 33 euro.

Out of order...

• X1pheR
Nu kwam ik DEZE review net tegen waarin niks over bouwmarkt spul wordt behandeld maar wel 3 topmerken. Weet iemand waar Noiseblocker matten te koop zijn? Ik kan ze nergens vinden. Evenals die van Acousti Products. Verder werd ergens ook vermeld dat noppenschuim niet echt werkt tegen hoogfrequent geluid zoals die van hd's maar juist het soort hoge dichtheidsschuim wat dus in de wat duurdere merkmatten zit.

Out of order...

• We Are Borg
  • Laatst online: 08:02

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
http://www.pcsilent.nl/nl..._PlatinumEQ_Midi.672.html

Eerste hit op Google. Succes en laat weten als je ze koopt hoe ze zijn. Review ziet er goed uit

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:10
Beetje oud, maar wellicht toch nog relevant.....
Ik heb bitumen matten van Conrad; kosten geen drol (2,95p/s), zij makkelijk te verwerken en werken dan ook prima!! Voor zowel demping als gewicht; het zijn best redelijk zware matten, geeft de kast wat meer 'body' en daardoor weer minder kans op resonanties.
Zie hier (anders zoeken op bitumen)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-12 13:19
kaajee schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 10:21:
Beetje oud, maar wellicht toch nog relevant.....
Ik heb bitumen matten van Conrad; kosten geen drol (2,95p/s), zij makkelijk te verwerken en werken dan ook prima!! Voor zowel demping als gewicht; het zijn best redelijk zware matten, geeft de kast wat meer 'body' en daardoor weer minder kans op resonanties.
Zie hier (anders zoeken op bitumen)
Klopt, hoe zwaarder, dikker hoe lastiger het is voor trillingen door te breken.
Isolatie.. ah zet alle fan's op 5v :P wedden dat je niks hoort ? :P

• X1pheR
De noiseblocker matten heeft goede reviews maar zijn zo ver ik kan zien nergens te koop.
Ik ben nu voor Nexus DampTek gegaan. Ik laat weten hoe ze bevallen. Mocht het niet goed werken dan ga ik denk ik als extra bitumen en noppenschuim nog in de kast verwerken om uit te proberen.

Out of order...

Verwijderd

vilt
Pagina: 1