DeFeCt schreef op maandag 22 januari 2007 @ 01:00:
[...]
Over bokken en haverkisten gesproken...
Ik geef nergens aan dat ik professioneel bezig ben. Niet iedereen heeft het geld wat een professionele fotograaf vraagt voor een bruidsreportage op de plank liggen en vragen dan kennissen, familie of vrienden waarvan ze overtuigd zijn dat deze ook iets kunnen afleveren waar het bruidspaar blij van wordt.
Ik schreef dat ik de beschikking had over een 70-200, niet dat ik er één bezat...
Voor het verhaal, de fototas van mijn zwager is ontvreemd bij een inbraak, hier zaten al zijn spullen in.
En excuuz me Fairy, maar dit soort vragen stel ik wel! Omdat ik enthousiast fotograaf ben en dit een forum is waar dat (in mijn ogen) moet kunnen, daarnaast is er voor mij nog een hoop te leren... Dus als iemand de moeite zou willen doen om mij de verschillen met betrekking tot portret fotografie (afgezien van de brandpuntsafstand) tussen de 18-55 en de 70-200 uit te leggen dan zou ik dat heel erg op prijs stellen....
Ik wil het bruidspaar niet al te veel op kosten jagen en kies er voor om 1 objectief te huren.
Wat is dat toch met een community als deze... Eens in de zoveel tijd heerst er een sfeertje op GoT waar iedereen maar direct wordt gekleineerd, ego's groter lijken dan het veld waar berichtjes in passen en elke nieuweling met een RTFM om de oren wordt geslagen. Een paar jaar geleden was dit in /13 het geval en nu zie ik het de laatste maanden in /71 weer gebeuren... jammer is dat.
toon volledige bericht
Ja ik lees het nog eens over, mijn reactie was inderdaad niet helemaal gepast. Sorry daarvoor.
Ik heb een bruidsreportage gekoppeld aan professioneel terwijl dit niet de bedoeling was. Vervolgens komt de vraag 17-55 of 70-200 en toen kreeg ik het idee... "Professioneel, maar weet niet of ie een groothoek of een tele moet meenemen".
Blijft natuurlijk wel zo dat je bij een bruidreportage zo goed als altijd zowel groothoek als tele gebruikt.
Om dan nog iets nuttigs te zeggen. Ik denk persoonlijk dat je met alleen een 50mm prime nog de mooiste platen schiet als het op bruidsfotografie aankomt. Mits je natuurlijk genoeg loopruimte hebt.
Ik heb zelf een tijde terug foto's gemaakt op een feest en heb op de benedenvloer alleen maar een 50mm gebruikt en op het balkon enkel een 10-22mm. Ik was zeer tevreden over het resultaat

Maarja een feest en een bruiloft is wel redelijk verschillend. Feesten zijn vaak heel donker.
Dus mijn advies, de 17-55 of evt een extra 50mm prime, maar die 70-200 zou ik niet als hoofdobjectief gebruiken. Als ie mee kan is het altijd meegenomen natuurlijk.
PS. verken ook altijd de situatie en lichtomstandigheden en schiet in RAW. vooral in kerken e.d. wil de witbalans nog wel eens de weg kwijtraken. Daarnaast kun je eenvoudig de lichtomstandigheden van elke foto 'syncen'.
[
Voor 13% gewijzigd door
Fairy op 22-01-2007 12:59
]