Met router op PPPoE en lokaal netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• viva_la_buis
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02-2021
Ik woon op een studentencomplex in delft waar gebruik gemaakt wordt van een lokaal netwerk met een bij behorende ip-range (172.20.***.***) en er wordt gebruik gemaakt van een PPPoE verbinding voor het internet waarbij ook een ander ip-adres hoort; 145.94.***.***.
Een computer krijgt beide ip-adressen toegekend.

Zelfde constructie als:
http://gathering.tweakers.../pppoe%2Crouter%2Cnetwerk
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/998464//

Nu heb ik echter een laptop gekocht die ik via een router samen met mijn pc aan het netwerk en internet wilde hangen.
De router (e-tech wgrt04) die ik heb gekocht heeft ondersteuning voor PPPoE.

Hier doet zich het eerste probleem voor. Als ik de ondersteuning van de router gebruik om de pppoe verbinding te maken zegt de router dat de verbinding goed is, ik kan ip-adressen buiten het lokale netwerk pingen, maar niet binnen het lokale netwerk.
Ik ben dus niet verbonden met het lokale netwerk, waardoor ik ook geen data over dit lokale net mag versturen en dus niks aan mijn "geslaagde" pppoe verbinding heb.
De andere optie die ik heb geprobeerd is de router verbinding te laten maken met het lokale netwerk en dan per pc een pppoe verbinding opzetten. Nadeel hievan is dat ik maar 1 keer met mijn account een vebinding kan opzetten.
De verbinding met het lokale netwerk is prima, de pppoe-verbinding vanuit een van de computers lijkt mij niet te lukken, misschien dat het slechts een kwestie is van enkele poorten open zetten, maar ik heb nog niet gevonden welke.

Mijn eigenlijke doel is met de router een pppoe verbinding opzetten, waardoor beide computers internet tegelijk kunnen gebruiken en ook verbonden te zijn met het lokale netwerk (wat dus ook nodig is voor een geslaagde pppoe-verbinding).

Ik heb uit de bovestaande twee topics geen volledige duidelijkheid kunnen krijgen over wat een oplossing is voor mijn probleem en welke dat dan is.
Ook heb ik al contact gehad met het netwerk-beheer, maar die weten ook niet wat de oplossing is. Hierbij is echter wel duidelijk geworden dat een verbinding met het lokale netwerk nodig is voor een werkende pppoe-verbinding.

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28
Okey ik begrijp de situatie wel... En volgens mij is het puur alleen met je router niet te fixen...
Je router 'route' 1 verbinding te gelijk (dus of je PPPoE internet verbinding)/ of je interne netwerk.

Ik had misschien een ideetje maar helemaal uitgedacht is het niet, en of het zal werken i dunno :+

Je zegt zelf al dat je maar 1 PPPoE sessie tegelijk mag opzetten, om met meerder pc's het internet op te kunnen moet je die dus zoiezo door de router laten managen...

Maar krijg je van de dhcp op het interne netwerk meerdere ip's? (dus in d 172.20.*.* range)
Of is het helemaal geen dhcp en gewoon een vast intern adres?

Als je dus meerder interne ip's zou kunnen gebruiken zou je de verbinding die je kamer (/woning) binnen komt in de switch v.d. router kunnen steken deze ook weer verbinding met de WAN poort van je router (voor de PPPoE sessie).
Voor dit alles zul je wel de DHCP service van je eigen etech router uitzetten.
Hiervoor zullen je pc's wel ingesteld moeten worden dat 1 gateway gebruikt (je eigen router) en als ip adres zouden ze zo'n 172.20 adres moeten hebben.

Nogmaals beetje omslachtig, maar kijk hoever je komt :*)
Vooral dat instellen van een 172.20.*.* ip icm je eigen router als gateway word lastig denk :X

• viva_la_buis
Op deze manier gebruik ik de router dus als switch, dat is opzich oke, en ik kan ook meerdere ip-adressen krijgen voor de verschillende computers, maar het probleem is dat de router op de wan-poort maar een ip-adres lijkt te kunnen aannemen.
Wat betekend dat er wel een verbinding is met het netwerk, maar die gaat niet via dezelfde poort als pppoe en daarom geen geslaagde pppoe verbinding.

• MasterM
Ja je gebruikt je router als switch maar de wan poort van je router moet je ook verbinden met deze 'switch'.
Op deze manier kan je router namelijk alsnog die PPPoE sessie opstarten. :)

Nou je zegt zelf al dat je pc's meerdere ip's krijgen... (dus ik neem aan via een DHCP server)
Zoals ik gisteren al zei, je moet op je pc's het dus zo instellen dat je als ip adres dat 172.20.*.* adres heb, en dat je als standaard gateway je router instelt (ip van je router instellen in die 172.20.*.* range?).

Ik denk toch niet dat dit een goeie oplossing is want:

- Als zou je dat voor elkaar zou krijgen is er nog een kleine bijkomstigheid die me net te binnen schiet, je router zal vanaf het GHELE netwerk te bereiken zijn (niet echt safe :+ )
- Om je pc's instellen met een standaard gateway zul je toch een soort van 'vast ip' moeten gebruiken wat weer voor IP conflicten gaat zorgen op het netwerk van je studentenflat.

Maar iets anders kan ik me zo 1,2,3 ook niet bedenken behalve deze 'huis,tuin en keuken oplossing' :|

• viva_la_buis
Ik zal deze ietswat omslachtige huis-tuin-en-keuken manier volgende week uitproberen.

Ik wil zolang dan toch maar voor optie twee gaan;
De router op het lokale netwerk laten en met 1 computer tegelijk een pppoe verbinding opzetten. Moet dit gewoon mogelijk zijn, of kan dat niet op een "gewone" manier via de WAN-poort van de router en moet het op een manier als de bovenstaande, via een LAN-poort?

Zijn er wel routers die gemakkelijk 2 ip-adressen kunnen aannemen, zoals een pc dat blijkbaar kan?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Ik probeer het een beetje te volgen voor zover dat lukt, kom ik met dit:

Router weglaten, netwerkkaartje in je pc, en van daaruit routen naar laptop.
Maar dat is dan bedraad.
Je kan ook een wlan kaartje in je pc stoppen en dan Ad Hoc met je laptop verbinden.

In beide gevallen moet je pc wel aan staan natuurlijk.
Zo zou het toch werken?

- knip -

• viva_la_buis
Dat zou je denken, maar als je windows je internetverbinding (pppoe) laat door linken naar een ander apparaat, wordt je verbinding vebroken. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar voor waar aangenomen van het netwerkbeheer/servicedesk.

• Raymond P
viva_la_buis schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:17:
Dat zou je denken, maar als je windows je internetverbinding (pppoe) laat door linken naar een ander apparaat, wordt je verbinding vebroken. Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, maar voor waar aangenomen van het netwerkbeheer/servicedesk.
Ja, ik kan me voorstellen dat als je die optie gebruikt die je 2e pc direct doorlinkt naar het netwerk (BRIDGEN?) dat dat gebeurt. Maar je hebt toch ook die andere opties, die (kan niet op de namen komen, NAT?) waarbij er geen verschil is te merken?

Immers, de router linkt de PPPOE toch ook door?

[ Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 19-01-2007 00:23 ]

- knip -

• viva_la_buis
MasterM schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:56:

Ik denk toch niet dat dit een goeie oplossing is want:

- Als zou je dat voor elkaar zou krijgen is er nog een kleine bijkomstigheid die me net te binnen schiet, je router zal vanaf het GHELE netwerk te bereiken zijn (niet echt safe :+ )
- Om je pc's instellen met een standaard gateway zul je toch een soort van 'vast ip' moeten gebruiken wat weer voor IP conflicten gaat zorgen op het netwerk van je studentenflat.
Is het echt zo onsafe als de router inderdaad te bereiken is voor de rest van het netwerk? Het is wel een wifi-router, dus mensen kunnen de router zoieso wel vinden.
Ik vraag me alleen af of mac-adres controle ook nog werkt met dhcp uitgeschakeld.
Raymond P schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:22:

Ja, ik kan me voorstellen dat als je die optie gebruikt die je 2e pc direct doorlinkt naar het netwerk (BRIDGEN?) dat dat gebeurt. Maar je hebt toch ook die andere opties, die (kan niet op de namen komen, NAT?) waarbij er geen verschil is te merken?

Immers, de router linkt de PPPOE toch ook door?
Ik ga binnenkort even een netwerkkaartje regelen om dit uit te proberen, het netwerkbeheer denkt bij nader inzien dat het misschien toch wel kan |:( .

• Raymond P
viva_la_buis schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 09:51:
[...]

Is het echt zo onsafe als de router inderdaad te bereiken is voor de rest van het netwerk? Het is wel een wifi-router, dus mensen kunnen de router zoieso wel vinden.
Ik vraag me alleen af of mac-adres controle ook nog werkt met dhcp uitgeschakeld.
Ik denk dat wat hij bedoelt is,
Dat je jouw netwerk van je twee pc´s zo aansluit op de rest van het netwerk.

In principe geen probleem als je niets deelt, en je router password protected is.

Of gewoon de functie aanzetten waarbij je router alleen de door jouw opgegeven MAC-adressen accepteert.

- knip -

• viva_la_buis
Nou, van allerlei truuken geprobeerd met de router. Maar helaas geen bevredigend resultaat.

Andere aanpak; toch maar via de pc laten lopen dat internet.

Extra netwerkkaartje erin, router eraan (met een LAN-poort, vanwege gebrek aan een crossed-cable en draadloosheid van de verbinding), internet aanzwengelen, internet delen via de netwerk instellingen. Laptop heeft geen internet verbinding.
Gecontroleerd of de laptop wel met de pc kan verbinden, via pingen, via vnc, via ftp, lukt allemaal. De pc kon ook gewoon op internet.

Nog maar eens opnieuw proberen dan; Bridgen dit keer.
Na dit gedaan te hebben kon ook de pc niet meer op internet.

Ik heb wat gegoogled naar nat verbindingen in windows, en hoe internetverbindingen of pppoe-verbindingen te delen, maar kwam voornamelijk microsoft sites tegen, die zeiden wat ik al gedaan had..

Heb ik iets over het hoofd gezien, moet ik op mijn pc nog andere instellingen veranderen? Of op een andere manier delen?
De PPPoE-verbinding staat in mijn netwerkverbindingen als een inbelverbinding.

• MasterM
viva_la_buis schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 02:39:
Nou, van allerlei truuken geprobeerd met de router. Maar helaas geen bevredigend resultaat.

Andere aanpak; toch maar via de pc laten lopen dat internet.

Extra netwerkkaartje erin, router eraan (met een LAN-poort, vanwege gebrek aan een crossed-cable en draadloosheid van de verbinding), internet aanzwengelen, internet delen via de netwerk instellingen. Laptop heeft geen internet verbinding.
Gecontroleerd of de laptop wel met de pc kan verbinden, via pingen, via vnc, via ftp, lukt allemaal. De pc kon ook gewoon op internet.

Nog maar eens opnieuw proberen dan; Bridgen dit keer.
Na dit gedaan te hebben kon ook de pc niet meer op internet.

Ik heb wat gegoogled naar nat verbindingen in windows, en hoe internetverbindingen of pppoe-verbindingen te delen, maar kwam voornamelijk microsoft sites tegen, die zeiden wat ik al gedaan had..

Heb ik iets over het hoofd gezien, moet ik op mijn pc nog andere instellingen veranderen? Of op een andere manier delen?
De PPPoE-verbinding staat in mijn netwerkverbindingen als een inbelverbinding.
Het idee wat je hier probeert is prima, alleen zal je een ander programma'tje moeten gebruiken om je PPPoE verbinding te delen.

ICS (internet connection sharing = standaard windows software) zal van je netwerkverbinding, in dit geval de netwerkbrug, vereisen dat hij een vast ip adres heeft (namelijk 192.168.0.1).
En je wil dat de netwerkbrug het ip-adres krijgt van de DHCP netwerk in het studentennetwerk.

• Raymond P
Internet > pc > router > pc ? internet

Als ik het goed begrijp.
Dat probleem heb ik váák gehad.

óf router bridgen, of pc² direct aan pc¹ linken.

En anders moet router zó ingesteld worden dat pc² uiteindelijk onder de zelfde subnet mask, gateway en ip range valt als pc¹

Geloof ik hoor.
Probeer eerst even de pc² direct aan pc¹ te koppelen.
Als je dit werkend krijgt dan gewoon een draadloos netwerk kaartje halen (goedkope) en een AD-HOC verbinding opzetten.

- knip -

• viva_la_buis
MasterM schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 04:36:

Het idee wat je hier probeert is prima, alleen zal je een ander programma'tje moeten gebruiken om je PPPoE verbinding te delen.

ICS (internet connection sharing = standaard windows software) zal van je netwerkverbinding, in dit geval de netwerkbrug, vereisen dat hij een vast ip adres heeft (namelijk 192.168.0.1).
En je wil dat de netwerkbrug het ip-adres krijgt van de DHCP netwerk in het studentennetwerk.
Weet je ook met welk programma dat zou kunnen?
Ik kan het ipadres van de "brug" overigens gewoon wijzigen, en dan verbinding maken tussen laptop en pc.

• viva_la_buis
Deze maar eens een schop geven.

Ik heb inmiddels al het bovenstaande geprobeerd, maar alles zonder resultaat..
Ik heb de router maar verkocht, en besloten opwoek te gaan naar een nieuwe router waarbij het een minder groot probleem moet zijn. Die heb ik nog niet gevonden.
De eisen aan de router zijn eigenlijk de volgende:
- PPPOE verbinding kunnen maken
- Via dezelfde WAN-poort tegelijkertijd een tweede ip adres kunnen aannemen (van het lokale netwerk)
- Bij voorkeur ook draadloos zijn.

Is er een richting waarin ik het beste kan gaan zoeken, merk, soort.
Ik weet niet goed hoe ik moet zoeken, bijna iedere router kan een pppoe verbinding maken, en als je ies probeert te vinden twee ip-adressen op de WAN-poort kom ik al snel uit bij apparaten met 2 WAN-poorten, maar dat lijkt mij ook niet te gaan werken.
Pagina: 1