Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Auto-klokje uitbreiden

Pagina: 1
Acties:
  • 883 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hey peeps...

Ben vrij vaak aan het knutselen aan m'n auto, en nu heb ik weer wat nieuws bedacht...
In mijn auto zit namelijk een simpel klokje:

Afbeeldingslocatie: http://xs211.xs.to/xs211/07033/klokje.jpg

En nu lijkt het mij persoonlijk geinig als ik dat klokje zover zou kunnen krijgen dat ie ook de binnen en buitentemperatuur aan zou kunnen geven... Het linker knopje vind ik namelijk vrij nutteloos, en dat lijkt me dan een mooie om mee van functie te wisselen...

Maar voordat ik het ding om zeep help of voor niks een vrij prijzig tweede klokje aanschaf voor het klussen, zou ik graag willen weten of het uberhaupt kans van slagen heeft...

En dan doel ik vooral op het aansturen van het display... Met andere woorden; is er een kans dat dit displaytje op fatsoenlijke wijze aan te sturen is? Het aansluiten van de sensors is niet zo'n groot probleem... Niet dat ik veel ervaring heb met dit soort dingen, maar ik kom altijd wel een eind met microcap en wat logica...

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Of het kan, ligt eraan hoe het klokje is opgebouwd, hoe het het display aanstuurd.

Haal gewoon op de autosloop zo'n klokje uit het zelfde model/bouwjaar auto als de jouwe. Plaats er eens wat (high res) foto's van.

Owja, en even vertellen wat voor merk/model auto je hebt helpt meestal ook wel, van alleen zo'n foto kunnen we weinig zeggen over het klokje.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Laatste heb je een punt....

Tis een Toyota Carina E... En dat brengt me meteen op het probleem... Onderdelen daarvoor zijn nogal prijzig... Vandaar dat ik vantevoren iets van een indicatie zou willen hebben of het uberhaupt de moeite waard is voordat ik 40 euro uitgeef aan zo'n klokje...

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb iets van:

1. koop voor ~20 euro een klein grafisch (o)led of lcd schermpje, een microcontroller en wat losse componenten, zoals een spanningsregelaar en een dcf moduletje oid
2. soldeer het in elkaar
3. zet er een leuk programma in met temp/weer/pong/tijd/whatever
4. bouw het op de plek waar dit schermpje zit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:56:
Ik heb iets van:

1. koop voor ~20 euro een klein grafisch (o)led of lcd schermpje
kan, maar verdient niet mijn voorkeur... dat zou in mijn ogen afbreuk doen aan het verder originele interieur...

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Als je het netjes inbouwd dan zie je er niks van, ligt aan jezelf hoe goed je kan klussen. Je zal toch echt het klokje uit je dashboard moeten halen om te zien wat voor aansluitingen er zitten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, laat ik het anders stellen... hoe groot is de kans dat ik wat kan met het huidige schermpje...? zodat ik kan beslissen of ik er een bestel...

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Het ligt eraan.

Je kan het altijd aftappen. Uiteindelijk wordt hij ergens met + en - aangestuurd op de pinnen van het LED Digit.

Nu zou je gewoon daarop kunnen meten wat wat doet. En dat zo in een Microcontroler zetten dat hij stroom van cockje afhaalt (Relais/optocoupler) en dat je dan met de Microcontroler de streepjes elk apart een poort aanstuurt.

Dat is wel te doen.

Over eht idee met een eigen Display. Voor de groene letters zit nog een dun zwart p[latis balkje, als je daar het LCD achterzet zie je er niks van ;) Maar het is inderdaad net hoe je het doet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
luccie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:49:
Het ligt eraan.

Je kan het altijd aftappen. Uiteindelijk wordt hij ergens met + en - aangestuurd op de pinnen van het LED Digit.

Nu zou je gewoon daarop kunnen meten wat wat doet. En dat zo in een Microcontroler zetten dat hij stroom van cockje afhaalt (Relais/optocoupler) en dat je dan met de Microcontroler de streepjes elk apart een poort aanstuurt.

Dat is wel te doen.

Over eht idee met een eigen Display. Voor de groene letters zit nog een dun zwart p[latis balkje, als je daar het LCD achterzet zie je er niks van ;) Maar het is inderdaad net hoe je het doet.
de gok waard, begrijp ik hieruit?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
luccie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:49:
...Nu zou je gewoon daarop kunnen meten wat wat doet. En dat zo in een Microcontroler zetten dat hij stroom van cockje afhaalt (Relais/optocoupler) en dat je dan met de Microcontroler de streepjes elk apart een poort aanstuurt...
FOEI ga je mond nu maar eens wassen! :o

Het simpelste in dit geval is "als de knop geen nut heeft" om die knop een multiplexer laten aan te sturen om de keuze weer te geven of de leds signaal krijgen van het originele klokje of van een zelf gemaakt printje. Maar dan moet je eens kijken of er genoeg plaats is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
kluyze schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:41:
[...]
FOEI ga je mond nu maar eens wassen! :o

Het simpelste in dit geval is "als de knop geen nut heeft" om die knop een multiplexer laten aan te sturen om de keuze weer te geven of de leds signaal krijgen van het originele klokje of van een zelf gemaakt printje. Maar dan moet je eens kijken of er genoeg plaats is.
Dat was ook het idee...

Grootste vraag is of het do-able is om het display zelf aan te sturen...

• kluyze
  • Niet online
Het display zal wel los te solderen zijn, moeilijker is als het op het printje zelf zit maar het is te doen. En zelf aansturen, ik weet niet wat display het is, 7-seg is simpel om aan te sturen en een lcd is het niet denk ik.

Het zal misschien wat moeilijk worden als het een 7-seg is met een wat afwijkende aansluiting. Maar die kan je met een multimeter ook doormeten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Als je een gescheiden voeding maakt voor je thermometertje, wordt het erg gemakkelijk. Die 7-segments (ik schat de kans dat het zoëen is op 85%) displays hebben een common anode of kathode, deze moet je schakelen tussen de originele print (klokje) of je eigen brouwsel (thermometer). De aanstuurlijntjes kunnen gewoon gezamenlijk hangen (als je er aan kan, sluit ze aan voor de weerstandjes, dan moet je die niet dubbel zetten), zolang de voeding gescheiden is (dus geen verbinding met de auto, batterijtje of een scheidende DC-DC convertor gebruiken).

Om te kijken hoe die display's aangesloten zijn: met je multimeter op diodetester zullen ze ws een klein beetje oplichten (want het is groen), de common draad van elk display kan je gemakkelijk vinden omdat die geen weerstandje heeft en de 3 display's aan elkaar verbonden is (kan je dus gemakkelijk meten, of zien op de print).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
naftebakje schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 20:36:
Als je een gescheiden voeding maakt voor je thermometertje, wordt het erg gemakkelijk. Die 7-segments (ik schat de kans dat het zoëen is op 85%) displays hebben een common anode of kathode, deze moet je schakelen tussen de originele print (klokje) of je eigen brouwsel (thermometer). De aanstuurlijntjes kunnen gewoon gezamenlijk hangen (als je er aan kan, sluit ze aan voor de weerstandjes, dan moet je die niet dubbel zetten), zolang de voeding gescheiden is (dus geen verbinding met de auto, batterijtje of een scheidende DC-DC convertor gebruiken).

Om te kijken hoe die display's aangesloten zijn: met je multimeter op diodetester zullen ze ws een klein beetje oplichten (want het is groen), de common draad van elk display kan je gemakkelijk vinden omdat die geen weerstandje heeft en de 3 display's aan elkaar verbonden is (kan je dus gemakkelijk meten, of zien op de print).
Kijk, daar heb ik wat aan...

Ga dus eerst eens een klokje bestellen...
Waarom zou het trouwens een probleem zijn om de stroom voor de thermometer bij de auto vandaan te halen?

Zit eraan te denken om een cheap-ass halfords-binnen-buiten-thermometertje te halen, en die print als basis te nemen... Denk dat dat het makkelijkst is, dan hoef ik die alleen aan het display te koppelen...

Moeilijkheid is dan het schakelen tussen de binnen/buiten/klok functie...

Andere optie -misschien net zo makkelijk- is zelf een printje maken...

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2007 22:29 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
MickeyMan, vergeet die halfords dingen, tenzij ze ook een led scherm hebben, de aansturing van een LCD is radicaal anders dan van een LED, waardoor het zonder lomp complexe electronica niet gaat werken.

Dan kan je beter gebruik maken van een microcontrollertje met een a/d ingang met een temp sensortje eraan.
Is goedkoper en een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen, al moet je 'm wel eiken om er nuttige temps uit te krijgen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 22:55:

Is goedkoper en een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen, al moet je 'm wel eiken om er nuttige temps uit te krijgen.
Dan komt daar alsnog dat goedkope thermometertje van pas ;)

Bedankt voor de tip!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Men wilde voor auto klokjes ook nog wel eens VFD displays gebruiken ( hogere licht opbrengst ) en die zijn net iets moeilijker aan te sturen.

De vraag is ook meer of je zelf de kennis hebt om hieraan te beginnen, wil je het een beetje normaal van afmeting houden kom je met een micro controller aan het werken ( PIC / AVR oid )

Repareren doe je zo.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Sine schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:06:
De vraag is ook meer of je zelf de kennis hebt om hieraan te beginnen, wil je het een beetje normaal van afmeting houden kom je met een micro controller aan het werken ( PIC / AVR oid )
Dat is inderdaad de vraag... Wou dus ook eerst weten of het enigszins te doen is...
Nu achter een klokje aan, en dan kan ik daarna gaan knutselen...

Maar enige logica die ik nodig heb is het selecteren van de functie en het omzetten van een weerstandswaarde naar een cijfer... En dat moet niet zo heel moeilijk zijn...

Het is overigens geen VFD... Of er moeten VFD's bestaan zonder "pixels"...

Daarnaast; we hebben ook MicroCap nog ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2007 00:18 ]

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
offtopic:
Voordat je begint, probeer eerst eens de middenconsole te verwijderen waar dit klokje in zit. Volgens mijn Haynes handleiding van de Carina-E staan komt de moeilijkheidsgraad hiervan overeen met het vervangen van de distributieriem! (ik probeer al een tijdje het lampje van de temperatuur draaiknop te vervangen, maar dat is mij tot op heden nog niet gelukt...)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
richardt schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 12:39:
offtopic:
Voordat je begint, probeer eerst eens de middenconsole te verwijderen waar dit klokje in zit. Volgens mijn Haynes handleiding van de Carina-E staan komt de moeilijkheidsgraad hiervan overeen met het vervangen van de distributieriem! (ik probeer al een tijdje het lampje van de temperatuur draaiknop te vervangen, maar dat is mij tot op heden nog niet gelukt...)
Das niet zo'n probleem, dat heb ik al vaak zat gedaan...

Gewoon je duim in het aflegvakje zetten, klein beetje opzij trekken, en je trekt het paneel zo los... Zit met vier klemmetjes... Hou er wel rekening mee dat je die kwijtraakt als je het paneel loshaalt...

De lampjes voor de temperatuurregeling zitten direct aan de bovenkant van dat stuk console... Kwartslag draaien, en je haalt ze er zo uit...
5 watt glassokkel uit m'n hoofd... Stuk makkelijker dan een distributieriem, kan ik je vertellen ;)

btw: http://www.carina-avensisclub.nl/forum

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb een onderdeel gevonden waar ik misschien wat aan heb:

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/2735

Misschien is die alleen iets te uitgebreid... Iemand enig idee of er temperatuursensoren met digitale uitvoer zijn zonder thermostaat?

Klokje is besteld... Kost overigens dik 200 euro als je hem nieuw bij de dealer vandaan haalt :X

edit: zoiets?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 22-01-2007 19:31 ]

• kluyze
  • Niet online
Je weet wat onewire is?

Verwijderd

Ik zet er al mn geld op dat het geen LED of VFD display is, maar een invers LCD display dat toevallig 7-segments karakters heeft.
Deze worden net in auto's gebruikt omdat ze dan ook in volle zonlicht nog duidelijk leesbaar zijn, en die dingen zijn retegoeiekoop (ook al betaal je als consument er 200euries voor).
In dat geval gok ik ook op een single-chip oplossing die zowel de RTC als de segmentdrivers bevat, en mss zelfs in zo'n kwakje hars gegoten.

En jah, dan kan je er dus absoluut niks mee :p

Maar goed, ik kan compleet fout zitten

• Sine
MikeyMan schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:10:

Het is overigens geen VFD... Of er moeten VFD's bestaan zonder "pixels"...
Jup, die bestaan.

Repareren doe je zo.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:57:
Ik zet er al mn geld op dat het geen LED of VFD display is, maar een invers LCD display dat toevallig 7-segments karakters heeft.
Deze worden net in auto's gebruikt omdat ze dan ook in volle zonlicht nog duidelijk leesbaar zijn, en die dingen zijn retegoeiekoop (ook al betaal je als consument er 200euries voor).
In dat geval gok ik ook op een single-chip oplossing die zowel de RTC als de segmentdrivers bevat, en mss zelfs in zo'n kwakje hars gegoten.

En jah, dan kan je er dus absoluut niks mee :p

Maar goed, ik kan compleet fout zitten
Dat zou niet fijn zijn...

Maar volgens mij is het geen LCD... Om te beginnen is dat ding met de zon erop niet best te lezen, en daarnaast reageert ie nogal snel, ook als je het licht aanzet (dan dimt het display). Maar weet niet of dat nog wat uitmaakt...
In dat geval zou ik zelf moeten gaan aansturen...

Jammer maar helaas...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, als het display kan dimmen is het ws geen lcd, die zijn erg ladtig te 'dimmen'.

Ook het lichteffect duidt bij mij erop dat het led is, kan ook vfd zijn, maar dat betwijfel ik, omdat vfd's niet practisch zijn in een auto (veel extra electronica nodig, red hoog verbruik, afaik niet zo schokbestendig).

Enigste manier om erachter te komen is letterlijk achter het display kijken.
LED displays zijn meestal witte blokjes waar je duidelijk de segmenten op kan zien:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/c/c5/Sevensegment.jpg/180px-Sevensegment.jpg

VFD's zijn van glas, ook hier kan je duidelijk zien hoe ze in elkaar zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.displaylabor.de/Ansteuerung/vfd_microwelle_7segment.jpg
Wat vooral opvalt is de open glazen behuizing, hierin zit een vacuum.

LCD's zijn red simpele glazen plaatjes, waar je meestal zonder stroom bijna niks uit kan opmaken over de opbeouw van het scherm
Afbeeldingslocatie: http://store.hexsys.biz/cubecart/images/uploads/C10590sm.jpg
Jouw display is inverse, dus het hele scherm zal dan zwart zijn, maar nog ik bijna niet te achterhalen wat er nou op hoort te staan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:16:

Jouw display is inverse, dus het hele scherm zal dan zwart zijn, maar nog ik bijna niet te achterhalen wat er nou op hoort te staan.
Que?

Afgaande van je plaatjes, denk ik dat het een vfd is... De randjes van de segmenten zijn namelijk niet zo strak als dat ze bij zo'n standaard led-segment display zijn... Maar dat kan ook aan de kleur liggen...

Deze week hoop ik het klokje te hebben, en dan ga ik hem eens openmaken...

• luccie
http://www.rentron.com/PicBasic/LM34.htm

Dat is ook een makkelijke tutorial. En kost geen Ass, als je besteld bij Electronica-onderdelen.nl

Alleen meot je dan de LM35 nemen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Bedankt voor de link!

Ga het lezen... ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb het zitten lezen... Maar het lijkt me handiger om voor de eerder voorgestelde DS1620 te gaan... Deze stuurt namelijk direct een binaire waarde uit, wat mij makkelijker lijkt om de displays mee aan te sturen...

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 20:09
Als je met pic's wilt werken:
Picbasic.nl cursus. +- 2dagen kun je uitgangen programmeren

Daarna temperatuur Ds1820 aansturen op LCDtje: 1min :) copy paste.
http://www.rentron.com/PICX4.htm

Ik weet alleen niet of je met die lite versie van picbasic die ds1820 code kunt compileren.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Liever gewoon met zo weinig mogelijk programmeren... Heb namelijk de spullen er niet voor... Maar ik hou het in gedachten...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Het is inderdaad een vfd... En er zit jammergenoeg maar één chip op, die ook nog eens geen opschrift heeft... Dus misschien is het wel het makkelijkst om het klokje zelf ook opnieuw te gaan sturen... Morgen eens foto's maken...

• luccie
Als er iets gecompileerd meot worden in Basic kan ik dat wel doen (ik bezit proton :D )

En ene programmer maken is heel simpel, moet je even kijken op Circuits-online.

Het kost met beide temperatuur sensors evenveel tijd ;) Het is net wat je wilt he.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Denk toch dat -als het uberhaupt gaat lukken- er wat geprogrammeerd moet gaan worden... Maar aangezien er geen info op het chippie staat, wordt het denk ik een lastige kwestie...

hier de pics:

Afbeeldingslocatie: http://i11.tinypic.com/44a1aon.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i16.tinypic.com/48c0ubr.jpg

edit: picserver ook gebanned hier?

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2007 10:44 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Die chippies kan je vaak niet zomaar ff herprogrammeren, net als die van rekenmachine's die komen vaak zo uit de fabriek rollen...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 10:43:
Die chippies kan je vaak niet zomaar ff herprogrammeren, net als die van rekenmachine's die komen vaak zo uit de fabriek rollen...
Als ik er maar iets omheen kan knutselen, vind ik het goed...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Achter het display staat trouwens het volgende:

104Z / 4BF8S

Op de achterkant:
35834-21100

edit:

Het display heeft 25 segmenten en 28 aansluitingen en de chip op de achterkant heeft 44 aansluitingen... Waarvan er 24 richting scherm gaan...

Controller heeft een 44QFP behuizing, 11 pinnen aan elke kant...

[ Voor 113% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2007 17:58 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb er eentje gevonden die in aanmerking komt:
http://www.holtek.com.tw/english/docum/consumer/16515.htm

Maar daar zit voor zover ik kan zien geen klok-functie in.

Heb trouwens het display geprobeerd door te meten, met diodefunctie, maar er licht niks op... :(

edit: of deze:

http://www.okisemi.com/datadocs/doc-eng/ml9298.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2007 19:04 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb -met erg veel moeite- het schermpje losgesoldeerd... Het blijkt een nec schermpje te zijn... Typenummer FIP4bf8s... Kan hier alleen met geen mogelijkheid een datasheet van vinden...

Kan alleen dit vinden:
http://www.tranzistoare.ro/datasheets/270/493195_DS.pdf

Verklaart ook waarom er niks op de chip staat, die is waarschijnlijk ook van NEC en zal in de volgende serie zitten:

http://www.datasheetcatal...d=Nume&type=C&text=UPD163

denk dat het deze is:

μPD16315

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2007 17:22 ]

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Ik denk dat het best lastig zal zijn om dit VFD display aan te sturen. Ik heb zelf een FIP16A5R (16x alphanumeriek, zie ook de bovenstaande link), dus ook van nec, en tot op heden nog niet gelukt om iets zinvols op het display te tonen.
Waar je op moet letten bij een FIP display is dat er een soort gloeidraad inzit, vaak van W(olfraam), die op een bepaalde temperatuur moet komen (vrij kritisch);

Daarnaast ligt (bij mij) over elke digit een gaasje, verbonden met een aansluiting van het display. Deze moet positief zijn. Vervolgens kun je de andere aansluitingen gebruiken om de segmenten aan te sturen. Heb je dit eenmaal voor elkaar dan kunnen de digits gemultiplexed worden en zou het moeten werken.

Om jouw display te laten werken, zou ik het terug aansluiten en met een multimeter opzoeken wat de aansluitingen van de gloeidraad zijn (voorzover je dat nog niet kunt zien aan de dikkere banen op het printje). Daarnaast zou je, als je geluk hebt, de multiplexing en de segmenten moeten kunnen vinden ,liefst met een scoop;

Een allerlaatste poging, die ik zou proberen, is het verbreken van elk van de verbindingen om te zien of dit een digit is, of een segment (geef hierop geen garanties)

Lijkt me dus geen makkelijk klusje.

Misschien heb je iets aan deze link

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Opzich hoeft er op het klokje alleen maar 12v gezet te worden om het te laten werken... Dus dat zou ik opzich redelijk snel door moeten kunnen meten... Echt dikkere banen zijn er niet echt, maar de basisspanning van die dingen varieert ook... Er staat achterop het schermpje nog wel een schemaatje, dus dat verklaart iig welke pin bij welk digit hoort... Moet daar alleen nog wat denkwerk in stoppen ;)

Andere mogelijkheid is een groen 7 digit LED displaytje op de kop tikken ergens... Maarja, wat is de kans dat dat gaat passen...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
MikeyMan schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 00:02:
Opzich hoeft er op het klokje alleen maar 12v gezet te worden om het te laten werken... Dus dat zou ik opzich redelijk snel door moeten kunnen meten... Echt dikkere banen zijn er niet echt, maar de basisspanning van die dingen varieert ook... Er staat achterop het schermpje nog wel een schemaatje, dus dat verklaart iig welke pin bij welk digit hoort... Moet daar alleen nog wat denkwerk in stoppen ;)

Andere mogelijkheid is een groen 7 digit LED displaytje op de kop tikken ergens... Maarja, wat is de kans dat dat gaat passen...
Mja, zoals je beschrijft is er iig een pin die aangeeft welke pin bij welke digit hoort. Als je mazzel hebt zijn de segmenten los aangestuurt en kan je dus met een PIC oid zelf een temperatuur ding maken.

Een 7 digit LED display is gewoon meten om te kijken hoe groot je digits mogen zijn en wat de totaal beschikbare ruimte is. Op zich lijkt me dit makkelijker omdat je deze sowieso per segment kunt aansturen.

• Sine
Dat zeg ik ... VFD :Y)

De dikke weerstand rechts onder zal waarschijnlijk in serie met de gloeidraad staan, typisch valt er maar een paar V over die draad.

Waarschijnlijk zijn de segmenten zelf gewoon met 12V te sturen, ik zie geen voedinkje op het printje zitten die een hogere anode spanning zou moeten bakken.

Repareren doe je zo.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
zit inderdaad geen voedings-schakeling op... zou de stuurdraad ook niet gewoon op 12v werken? das opzich natuurlijk het makkelijkst... en zoveel componenten zitten er niet op... schema heeft inderdaad aan welk segment bij welke aansluiting hoort...
Pagina: 1