Gateway server advies

Pagina: 1
Acties:

• abaart
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Hoi,

Ik heb hier nu al een tijd last van bittorrent (uTorrent). Het is zo, dat als bittorrent aanstaat, de rest van het huis (bijna) geen internet meer heeft. Ik denk dat dit aan het aantal poorten ligt.

Ik heb hier ook een servertje draaien (400 mhz), en ik dacht dat ik die misschien als router zou kunnen gebruiken. Ik heb clarkconnect op mijn server staan (linux).

Nu mijn vragen:

1. Welke pci-kaart moet ik nemen? Ik kan er weinig vinden, en degene die ik vind zijn erg langzaam. Ook moeten ze dus in linux kunnen draaien (makkelijk, * abaart is linux n00b :P ). USB is niet mogelijk omdat er maar een USB 1 poort opzit.

2. Is het beter als ik een andere router koop? Ik draai ook VoIP. Er moet dus veel snelheid inzitten. Zo ja welke router kunnen jullie mij aanraden? (p2p)

Het budget is niet erg hoog. Alles boven de 200 euro gaat sowieso niet door.

Even een opsomming van alle pc's hier in huis:

Mijn pc (veel internetten gamen etc.)
Vader's pc (internetten en soms bittorrent)
Moeder's pc (internetten en VPN verbinding)
Broertje's pc (internetten en af en toe downloaden en een spelletje online)
Server (webhost, goede bereikbaarheid nodig)
Gameserver (lage pings)
Jukebox/Download bak (24/7 bittorrent met ong. 100 torrents tegelijk)

De eis is dus dat al deze pc's kunnen internetten zonder dat ze last van elkaar hebben.
Het ligt niet aan de verbinding, want die kan het wel aan. Het probleem is het aantal connecties van bittorrent.

Wie o wie kan mij helpen?
Alvast bedankt _/-\o_

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
abaart schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:31:
Hoi,

Ik heb hier nu al een tijd last van bittorrent (uTorrent). Het is zo, dat als bittorrent aanstaat, de rest van het huis (bijna) geen internet meer heeft. Ik denk dat dit aan het aantal poorten ligt.

Ik heb hier ook een servertje draaien (400 mhz), en ik dacht dat ik die misschien als router zou kunnen gebruiken. Ik heb clarkconnect op mijn server staan (linux).

Nu mijn vragen:

1. Welke pci-kaart moet ik nemen? Ik kan er weinig vinden, en degene die ik vind zijn erg langzaam. Ook moeten ze dus in linux kunnen draaien (makkelijk, * abaart is linux n00b :P ). USB is niet mogelijk omdat er maar een USB 1 poort opzit.
Wat voor pci-kaart bedoel je?
2. Is het beter als ik een andere router koop? Ik draai ook VoIP. Er moet dus veel snelheid inzitten. Zo ja welke router kunnen jullie mij aanraden? (p2p)

Het budget is niet erg hoog. Alles boven de 200 euro gaat sowieso niet door.
Welke router heb je nu?

Verder is het misschien een idee om wat minder torrents tegelijk aan te zetten, hou het op max 5 tegelijk ofzo, dan komen ze ook eerder binnen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat jij moet doen is het aantal connecties dat je torrent-client maakt een een stuk omlaag gooien. In de performence hoef je zo goed als niet te merken en het kan goed zijn dat het je probleem op lost.
Overigens is het ook van belang dat je een beetje een degelijke netwerkkaart in die server hebt zitten. Een Realtek 8139 is in een server vragen om problemen omdat zo'n ding enorm veel belasting op je processor legt om de verbinding vol te pompen. Pak dan een degelijke Intel of 3Com bijvoorbeeld of iets anders leuks waar je misschien aan kunt komen.
Wat voor netwerkchip gebruik je nu dus?

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 18-01-2007 01:59 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

Predator

Suffers from split brain

cybersteef schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:59:
Wat jij moet doen is het aantal connecties dat je torrent-client maakt een een stuk omlaag gooien. In de performence hoef je zo goed als niet te merken en het kan goed zijn dat het je probleem op lost.
Overigens is het ook van belang dat je een beetje een degelijke netwerkkaart in die server hebt zitten. Een Realtek 8139 is in een server vragen om problemen omdat zo'n ding enorm veel belasting op je processor legt om de verbinding vol te pompen. Pak dan een degelijke Intel of 3Com bijvoorbeeld of iets anders leuks waar je misschien aan kunt komen.
Er zijn verschillende 8139 chips (A-B-C) en niet alle hebben dat probleem.
Je overdrijft ook wel nogal imo wat betreft de impacht op je processor.

Het scheelt wat, maar ver van die grote orde.

Daarnaast zal de topicstart toch ook niet aan 100Mbit download veronderstel ik ;)

Ben je op dat moment ook aan het uploaden ?
Zoja, ben je zeker dat je upload niet vol zit ?

Maar zoals gezegd, dergelijke massa's open connecties kunnen wel problemen geven voor je router

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• abaart
  • Niet online
Een adsl-modem in de vorm van een pci kaart :)
Welke router heb je nu?
Een ZyXel Prestige 2602H
Verder is het misschien een idee om wat minder torrents tegelijk aan te zetten, hou het op max 5 tegelijk ofzo, dan komen ze ook eerder binnen
Ok, zal ik in mijn achterhoofd houden :)
cybersteef schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 01:59:
Over die connecties zal ik ook in mijn achterhoofd houden, maar gaan de downloads dan niet erg langzaam?
--
Ik gebruik nu de standaard onboard van mijn server, volgens mij is het intel (ik denk geen realtec iig)
Predator schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 09:31:

Ben je op dat moment ook aan het uploaden ?
Zoja, ben je zeker dat je upload niet vol zit ?

Maar zoals gezegd, dergelijke massa's open connecties kunnen wel problemen geven voor je router
Mijn upload cap ik, dus dat is het probleem niet (nee écht niet :P)

Bedankt voor de reacties! :)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:50

TommyGun

Stik er maar in!

abaart schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:37:
[...]

Een adsl-modem in de vorm van een pci kaart :)
Right..... anyway, waarom niet gewoon zo?

Modem -> NIC 1 incoming server -> NIC 2 outgoing switch -> werkstations
NIC 3 outgoing switch -> servertjes (Of draai het gewoon allemaal op 1 zware bak)

Kan uiteraard ook met 1 switch, maar dan moet je meer richting het duurdere apparatuur gaan kijken. (Anders krijg je weer problemen dat de switch niet alles kan verdragen. En met NIC bedoel ik dus gewoon een standaard netwerkkaartje. Eventueel 64bits als je server dat heeft)

[ Voor 44% gewijzigd door TommyGun op 19-01-2007 01:25 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

er bestaan wel ADSL PCI kaarten.

Maar de beste oplossing is volgens mij gewoon je aantal connections naar beneden gooien.
je kan altijd nog voor een andere oplossing gaan.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:07
Of gewoon het aantal mogelijke connecties verhogen.

Google: LVLLORD

Verder ligt het natuurlijk aan je router hoeveel die uiteindelijk aankan.
(mijn USR urs8054 stort in bij meer dan 300 open TCP verbindingen)

Verder kan je natuurlijk ook, als dat mogelijk is, je router de poort die je downloadclient gebruikt direct te routen (virtual server) naar je download machine.
Dat zal ook wel wat belasting op je netwerk schelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond P op 19-01-2007 11:26 ]

- knip -

• abaart
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 01:23:
[...]

Right..... anyway, waarom niet gewoon zo?

Modem -> NIC 1 incoming server -> NIC 2 outgoing switch -> werkstations
NIC 3 outgoing switch -> servertjes (Of draai het gewoon allemaal op 1 zware bak)

Kan uiteraard ook met 1 switch, maar dan moet je meer richting het duurdere apparatuur gaan kijken. (Anders krijg je weer problemen dat de switch niet alles kan verdragen. En met NIC bedoel ik dus gewoon een standaard netwerkkaartje. Eventueel 64bits als je server dat heeft)
Bedoel je zo'n modem met een LAN aansluiting?
Zo ja: heeft deze niet hetzelfde probleem als de router nu?(weinig connecties)

Btw, ik heb nu de max downloads naar 5 gezet en de max connections naar 25, en het draait redelijk goed nu :)

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

abaart schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 16:33:
[...]

Bedoel je zo'n modem met een LAN aansluiting?
Zo ja: heeft deze niet hetzelfde probleem als de router nu?(weinig connecties)

Btw, ik heb nu de max downloads naar 5 gezet en de max connections naar 25, en het draait redelijk goed nu :)
Nee, gewoon de modem waar de verbinding van buiten naar binnen komt en vanwaar er weer een UTP kabel naar je router gaat. Of heb je zo'n all-in-one bakje? (Waar ik zelf een schijthekel aan heb :P)

• abaart
  • Niet online
TommyGun schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:09:
[...]

Nee, gewoon de modem waar de verbinding van buiten naar binnen komt en vanwaar er weer een UTP kabel naar je router gaat. Of heb je zo'n all-in-one bakje? (Waar ik zelf een schijthekel aan heb :P)
ik heb nu dus zo'n all in one bakje waar jij een schijhekel aan hebt :P

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

abaart schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 20:18:
[...]

ik heb nu dus zo'n all in one bakje waar jij een schijhekel aan hebt :P
Ahja, dan gaat mijn optie idd niet

• abaart
  • Niet online
Ik denk dat mijn probleem wel opgelost is nu.
Door de poorten en downloads omlaag te gooien gaat het internet lekker snel.
Bedankt voor de moeite iedereen! _/-\o_

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

wat je eventueel ook nog zou kunnen doen is een ADSL bridge aanschaffen.
Dit is een ADSL modem welke een ethernet aansluiting heeft en alles direct door gooit naar ethernet.

Zelf heb ik de Copperjet 810, dit is een ADSL modem die als router kan dienen (all in one dus) heeft overigens maar een poort dus switch is wel nodig, tevens kan deze router niet erg veel connections aan (volgens mij).

deze modem kan echter ook als bridge dienen, hierachter moet dan nog wel een router komen, zelf heb ik hier een server voor staan. en hierop kan ik bijna ongelimiteerd connecties aanmaken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1