Denon DVD-1930 icm DRA-700AE

Pagina: 1
Acties:

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:20

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Topicstarter
Mijn vader wil 'thuis thuis' een nieuw geluidssysteem. Momenteel teren mijn ouders op een Pioneer Inspira systeempje. Satelietspeakertjes met een huge sub.
In eerste instantie was mijn vader wel gecharmeerd van de Denon S-301. Een alles in één apparaat (2 speaker surround) van Denon. 1800,- en wel aardig geluid.
Ik vond dat je voor datzelfde geld beter geluid kan krijgen. Inmiddels heb ik hem daar wel van kunnen overtuigen.

Het probleem is dat we eigenlijk goed geluid willen, bij het afspelen van zowel cd's als dvd's. Daarbij gebruik makend van twee speakers en in het uiterste geval een sub.
We zijn in Nijmegen bij twee winkels geweest, hifi centre video en mijnhifi. Uiteraard ook behoorlijk internet afgespeurd. Daaruit heeft mijn vader een voorkeur voor denon ontwikkeld.

Bij mijnhifi koppelde ze onze thuissituatie en budget aan de dynaudio audience 42 of 52. Uiteraard moeten we deze nog beluisteren, maar dat geeft een beetje aan waar we naar kijken.
Vanuit deze bezoeken hebben we een voorkeur ontwikkeld voor een combinatie van de DCD-700AE en de DRA-700AE. Maar dan kunnen we geen dvd's afspelen.
Een andere optie is een AVR receiver van denon met de dvd-1930. Dit moeten we nog beluisteren, maar omdat we maar twee speakers willen gebruiken betalen we dus voor 5 versterkers en een heleboel dsp's te veel.

In eerste instantie zag ik niks in een combinatie tussen een dvd-speler analoog aansluiten op een stereo receiver. Mijn eerste gedachte was dat het de soundtrack van de dvd niet ten goede kwam. Dit omdat meestal een slechte dolby digital 2.0 track uitgespuugd wordt. Tenminste, in mijn idee is dat vaak een erg slechte soundtrack.
Weinig dvd's beschikken over een mooie LPCM 2.0 track helaas.
Toen zag ik dat de DVD-1930 beschikt over interne DTS en dolby digital decoders.

Wat ik me nu afvraag:

1. Kan de DVD-1930 DTS downmixen naar een stereo analoog signaal. (hier heb ik naar gezocht, maar ik kan niks vinden, een handleiding voor de 1930 is genoeg om het te weten te komen denk ik)
Handleiding eindelijk gevonden, nu aan het doornemen -> Handleiding doorgenomen. Vraag beantwoord. Hij kan DTS downmixen naar stereo :D

2. Zitten er andere haken en ogen aan een combinatie tussen een dvd-speler en een stereoreceiver?
(uiterlijke verschillen is in eerste instantie geen probleem. Ook het ontbreken van bruikbare videoswitching is geen probleem.)

3. Zou deze combinatie bij cd's daadwerkelijk een beter geluid geven dan als je de receiver vervangt door een surroundreceiver (van ongeveer dezelfde prijs)? Of is de dvd-speler hier al de bottleneck. In principe ga ik er vanuit dat elke schakel in de keten het totaalplaatje beinvloed.
(uiteraard gaat dit nog getest worden hoor, maar ervaringen hierin zullen in eerste instantie helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door bartvl op 17-01-2007 22:52 . Reden: Links toegevoegd ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:44
Verder zijn er geen problemen, je kunt prima die DVD speler op een stereoversterker aansluiten :) En een surroundreceiver van dezelfde prijs zal zeker geen beter stereogeluid geven, integendeel, een stereoreceiver zou het beter moeten doen.

Wel zal de DCD-700AE de CD's iets beter afspelen dan de DVD-1930, dit ondermeer door de betere DAC's en AL24 Processing (voor zover je het verschil v.d. laatste kunt merken).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Oké, duidelijk. En eigenlijk wordt het ook steeds duidelijker dat het verschil dus bijna puur persoonlijk is. (Nu zit ik eigenlijk nog te wachten op persoonlijke ervaringen met dvd-spelers op stereo receivers aangesloten :P)

[ Voor 34% gewijzigd door bartvl op 17-01-2007 23:30 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
bartvl schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:28:
Oké, duidelijk. En eigenlijk wordt het ook steeds duidelijker dat het verschil dus bijna puur persoonlijk is. (Nu zit ik eigenlijk nog te wachten op persoonlijke ervaringen met dvd-spelers op stereo receivers aangesloten :P)
Bij het aansluiten van analoog gebruik je de DAC van de DVD speler. Naar mijn mening maak je met Denon dan een goede keuze. Ik ben zelf altijd erg tevreden over de conversie van Denon en ze gebruiken de hedendaagse technieken, die in andere spelers nog wel eens ontbreken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Wat vinden jullie sowieso van mijn gedachtegang dat ik liever een DTS track naar stereo gedownmixt heb dan het originele stereo signaal? (tenzij LPCM?) Ik denk dat er dan beter geluid uit komt, maar is dit echt zo of zal je daar weinig van merken?
(Hier zit dus ook meteen de vraag in of de huidige dolbydigital stereo tracks wel zo belabberd zijn als dat ik ze me nu voorstel.)

[ Voor 21% gewijzigd door bartvl op 17-01-2007 23:54 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
Ik heb hier een denon avr-1906 met 2 speakers en een center. Ik heb ook een tijdje met alleen front speakers gedraaid (JBL e60). Dts en dd5.1 werden gedownmixt naar 2 kanalen (nu naar 3, E60 + EC25), echter blijft het grote kwaliteits verschil tussen veel dts en dd sporen. Dus je hoort ook het verschil met 2 speakers.
Echter weet ik niet hoe het met die dvd speler zit, of je kan instellen dat je stereo gebruikt.

Wat ik alleen nog erg irritant vind is dat dvd's met veel effecten te lage tonen door sturen naar mijn speakers en de woofers soms flink tekeer gaan (de tonen onder de 40hz). Dit is op te lossen door een sub aan te sluiten, daar spaar ik nu dus ook voor.

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Het is inderdaad hopen dat de dynaudio's een beetje basweergave hebben. Het grootste probleem gaat worden dat er geen wand/muur achter de speakers komt. Het effect van basreflex gaat dus ook volledig verloren. Uiteraard heeft dat als voordeel dat de speakers natuurlijker/neutraler klinken. Toch maak ik me erg zorgen om de basweergave.
In het budget past momenteel geen subwoofer. Daarom moeten we misschien ook maar eens kijken naar kleinere speakers (KEF iQ3 bijvoorbeeld) met daarbij wél een subwoofer. En dan vergelijken wat met muziek en films beter klinkt.
Het zal uiteindelijk waarschijnlijk betekenen dat we óf voor muziek kiezen (geen sub) óf voor films (wel sub).

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Hmmms, mijn pa neigt nu toch weer richting de S-301. Is hij in een keer van alles af en via internet goedkoper te krijgen.
Hoe kan ik hem overtuigen?

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 20-01-2007 17:22 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Door in een winkel het verschil te beluisteren lijkt me het beste. Maar als het echt voor je pa zelf is, zou ik hem laten kopen wat hij zelf wil.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Helemaal mee eens, maar ik probeer hem te behoeden van een 'miskoop'.
Begrijp me goed, die S-301 klonk helemaal niet verkeerd. Maar het geluid van sets die in die winkel goedkoper waren (maar op internet iets duurder) was vele malen beter. Is mijn pa het mee eens. Maar toch wil hij alles in een. Wat mij betreft is dat kwetsbaarder, ziet er minder uit (hoewel mijn pa dat niet vindt denk ik) en is minder toekomstbestendig en minder duurzaam.

Punt is dat bij ons thuis eigenlijk meer de nadruk ligt op muziek luisteren dan films kijken. Dit laatste gebeurd maar heel weinig. Deze set presteerd geweldig als het gaat om (stereo) filmbelevenis. Daarin zal een gelijkgeprijsde stereo set-up (2.0) niet overklassen omdat voornamelijk de imponerende 'explosieve' bassen afwezig zullen zijn.
Uiteraard moet mijn pa zelf de keuze maken (in overleg met de vrouw des huizes natuurlijk, vandaar geen mooie zuiltjes :P) of hij voor muziek of film gaat. Maar hij gaat nu eigenlijk voor muziek (hij was érg onder de indruk van 'echt' stereo) met een apparaat dat toch meer op film is afgestemd.

[ Voor 42% gewijzigd door bartvl op 20-01-2007 20:06 ]

• bartvl

bartvl

Topicstarter
update:
Vrijdag kwam ik thuis.
Ik ff rondkijken, zie niks nieuws dus ik dacht: zal nog wel niks gekocht zijn dus.
Dat bleek een verkeerde gedachte. Ik had niet goed gekeken. In de boekenkast stond namelijk een mooie NAD L76 / L 56 combinatie te pronken :D mooi setje hoor. Hadden we alleen nog geen speakers :S
Afbeeldingslocatie: http://www.hifitrader.com.au/UserFiles/Image/NAD-L56_L76sm.jpg
Waarschijnlijk gekocht om van het gezeur af te zijn :P En omdat het in de boekenkast past (beperkte breedte, 435 mm past niet) En omdat hij in de aanbieding was.
Nu nog mooie speakers erbij uitzoeken, een beetje vreemde volgorde misschien, maar hier kan ik in ieder geval mee leven.
Eén probleem alleen:
Bij het afspelen van dvd's flipt het beeld op het moment dat er een ondertitel afgebeeld word :S Erg vervelend en nergens hapklare firmware-updates te vinden. Even terug naar de winkel dus helaas. (overigens vind ik het voor het geld een beetje een tegenvallende dvd-speler kwa feature-set)

Heeft er toevallig iemand tips over speakers die nogal eens aan NAD's gekoppeld worden? Uiteraard moeten we zelf luisteren, maar een begin als altijd makkelijk, anders valt door de bomen het bos niet meer te zien.

• JTB81
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 18:11
Er zit nogal een groot verschil qua geluid tussen NAD en Denon, ben benieuwd waarom toch voor de NAD gekozen is. Hopelijk niet alleen omdat die beter in de kast paste...

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
JTB81 schreef op zondag 04 februari 2007 @ 18:41:
Er zit nogal een groot verschil qua geluid tussen NAD en Denon, ben benieuwd waarom toch voor de NAD gekozen is. Hopelijk niet alleen omdat die beter in de kast paste...
Altijd beter dan een My first Sony receiver... :D

• bartvl

bartvl

Topicstarter
Ben er bang van :$ Ik denk dat het grotendeels een keuze op uiterlijk (op het oog en het formaat) is geweest. Mijn moeder moest er ook mee akkoord gaan he :P
Nu is het even afwachten wat voor een speakers het worden. 2.0 of toch 2.1
De tijd zal het leren.

Pagina: 1