3072MB ram niet herkend?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 14:20
Aangezien mijn vorige topic werd gesloten voor ik wat kon aanpassen in mijn startpost (en die dus te vaag werd bevonden) probeer ik het hier nog een keer.

Probleem:
met 4 dimmetjes (2x512MB + 2x1024MB) zou mijn PC over 3072MB werkgeheugen moeten beschikken.
echter kom ik in windows (vista&xp) niet verder dan 2815MB
dat is dus 257MB te weinig

Hypothese:
Vista geeft aan dat er 271 MB RAM ook door mijn videokaart kan worden gebruikt. echter is deze hoeveelheid anders dan de 257MG die ik te kort kom, en als het gedeeld geheugen is, zou vista het dus wel moeten aanmerken als systeemgeheugen.

het probleem zit al in de BIOS (zie hieronder) mij de post messages word al aangegeven dat niet alle ram OK is

BIOS:rev. 1009
wat geeft de bios weer?
dat is nou juist het vreemde.
de bios geeft namelijk weer (niet exact, de exacte cijfers komen nog (foto), dit is een schatting):

code:
1
RAM 2883584k OK(Installed Memory: 3145728k)

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/chased/P1170267.jpg

nou zegt mijn rekenmachine:
2816MB OK (installed memory 3072MB)

nou kan ik in mijn bios, behalve de gebruikelijke timings en frequenties, geen instelling vinden die geheugen of MB's aan gaan (geen AGP aperature size of dergelijken(wat me logisch lijkt met PIC-E))

heeft misschien iemand anders met een dergelijk (hetzelfde?) asusbordje hier wel iets over kunnen vinden

Specs:
Asus A8N SLI Platinum (BIOS rev. 1.0.0.9)
AMD64 X2 4600
Kingston valueram dimmetjes (alle 4)(2x512MB + 2x1024MB) CAS 3.0
Asus Nvidia 7900GT
Samsung spinpoint 300gb
cdspeler en rommel

Uitgesloten
-Alle Dimms zijn 100% ok.
-Het probleem doet zich alleen voor als alle 4 dimms zijn geplaatst. met 3 dimms is alles in orde.

MOD
indien er om een verduideling word gevraagt, geef me dan AUB de tijd om het op te zoeken en aan te passen in mijn post, en als een van de mods het onvoldoende vind, geef me dan een seintje, anders moet ik morgen weer een nieuw topic openen.
Modbreak:Dit de zaak op z'n kop zetten. Het is JOUW verantwoordelijkheid om te zorgen dat je topicstart voldoet. Daarvoor heb je alle tijd in de wereld voordat je post. Als je post en je topic voldoet niet aan beleid, dan riskeer je inderdaad een slotje. Deze keer heb je blijkbaar wel je best gedaan, dus gaat uiteraard niets op slot - maar dat komt dus duidelijk niet door deze tekst hierboven...

Overigens heb je het gepresteerd om dezelfde D/T fout in je titel te maken als vorige keer. Ik pas'm even aan :z

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 17-01-2007 22:48 ]

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Even snel rekenen geeft aan dat je 256 MB mist; er wordt dus:

A ) mem afgesnoept door iets -> moeilijk te testen
B ) er zit een fout in de mem-sticks -> Even testen door slechts 1 stick / keer gebruiken
C ) er is iets met het mobo waardoor mem & mobo niet goed samen gaan -> Is toevallig een van de 512 MB mem-sticks single sided en de ander double-sided? Dan is het misschien zo dat het mobo de helft pakt?

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerNummer op 17-01-2007 21:43 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:22

hamsteg

Species 5618

Heb je een onboard graphics card? Uit het 640Kb-1Mb tijdperk weet ik nog dat drivers (oa. grafische kaart) hun memory claims daar neerlegden. Ik ken de architectuur van Vista niet maar zou het zoiet kunnen zijn? Kijk eens bij de memory settings in de BIOS, zijn daar areas gereserveerd?

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• kid1988
TweakerNummer schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:42:
Even snel rekenen geeft aan dat je 256 MB mist; er wordt dus:

A ) mem afgesnoept door iets -> moeilijk te testen
B ) er zit een fout in de mem-sticks -> Even testen door slechts 1 stick / keer gebruiken
C ) er is iets met het mobo waardoor mem & mobo niet goed samen gaan -> Is toevallig een van de 512 MB mem-sticks single sided en de ander double-sided? Dan is het misschien zo dat het mobo de helft pakt?
A ) het probleem zit al bij de boot zelf (zie edit van de startpost)
B ) goed punt, ga ik zometeen direct doen
C ) alle dimmetjes zijn hetzelfde merk, zelfde serie (2x512 en 2x1024 zijn matched)
hamsteg schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:46:
Heb je een onboard graphics card? Uit het 640Kb-1Mb tijdperk weet ik nog dat drivers (oa. grafische kaart) hun memory claims daar neerlegden. Ik ken de architectuur van Vista niet maar zou het zoiet kunnen zijn? Kijk eens bij de memory settings in de BIOS, zijn daar areas gereserveerd?
lees de startpost nog eens

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Heb je al op de site van Asus gekeken bij de bios updates? Misschien dat daar een revisie tussen staat die jouw probleem oplost.

Ook gebeuren er soms vreemde dingen als je alle vier de geheugenbanken gebruikt, maar meestal had dat meer met de snelheid te maken die dan teruggeschroeft word. (En die wordt niet teruggeschroeft, probeer hem eens voor de grap een stapje terug te zetten. ;))

Ik vond het volgende op asus website bij de FAQ:
If you installed total 4GB memory, the system will detect less than 4GB of total memory because of address space allocation for other critical functions, such as:

- System BIOS (including motherboard, add-on cards, etc..)
- Motherboards resources
- Memory mapped I/O
- configuration for AGP/PCI-Ex/PCI
- Other memory allocations for PCI devices

Different onboard devices and different add-on cards (devices) will result of different total memory size.
e.g. more PCI cards installed will require more memory resources, resulting of less memory free for other uses.

On a SLI system, since PCI-Ex graphic cards will occupy around 256MB, another 256MB will be occupied after you install a 2nd PCI-Ex graphic card. Hence, 2.75GB memory left only if two SLI cards installed on A8N-SLI Premium while 3.0GB memory left with one graphic card without other add-on devices.

This limitation applies to most chipsets & Windows XP 32-bit version operating system.

If you install Windows XP 32-bit version operating system, we recommend that you install less than 3GB of total memory. If more than 3GB memory is required for your system, then below two conditions must be met:
1. The memory controller which supports memory swap functionality is used. The latest chipsets like Intel 975X, 955X, Nvidia NF4 SLI Intel Edition, Nvidia NF4 SLI X16, and AMD K8 CPU architecture can support the memory swap function.
2. Windows XP Pro X64 Ed. (64-bit) or other OS which can address more than 4GB memory.
Nu gaat dat over 4GB, maar misschien dat dit ook toepasbaar is op jouw probleem.

[ Voor 68% gewijzigd door Schapie op 17-01-2007 22:07 ]

No signature found

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 15:14
Schakel je onboard raid controller(s) eens uit om te kijken of er dan wat veranderd. Ik heb wel eens gezien dat het systeem het 1 en ander kan reserveren aan geheugen voor de raid controller. Ik moet wel toegeven; het blijft vaag. Test anders je geheugen eens met memtest86 (als het kan met 3-5 runs).

Humor moet je serieus nemen

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Is dit niet de zogeheten memory hole die er juist voor zorgt dat je meer dan 2gb kan gebruiken?
Ik weet het niet zeker en het klinkt wellicht vaag maar misschien dat google hierover iets oplevert?

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Je mist 256KMb, een te mooi getal.

* Bij fouten in het memory worden deze gerapporteerd. Iets met memory parity check error.
* Bij een defecte bank/module was compleet een van je memory modulen niet herkend. Jij hebt geen 256KMb modulen.

Er moet een logische verklaring zijn en ik zou toch eens door je BIOS lopen wat daar aan instelmogelijkheden is.

Anders moet de memory architectuur van Vista zeker uitkomst bieden. Heb als snel even gekeken maar nog niets. Vista zal misschien nog wel meer verassingen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door hamsteg op 17-01-2007 22:45 . Reden: Kb-->Mb ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• kid1988
het probleem zit dus duidelijk bij de bios/boot
niet in windows.

nou even mn dim modules getest, ze doen het allemaal, 100%, als ik ze 1 voor 1 probeer
als ik er 3 dimmetjes instop gaat ook alles nog prima.
1024+1024+512 werkt
512+512+1024 ook

echter met het 4e dimmetje erbij mis ik plotseling 256 MB..

de asus site zegt een heleboel over 4gb en 4 dimms, maar niets over 3gb en 4 dimms
daarom vraag ik het jullie :-)

[ Voor 28% gewijzigd door kid1988 op 17-01-2007 22:35 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17

itsalwaysme

Graast voor DB

hamsteg schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:24:
Je mist 256Kb, een te mooi getal.
het is Mb. :P maar er kunnen ook maar een paar chips op de dimm kapot zijn ofzo.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Ik herinner mij vaag problemen met de vierde bank. Dacht alleen dat het bij intel zat ... misschien is de memory controller van Intel? Het had in ieder geval te maken met de snelheid/performance die dan naar beneden ging, de controller kon niet goed omgaan met die vierde bank en ongelijke memory modulen.

Ik weet het niet meer zeker en heeft misschien niets met dit te maken.

• kid1988
ik las wel iets over de AMD mem controller die niet vrolijk is met 4 banks, echter nogsteeds geen soortgelijke problemen gevonden..
edit:
schijnt en probleem te zijn met het remappen van het geheugen boven 3gb..

ik lees wel heel veel dingen over mensen die boot of stabiliteitsproblemen hebben met 4 dimmetjes
dat is echter niet mijn probleem, hier draait alles als eenzonnetje, maar alleen 256 Mb te weinig...

heb alle mogelijke bios instellingen geprobeert, en ik zou nog steeds niet weten wat de oorzaak is/hoe het probleem op te lossen:
heb de timings al losser gezet,
kloksnelheid verlaagd,
HW en SW mapping geprobeert om over een eventueel memory hole heen te komen,
Cmos reset.

allemaal zonder effect.

edit:
kan de TS niet meer bewerken dus dan maar even zo:

Uitgesloten
-Alle Dimms zijn 100% ok.
-Het probleem doet zich alleen voor als alle 4 dimms zijn geplaatst. met 3 dimms is alles in orde.
-het is geen memoryhole probleem (die zit tussen 3GB en 4GB)

nou lees ik ergens dat PCI-E 256 MB ram claimt (in het geval van 4 dimms van totaal 4GB).
dit gebeurt echter niet met 3 dimms in mijn geval. dus dat geeft ook niet echt een verklaring.

de enige verkaring die ik tot nu toe kan leveren lijkt mij dat de AMD memory controller de laatste 256MB van dimm4 niet meer kan mappen, echter in het geval van 4 dimms van totaal 4GB is het wel gewoon mogelijk om 3.5GB te mappen (met alle memory hole remapping en dergelijke)
edit:
schijnt en probleem te zijn met het remappen van het geheugen boven 3gb..

nog steeds geen logische verklaring dus...
ga nu maar eens mn bios updaten naar de meest recente beta (officieel is 1009 de nieuwste die Asus heeft, maar nou lees ik op fora dat 1013.2beta al uit is)

edit:
(@diob_b: bedankt voor het aanpassen van de topictitel, had hem gewoon gekopieerd, en het getal veranderd. ben niet zo'n ster in nederlandse spelling, vooral niet de T's en D's)

[ Voor 126% gewijzigd door kid1988 op 17-01-2007 23:48 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Het bord ondersteunt wel degelijk 3GB verdeeld over vier DIMM's. ik heb deze combinatie namelijk ook succesvol gedraaid. Wanneer je de S/W en H/W DRAM remapping opties enabled zou het BIOS de volledige 3GB moeten weergeven achter Memory Testing. Echter, je moet vervolgens wel een x64 versie van Windows draaien, anders zie je namelijk nóg minder geheugen (ik geloof zo'n 2GB) onder Windows dan met de remapping opties disabled.

De remapping zorgt er voor dat een deel van de addressspace wordt verplaatst waardoor alleen een x64 OS (of een x32 OS met ingeschakelde PAE) bij dat deel kan. Met 3GB en een x32 OS val je gewoon tussen wal en schip.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• kid1988
ik draain nou toevallig een x64 os, ik zal het nog eens proberen. welke bios draaide je btw?

nieuwste bios erin (1302) -geen resultaat
Hw/Sw mapping aangezet - geen resultaat

[ Voor 32% gewijzigd door kid1988 op 18-01-2007 00:53 ]

Verwijderd

itsalwaysme schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 22:30:
[...]

het is Mb. :P maar er kunnen ook maar een paar chips op de dimm kapot zijn ofzo.
offtopic:
het is MB, ik heb het idee dat we bitjes en Bytejes doorelkaar halen

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Uit de post hierboven van de Asus FAQ: Hence, 2.75GB memory left only if two SLI cards installed on A8N-SLI Premium while 3.0GB memory left with one graphic card without other add-on devices.

Dus als je SLI draait zou dit kunnen kloppen met jouw ervaring dat er van 3GB slechts 2.75GB 'overblijft'.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• kid1988
ja dat had ik al gelezen. heb alleen geen SLI

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 09:45
kid1988 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:46:
ja dat had ik al gelezen. heb alleen geen SLI
Eventueel iets met SLI uitschakelen in de bios?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• kid1988
The_Greater schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:51:
[...]

Eventueel iets met SLI uitschakelen in de bios?
settings:
EZ warning plug: Disabled
SLI Broadcast Aperture: Disabled
AI selector: Single Video Card

[ Voor 6% gewijzigd door kid1988 op 18-01-2007 10:57 ]

• Leolinedance
  • Laatst online: 28-03 09:58
tvp

• kid1988
die volg ik niet helemaal...
Defectiv schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:21:
[...]

T erug V ind P ost, word soms gebruikt op een forum die niet over een bookmark functie beschikt... Of door mensen die deze niet gebruiken en daarmee een forum onderspammen... (FOK sterft ervan...)
handig datie er ook een link bij vermeld..
zoeken op GoT leverde niet echt een topic op wat over hetzelfde ging...
zelfs google komt niet verder dan wat topics over allocation issues met 4g

dit vond ik op GoT:
A8N-SLI Deluxe met 3GB (2x512 + 2x1024)

gaat echter alleen over timings.
ik zal mn timings zo even helemaal los gooien, kijken of dat iets oplost.

[ Voor 95% gewijzigd door kid1988 op 18-01-2007 11:34 ]

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
kid1988 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 11:15:
[...]

die volg ik niet helemaal...
T erug V ind P ost, word soms gebruikt op een forum die niet over een bookmark functie beschikt... Of door mensen die deze niet gebruiken en daarmee een forum onderspammen... (FOK sterft ervan...)

• kid1988
memtest gooit zojuist naar buiten:
2816MB (276 MB reserved) dat maakt 3092MB (20 te veel)
en ik kan ook selecteren om alle ram te checken (3072) maar dan krijg ik een heleboel errors.

maakt dus niets uit.
2048 MB heeft ook 276MB reserved..

mij zegt het niets, maar misschien zegt het jullie wat?

[ Voor 10% gewijzigd door kid1988 op 18-01-2007 12:23 ]

• kid1988
ik ben maar met plan C gegaan...
ik weet echt niet waar het aan zou kunnen liggen. meerdere forums gevraagd en doorgezocht.

plan C is: 2GB op strakke timings..
jammer van de laatste Gig maar ja.

als je nog suggesties hebt sta ik nog open :-)

Verwijderd

Abbadon schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:05:
Het bord ondersteunt wel degelijk 3GB verdeeld over vier DIMM's. ik heb deze combinatie namelijk ook succesvol gedraaid. Wanneer je de S/W en H/W DRAM remapping opties enabled zou het BIOS de volledige 3GB moeten weergeven achter Memory Testing. Echter, je moet vervolgens wel een x64 versie van Windows draaien, anders zie je namelijk nóg minder geheugen (ik geloof zo'n 2GB) onder Windows dan met de remapping opties disabled.

De remapping zorgt er voor dat een deel van de addressspace wordt verplaatst waardoor alleen een x64 OS (of een x32 OS met ingeschakelde PAE) bij dat deel kan. Met 3GB en een x32 OS val je gewoon tussen wal en schip.
Even ter verduidelijking: Ook Windows heeft een PAE-optie, dus je hoeft niet per se een x64-versie van Windows te installeren. Het aanpassen van de opties in boot.ini zou genoeg moeten zijn (en voor zover ik weet, wordt PAE bij een Windows-installatie automatisch ingeschakeld, wanneer het systeem dit ondersteunt... dit baseer ik op het feit dat het bij verschillende PCs van mij in Windows XP ingeschakeld staat, terwijl ik zeker weet dat ik het zelf nooit specifiek ingeschakeld heb).
Met PAE heb je effectief 36 bits address-space, wat dus neerkomt op 64 GB.

Verder stond het antwoord dus al in de FAQ zoals gepost door Schapie. Een deel van de address-space wordt gebruikt voor het adresseren van memory-mapped I/O devices. Dit zijn voornamelijk PCI-devices en onboard-spul. Meestal wordt hiervoor de bovenste 2 GB van de 4 GB-ruimte gebruikt, dus zou je boven de 2 GB dit probleem kunnen zien in BIOS danwel OS (waarom Asus 4 GB noemt in de FAQ, begrijp ik niet helemaal... Misschien omdat ze voor het gemak 4 GB als logische stap na 2 GB zien oid...).

Waarschijnlijk maakt het BIOS zelf geen gebruik van PAE of x64-modus, dus blijft een deel van het geheugen 'bezet'... dit zou als het goed is vervolgens weer vrijgegeven moeten worden zodra een OS PAE danwel x64-modus inschakelt. Wat het BIOS zegt, hoeft dus niet overeen te komen met wat het OS zegt.
Pagina: 1