Toon posts:

Overclocken P2-300 MhZ - NEED HELP :( -

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He hoe kan ik een P2-300 Overclocken ??
mobo = Fic 601 :r
ik had et geprobeerd alleen hij bleef op
300 hangen en ging zelfs naar 200 :)
hoe kan ik er voor zorgen dat ie op 333 ofzo komt ??
in et mobo boekje staat dat ie 333 aankan...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb nog een Pentium II 350 staan, en die krijg ik ook niet sneller (Deschutes core)

Verwijderd

heb een 333 op 83 mhz bus. via jumpersettings op het mainbord, als dit niet kan bij jullie mainbord(en) dan moet je een andere kopen of op 300 blijven.

Verwijderd

Ik heb een Compaq Deskpro EP PII 350Mhz

Er zitten jumpers op het mobo , maar er staat alleen bij hoe ze moeten staan voor welke processor. Als ik mijn jumpers instel voor bijvoorbeeld een 450Mhz machine, dan gebeurt er fysiek niets, de processor "overruled" dit...

Ach ja, het is gelukkig niet mijn enigste PC... heb ook nog een TB800 en een PI 166 @ 233
De TB moet ik nog een keer OC-en, maar kan nu niet, mobo (A7V) is momenteel terug onder garantie... :'(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 03 februari 2001 15:24 schreef rabbit het volgende:
ik had et geprobeerd alleen hij bleef op
300 hangen en ging zelfs naar 200 :)
[...]in et mobo boekje staat dat ie 333 aankan...
Volgens mij probeer jij de multiplier van 4.5x66=300 naar 5x66=333 te veranderen. Dat gaat dus niet met een PII. PII (en alle andere Intel chips erna) kan alleen met de FSB geclocked worden. Dus moet die 66 naar 68 (=turbo modus, vrijwel onbekend, maar door Intel ondersteund), 75, 83 of hoger.
Alleen is de vraag of dat op een FIC mobo eenvoudig zal gaan...
Ga even zelf na in de handleiding of (bij gebrek aan fatsoenlijke handleiding) op de FIC website. Ik vrees wel het ergste. Mocht het wel mogelijk zijn, denk aan de volgende punten:
1) Je geheugen moet het ook trekken. Als je Windows registry errors begint te krijgen, of andere vage fouten kan het aan de RAM liggen. Maar 83 moet meestal wel lukken...
2) Als het lijkt alsof de CPU niet meer verder komt, kun je (hopelijk) in BIOS de L2 Cache disablen. Maar als dit maar een kleine vooruitgang mogelijk maakt, niet doen- zonder L2 gaat je performance er ernstig op achteruit.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je een nieuwe mobo wil, kan ik je de ABIT BE6-II aanraden die heb ik zelf net ook in elkaar gezet met een PII 400 die tot nu toe op 484 heb gezet! met de FSB optekriken.
verder durf ik niet omdat je dan met de PCI en AGP dingetjes moet klooien... ben nog een new-B wat dat betreft!

De Be6-II kan via de bios ingesteld worden en overruled de PII multiplier .. dit schiet alleen niet echt op! als je dan reboot meld ie dat de cpu met een paar mhz sneller is geworden! zo zie ik het tenminste...

tweede hands krijg je die dingen voor rond de 250.-, dus als het zover komt ... is het een aanrader!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 04 februari 2001 02:45 schreef bluehood het volgende:
De Be6-II kan via de bios ingesteld worden en overruled de PII multiplier
Neeneeneeneenee

De multiplier staat VAST, geen BE6-2 die daar wat aan kan doen. Overigens ben ik het er wel mee eens dat het de beste Slot1 mobo is, zeker voor overclockers. Wat je namelijk kunt, is niet de multiplier tweaken (geloof me, dat kan gewoon niet), maar de FSB per MHz instellen. (als je het op de meeste kunt, heb je maar een paar keuzes (68,75,83,92 als het meezit, dan 100, 112 etc). Zo kun je zo hoog mogelijk komen met je CPU. Bovendien kun je naast de FSB nog veel meer instellingen wijzigen bij ABIT mobo's, die bij anderen vastliggen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

wacht even ik gaa het nog een keer doen om er zeker van te zijn ... let wel ik heb een PII 400 op 100mhz(default) ik ga hem terug zetten op 100 mhz fsb en de mutiplier naar 4.5 .... kom zo terug voor de antwoord :)

relaxed die softmenu :)

Verwijderd

Als je geen jumpers om je fsb te verhogen kunt vinden op je mobo, dan kun je dat ook softwarematig doen, bijvoorbeeld met CPUCOOL ( http://www.podien.de ). Als dat progje jouw mobo niet kent moet je wel zelf je chipset weten. Kijk onder optimazations bij Frontsidebus. Trek je niet teveel aan van de waarschuwingen, ik heb zelf ook al van alles geprobeerd met mijn P2 350. Fsb 112 ging goed, fsb 133 crashte als ik explorer opende. In jouw geval zou ik een fsb van 75 en evt. 83 proberen.

Verwijderd

dion_b ... je hebt gelijk zo te zien , hij blijft bij 400 mhz, maar met de instellingen 120 mhz FSB, en 4.5 Multiplier geeft ie 484 mhz aan !? hoe komt dat dan? vreemd!

verder kan ik zeggen dat de juiste mobo heel blangrijk en handig is met oc-en ... veel succes!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 04 februari 2001 03:12 schreef bluehood het volgende:
dion_b ... je hebt gelijk zo te zien , hij blijft bij 400 mhz, maar met de instellingen 120 mhz FSB, en 4.5 Multiplier geeft ie 484 mhz aan !? hoe komt dat dan? vreemd!
Hoe dat komt? Simpel: 4x120=+-480. Die 4.5 (multiplier!) wordt gewoon genegeerd. FSB 120 gaat dus wel- je hebt dus OC succes. Omdat 4 en (vooral) 120 afgeronde getallen zijn, krijg je 484 ipv 480 wegens afrondingsfouten.

Gewoon de eerstvolgende stap boven 120 proberen, met jouw BE6-2 moet dat 121 zijn... enzovoorts, tot hij niet meer boot of de temp te hoog wordt. Dan een stapje terug en je hebt hem waar je hem hebben moet (min of meer- gebruik de search maar om VCore effecten etc. op te zoeken)

Oslik blyat! Oslik!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

Flotter

Pelipper!

'k Heb hier ook een PII-300 die probleemloos op 450 MHz draait :)
Helemaal geen problemen met de cache :P

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 03:01 schreef gansje het volgende:
Als je geen jumpers om je fsb te verhogen kunt vinden op je mobo, dan kun je dat ook softwarematig doen, bijvoorbeeld met CPUCOOL ( http://www.podien.de ). Als dat progje jouw mobo niet kent moet je wel zelf je chipset weten. Kijk onder optimazations bij Frontsidebus. Trek je niet teveel aan van de waarschuwingen, ik heb zelf ook al van alles geprobeerd met mijn P2 350. Fsb 112 ging goed, fsb 133 crashte als ik explorer opende. In jouw geval zou ik een fsb van 75 en evt. 83 proberen.
Eeuuh hoe moet dat dan ik heb nu dit :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/martijn.mol/cpufsb.bmp

Kan je plz in stappen uitleggen wat ik moet veranderen, en merk je er veel van als je FSB hoger is ??

edit:
Ik heb em proberen op 66.8 te zetten maar ton hing te pc gewoon en deed ie niks...
gereset en hier ben ik weer met 60

• Semetrix
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51
Alle Intel chips voor de PII 350mhz zijn niet multiplier locked. Dus van jouw PII 300mhz kan je de multiplier veranderen.
Ik heb een PII 333mhz(5*66) die nu op 4*100 dus 400mhz loopt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 11:03 schreef Semetrix het volgende:
Alle Intel chips voor de PII 350mhz zijn niet multiplier locked. Dus van jouw PII 300mhz kan je de multiplier veranderen.
Ik heb een PII 333mhz(5*66) die nu op 4*100 dus 400mhz loopt.
Wat is multiplier :?
sry ik ben newbee :(

• Semetrix
Je hebt FBS en multiplier. FBS heb je van 66, 100, 133 en ook er tussen. De multiplier zorgt ervoor dat de processor op de juiste mhz uitkomt. Dus je moet in je moederboard boekje opzoeken waar je de multiplier kan veranderen. Dus waarschijnlijk kast openen en op het moederboard ernaar gaan zoeken. En dan van 4,5 naar 5 veranderen en zo door. Ik hoop wel dat je een dubbele fan op je koeler heb.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 11:12 schreef Semetrix het volgende:
Je hebt FBS en multiplier. FBS heb je van 66, 100, 133 en ook er tussen. De multiplier zorgt ervoor dat de processor op de juiste mhz uitkomt. Dus je moet in je moederboard boekje opzoeken waar je de multiplier kan veranderen. Dus waarschijnlijk kast openen en op het moederboard ernaar gaan zoeken. En dan van 4,5 naar 5 veranderen en zo door. Ik hoop wel dat je een dubbele fan op je koeler heb.
Ik heb em proberen op 66.8 te zetten maar toen hing te pc gewoon en deed ie niks...
gereset en hier ben ik weer met 66
hoort dat ?

• Semetrix
Op 66,8 dus 0,8 fbs meer loopt de pc al vast. :? VAAG. Probeer dan de multiplier te veranderen. Dus naar 5. en dan heb je een 333mhz als je de fbs op 66 laat staan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 04 februari 2001 11:31 schreef Semetrix het volgende:
Op 66,8 dus 0,8 fbs meer loopt de pc al vast. :? VAAG. Probeer dan de multiplier te veranderen. Dus naar 5. en dan heb je een 333mhz als je de fbs op 66 laat staan.
Hoe krijg ik die op 5 ?
hj staat nu op 3
en kan ik em naar 5 veranderen met dat proggie ( CPUFSB ) ?

• Semetrix
Dus je hebt een PII 300mhz die op 3*100mhz loopt. Ik weet niet of die multiplier unlocked zijn.

Je kan het niet veranderen met het programaatje want de naam zegt het all CPU FBS .

Kijk even in de CPU database van www.overclockers.com

Ik hoop dat dit helpt want ik heb nog een modem en moet dus nu stoppen met internetten.

Verwijderd

Ik heb ook lang genoeg geprobeerd de boel te o.cen maar niks deed het....Alles verkocht en een Thunderbird 1.1Ghz met Abit KT7A gekocht dit loopt al lekker zonder het te o.cen toch????
Pagina: 1