Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[433 mhz] richtantenne maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Note: dit is voor school maar geen huiswerkvraag...

[history- skipable]
@school doen we een onderzoek naar veel soorten sensoren, waaronder RDF (Radio Direction Finding)
Basicly, je pakt een antenne en je richt 'm op de zender, als hij er helemaal heen zit krijg je sigaal.

Maar: RDF werkt met frequenties en vermogens die je als consument niet mag gebruiken...
Maar we (ik + 2 projectgenoten) willen toch een werkend rdf systeem kunnen demonstreren.
[/history]

Er is dus gekozen voor een andere freqentie en wel 433.92mhz, maar het lukt me na etterlijke uren niet om de antenne van de ontvanger directioneel te krijgen.

Weet iemand een antenneontwerp wat directioneel is? alles wat ik tot nu in elkaar gepruts heb houd ik of 0 ontvangst over, of is (bijna) omnidirectioneel

Verwijderd

Welke antennevormen heb je dan al geprobeerd?
Eerst waar ik aan denk zou gewoon een paraboloide zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 21:00 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Wifi is draadloos internet, wordt alom gebruikt en er wordt enorm veel aan aangepast en gedaan. Een ideaal iets dus om je op te baseren voor je zoektocht, een directionele WIFI-antenne zal je duidelijk maken hoe een directionele antenne op veel lagere frequentie kan opgebouwd worden.

En dan denk ik meteen aan de pringles-bus antenne, die wordt erg veel gebruikt voor WIFI, en kan je mooie bouwverslagen voor vinden. Normaal moet je dan redelijk snel het wonderlijke woordje "yagi" tegenkomen, dat is een erg veel gebruikt antenneontwerp en is directioneel (de pringles antenne is een yagi).

Dan rest je enkel nog het opzoeken van de theoretische achtergrond en berekeningen van de yagi-antenne in het algemeen, het ontwerp van de antenne (dipool) met een reflector erachter (vlak massa).

Ik heb je titel trouwens aangepast, om de HF-kenners te lokken :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
naftebakje, die wifiantennes zijn wel directioneel, maar niet genoeg voor mijn doeleinde, hij moet bijna 0 graden directioneel zijn...

Antennevormen die ik geprobeerd heb:
1. geen antenne -> ontvangt van 10cm, omnidirectioneel
2. antenne van niet de juiste maat: slecht bereik, omnidirectioneel
3. de ontvanger monteren op de bodem van een gebogen stalen paneel |___| vorm: minder ontvangst aan de zijkanten, maar nog steeds omnidirectioneel.
4. de antenne en ontvanger monteren in een stalen buis met 1 opening (ala pringles bus): bijna geen ontvangst.
En enkele variaties hierop qua montage, en een paar combinaties.

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Die aanlokking heeft dan dus gewerkt.

De genoemde frequentie heeft een golflengte van ongeveer 70cm.
En dat is een band die door zendamateurs (Met licentie) gebruikt mag worden.
Ergo, er zijn veel antennes voor te vinden.
Mijn advies (Als amateur) zou zijn om een HB9CV antenne te maken.
Dit kan goedkoop, eenvoudig en betrouwbaar.
Via Google zijn er veel ontwerpen hiervan te vinden.

Succes wenst je PE1DZU

Guus Assmann

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
guus.assman: het plaatje wat ik hier op google vindd geeft mij het idee dat dit niet de soort antenne is die ik zoek.
Trouwens een kleine verandering, het ipv een antenne die maar in 1 richting signaal geeft is het ook goed als ie in 1 richting geen signaal geeft.
Heb deze antenne gevonden: http://home.att.net/~jleggio/projects/rdf/tape_bm.htm maar ik kan niet vinden hoe die maten schalen naar 433mhz...

Verwijderd

al es een visgraatmodel gebruikt?

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
SA007 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:02:
guus.assman: het plaatje wat ik hier op google vindd geeft mij het idee dat dit niet de soort antenne is die ik zoek.
Trouwens een kleine verandering, het ipv een antenne die maar in 1 richting signaal geeft is het ook goed als ie in 1 richting geen signaal geeft.
Heb deze antenne gevonden: http://home.att.net/~jleggio/projects/rdf/tape_bm.htm maar ik kan niet vinden hoe die maten schalen naar 433mhz...
Als je die wilt maken zul je voor de maatvoering simpel gezegt in verhoudingen moeten werken. Is jouw frequentie 4 keer hoger dan moeten alle maten door 4 gedeelt worden en andersom.

Alles is terug te redeneren naar 4

• naftebakje
SA007 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:28:
naftebakje, die wifiantennes zijn wel directioneel, maar niet genoeg voor mijn doeleinde, hij moet bijna 0 graden directioneel zijn...
...
Ik had het dan ook niet specifiek over wifiantenne's, maar over een manier waarop je een antenneontwerp kan vinden dat aan je eisen voldoet (googlen is vaak moeilijk als je geen specifieke termen kent). Ik dacht dat mijn verhaal duidelijk genoeg maakte dat een directionele WIFI een yagi-antenne was, en je geeft aan dat je met mijn post niets bent....dan kom je wel af met een linkje naar een antenne die volgens het yagi-ontwerp is gemaakt, die wel aan je eisen voldoet 8)7

Even voor de duidelijkheid dus, het volgende ontwerp is een yagi, en ik raad je enorm sterk aan om informatie te zoeken over yagi-antenne's:
code:
1
2
3
4
    -|-
   --|--
  ---|---
=====|=====
de dubbele lijn onderaan is de reflector, die is aan de massa/aarding verbonden, de horizontale lijnen vormen de antenne, deze antennevorm is gevoelig voor signalen die verticaal van bovenaf komen (zoals ie getekend is). Wat mooseman007 "visgraat" noemt valt hier dus waarschijnlijk onder.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2007 19:23 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deze ziet er wel leuk uit http://pe5jw.eigenstart.nl/

een hb9cv met formules, laatst gebruikt met een vossenjacht en werkte wel aardig
let wel op als je zoekt kun naast de richting je de antenne ook weer draaien (horizontaal/vertikaal)
dan krijg je weer wat extra demping waardoor je weer nauwkeuriger moet richten

half uurtje, uurtje werk als je het netjes wil doen
Afbeeldingslocatie: http://www.pi4vli.net/Zelfbouw/Hb9cvschema.gif

[ Voor 55% gewijzigd door Fish op 18-01-2007 19:39 ]

Iperf

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik zou een biquad bouwen, pak een ontwerp voor 2.4 ghz en schaal dat om.

http://martybugs.net/wireless/biquad/

Dit is enigzins directioneel (ongeveer 45 graden)

Wil je een kleinere openingshoek, gebruik dan een combinatie met een schotel.

http://www.trevormarshall.com/biquad.htm

Verwijderd

Yagi uda antenne (zo'n veredeld wasrek of hark) is zeker een goede keus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yagi_antenna (wiki)

Als je nl. met zon Yagi rond zwiept kun je makkelijk bepalen uit welke richting het signaal komt, 0 graden directionaliteit is eigenlijk niet te halen (en ook niet direct iets dat in de buurt zit)

trouwns 433,92 Mhz (das 32, handig voor de computer, maal 13.56Mhz en die kennen we weer van de RFID) is een ISM band (licentie vrij voor Industrial Scientific Medical) alleen richtantennes zijn niet toe gestaan. Dus als je de Radio controle dienst op je dak krijgt krijg je een dikke boete :P

• naftebakje
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:58:
...
trouwns 433,92 Mhz (das 32, handig voor de computer, maal 13.56Mhz en die kennen we weer van de RFID) is een ISM band (licentie vrij voor Industrial Scientific Medical) alleen richtantennes zijn niet toe gestaan. Dus als je de Radio controle dienst op je dak krijgt krijg je een dikke boete :P
Het lijkt me logisch dat dit enkel geldt voor zenders, en hier gaat het om een ontvanger (voor de antenne zelf maakt dit idd niet uit).

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De antenne die Fish gevonden heeft is precies wat ik bedoel.
Dit is een heel redelijke compromise, een Yagi is beter, maar ook lastiger en groter.
Voordat je hier iets aan hebt, is de drager 1m40 lang en heeft 9 elementen of meer.

Een HB9CV heeft een "nier" karakteristiek.

Voor ontvangen is er niets aan de hand.
En als je gaat zenden voor een draadloos netwerk, via een standaard PC-kaart of zo, mag dat ook.

Een schotel voor deze frequentie wordt ook vrij groot.
Een Quad zal ook wel kunnen, net als een Bi-quad.
Maar die is weer vrij groot en wat onhandiger dan de HB9CV. (En lastiger te bouwen)

Guus Assmann

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Ik denk dat je hier wel wat aan zal hebben.

http://www.tfs.net/~petek/rockets/RDF/70ant.html

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8e756094c2932361b2abf57a0731fbf5/full.gif

Succes met bouwen, is erg leuk :). Let idd wel op dat in dit gebied de zendamateurs de primaire status hebben, en je op dit kanaal wel mag uitzenden (LPD frequenties, max 10mW ) maar je geen externe antennes mag gebruiken voor uitzenden! Voor ontvangst is alles vrij natuurlijk.

( of hier staat ook erg veel info http://www.eham.net )

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 18-01-2007 23:41 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Yagi antennes (ook wel Yagi-uda) zijn de reflector draden bijvoorbeeld iets van 10% langer dan de zendantenne (halve golflengte dipool) en de director draden 10% korter.

iets dat interessant kan zijn bij het ontwerp van de antenne is deze software:
http://www.nec2.org/

Hiermee kan je veldberekeningen doen en zien hoe het zit met de directiviteit nog voor dat je iets gebouwd hebt.

Het vergt echter wel wat oefening om met dit programma te leren werken, maar er zitten een hele hoop voorbeeldjes bij en een selftest om ermee te beginnen.

keep trying...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nah, het is me niet gelukt om een werkende antenne te bouwen helaash, maar het is alsnog goedgekomen.
Dat deel van onze presentatie hebben we weg laten vallen, maar er was nog wel genoeg over.
Pagina: 1