Asus P5B deluxe problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 13:20
3 weken geleden heb ik bij Alternate gekocht een:

Asus P5B deluxe moederbord (geen wifi), biosversie 801
GEIL geheugen, 2x1gb, pc6400, cas, 4.4.4.12
XFX 7600, 256mb, PCI-e, passief gekoeld
WD Raptor, 150gb, 16mb, SATA, aangesloten op sata poort 1
Intel core duo E6600 met Zalman 9500 koeler
Plextor 760SA, aangesloten op sata poort 2.
Creative X-Fi elite pro, PCI
Het systeem is niet overgeklokt en alles staat op auto. Temperaturen zijn ook oké.

Ik heb problemen met Windows XP Professional. Heb ook andere versies geïnstalleerd maar dat heeft geen resultaat gehad. Soms laat XP zich niet installeren. Dan herstart steeds de pc. Ik zie heel snel iets blauws op het scherm waarna de pc opnieuw opstart. Dat gaat zo maar door. Zelfs in veilige modus opstarten lukt dan niet meer. En als XP wel helemaal geïnstalleerd is met alle drivers dan krijg ik problemen zoals: netwerkkabel niet aangesloten. Vaak: is dan wel of niet aangesloten, het wisselt steeds. En als ik internet heb, dan heb ik geen upload, wel download. Internet is dan erg traag. Heb de netwerkkabel aangesloten op de Marvell Yukon PCI poort. Op die andere Marvell Yukon PCI-E poort lukt het al helemaal niet, of ik heb dan beperkte toegang, maar geen internet. Als XP op is gestart wat best snel gaat, duurt het een tijdje voordat XP de netwerkpoorten vrij geeft. Het lijkt wel of XP op iets wacht? En soms als ik de pc opstart staat alles ineens op vga resolutie, XP is dan zn drivers kwijt, wel vreemd eigenlijk.

Wat heb ik al gedaan, helaas zonder resultaat:

XP geïnstalleerd met de AHCI driver, harddisk in de bios uiteraard op AHCI gezet
XP geïnstalleerd zonder AHCI driver, de harddisk staat gewoon op IDE in de bios
Ander geheugen, nu zit er 2x1gb Kingston HyperX pc6000 cas 4.4.4.12 in
Geheugen op 1,9 volt, volgens fabrieksopgave
Nieuwste drivers geïnstalleerd van netwerkpoorten en Intel Inf.
Heb Alternate gebeld en die wisten geen antwoord. Ik zal het spul ter controle moeten aanbieden.

Met mijn andere nog geen jaar oude computer ook bij Alternate vandaan heb ik geen problemen. Dat systeem is een Asus P5WD deluxe, Intel 930 cpu, standaard koeler, XFX 6600GT PCI-e, Twinmos pc5300 geheugen en een Raptor WD74gd-00fla2 schijf.

Wie heeft raad en advies want ik weet het niet meer.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat hij al in veilige modus raar doet laat mijn gedachten uitgaan naar de voeding of de HD. Vooral het feit dat ie op een andere pc het wel doet sluit wel redelijk uit dat de CD niet goed zou ziijn. En het feit dat je hem soms wel geïnstaleerd krijgt lijkt me ook de lezer uitgesloten. De rest heeft er niet zoveel mee te maken. Mss het geheugen nog. Maar eerst:
- PSU specs. geven. Het is niet zo'n zwaar systeem maar een B-merk voeding kan problemen geven
- HD checken met tootlje van de fabrikant eventueel in ander systeem.
- Memtest :)

Verwijderd

memtest86 12 uur minimaal laten draaien bv snachts ,

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Zoveel mogelijk loskoppelen wat niet nodig is, en opnieuw proberen.

Je hebt nu sata hd,indien je een ide hd hebt probeer deze eens, om xp te installeren.

• LithoMan
Ik heb 3 uur memtest gedraaid, gaf geen fouten aan. Ook de WD diagnostics gaf geen fout aan in de WD harddisk. Mijn voeding is een Enermax noisetaker van 485 watt van nog geen jaar oud. Mijn geluidskaart heb ik er ook uit gehaald. Heb verder geen componenten meer aangesloten op het moederbord. Nog steeds heb ik die problemen. Soms sluit XP ook niet eens meer af.

Ik heb nu een Hitachi 120Gb, 7200tpm, ATA133 harddisk, aangesloten op de Jmicron controller. Morgen zal ik laten weten wat die doet.

[ Voor 6% gewijzigd door LithoMan op 17-01-2007 20:54 ]

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

Verwijderd

3 uur is wel erg kort vind ik voor een echt bindend resultaat dus zet hem is een nachtje aan 12 uur minimaal dan heb je een concreet resultaat .

Verwijderd

welk merk geheugen heb je ???
Kingston wil ook wel eens problemen geven bij een asus p5b

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Ik heb de Wifi uitvoering van dit bord en ook Geil geheugen en ik had soortgelijke problemen in het begin. Wat bij mij heeft geholpen is om het geheugen voltage NIET in te stellen in het bios maar het op auto te laten staan, en de snelheid van het geheugen 1:1 (266mhz) te zetten.
Alles liep daarna perfect. Ik heb nu de fsb ingesteld op 334mhz en nop wat jkleine aanpassingen (cpu nb en sb voltage) en de computer loopt heel stabiel nu.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:04:
welk merk geheugen heb je ???
Kingston wil ook wel eens problemen geven bij een asus p5b
kingston staat juist op de QVL van de asus p5b 8)7

• LithoMan
Er zit nu Kingston geheugen in. HyperX, DDR2 PC6000. heb deze zowel in auto als op 1,9 volt gezet. Het geheugen ook nog eens op 1:1 gezet. Ik weet niet zeker of deze Kingston geheugen in de QVL lijst staat. Maar maakt allemaal nix uit. Vandaag ga ik eens kijken wat die Hitachi schijf doet.

[ Voor 11% gewijzigd door LithoMan op 18-01-2007 06:49 ]

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
kingston staat juist op de QVL van de asus p5b 8)7
Wat is in vredesnaam een QVL?

OK, ik zie 'm Qualified Vendors List... 8)7

Maar dan nog kan bijvoorbeeld Kingston daar wel op staan, maar ze maken zoveel smaken PC6400 dat je nog niet weet of ze allemaal wel passen?

Voor de liefhebbers staat de QVL voor geheugen op de P5B Deluxe hier en hier nog meer

Maar of dat alle smaken geheugen zijn die erin kunnen???

[ Voor 85% gewijzigd door Leader98 op 18-01-2007 10:08 ]

• LithoMan
Vandaag urenlang bezig geweest met de Hitachi 120gb, 7200tpm, ATAT133 schijf die op de IDE Jmicron controller staat aangesloten. XP zelf geeft geen problemen of vastlopers. Heb wel dezelfde problemen als met de Raptor schijf, ik bedoel dan van die netwerkpoorten: "netwerkkabel dan wel, dan niet aangesloten". Internet is zeer traag en heb dan geen upload. Ook hier start XP snel op maar wacht een tijdje voordat het die netwerkpoorten vrijgeeft. Vannacht zal ik 12 uur lang memtest draaien en morgen ga ik mijn andere Raptor van 74gb testen. In die QVL lijst staan inderdaad de Kingston HyperX geheugen maar dat is pc6400 (800Mhz) geheugen en ik heb pc6000 (750Mhz) geheugen.

• LithoMan
Afgelopen nacht 12 uur memtest gedraaid, gaf geen problemen aan. Ik heb nu de WD Raptor 74gb, SATA aangesloten en XP hierop loopt vooralsnog goed. Ook met deze schijf start XP snel op maar duurt het een tijd voordat de netwerkpoorten worden vrijgegeven.

Zonet weer met de WD Raptor 150gb getest en ik kon niet eens mijn Canon Pixma printer installeren. Gaf aan: printer niet goed geïnstalleerd. Ook na diversen pogingen. Ook startte XP weer op in vga resolutie, dus de drivers waren niet geladen. Windows sluit ook niet eens meer af. Ik vermoed dat de combinatie moederbord, geheugen en die Raptor 150 conflicten met elkaar geven. Wie heeft een oplossing, een verklaring? Maandag laat ik het spul testen bij Alternate.

Verwijderd

Ik had een soortgelijke combo als jou p5b/geil memory het was bij mij het geheugen wat de oorzaak was ik heb dit wel vaker gehoord p5b/geil combo . En het opstarten van de p5b series duurt extreem lang dit komt niet door je netwerk kaart maar door je onboard audio .

Ik weet niet of je nog een ander reepje geheugen of setje hebt liggen anders zou je het daar mee kunnen proberen

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2007 16:07 ]

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 10:09
Ik heb zelf heel veel problemen gehad met de combinatie Asus P5W en P5B deluxe en een WD Raptor 740GD. Met deze combinaties hing heel vaak mijn computer. Dit is ontstaan na een van de laatste bios updates van de P5W DH. Het lijkt wel of de laatste biosen van asus er voor zorgen dat de raptor niet meer goed functioneert. In middels boot mijn computer van een andere harde schijf en mijn computer is gelukkig weer 100 % stabiel.

De raptor werkt wel 100% als ik hem aansluit op een van de data SATA op de P5B Deluxe. Dit is wel een beetje zonde van de schijf.

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-05 21:19
ik denk ook dat het een combinatie is van de raptor en de P5B bord. Ik verkoop ze hier in de winkel ook, maar heb ooit ook een klant terug gehad met hetzelfde probleem. Misschien op te lossen door een bios-update, 804 is namelijk al in omloop..

Succes ermee!

• LithoMan
Lees dus, ben niet de enige hier met die problemen. Onboard audio heb ik al die tijd uitgeschakeld staan. Verder geen extra componenten aangesloten op het moederbord. Ik ga even de laatste biosversie installeren. Maar wat gebeurt er als ik mijn Raptor aansluit op de (data) sata aansluiting? Wordt die dan trager? Ik heb geen ander geheugen liggen en gebruik nu de Kingston HyperX PC6000.

Edit: Ik heb al de laatste bios v804 op mijn P5B deluxe.

[ Voor 10% gewijzigd door LithoMan op 19-01-2007 22:40 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jarrovanginkel schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:14:
ik denk ook dat het een combinatie is van de raptor en de P5B bord. Ik verkoop ze hier in de winkel ook, maar heb ooit ook een klant terug gehad met hetzelfde probleem. Misschien op te lossen door een bios-update, 804 is namelijk al in omloop..

Succes ermee!
ik heb raid 0 raptors @ p5b deluxe werkt perfect. (en 2 x wdc 320gb in raid 1) het enige waar de p5b mee liep te kloten was dat ie de video kaart niet herkende maar dat was opgelost in v804.

@lithoman
Misschien moet je het geheugen eens onderklokken en op een "logische" instelling zetten PC5300 bv. ik heb hier ook mee lopen kloten, op sommige instellingen startte windows niet meer op terwijl die dat wel zou moeten doen.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:14

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb ook de Raptor 740GD i.c.m. P5B deLuxe (Bios v804)en 4x Seagate Barracuda 7200.10 250GB in Raid 0+1. Alles draait perfect. Ik zou bijna denken dat je bord brak is.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• LithoMan
Gisteren geprobeerd om mijn Canon Pixma printer opnieuw te installereen. Helaas lukte dat niet volledig. Ook de X-Fi geluidskaart er weer in gedaan en de drivers geinstalleerd. Ook hier helaas mislukte dat. Toen startte XP ook nog eens 2x achter elkaar op en kwam daarna in een VGA 16 kleuren resolutie. Heb ook nog de Raptor 150gb aan de SATA Jmicron controller aangesloten, maar helaas de problemen blijven. Ik heb ook met het geheugen lopen stoeien. Heb het bijvoorbeeld 1:1 laten lopen en op auto gezet. Ook met de voltage lopen stoeien, maar maakt allemaal niets uit. Begin er zo moedeloos van te worden.

Verwijderd

@linuxserver

Hoezo duurt het opstarten van de p5b lang??
Hier heb ik nog nooit iemand over horen klachen, ik wil hem zelf ook kopen dus...

Verwijderd

Ik heb ook de P5B-Deluxe, en het opstarten (daaronder versta ik de tijd tot aan het verschijnen van het bootmenu) duurt bij mij zeker niet uitzonderlijk lang.
Eerst een paar seconden de BIOS-melding van m'n GeForce 7600... dan een paar seconden het logo-scherm van Asus, dan nog een seconde of wat de JMicron-controller die m'n HDD en DVD-RW detecteert, en hop, ik zit in het bootmenu.
Alle systemen die ik de laatste 5 jaar heb gebruikt, hebben een dergelijke opstartprocedure... Ik vind de P5B-Deluxe dan ook gewoon 'gemiddeld' opstarten.
Ik heb tragere borden meegemaakt, vaak vooral opgehouden door raid-controllers etc.

En ja, ik heb ook de onboard audio ingeschakeld, maar die heeft volgens mij absoluut geen invloed op het opstarten.

Verwijderd

ok jij neemt mijn twijfel weg :D
maar wat zeurt iedereen toch over de realtek netwerk onboard. Wat is hier mis mee

Verwijderd

Er zit niks Realtek op het hele P5B Deluxe bord.
De audio is van Analog Devices (Soundmax), en de netwerk-interfaces zijn van Marvell.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 11:21:
Hoezo duurt het opstarten van de p5b lang??
Bij bepaalde versies van de SoundMAX drivers kan het opstarten inderdaad lang(er) duren.

• LithoMan
Vandaag startte XP steeds maar opnieuw op met die Raptor 150gb schijf. Ik zie dan ook eventjes heel snel dat blauwe scherm voorbij komen. Ben vandaag ook zo in de weer geweest met allerlei testen maar helaas. Morgen laat ik het spul testen bij Alternate. Ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Jarrovanginkel schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:14:

Succes ermee!
Ondanks dit te hebben gelezen heb ik de combo P5B deluxe/wifi en WD Raptor 150 gb aangeschaft. Deze werkt bij mij probleemloos. (Bios: 0711!, dc 6600, asus 8800 gts.). Kreeg Vista dr bij. Systeem in elkaar en alles werkte naar behoren. Had overigens de Raptor ff met mijn Mediacenter (asus A8N-E) geformatteerd terwijl ik mijn nieuwe systeem in elkaar knutselde.

Aanrader met de raptor: Silentmax Hd silencer 2.0 (je hoort em nauwlijks)

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:14

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik ben benieuwd hoe de stand van zaken is.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

ik kreeg in het begin regelmatig een kort blue screen en daarna een reboot door een brakke instal van de sounddrivers die op de cd staan van het mobo. in safe modus die erafgehaald en de juiste drivers bij realtek opgehaald. dit gaf voor mij de oplossing.

• LithoMan
Vandaag bericht gekregen van Alternate. Het spul is uitvoerig getest. Het schijnt volgens Alternate dat de harde schijf (Raptor-150gb) en het geheugen defect is. Morgen haal ik het spul op en avonds zal ik dat weer inbouwen. Ik heb gelijk Kingston Value ddr2 pc6400 geheugen erbij besteld wat in de Asus QVL lijst staat. Ik houd jullie op de hoogte.

• Wolfjemidas
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04-2017
mischien es proberen om de HDD op de intel raid controller aan te sluiten, heb ik meer vertrouwen in.

• LithoMan
Het spul is weer ingebouwd en ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd. Het is allemaal goed gegaan. Er zijn geen problemen meer, geen enkele reboot of een blauwe scherm, alles werkt weer zoals het hoort. Ik heb een nieuwe Raptor 150gb schijf gehad en ander geheugen van Kingston Value PC6400, 2 x 1 gb uit de QVL lijst van Asus. Ik heb ook meteen de nieuwste bios 1004 geïnstalleerd. De Raptor is aangesloten op de SATA poort 1 en in de bios geconfigureerd als enhanced IDE en niet als AHCI. Ik bedank iedereen voor het meedenken en voor de reacties.

Pagina: 1