Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lening IBG inkomen voor gemeentebelasting

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
Ik heb kwijtschelding aangevraagd voor de gecombineerde aanslag van gemeentebelastingen over 2006 van de gemeente Amsterdam.
Voor de kwijtschelding gelden een aantal criteria, zoals dat je netto besteedbaar inkomen minder dan € 841 is en dat je geen eigen vermogen hebt.

Nu heb ik in 2006 gemiddeld € 755 per maand lening in het kader van de Wet Studiefinanciering (WSF) ontvangen. Daarbij heb ik ongeveer € 223 per maand bijverdiend.
De gemeente heeft mijn verzoek tot kwijtschelding afgewezen omdat ik teveel netto besteedbaar inkomen zou hebben, waarbij de lening dus ook wordt gerekend tot inkomen.

Mag de lening in het kader van de WSF worden beschouwd als inkomen?
(Kinderbijslag wordt namelijk niet meegerekend).

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Stufi is afaik geen inkomen :). Lening op de stufi ook niet.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk inderdaad dat je nog een keer duidelijk zult moeten aangeven dat het een lening betreft. Stufi blijft gewoon een lening. Dat het op een gegeven moment een gift wordt heeft daar niks mee te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Ik ken de wetgeving niet met betrekking tot de gemeentelijke belastingen, maar ik kan wel uit ervaring van huisgenoten en dergelijke spreken. De gemeente kijkt inderdaad naar besteedbaar inkomen. Sterker nog, zelfs als je geen inkomen hebt, maar wel een bedrag op de bank (dus ook besteedbaar als je het heel letterlijk bekijkt) moet je de belastingen ook gewoon betalen.
De wettelijke achtergrond ken ik dus niet, maar het gaat bij mij persoonlijk en studie/huisgenoten om mij heen al jaren op die manier.

• Lens
  • Laatst online: 16-11 15:17
Ik heb het nog even nagevraagd bij het Juridisch Loket.

Officieel is een lening geen inkomen, tenminste, niet voor de inkomstenbelasting.
Maar voor de gemeentebelasting ligt de nadruk inderdaad op de besteedbaarheid van het inkomen, oftewel: kun je betalen of niet.
Dan maakt het verder niet uit of het geld uit een lening komt of niet.

Aan de ene kant wel logisch, want ik kan gewoon leven boven de bijstandsgrens. Aan de andere kant een beetje krom dat ik, van geld dat ik voor mijn studie leen, belasting moet betalen.

Verwijderd

Ik heb een paar jaar geleden dezelfde discussie gevoerd met de gemeente Groningen. Uitkomst: stufi/aanvullende lening telt mee als inkomen. De opgebouwde schuld kan je hier niet tegenover zetten.

Heb er een bult bezwaarschriften aan gewaagd, maar helaas zonder resultaat.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Zelfs je stufi is geen inkomen. Dus een lening van de IB al helemaal niet.

edit: @elguapo: dan ben je behoorlijk genaaid. Want het is absolute nonsens dat je dat als inkomen op moet geven. Of beter, als je het doet zullen ze prolly gaan zeiken idd, daar zijn ze nogal goed in in groningen, maar ik heb gewoon altijd braaf mijn inkomen opgegeven wat ik verdiende met mijn bijbaan, en dat was alles. Nooit stufi opgegeven, nooit een haan naar gekraaid.

[ Voor 83% gewijzigd door kamstra op 18-01-2007 10:43 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 12:41
Het is al sinds jaar en dag zo dat verschillende kwijtscheldingsregelingen niet gelden voor studenten (even ongeacht je inkomen). Denk ook aan bijvoorbeeld kwijtschelding van eventuele waterschaplasten en reinigingsrechten. Als student heb je geen recht op kwijtschelding hiervan.

Krom is het natuurlijk wel omdat je op dat moment nu eenmaal een laag inkomen hebt. Aan de andere kant, je weet ook relatief zeker dat je een goed inkomen krijgt in de nabije toekomst en dat het weigeren van kwijtschelding waarschijnlijk geen grote problemen zal veroorzaken.

Mijn vriendin en ik hebben dit destijds ook ervaren. Gelukkig kan huursubsidie wel voor studenten mits de woning voldoet aan de eisen.

Verwijderd

kamstra schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:41:
Zelfs je stufi is geen inkomen. Dus een lening van de IB al helemaal niet.

edit: @elguapo: dan ben je behoorlijk genaaid. Want het is absolute nonsens dat je dat als inkomen op moet geven. Of beter, als je het doet zullen ze prolly gaan zeiken idd, daar zijn ze nogal goed in in groningen, maar ik heb gewoon altijd braaf mijn inkomen opgegeven wat ik verdiende met mijn bijbaan, en dat was alles. Nooit stufi opgegeven, nooit een haan naar gekraaid.
Heb ik gedaan. Ging goed tot het jaar dat ik 0 inkomen had, toen kwam de vraag waar ik van at/huur van betaalde/ etc...

Voor de huursubsidie was het idd geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 11:55 ]

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jofel schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:48:
Het is al sinds jaar en dag zo dat verschillende kwijtscheldingsregelingen niet gelden voor studenten (even ongeacht je inkomen). Denk ook aan bijvoorbeeld kwijtschelding van eventuele waterschaplasten en reinigingsrechten. Als student heb je geen recht op kwijtschelding hiervan.

Krom is het natuurlijk wel omdat je op dat moment nu eenmaal een laag inkomen hebt. Aan de andere kant, je weet ook relatief zeker dat je een goed inkomen krijgt in de nabije toekomst en dat het weigeren van kwijtschelding waarschijnlijk geen grote problemen zal veroorzaken.

Mijn vriendin en ik hebben dit destijds ook ervaren. Gelukkig kan huursubsidie wel voor studenten mits de woning voldoet aan de eisen.
Ow? Ik heb anders 4 jaar lang keurig kwijtschelding gehad hoor? En huursubsidie was idd ook geen probleem.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Jofel schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:48:

Dit is me de afgelopen vier jaar anders goed afgegaan, alle waterschapsbelastingen en afvalstoffenheffingen zijn kwijtgescholden. Ook de ongeveer 90 andere studenten bij mij in het studentenhuis is dit gelukt, gewoon door opgave van inkomen: 'stufi' en evt spaarrekening, klaar!

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:11:
Ik heb een paar jaar geleden dezelfde discussie gevoerd met de gemeente Groningen. Uitkomst: stufi/aanvullende lening telt mee als inkomen. De opgebouwde schuld kan je hier niet tegenover zetten.

Heb er een bult bezwaarschriften aan gewaagd, maar helaas zonder resultaat.
3 jaar geleden nog kwijtschelding gekregen in Groningen terwijl ik 100% bijleende, misschien dat het in mijn geval anders is omdat ik samenwoon (maar mijn vriendin leende ook 100% toen).

Ik heb toen trouwens wel mijn studieschuld opgegeven, misschien heeft dat invloed?

[ Voor 6% gewijzigd door cûora op 18-01-2007 12:29 ]

Verwijderd

cûora schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:27:
[...]

3 jaar geleden nog kwijtschelding gekregen in Groningen terwijl ik 100% bijleende, misschien dat het in mijn geval anders is omdat ik samenwoon (maar mijn vriendin leende ook 100% toen).

Ik heb toen trouwens wel mijn studieschuld opgegeven, misschien heeft dat invloed?
Hmm, dat van mij speelde ook 3 jaar geleden, heb er een 20k studieschuld tegen gezet. Nouja, zal wel genaaid zijn.
Pagina: 1