Toon posts:

tyan tiger MP HDD limit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijd geleden is mijn Tyan Thunder moederbord kapot gaan, hierop gebruikte ik altijd scsi schijven. Via ebay heb ik voor een paar tientjes een Tyan Tiger MP op de kop kunnen tikken. Deze heb ik een tijdje gebruikt met 2 IDE HDD's van 10GB. So far so good, maar ik heb geen scsi controller en had wat behoefte aan extra ruimte dus besloot ik een samsung spinpoint P120 250GB te kopen.

Mijn moederbord detecteerde op het eerste gezicht maar 32GB van de schijf, dus volgens de faq en de samsungsite heb ik toen de jumpers op de schijf op 32GB limit gezet, en toen dat tooltje van samsung gebruikt. Met de large disk access mode in de de bios op DOS detecteerde het tooltje van samsung maar ongeveer 130 gig, met de lda op Other (zijn de enige twee keuzes) de volle 250 Gig. Het tooltje installeerde de DDO, en maakte een NTFS partitie.

Windows installeren lukte meteen, maar ik had alleen een partitie van ongeveer 130GB. Partitionmagic van de plank gehaald en de partitie vergroot naar 250GB, dat ging prima. een paar uurtjes gecomputerd. Na een reboot startte de computer niet meer, dus heb ik in een andere pc de partitie weer verkleind naar 130GB.

Ik wilde toch de volle capaciteit gebruiken en heb toen een nieuwe partitie gemaakt met de rest van de ruimte. In deze computer had deze echter maar iets meer dan 1 Gig beschikbaar, terwijl hij helemaal leeg was en hij wel ongeveer 110GB groot was. Na chkdsk op de tweede partitie gedraaid te hebben kon ik ineens niets meer openen van de eerst partitie waar windows op geinstalleerd was, en chkdsk detecteerde hem als raw.

Hoe kan ik de hele capaciteit van de schijf gebruiken? Of kan ik beter een sata controller kopen en een sata schijf? Hoe zijn die SATA controllers van sweex? Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wel Windows XP met SP1/2 installed? Anders zul je sowieso nooit meer dan 128/130 GB zien.

Verwijderd

Topicstarter
jep, slipstream SP2, windows zag ook wel dat de schijf 250GB was, alleen zodra ik iets schreef op een locatie boven de 130Gig ging het mis (datacorrupty, of partitietabel beschadigd oid.)

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:38

Shuriken

Life is all about priorities

Ik weet uit eigen ervaring dat de Tiger MPX een 48-bit LBA support update in bios heeft gehad. Als ik naar de bios updates voor de MP kijk zie ik die er niet bij.

Dat betekend dus dat je boardje volgens mij max. 137 GB kan adresseren.

Edit: ik heb nog even gezocht. Tyan wilde nog wel een bios update hiervoor maken. Maar ze verkregen niet de benodigde assistentie van bios fabrikant Phoenix.

Ik heb zelf echter ook wat problemen gehad met mijn Spintpoint 250gb op mijn Asus boardje. Ik moest em in het bios op Large forceren i.p.v. LBA. .Misschien dat dit nog een optie is? Edit: ik zie dat je dit al geprobeert hebt.

Anders kan je wellicht toch beter een externe controller aanschaffen. Wellicht dat dit ook nog wat sneller is omdat de controller van de MP tot ATA100 is.

[ Voor 16% gewijzigd door Shuriken op 18-01-2007 13:18 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie