[Keyboards] Qwerty - Waarom eigenlijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04-2025

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
ik kwam dit tegen op internet : http://dvzine.org/
best interessant.

D'r valt niet veel aan uit te leggen.
"Dvorak" is short for The Dvorak Simplified Keyboard Layout. The standard keyboard layout that most people use (QWERTY) was developed to overcome mechanical problems on the original typewriter almost 150 years ago - mechanical problems that no longer exist! In 1932 Professor August Dvorak scientifically designed an improved keyboard layout based on research and logic.
Dvorak is in principe een snellere manier van typen, die nooit gebruikt werd omdat qwerty al teveel in omloop was.. maargoed.
hou realistisch zou het zijn om mensen nu nog om te zetten?
eigenlijk moet je vanaf jonge leeftijd beginnen.

Listen to the voices in your head.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
ik denk dat je er snel aan went..

ik heb een Dymo labelneuker met abc toetsen, en dat went snel als ik 50+ labeltjes geprint heb..

gang is alles

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dvorak is zo ontworpen dat je binnen een paar uur blind zou moeten kunnen typen, ook al werk je al jaren met Qwerty. Ik wil het nog steeds eens proberen, maar ik kan al snel zat met qwerty tikken, dus op zich is er niet echt een noodzaak voor.
Maar veel mensen die met dvorak werken vinden het veel fijner dan qwerty

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-02 13:56
dvorak went erg snel, heb ik van horen zeggen

werk zelf met qwerty omdat me toetsenbord iets te duur is om om te gaan bouwen

voor de mensen die geïntereseerd zijn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dvorak-toetsenbord

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• SinergyX
  • Laatst online: 09:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zover ik begreep is Dvorak gebaseerd op Engels. Universeel dus absoluut niet, waarbij (zover ik weet - buiten azerty dan) de efficienty 'winst' dus niet opgaat. Maar einde van de rit is dit denk ik de conclusie:
With the Dvorak keyboard, a typist can type about 400 of the English language's most common words without ever leaving the home row. The comparable figure on QWERTY is 100. The home row letters on Dvorak do a total of 70% of the work. On QWERTY they do only 32%.
.
The Dvorak keyboard sounds very good. However, a keyboard need to do more than just "sound" good, and unfortunately, Dvorak has failed to prove itself superior to QWERTY. It appears that many of the studies used to test the effectiveness of Dvorak were flawed. Many were conducted by the good professor himself, creating a conflict of interest question, since he had a financial interest in the venture. A U.S. General Services Administration study of 1953 appears to have been more objective. It found that it really didn't matter what keyboard you used. Good typists type fast, bad typists don't.
.
It's not surprising, then, that Dvorak has failed to take hold. No one wants to take the time and trouble to learn a new keyboard, especially if it isn't convincingly superior to the old. A few computer programs and special-order daisy wheels are available to transform modern typewriters or word processors to the Dvorak keyboard, but the demand for these products is small. After all, expert typists can can do nearly 100 words a minute with QWERTY . Word processors increase that speed significantly. The gains that Dvorak claims to offer aren't really needed.
Einde van de rit een geval 'never change a winning team'. Zo is vergelijkbaar het:
123
456
789
(layout van een mobiel)

versus
789
456
123
(keyboards en rekenmachines).

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 17-01-2007 16:51 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

misschien dat het Optimus keyboard (geen vaste letters, maar kleine OLED schermpjes. Hiermee kun je dus snel van layout wisselen) mensen sneller zou laten overstappen?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:01

EnnaN

Toys in the attic

Terw_Dan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:47:
Dvorak is zo ontworpen dat je binnen een paar uur blind zou moeten kunnen typen, ook al werk je al jaren met Qwerty. Ik wil het nog steeds eens proberen, maar ik kan al snel zat met qwerty tikken, dus op zich is er niet echt een noodzaak voor.
Maar veel mensen die met dvorak werken vinden het veel fijner dan qwerty
dat van dat fijner werken zal wel, maar dat je door de manier van lettervolgorde het sneller leer tlijkt me onzin.

sig

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

EnnaN schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:52:
[...]

dat van dat fijner werken zal wel, maar dat je door de manier van lettervolgorde het sneller leer tlijkt me onzin.
Heb het ooit ergens gelezen. Ik vraag me af of het ook daadwerklijk zo is eerlijk gezegd, want het lijkt natuurlijk gewoon een compleet random volgorde. Verder is het zo dat als ik tik ik weet waar welke key zit op m'n keyboar, dus die mapping moet ik ook in m'n kop weten te veranderen. En ik denk dat dat behoorlijk wat tijd vraagt.
schaduw schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:51:
misschien dat het Optimus keyboard (geen vaste letters, maar kleine OLED schermpjes. Hiermee kun je dus snel van layout wisselen) mensen sneller zou laten overstappen?
Ach, onscreen keyboard werkt ook. Sowieso, als je blind typt maakt het geen kont uit (zo heb ik een keyboard met een heuse terw-dan layout :P)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.maltron.com/images/keyboards/maltron-usb-dual-l90-uk-mac-dvorak-1-600.jpg
Slik. :|

Afbeeldingslocatie: http://www.jmusheneaux.com/Apple1%20Site%20ebay/dvorak5.jpg

Je kan dus met 1 (links/rechts) hand of met beiden?

Verder zie ik niet echt tobo's die te koop zijn met zo'n layout...dus hoe je er aan wilt komen. :S

[ Voor 13% gewijzigd door Saturnus op 17-01-2007 17:01 ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 21:37

Harrie

NederVlaming

Op www.dvorak.nl kan je het proberen, in een webbased tutor. Deze doet de vertaalslag in de applet, dus je kan het gewoon even probreren zonder je toetsenbord layout en dergelijke te veranderen.

url: http://www.dvorak.nl/learn.plp

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 17-01-2007 17:00 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tekens over 4 'regels' verdeeld? Vind 3 regels al genoeg (cijfers mag je nl. kijken :P). Is die layout wel 100% anti-RSI? :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die 4 is alleen als je met 1 hand gaat, en dat lijkt me alleen als je bijv. met de andere koffie drinkt ofzo...

• Dennahz
  • Laatst online: 12-02 10:10

Dennahz

Life feels like hell should.

Went snel zat, ik kan nu ook blind op een azerty toetsenbord typen terwijl ik qwerty gewend ben.

Twitter

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-02 19:07
Saturnus schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:05:
Die 4 is alleen als je met 1 hand gaat, en dat lijkt me alleen als je bijv. met de andere koffie drinkt ofzo...
Of als je een hand gewoon niet heb...
Op zich lijkt die one-handed versie me nog wel handig. Zeker als ik nu een ongeluk zou hebben een een hand kwijtraak. Dan moet ik toch opnieuw leren typen. Kan je beter een efficienter toetsenbord gebruiken. Op een qwerty-toetsenbord is typen met een hand niet handig.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Opzich kan ik best typen op een qwerty met 1 hand, gaat stuk langzamer, maar is best te doen.

Wij hebben een keer een bedrijf op bezoek gehad voor mensen met een handicap (visueel), die liet ook een numpad-gebaseerd toetsenbord zien die op basis van T9 (mobieltje) kon typen. Lijkt me dat die dingen toch redelijk snel kunnen typen, als je soms die kids ziet gaan op een mobiel.. Dat zou dan toch mijn eerdere keuze zijn dan zo'n groot ding.

1 vraag over die layout, waar zit die spatiebalk?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik kan me nog wel wat voorstellen bij de indeling van de letters, maar de indeling van de speciale tekens is naar mijn inziens slecht, voor bijna alle symbolen moet je naar boven bewegen, als je toch al shift moet gebruiken voor symbolen (net als nu voor de meeste ex , . / ; ' [ ] \ - = ` ) dan kun je toch een soort van alt-toets maken genaamd "sym" en dan kun je alle toetsenborden nog kleiner maken (handig voor laptops) en hoef je je vingers minder te bewegen. (zelfde geld voor cijfers, een num toets)

dan krijg je extra toetsen Sym

minder toetsen: alle symbool toetesen (zijn 27 tekens voor de symbool tekens, kun je er mooi 26 kwijt op elke letter en dan kun je er 1 op Tab kwijt bijvoorbeeld de "|" (pipe) . )

totaaal: 11 toetsen minder (alle toetsen met alleen symbolen erop) + 1 erbij = 10 toetsen minder

Grom: num toets zou niet werken, de 1 ~ 0 toetsen mag je dan houden, want er zitten niet genoeg letters in ons alfabet) :(

toch een besparing :P (patent anyone)

~ Mijn prog blog!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

therat10430 schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:47:
Ik kan me nog wel wat voorstellen bij de indeling van de letters, maar de indeling van de speciale tekens is naar mijn inziens slecht, voor bijna alle symbolen moet je naar boven bewegen, als je toch al shift moet gebruiken voor symbolen (net als nu voor de meeste ex , . / ; ' [ ] \ - = ` ) dan kun je toch een soort van alt-toets maken genaamd "sym" en dan kun je alle toetsenborden nog kleiner maken (handig voor laptops) en hoef je je vingers minder te bewegen. (zelfde geld voor cijfers, een num toets)

dan krijg je extra toetsen Sym

minder toetsen: alle symbool toetesen (zijn 27 tekens voor de symbool tekens, kun je er mooi 26 kwijt op elke letter en dan kun je er 1 op Tab kwijt bijvoorbeeld de "|" (pipe) . )

totaaal: 11 toetsen minder (alle toetsen met alleen symbolen erop) + 1 erbij = 10 toetsen minder

Grom: num toets zou niet werken, de 1 ~ 0 toetsen mag je dan houden, want er zitten niet genoeg letters in ons alfabet) :(

toch een besparing :P (patent anyone)
Neem jij dan maar een frogpad :+ Die doen het met iets van 20 keys in totaal als ik me niet vergis.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
ben zelf door dit topic begonnen met dvorak... moet zeggen dat ik t na n uur of 2 wel redelijk onder de knie heb. kan al blind typen met qwerty, dus ga zo ff mn toetsen omwisselen....
de single-handed toetsenborden zijn idd voor fysiek gehandicapten.
op wiki staat wel n leuk stukkie over dvorak. overigens is dvorak ook voor nederlands sneller, qwerty is ontworpen voor die hamermachines, omdat anders de hamers in de knoei kwamen... dvorak is ontwikkeld voor "handig" typen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Was QWERTY niet in gebruik genomen omdat dat de minste kans geeft op een vastlopende typemachine? (ofwel, die hamertjes komen dan zo min mogelijk tegenelkaar als je snel typt) Uiteraard is dat met de huidige tobo's niet meer van toepassing.

Life is not about specs, it is about joy!

• Arx
  • Laatst online: 06-02 09:19

Arx

Two Thoughts Ahead!

bartvl schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:14:
Was QWERTY niet in gebruik genomen omdat dat de minste kans geeft op een vastlopende typemachine? (ofwel, die hamertjes komen dan zo min mogelijk tegenelkaar als je snel typt) Uiteraard is dat met de huidige tobo's niet meer van toepassing.
offtopic:
Ahhh, jij bent vast zo'n type die nooit de topic start post leest. ;)

Ik niet echt de meerwaarde van zo'n toetsenbord in. Als mensen echt efficienter willen typen, kunnen ze beter bij steno blijven. Geef mij maar QWERTY.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:52
Ik ben al weer een lange tijd terug overgestapt op Azerty (van Querty)

Ik moet zeggen, vooral met de leestekens is het stukken makkelijker.
(Shift gebruik je zelden).

Dvorak heb ik altijd heel wat anders gevonden, zit namenlijk vaak achter verschillende machines.

- knip -

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een aantal jaren geleden ook DVORAK geprobeerd, wat na 2 uren snel weer omgezet werd naar QWERTY. Ikzelf doe niet aan 10-vinger typen, maar gebruik iets wat ik mezelf heb aangeleerd destijds. Als ik achter een DVORAK toetsenbord ga zitten zit ik steeds met mn verkeerde hand bij de verkeerde toetsen. Het is ontzettend irritant als je met je linkerhand de Z wilt aanslaan en dan moet gaan kijken waar ie zit, om vervolgens die letter met diezelfde linkerhand aan de andere kant van je toetsenbord aan te slaan.
Overigens zit ik nu in turkije en heb ik al een hekel aan het verschil tussen US en Turkse indeling. Die turken hier hebben hetzelfde probleem als ze achter een PC gaan zitten waar ik net achterweg kom: het eerste wat ze doen is de NL/USA instelling weghalen :P

Ik ben blij dat je in NL gewoon een toetsenbord met US indeling kunt kopen ipv de NL indeling door je strot gedrukt krijgt. Vorig jaar op Linuxtag praatte ik met een amerikaan die in duitsland woonde die het vreemd vond dat een nederlander vroeg om een fatsoenlijk US keyboard (ik zou even wat opzoeken op een laptop met AZERTY indeling :X). Toen ik hem vertelde dat we in NL wel een eigen toetsenbord indeling hebben, maar dat de standaard gewoon US is, zei ie opgelucht: "Ah, dan hoef ik voortaan niet meer naar amerika voor fatsoenlijke toetsenborden".

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Arx schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:21:
[...]

offtopic:
Ahhh, jij bent vast zo'n type die nooit de topic start post leest. ;)
offtopic:
Tsssss, zomaar valse beschuldigingen maken! Uiteraard heb ik de TS gelezen. Ik heb zelfs alle reacties gescand. Ik dacht gewoon: laat ik eens antwoord geven op de Topic titel. Gewoon wat achtergrond informatie. Maar ik snap best dat jij die informatie ook had willen geven maar dat ik je net voor was. Dat je daar nu boos over bent, my bad! >:)

Life is not about specs, it is about joy!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat mij vooral tegenhoudt om dit te proberen is dat ik nadat ik aan Dvorak gewend zou zijn niet meer compatible ben met pc's die niet van mij zijn. Bijvoorbeeld bij vrienden, m'n vriendin, school, dat soort dingen. Lijkt me toch lastig. En als Qwerty dan nu goed werkt.. tsja...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RoD schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:38:
Wat mij vooral tegenhoudt om dit te proberen is dat ik nadat ik aan Dvorak gewend zou zijn niet meer compatible ben met pc's die niet van mij zijn. Bijvoorbeeld bij vrienden, m'n vriendin, school, dat soort dingen. Lijkt me toch lastig. En als Qwerty dan nu goed werkt.. tsja...
Ik heb in een van de vorige topics over Dvorak (kan hem zo snel niet vinden) gelezen dat als je Dvorak kunt typen dat de meeste mensen dan heel weinig moeite hebben om weer over te schakelen op Qwerty.

Persoonlijk denk ik dat het gewoon wennen is en met een beetje oefening je ze prima naast elkaar kunt gebruiken (net als dat je 2 talen kunt spreken).

Ach, als ik ooit eens niets te doen heb kan ik wel een keyboardje veranderen :P

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
* Osiris heeft vanavond ff zn laptoppie omgebouwd... Maar na een uurtje gaat t nog niet echt rap ofzo :(

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:36

aex351

I am the one

Ik type met 8 Vingers. Om een één of andere reden gebruik ik me pink niet :p

< dit stukje webruimte is te huur >

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:52
aex351 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:46:
En met jou veel meer....
Niet als ik typ, piano speel, en het grootste probleem waarom ik dus helemaal geen gitaar kan spelen.

Die pink is gewoon geen instrument voor dit soort dingen.
Meer om mee in je oor/neus te zitten enzo :P

- knip -

• Ozzie
ik heb ook mijn laptop omgebouwd....
wist niet eens dat dat kon......

het is echt heel erg wennen... kan niet meer met 10 vingers typen...

morgen even oefenen

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:03
Je het natuurlijk ook gebruiken zonder je toetsenbord te verbouwen :) Dan wordt je gedwongen blind te typen.

• Ozzie
Nou ik ben weer terug op Good Ol' QWERTY...
Dat zit gewoon zo erg in me hoofd geramd dat ik denk onmogelijk sneller kan typen met andere toetsen...

Volgens mij moet ik ook nog steeds even vaak van toetsenrij wisselen met Dvorak.

Verwijderd

Ik zie mij zelf nog niet counterstriken op een dvorak. Volgens mij gaat dat vrij moeilijk -_-

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:44:
Ik zie mij zelf nog niet counterstriken op een dvorak. Volgens mij gaat dat vrij moeilijk -_-
Wat maakt dat nu weer uit, je veranderd gewoon de knoppen van functi?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Osiris
  • Niet online
Ozzie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 17:40:
Nou ik ben weer terug op Good Ol' QWERTY...
Dat zit gewoon zo erg in me hoofd geramd dat ik denk onmogelijk sneller kan typen met andere toetsen...

Volgens mij moet ik ook nog steeds even vaak van toetsenrij wisselen met Dvorak.
Je hebt t nog niet eens een complete dag gebruikt :o

Verwijderd

Dennahz schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 17:06:
Went snel zat, ik kan nu ook blind op een azerty toetsenbord typen terwijl ik qwerty gewend ben.
Of bedoel je dat je nu blind typt op een qwerty terwijl je azerty gewend bent? :+

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:59
aex351 schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 00:46:
Ik typ met 9 vingers :')

Mijn linkerpink gebruik ik wel eens als ik de Z moet indrukken, maar mijn rechterpink gebruik ik nooit. Gewoon omdat er daar geen toetsen die ik nodig heb zitten, en Backspace gaat niet zo handig met een pink vind ik. Ik denk dat veel mensen niet met hun pink typen omdat er meestal geen toetsen zitten die er 'gebruik van maken'.

• Ozzie
Osiris schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 18:02:
[...]

Je hebt t nog niet eens een complete dag gebruikt :o
Jah... Maar ik moest ff iets bespreken op msn en ik werd gek van de Dvorak indeling.. dus toen heb ik terug gewisseld...
Ik probeer het nog wel een keer langer dan een dag :)

• Osiris
  • Niet online
Ozzie schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 19:43:
[...]

Jah... Maar ik moest ff iets bespreken op msn en ik werd gek van de Dvorak indeling.. dus toen heb ik terug gewisseld...
Ik probeer het nog wel een keer langer dan een dag :)
Hehe, ja, kheb een rustig moment uitgekozen ;)

• Ozzie
ik ben weer begonnen met Dvorak.

ik gebruik deze sie als hulp: http://gigliwood.com/abcd/abcd.html

daar leer je letter voor letter typen :)

• bbr
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-04-2025

bbr

Silence is but another sound

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:50:
Zover ik begreep is Dvorak gebaseerd op Engels. Universeel dus absoluut niet, waarbij (zover ik weet - buiten azerty dan) de efficienty 'winst' dus niet opgaat. Maar einde van de rit is dit denk ik de conclusie:
http://www.shiar.org/happy/txts/dvoraklv.php heeft een stuk over nederlands.
Compared to typing english, both layouts seem to be less effective. More of the keypresses occur on the top and bottom rows, and also finger usage is less balanced. These problems aren't too much cause for concern though, especially since qwerty isn't any better either.

Something remarkable is the fact that the common dutch vowel combinations (au, oe, ou, eu, ei, and ui) are all perfectly aligned! They're all typed pinky-to-index, which improves speed and comfort greatly. Also common consonant combinations ((s)ch and ng) have this feature. This is a major advantage for typing dutch.

Like I said: I do not think a dutch variant of dvorak is really needed. The us-dvorak is quite optimized for typing dutch language,
Frogpad : http://www.frogpad.com/
Ziet wer wel grappig uit, maar lijkt me best lastig om te leren, tenzij je dr 2 serieel kan aansluiten? ;)

ik denk overigens dat idd zo'n oled keyboard wel heel erg helpt als je jezelf dvorak wil leren.

en qua omschakelen.
qwerty is net zoiets als fietsen :)
het is natuurlijk niet handig als je tijdens het leren van dvorak af en toe met qwerty terug gaat, dan verwar je jezelf. maar als je stug doorzet en een week / maandje dvorak zou gebruiken, zou het best makkelijk te leren moeten zijn.

Listen to the voices in your head.

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-02 21:11
RoD schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:38:
Dit is inderdaad precies waarom ik geen dvorak typ.

Ik heb het wel eens geprobeerd, daarnaast, zeker als je net begint, wemelt je code van de typo's en ben je langer bezig met herstellen dan dat je met qwerty bezig geweest zou zijn.
plus dat qwerty best lekker typt, hoewel soms mn vingers zich niet aan de 'richtlijnen'voor 10 vingers blind typen houden >:)

PS. Bij mn vriendin speel ik liever met andere knoppen :+
Pagina: 1