connector UTP cat.6 = connector cat.5 ??

Pagina: 1
Acties:
  • 18.933 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:11
Kan iemand mij zeggen of voor UTP cat.6 kabel dezelfde RJ45 connectoren en krimptang gebruikt kunnen worden als voor cat.5? Heb toch al aardig gezocht maar vind geen duidelijk uitsluitsel.

dank bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Thuis 8) gebruik ik al een jaartje of drie CAT6 (dikke foiled shielded) waarbij ik wél een reguliere tang heb gebruikt maar specifieke CAT6-connectors met 8-draadjes-geleider (prutsdingetje om de afstand tot de laatste twist zo klein mogelijk te houden) en metalen buitenafscherming...

[ Voor 8% gewijzigd door JHMvP op 17-01-2007 16:27 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

retspan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:22:
Heb toch al aardig gezocht maar vind geen duidelijk uitsluitsel.
Google: http://www.google.nl/search?q=CAT6

Eerste hit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
When used as a patch cable, Cat-6 is normally terminated in RJ-45 electrical connectors
Ja dus.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 17:11
Leuk maar no cigar I'm afraid...ook ondermeer CAT5(E) gebruikt de RJ45.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable

Ben er ondertussen van betrouwbaar horen zeggen wel achter dat het toch echt tenminste andere uitvoeringen zijn van deze plug speciaal voor CAT6 (of er dan een subaanduiding bestaat weet ik niet).

//off-topic ontluchting
Moet toch wel zeggen dat ik de laatste maanden en inmiddels bijna jaren het 'neerhaalgehalte' op GoT gestaag zie toenemen, daar waar misschien 3+ jaar geleden ook de naïeveling toch eerder nog even de goede kant op werd gewezen. Daarbij komt: samen staan we sterk, 2 weten meer dan 1 en nog zo wat cliché's zijn als motto toch misschien het herhalen waard en mijnsinziens juist het fundament van fora als deze.. Anders moeten we er maar gewoon GoTgle van maken en de hele boel afschaffen, niet? Immers, als je het echt elders moet vinden en je hebt een paar uur kom je er haast altijd wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

retspan schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:08:
ook ondermeer CAT5(E) gebruikt de RJ45.
De vraag was ook of CAT6 dezelfde connector gebruikt als CAT5, en het antwoord daarop is 'ja'.

Er zijn CAT6-varianten die afwijken in bekabeling en met bijpassende RJ45 varianten verkocht worden, er zijn CAT6 STP kabels die afwijkende connectoren gebruiken. Er zijn CAT6 bekabelingssystemen die helemaal geen RJ-connectoren gebruiken. Maar als je gigabit-over-UTP doet en normale switches en NIC's gebruikt zit je vast aan RJ45 connectoren en die je krimpt met exact dezelfde tang als CAT5. De kabel is anders, en niet de connector.

Ik stuur 'm toch de goede kant op? Ik vertel 'm hoe je er naar zoekt en wat je dan vindt. Hij zoekt bevestiging en krijgt die met verwijzing naar bron en hoe de bron te vinden. De rest is toch alleen maar gelul in de ruimte. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:52
Jep, gewoon RJ45.

Alleen opletten dat je niet van die héle harde kabels hebt. (harde koperen kern)
Anders zou het wel eens kunnen dat je daar een andere (professionele) tang voor nofig hebt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Niet zozeer een andere tang, maar je hebt idd wel verschillende RJ-45 connectoren voor harde en soepele kernen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het zijn dezelfde type (RJ45), maar niet dezelfde uitvoering. Cat6 gebruikt meestal connectoren die nog eens met een laag metaal zijn afgeschermd, terwijl Cat5 meestal gewoon de plastic connectoren zijn zonder extra afscherming :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Overigens heeft het gebruik van de standaard plastic "cat5" RJ45 connectoren op CAT6 kabel niet zoveel nut.

Gebruik dus goede shielded RJ45 connectoren (het liefste met van die metalen trekontlasters extra erachteraan), alleen dan zul je ook iets hebben aan de CAT6 kabel.

Overigens is CAT6 in meeste situaties overkill, als het gaat om een thuissituatie dan kun je met CAT5E overal gigabit krijgen zonder veel moeite. Dus als het een verschil maakt in prijs, pak dan gewoon CAT5E, als het net zo duur of goedkoper is dan kan het natuurlijk geen kwaad om CAT6 te pakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.preisvergleich.org/pimages/RJ45-CONNECTOR-CAT6-KABELFKAPPE-GELBB_39__737160_40.jpg

Zoiets dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 19-01-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
CyBeR schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:45:
Niet zozeer een andere tang, maar je hebt idd wel verschillende RJ-45 connectoren voor harde en soepele kernen.
Oh, weer een mysterie opgelost.
Ik heb m´n tang ermee verne*kt. (Hamer / steen methode 8)7 )

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Raymond P schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:49:
[...]

Oh, weer een mysterie opgelost.
Ik heb m´n tang ermee verne*kt. (Hamer / steen methode 8)7 )
Zeker zo'n plastic geval?

Ik ben er ook op de pijnlijke manier achter gekomen dat zo'n duurdere metalen versie een klapje beter is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Atlas schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:46:
Het zijn dezelfde type (RJ45), maar niet dezelfde uitvoering. Cat6 gebruikt meestal connectoren die nog eens met een laag metaal zijn afgeschermd, terwijl Cat5 meestal gewoon de plastic connectoren zijn zonder extra afscherming :)
Voor CAT6 is 'shielded' geen verplichting, en dus een shielded connector evenmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Anoniem: 178962 schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 00:52:
[...]

Zeker zo'n plastic geval?

Ik ben er ook op de pijnlijke manier achter gekomen dat zo'n duurdere metalen versie een klapje beter is ;)
Ik weet niet wat duur is voor die dingen. Ik zie ze wel eens bij de Praxis hangen voor 19,95 Euro.
Ik heb er geloof ik 80 Gulden voor betaald toen der tijd. (blauw, metaal en pas na 3 kwartier hameren kapot, wel ook echt helemaal dan heh)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Zucht...

ALS je bekabeling wilt hebben die conform CAT6-specs is dan gebruik je dus shielded connectors met 8-draadjes-geleider zoals deze...
Afbeeldingslocatie: http://www.bgslevi.cz/images_k/IDB0017.jpg
Een recht-toe-recht-aan CAT5-connector doet dus afbreuk aan deze CAT6-specs.

Geknepen met een standaard tang, metaal, drie jaar oud, EUR 24,95 bji lokale PC-boer.

[ Voor 17% gewijzigd door JHMvP op 19-01-2007 13:15 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zelfs voor CAT5 is nameten na installatie al verplicht om het 'conform' te doen. Het certificatietestertje begint bij zo'n 1500 euro. Zonder meten is het geen CAT5/5E/6. 100% nameten, 100% documenteren, anders doe je afbreuk aan de CAT5/5E/6-normen en voldoe je niet aan de standaards.

Zo'n 1500 euro kostend testertje mag dus ook niet ontbreken, naast je tang van 25 euro. 1 tip: met een tang van 25 euro mislukt een behoorlijk deel van je crimps. Ze doen het prima met een apparaat eraan, maar de tester zal je vertellen dat je ohmse weerstand te hoog is. Als je dan toch zo aan de specs hangt zul je ook voor de tang van 295 euro moeten gaan, of 30% van je connectors overnieuw doen.

En nog een keer: shielded is GEEN verplichting in CAT6. CAT6 specificeert aparte normen voor UTP en STP en shielding is voor Unshielded Twisted Pair natuurlijk niet 'im frage'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

burne schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 13:35:
[...]
En nog een keer: shielded is GEEN verplichting in CAT6. CAT6 specificeert aparte normen voor UTP en STP en shielding is voor Unshielded Twisted Pair natuurlijk niet 'im frage'.
Inderdaad ! CAT6 en CAT6A zijn perfect mogelijk met UTP. De connector is dezelfde (CAT5e en CAT6) IEC60603-7.
Binnenin is het zelf knijpen moeilijker geworden omdat de twist van de koperparen tot net voor de contacten behouden blijft. Soms zie je dat het interne van de connector dan ook anders is. Bovendien is de tolerantie op de weerstand kleiner geworden (100 ± 5 ohm (cat6) ipv 100 ± 15 ohm (cat5e)).

Ik zou zeggen : Verzorg gewoon uw ganse installatie (niet langs lasposten of veel trafo's en nette verbindingen met behoud van twist), want een slecht afgewerkte CAT6 installatie kan je makkelijk slechter maken dan een verzorgde CAT5e installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

Ik weet niet of ik beter een nieuw topic had kunnen openen, maar mijn vraag sluit toch wel enigszins op de overige zaken in dit topic aan.

Ik probeerde vandaag shielded stekkertjes aan CAT6 FTP bekabeling te krimpen, en dat lukt maar niet.

Eerst zat die vervelende plus-vormige plastic kern dwars. Daar was nog wel overheen te komen, maar de draadjes waren zo dik dat ze moeilijk recht te buigen en samen te voegen waren, en tevens niet zo makkelijk door die kanaaltjes in het stekkertje gleden. Er bleef dan ook altijd minstens een draadje steken die er niet in wilde.

Het was overigens stranded bekabeling.

Nou had ik wel op bepaalde plaatsen gelezen dat er toch CAT6-specifieke krimppluggen bestonden, die wat breder waren. Ik heb tot nu toe echter nergens shielded CAT6 stekkertjes kunnen vinden.

Bestaat dat dan niet bij krimppluggen, de combinatie shielded en CAT6?

Of doe ik misschien iets anders verkeerd? Zijn de stekkers die ik tot nu toe heb geprobeerd wellicht niet geschikt voor stranded bekabeling?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozen_fire
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem als Motown. Is er echt niemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Er zijn Speciale (s)FTP krimptangen en netwerkpluggen.

Klik

kan te maken met die hirose connectoren maar ik kan er ook naast zitten

Ik maak ze zelf liever via een positionering blokje.
Is makkelijker en sneller.

[ Voor 70% gewijzigd door LuckY op 08-06-2008 10:04 ]

Pagina: 1