[Ubuntu & Webmin] IP van server veranderen werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Ik heb een aantal webservertjes in Redbus hangen, sommigen Windows 2000 en sommigen Ubuntu.
Alles is op die servers gehost, behalve de DNS servers (die worden extern beheerd).

Nu wil ik een bepaalde site overhevelen van een Win2000 server naar een Ubuntu server en aangezien het niet opschiet om alle DNS entries om te gaan zetten, wil ik simpelweg even het ip veranderen van de Ubuntu server en die in een van de Win servers eruit trekken.

Nou is het ip adres uit de windows server trekken niet zo lastig, dat lukt allemaal wel, maar ik krijg met geen mogelijkheid het IP van de Ubuntu machine veranderd. Omdat ik bang ben dat ik de server achteraf niet kan benaderen, heb ik nog niet geprobeerd om em in /etc/network/interfaces te veranderen.

Op de server draaien Apache2 en Shorewall.
Als ik het IP verander via webmin dan is het nieuwe IP daarna niet pingbaar (ook niet als ik Shorewall in STOP modus staat met m'n prive-IP in de acceptatielijst).
Ook veranderen via SSH (met ifconfig eth1 <ip> up) resulteert in een niet bereikbare server.

Gelukkig hangt de server aan een APC die ik online kan beheren (dus server uit/aan), dus ik kan er gewoon weer op.

Heeft iemand een idee hoe ik het IP kan wijzigen terwijl de server up blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Zoals je zelf al aangeeft, gewoon /etc/network/interfaces veranderen. Bijvoorbeeld...
auto eth0
iface eth0 inet static
	address 192.168.0.20
	netmask 255.255.255.0

Daarna nog even sudo /etc/init.d/networking restart en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je maakt er een virtuele netwerkkaart bij, zodat je je verbinding met het oude adres houdt:

auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.1.35
netmask 255.255.255.0
network 192.168.1.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

auto eth0:1
iface eth0:1 inet static
address 10.0.0.29
netmask 255.255.255.0
network 10.0.0.0
broadcast 10.0.0.255

en dan een /etc/init.d/network restart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Zo, ff mezelf er over heen gezet en /etc/network/interfaces aangepast, werkt inderdaad :) Bedankt.

Aliassen werken overigens niet met shorewall (eth1:1 had ik al geprobeerd ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

/etc/network/interfaces is gewoon de locatie voor de IP adressering.
Na de wijziging even een /etc/init.d/networking restart en klaar is klara OverSoft

Verderis het wijzigen van een IP adres natuurlijk niet echt een Professioneel iets ;)

Move naar NOS