Toon posts:

MIMO ook meer range met 'gewone' netwerkkaart?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben benieuwd of de 'extended range' die MIMO routers hebben, alleen geldt wanneer in combinatie met MIMO kaartjes.

Ik moet namelijk voor m'n moeder internet in het hele huis aansluiten. Had gedacht een 'fast one' te 'pullen' door 3 NetGear Homeplug kastjes te kopen (router, 2x computer), maar die krijg ik niet aan de gang. Het is een flink groot huis (uit ca. 1930) en de kastjes 'zien' elkaar niet.

Effin, ik moet dus toch wat anders verzinnen. Nu zie ik een leuke aanbieding bij Dollarshop (Edimax MIMO router voor 52 euro). Die drie antennes geven de impressie flink wat afstand te kunnen overbruggen. Iemand ervaring?

Snelheid is niet zo belangrijk dus ik dacht: laat ik die netwerkkaartjes er bij kopen met een verplaatsbare antenne (voor het vinden van het signaal wellicht handig). Of zou zo'n MIMO kaartje (ook dollarshop) met 3 antennes sowieso beter signaal krijgen. Qua line-of-sight staat de PC namelijk in de weg, met de antennes aan de achterkant.

Situatieschets: afstand router - 1e computer --> 20 meter, 2 buitenmuren, 1 binnenmuur
afstand router - 2e computer --> 7 meter, 2 houten plafonds

Of hebben jullie andere gedachten bij een krachtige router / netwerkkaart?

Het gaat er om dat 't altijd werkt. Mijn moeder moet niet op 'herstel verbinding' hoeven drukken, dan komt het er op neer dat ik twee keer per week bij haar langs moet om het 'internet te repareren'.

NB: de 3 NetGear x102 Homeplug kastjes zijn te koop voor wie interesse heeft. Ik dacht aan zo'n 75 euro voor alle 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 15:32 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

MIMO werkt in principe ook bij niet-MIMO PCIO kaartjes. Alleen is het effect een stuk minder. Als de zender een verbeterd signaal geeft kan een MIMO PCI kaartje het signaal ook beter oppikken.

Even googlen helpt vaak: http://www.google.nl/url?...g2=ZCZ492flsSfxmAfQ_IdD6A

De Netgears werken inderdaad vaak niet bij verouderde groepenkasten. Zitten waarschijnlijk nog echte stoppen tussen?

20 meter met de muren en een binnenmuur is erg moeilijk voor welke wireless set dan ook. Wellicht dat je moet gaan werken met repeaters, die het signaal langs de obstakels voeren. Of het proberen met WDS routers. Kan dus een prijzige opstelling worden, wellicht dat het toch mogelijk is desnoods buitenlangs of door een kruipruimte om CAT5 te leggen. Bij buitelnags wel even een beschermend pijpje er omheen gooien, de weersinvloeden zijn funest.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je verheldering. Uit het Google stukje maak ik niet op dat MIMO ook 'zin' heeft met gewone netwerkkaartjes. Dan heeft het denk ik alleen te maken met een krachtigere zender in de router (en de netwerkkaart, want er moet ook data terug).

Je hebt gelijk, het is een ouderwetse stoppenkast met nog fysieke stoppen. Die zijn niet geschikt voor hoogfrequente signalen?

Ik ga denk ik gewoon proberen of het werkt. Ik kan vast wel door de twee houten plafonds heen komen. Dus één PC is tenminste aangesloten. De andere (met de muren) ga ik gewoon proberen. Als het niet werkt, onderzoek ik 't wel verder.

Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2007 12:35 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

De ontvangers zijn gevoeliger, de zender sterker zolang er voor iedere antenne (3) ook ieder een radiochip gebruikt wordt (goed checken bij het maken van je keuze). Sommige merken gooien er gewoon drie antennes op en maar 1 of 2 radiochipjes, terwijl echte MIMO alleen baat heeft bij drie separate zendertjes (anders werkt het MIMO principe niet, maar dat weet je inmiddels vast wel door de achtergrondinfo :) )

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad wat meer wijsheid vergaard en wil deze quote jullie niet onthouden:

"Voor wat het in andere omstandigheden waard is: wij hadden op dertig meter afstand van het access point en met vier tussenmuren en gesloten deuren tussen de laptop en de 6216Mg nog steeds een werkbare verbinding." bron

Ik ben benieuwd of ik straks het zelfde kan zeggen.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Ik hoop het ook. Er zit een groot verschil in de weerstand van beton/metselsteenmuren en kalkblokmuren... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Edgarz op 18-01-2007 18:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd even een update. Het werkt wel, maar de ontvangst houdt niet over. Signaalsterkte 'laag' volgens Windows, maar wel stabiel. Het netwerk valt niet steeds weg.

Voor m'n moeder is het voldoende, ze kan de volledige snelheid van het internet benutten. Misschien krijg ik de signaalsterkte nog wat omhoog door de AP iets/ergens anders neer te leggen, maar dat is voor een andere keer. 't Was gisteren laat genoeg.

Ik had ook het idee dat de signaalsterkte na een tijdje beter werd. Kan dat uberhaupt (dat die MIMO algoritmes een optimum zoeken en die na een tijdje vinden) of heb ik het me verbeeld?
Pagina: 1