Toon posts:

Asus N6600GT & Zalman VF900

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dus een zalman VF900 cooler gekocht voor mijn 6600gt, dit omdat ik de stock cooler te veel herrie vind maken. Na wat zoekwerk heb ik nog niet echt antwoord gevonden op mijn vraag. Als ik de zalman cooler erop zet, is het dan verstandig om de asus heatsinks op het geheugen te laten zitten of is het beter om de van zalman te monteren? Ik heb even gemeten en volgens mij kan de koeler er net op met de asus heatsinks. Zou het een probleem vormen als de zalman koeler nauwelijks ruimte heeft tussen de heatsink van asus, de heatsinks van zalman zijn een stuk kleiner en lager.

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1685/asus.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/1686/vf900LED.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 14:40 ]

Verwijderd

Mijn ervaring is dat bij zalman coolers enkel de gpu proc goed gekoelt wordt, omdat de fan vol op de copper of alu block op de gpu blaast. Daarnaast klopt het inderdaad wel dat een gedeeltje van deze airflow naar de sinks op het geheugen blaast, maar ik blijf erbij dat als je echt goed wilt coolen en/of wil overclocken je niet losse sink blokjes op je geheugen moet plakken maar echt passief een cooler op een vast blok plaatsen. De pasta zelf die meestal gebruikt wordt op de standaard sinks is meestal minder dan zelf gekochte pasta. Mocht je zelf zilverpasta hebben zoals Arctic silver, dan zou ik de blokjes vervangen want jouw pasta is bijna zeker wel beter.... Btw dat het net past geeft niet zo gek veel omdat de lucht ook maar langs je kaart stroomt via de koelribben van je GPU blokje

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 14:45 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de AGP versie van de 6600GT zitten er ook geen koelblokjes, zelfs niet die van de overklokte versie van Asus. Zoiezo laat de Zalman koeler een windje over de geheugenmodules blazen wat bij de stockkoeler alleen bij de rechtse is. Op de AGP versie is er helemaal geen luchtstroom bij het geheugen.

Ik zou gewoon de Zalman blokjes gebruiken dus. In combinatie met de luchtstroom van de koeler zal het veel beter koelen dan de stock koeling.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓaℓa👌

Gewoon de standaard koelblokjes erop laten zitten, werkt dat niet goed dan de zalmans erop..

Ikzelf heb die kaart ook (nu als reserve :P) en moet zeggen dat ik altijd de stock koelblokjes erop heb gelaten, dit ook icm een zalman.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou wel die Zalman's erop zetten. Enkel omdat de lucht er beter overheen gaat. Die standaard dingen kan de lucht maar van 1 kant goed doorheen. Normaal maakt dat niet uit maar nu opeens de lucht van bovenaf komt wel. Met koeling zal het zowiezo niet uitmaken want ze worden toch niet warm maar met die Zalman blokjes zal het wat beter zijn. De AGP-bridge (als je die hebt) moet wel goed gekoeld worden!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zaterdag de zalman cooler erop zetten. Dan probeer ik het eerst met de standaard sinks, wat mij beter lijkt omdat ze een stuk groter zijn dan de zalman sinks en 2 geheugen modules tegelijk koelt. Als het niet past dan zet ik de sinks van zalman erop. Als ik het goed begrijp kan je het beste je videokaart in de vriezer zetten om de originele sinks eraf te halen? Ik heb trouwens de pci-e kaart, zoals op het plaatje.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan je kaart eens flink stressen om alles zo warm mogelijk te krijgen. Een fohn kan ook wonderen doen maar je moet natuurlijk voorzichtig zijn dat je je kaart niet té warm maakt ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Stressen werkt bij mij altijd perfect. En dat ze groter lijken betekent niet dat ze beter zijn hé. Vaak is de koperkwaliteit nogal beroerd. Vaak zelfs hol. Dus ik denk dat het niet teveel uitmaakt zoals ik al zei.
Als je gaat stressen moet je jezelf wel eerst even ontladen (aan een verwarming oid) hé! Ik heb wel eens gehad dat ik zo snel alles wilde doen omdat ie dan nog lekker warm was maar dat had niet het gewenste resultaat :X
Pagina: 1