Cpu wisselen zonder her-installatie?

Pagina: 1
Acties:

• Dunrob
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-09-2025
Hallo Allemaal,

Ik heb een server thuis met daarop m'n websites. Het is een Pentium Celeron 2,8Ghz en 512MB Ddr 3200Mhz. Het liep allemaal lekker soepel, maar nu de bezoekersaantallen wat groter zijn geworden begint hij een beetje stroef te lopen.

Ik zat eraan te denken om de celeron te vervangen door iets krachtigers. Ik heb thuis nog een 2,6Ghz Pentium 4 cpu liggen die ik erin wil gaan zetten. Beide zijn s478.

Nu was mijn vraag of ik dat zo kan omwisselen zonder enige her installatie, dat windows 2000 dat zelf regelt?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:18

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Nouja je kan het wel doen, 9 van de 10 keer wordt er een "nieuwe hardware gevonden' balloon getootn. Je loopt alleen kans dat je systeem wat instabiel wordt. Kan je bter met een prog als Norton Ghost je HDD backuppen (zonder drivers van je mobo en CPU enz.), vervolgens windows opnieuw installen, ghost erover heen. en klaar is Dunrob. :)

Dus back-uppen en proberen zeg maar :+ :P

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 17-01-2007 14:32 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Dunrob
Ja dat instabiele moet ik nou juist niet hebben. Een server behoort toch wel betrouwbaar te zijn :)

Maar backupen doe ik zo wie zo :P

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geen enkel probleem. Just do it.

Verwijderd

Het grootste probleem treedt op wanneer je een singlecore door een dualcore vervangt (of andersom) omdat de processor dan niet meer goed aangesproken wordt. In jouw geval zal dit geen probleem opleveren!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Notna schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:31:
Nouja je kan het wel doen, 9 van de 10 keer wordt er een "nieuwe hardware gevonden' balloon getootn. Je loopt alleen kans dat je systeem wat instabiel wordt. Kan je bter met een prog als Norton Ghost je HDD backuppen (zonder drivers van je mobo en CPU enz.), vervolgens windows opnieuw installen, ghost erover heen. en klaar is Dunrob. :)

Dus back-uppen en proberen zeg maar :+ :P
Je kan met ghost toch niet een image over een windows install heen zetten? Dan verdwijnt de windowsinstall toch ook? Of kan je tegenwoordig een deel van een image terugzetten?

• gertjanvdheuvel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-11-2025

gertjanvdheuvel

Magento 2 / WebOptimalisatie

Waarom niet met nLite, maak een install disk van alles wat je nu draait ... Installeer je nieuwe processor, en doe een format, en begin met de installatie van al je software via de met nLite aangemaakte image ?

CBD olie kopen , Gezonder Leven , Bumper Beschermer

• Kurios
  • Niet online
dat gaat prima lukken hoor, gewoon doen.

ik ging ook van single core naar dual core zonder problemen.

Evt een nieuwere cpudriver installeren en je bent klaar.

• Djerro123
  • Laatst online: 22-05 21:19
Dit is gewoon mogelijk hor, op mijn werk doe ik bijna dagelijks processor-upgrades zonder herinstallatie. Ik zie ook niet in waarom het systeem instabiel zou worden. Het is inderdaad zo dat als je van single-core naar dual-core gaat, er problemen kunnen optreden, maar mijn inziens is deze upgrade volledig veilig, en zal er niks aan het handje zijn :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Windows zal hier totaal niet moeilijk over doen :) Ik denk dat je je eerder zorgen over hoeft te maken of de upgrade wel haar doel zal bereiken. Een beetje webserver heeft veel meer baat bij geheugenupgrades (ervan uitgaande dat je ook een database draait) en een snel I/O subsysteem. Maargoed, dit kun je in feite het beste aankaarten in Complete Systemen & Laptops :)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 17-01-2007 14:53 ]

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Is inderdaad onzin, moet gewoon lukken. Word nl door het BIOS geregeld.

Bij plaatsing nieuw geheugen ed hoef je ook niet Windows opnieuw te installeren. 8)7

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:18

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Mr_gadget schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 14:46:
[...]

Je kan met ghost toch niet een image over een windows install heen zetten? Dan verdwijnt de windowsinstall toch ook? Of kan je tegenwoordig een deel van een image terugzetten?
Met de laatste versie kon je deels dingen terug zetten d8 ik, not sure anymore tho ;)

conclusie is iig: gewoon gaan met die banaan, komt helemaal goed \o/

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 17-01-2007 14:56 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:28
Het geeft geen problemen voor zover ik weet. je hebt alleen maar problemen met de evrandering van chipset. maar je gebruikt hetzelfde moederbord dus no problem!

Succes ermee ;)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een P4 verschilt heel weinig van een Celeron ( behalve cache ) dus voor de OS zal het niets uitmaken. Het blijft een unicore processor en er hoeven geen nieuwe drivers/settings voor gemaakt te worden.

There is no place like ::1

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:44
Lees deze tutorial eens: http://episteme.arstechni...77909774/m/1400925745/p/1 .

Ik zou adviseren voordat je gaat wisselen de huidige processor te deinstalleren in Apparaatbeheer. Ik ben zelf van een Duron naar een Athlon gegaan zonder eerst te deinstalleren. Dat ging probleemloos.

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 01:29
Ik ben zelf een keer van moederbord gewisseld. Ik was ook bang dat ik alles kwijt zou zijn, maar gelukkig niet :) de pc vroeg of ik windows opnieuw wilde installeren of 'em wilde herstellen. Nou ik dus op herstellen geklikt en hij ging aan de gang :P

Nooit geen problemen mee gehad. Lijkt me hier ook niet.

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Fractal Design North

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
om drivers te verwijderen doe je toch gewoon een sysprep draaien? :/

edit: weet niet of dat op w2k3 kan :?

[ Voor 23% gewijzigd door sjongenelen op 17-01-2007 15:42 ]

you had me at EHLO

• Dunrob
Oke, ik ga het gewoon doen. Wel voor de zekerheid een backup draaien en dan dat ding swappen. Geheugen uitbreiding komt later (512mb extra). Cpu eerst want die draait heel veel op full load(100%) en warm dat dat ding wordt!! Idle = 58 graden en full load 66 graden..
Pagina: 1